نصب و راه اندازی چیلر

نصب و راه اندازی انواع چیلر

نصب و راه اندازی چیلر – در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی در تولید سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از تجهیزاتی مانند چیلر استفاده می‌شود. چیلر برای ایجاد دمای مطلوب در ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی استفاده می گردد.

تعمیرات چیلر تراکمی و تعمیر چیلر جذبی نیاز به دانش و تجربه کافی دارد، در صورت بروز مشکل حتما با مراکز معتبر تماس بگیرید.

این تجهیزات سرمایشی شامل تجهیزات سرمایش مستقیم و یا سیستم های حرارت مرکزی می‌شود. سیستم های سرمایشی با ایجاد برودت دمای فضای ساختمان را در شرایط مناسب نگه می‌دارند.

نصب و راه اندازی چیلر نیاز به تخصص و تجربه دارد. به همین دلیل از همان ابتدا کار نصب و راه اندازی چیلر را به متخصصین بسپارید تا مراحل اجرا و راه اندازی چیلرها به شکل صحیح انجام گردد.

متخصصین ما کلیه مراحل راه اندازی چیلر مانند اجرا ،نصب و راه اندازی ، لوله کشی ، شارژگاز  همه برندها و مدل های سرویس چیلر جذبی و چیلر تراکمی و تعمیرات چیلر خانگی را پشتیبانی می کنند.

نصب وراه اندازی چیلر

آموزش نصب و راه‌اندازی انواع چیلر

دستگاه های چیلر در انواع مختلف و اهداف های متفاوت ساخته می‎گردند. مانند چیلر های جذبی، چیلر های تراکمی ،آب خنک ، هوا خنک، چیلر صنعتی، مینی چیلر و … انواع دسته بندی این سیستم را مشخص می‌نماید. نقطۀ اشتراک تمام این دسته ها، استفاده  از یک سیکل تبریدی برای خنک کردن محیط و یا دستگاه صنعتی است.

نصب و راه اندازی ، نگهداری و سرویس به موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر نصب و راه اندازی به درستی انجام نشود، می تواند باعث بروز مشکلاتی در قطعات دستگاه شود و هزینه های را به شما تحمیل کند. تعمیر چیلر و سرویس چیلر خدماتی است که توسط متخصصین ما ارائه میشود.

نصب و راه اندازی چیلر

نصب و راه اندازی چیلر های تراکمی

نکته مهم در نصب و راه اندازی چیلرها، مشخص کردن محل نصب آن است، محل نصب چیلرهای تراکمی بسته به اینکه آب خنک یا هوا خنک، باشند متفاوت است. چیلر تراکمی هوا خنک را باید در مسیر جریان هوا نصب شود. این چیلرها روی پشت بام نصب می‌شود، که هوا جریان داشته باشد.

برای نصب چیلرهای تراکمی آب خنک، این چیلر در مکانی سقف دار نصب می‌‌شود. بخش موتورخانه و تأسیسات ساختمان می‌تواند جای مناسبی باشد. این مکان باید دارای خصوصیات مشخصی باشد، دارای تهویۀ مناسب باشد. همچنین لازم است نقشه کشی های مربوط به خط لولۀ چیلر به بهترین شکل صورت بگیرد.(شارژ گاز چیلر)

دسترسی به تمامی دستگاه ها، محافظت از تمام اجزاء مهم چیلر، امکان کنترل صحیح در هر بخش و نظارت بر عملکرد تمام بخش‌های چیلر از جمله مواردی است که در زمان نصب چیلرهای تراکمی باید مورد توجه قرار گیرد. راه اندازی چیلر باید مرحله به مرحله انجام گیرد، تا از عملکرد صحیح هر جزء مطمئن گردید. شود.

ابتدا با راه اندازی پمپ های خنک کننده و کندانسور آغاز می‌شود و بعد از آن بخش های اواپراتورراه اندازی می‌شود. و کمپرسور سیستم که آخرین جزء چیلر است که باید ابتدا کنترل و سپس روشن گردد. نکاتی که در راه اندازی کمپرسور باید مورد توجه قرار گیرد، میزان و سلامت روغن کمپرسور است.

نصب و راه اندازی چیلر

نصب و راه اندازی چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی مانند چیلرهای تراکمی کمپرسور ندارد و عمل خنک سازی به کمک یک مبدل حرارتی و یک مادۀ جذب کننده (ابزوربر) صورت می‌گیرد. در چیلرهای جذبی سیکلی که سیال مبرد طی می کند، تاحدی شباهت به چیلرهای تراکمی دارد.

از چیلرهای جذبی بیشتر در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می‌گردد. یعنی در زمان‌هایی که در خط فرایند شرکت ، گرما ایجاد شد،  بتوانیم از این گرما برای راه اندازی چیلرهای جذبی استفاده کنیم. در صورت استفاده از چیلرهای جذبی در ساختمان لازم است که یک مبدل حرارتی داشته باشید. که برای این کار می توان از گرمای موتورخانه بهره برد.

نصب و راه اندازی چیلرهای جذبی کاری تخصصی است با نظر مستقیم کارشناسان باید انجام شود. با وجود حذف کمپرسور از ساختمان چیلرهای جذبی همچنان چیلرهای جذبی ساختار پیچیده ای دارند. اجزاء آن به کمک خط لوله به هم متصل شده، و بوسیله خط لولۀ ساختمان و به کار گیری چندین فن کویل، سرما در چیلر به بخش های مختلف فرستاده میشود.

چیلرهای جذبی در موتورخانۀ ساختمان نصب می گردد. تا بشود برای راه اندازی مبدل حرارتی از گرمای تولید شده در موتورخانه استفاده کرد. مورد دیگر اجرای خط لولۀ چیلرهای جذبیست.

باید خط لولۀ به شکلی طراحی شود که بدون اغتشاش در مکان نصب، ارتباط بین تمام قسمت‌ها برقرار شود. و مورد بعدی در زمینه نکات ایمنی مهم در نصب چیلر جذبی است. این که در چیلرهای جذبی از مواد شیمیایی لیتیوم بروماید استفاده می‌شود. که مخزن باید به شکلی نصب شود که حفاظت لازم از آن به عمل آید. تعمیر و نگهداری چیلر جذبی یک امر تخصصی است و باید توسط کارشناسان صورت گیرد.

نصب و راه اندازی چیلر

نصب و راه اندازی مینی چیلر ها

مینی چیلر ها نوعی خاص از چیلرهای تراکمی می‌باشند، که برای خنک کردن محیط های کوچک تر طراحی می شوند. و ظرفیت مینی چیلرها نسبت به چیلرهای تراکمی پایین تر میباشد.

و تمام اجزاء دستگاه در یک پلتفرم جمع آوری شده است.ساختمان مینی چیلرها کاملا شبیه چیلرهای تراکمی است. و این دستگاه هم در هر دو نوع هوا خنک و آب خنک طراحی و ساخت شده است .

در صورتی که مینی چیلرها روی پشت بام نصب گردد، باید به این نکات توجه شود . و آن جریان هوای اطراف مینی چیلر است. اینکه باد در طول روز بیشتر از چه سمت میوزد. و این که نزدیکی چند مینی چیلر می تواند روی عملکرد آن ها تأثیر منفی بگذارد.

و مورد بعد لوله کشی آن است. بعد  از نصب باید به خط لولۀ ساختمان متصل شود. خط لوله ای که به انشعاب های مختلف و چندین فن کویل در ساختمان متصل است. راه اندازی مینی چیلرها باید مرحله به مرحله انجام شود. و از دستگاه های کنترلی مشخصی برای محافظت از مینی چیلر  استفاده کرد.

نصب وراه اندازی چیلر

نصب و راه اندازی چیلر های صنعتی

تفاوت چیلر های صنعتی با چیلرهای معمولی در ظرفیت سرمایش و مدت زمان استفاده از آن بستگی دارد. طراحی چیلرهای صنعتی به صورتی است که به صورت مستمر عمل سرمایش را با بالاترین ظرفیت انجام دهد. و برای مصارف گوناگونی بکار گرفته میشود. چیلرهای صنعتی در دو نوع چیلرهای تراکمی و جذبی ساخته می شوند.

برای نصب و راه اندازی چیلرهای صنعتی به دانش تخصصی بالایی نیاز داریم. دارد. مهمترین نکته در زمان نصب آن مکان نصب است. چیلرهای صنعتی را می‌شود در فضای آزاد و یا در ساختمان نصب کرد. و باید به نکات مهمی در انجام این کار دقت شود. اگر هدف چیلر خنک کردن دستگاه صنعتی باشد، چیلر باید در نزدیکی دستگاه نصب شود.

نصب و راه اندازی چیلر

نصب و راه اندازی قدم به قدم چیلرها

نصب انواع چیلرهای تراکمی آب خنک

  • محل نصب و راه اندازی چیلر و استقرار چیلرهای آب خنک باید در فضای بسته و موتورخانه پیش بینی گردد؛ از نصب آن در فضای باز خودداری کنید.
  • چیلرهای آبی باید رو فونداسیون محکم نصب شوند. در صورت محل استقرار چیلر در زیر زمین ساختمان به کمک مهندسین پیمانکار ساختمان نسبت به اجرای فونداسیون بتنی چیلر اقدام کنید. فونداسیون باید تراز اجرا شود و شاسی دستگاه به فونداسیون پیچ شود تا از جای خود حرکت نکند.
  • اگر دستگاه در طبقات فوقانی، نصب میگردد باید در زیر سوراخهای تعبیه شده روی شاسی دستگاه لرزه گیر نصب شود. چیلرهای دارای کمپرسور در نوع رفت و برگشتی حین کار سر و صدای زیادی تولید می‌کنند و مسئله انتقال ارتعاشات آنها باید مورد توجه قرار گیرد.
  • برای تعمیرات و بازدید چیلرهای آبی باید فضای کافی در محل نصب وجود داشته باشد، این مهم را در نظر بگیرید تا برای تعمیرات با مشکل مواجه نشوید و تابلو برق و کمپرسورها، اواپراتورها و کندانسور در دسترس باشند. در موتورخانه باید فضا برای تعویض لوله های اواپراتور و کندانسور وجود داشته باشد. و به اندازه طول اواپراتور دریک سمت چیلر مانعی وجود نداشته باشد.
  • محل نصب برج خنک کن چیلرهای آبی روی پشت بام است، محل استقرار برج خنک کن باید طوری انتخاب شود که هوای خروجی در اثر وزش باد به درون چیلر مکش نشود. اگر چند دستگاه برج خنک کن در کنار هم هستند، فضای کافی بین آنها لحاظ شود.
  • حداقل ارتفاع نصب برج خنک کن باید به نحوی باشد که برف و باران وارد آن نشود. حداقل ارتفاع نصب ۵۰۰ میلیمتر از کف  پشت بام توصیه شده.
  • اگر برج خنک کن در کنار دیوارهای بلند قرار دارد، حداقل فاصله از دیوار باید در نظر گرفته شود  تا در کارکرد برج خنک کن اختلال بوجود نیاید. محل نصب به نحوی انتخاب شود که از خطوط انتقال برق فشار قوی دور باشند. و همچنین از دود خروجی بویلرها و گرد و غبار دور باشند.
نصب و راه اندازی چیلر

لوله کشی تاسیسات چیلرهای تراکمی

برای نصب و راه اندازی چیلر دقت نمایید که اجرای لوله کشی چیلرهای تراکمی ارتباطی بین چیلر و مصرف کننده ها مانند: الکتروپمپ‌ها، برج خنک کن و تاسیسات جانبی مانند سختی گیر است.
پمپ‌ها در سیستم‌های سرمایشی، گرمایش و تهویه مطبوع نقش مهمی دارند، بنابراین نصب و لوله کشی باید با دقت و مطابق استاندارد انجام گیرد.

  1. در زمان اجرای لوله کشی رانش و مکش پمپ‌ها باید به نحوی نصب گردد، که فلنج‌های پمپ تحت تاثیر نیروی گشتاور حاصل از وزن لوله‌ها یا تنش حرارتی قرار نگرفته باشند‌، و باید با لرزه گیر و اتصالات انبساطی انجام گیرد. فلنج‌ها باید تراز و در یک راستا نصب گردد..
  2. در صورت نصب دو یا چند پمپ موازی در یک سیستم، و نصب شیر یک طرفه لوله رانش برای هر کدام از پمپ کاملا ضروری میباشد.
  3. اجرای صحیح لوله کشی مدار اواپراتور نقش مهمی در کارکرد آن دارد و اگر پمپ اواپراتور در فاصله بین کلکتور برگشت آب از ساختمان و اواپراتور قرار گیرد، از ورود ذرات و رسوبات در شبکه لوله و اواپراتور جلوگیری میکند.
  4. لوله کشی مدارات اواپراتور و کندانسور چیلرهای تراکمی  باید مطابق استاندارد و مقررات نصب شود. درصورت نیاز، اتصال لوله های رفت و برگشت به چیلر باید با قطعه لرزه گیر انجام شود.
  5. در پایان لوله کشی موتورخانه حتماٌ دماسنج در ارتفاع مناسب برای دیدن دمای آب ورودی و خروجی اواپراتور و برج خنک کن نصب گردد.
  6. لوله کشی مدار آب بین کندانسور و برج خنک کن باید طبق استانداردها انجام گیرد.و اتصالات دنده ای و جوشی در لوله کشی باید استاندارد و مرغوب انتخاب شود.
  7. لوله کشی برجهای خنک کن که به صورت موازی در کنار هم هستند و چند ورودی دارند باید به نحوی صورت گیرد که آب ورودی بطور مساوی و متعادل وارد هریک از برجها شود و در صورت نیاز برای کنترل دبی، شیرفلکه در مسیر آب ورودی نصب شود تا جریان آب ورودی به برجها کنترل و تنظیم شود.
نصب و راه اندازی چیلر

نكات مهم و ايمني قبل از راه اندازي چيلر تراكمي

قبل از انجام هرگونه اقدامي برای نصب و راه اندازی چیلر به نكات زير توجه فرمایید.

  • در زمان انجام كارهاي راه‌اندازي و تعميرات حتما از وسايل ايمني شامل عينک، كفش، دستكش، كلاه و كپسول اطفاء حريق استفاده کنید.
  • حتما قبل از شروع از علايم هشداردهنده مانند«خطر»، «دست نزنيد»، «كليد را روشن نكنيد»، «شير را باز نكنيد» را نصب نماييد.
  • از نصب حفاظ در محل‌هاي خطرناک مانند كوپلينگ پمپ‌ها، تمامي گردنده‌ها، پولي، فلكه، كوپلينگ كمپرسورهاي باز و نظاير آن‌ها مطمئن شوید.
  • كارهاي مربوط به تابلوي برق دستگاه‌ها و اتصالات الكتريكي الكترو موتور و كنترل‌ها بايد بوسیله فرد آشنا به اصول برق صنعتي صورت گیرد.
  • براي نشت يابي مدارات تبريد از گازهاي بي خطر مانند ازت استفاده شود.
  • براي انجام عمل نشت يابي از اكسيژن استفاده نشود كه موجب انفجار میشود.
  • در زمان حمل و نقل دستگاه‌ها نكات ايمني را رعايت كنيد.
نصب و راه اندازی چیلر

قبل از نصب و راه اندازي چیلر تراکمی 

قبل از نصب و راه اندازی چیلر تراکمی به این نکات توجه فرمایید:

  1. هزینه ایاب و ذهاب و اقامت ناظرین اعزامی از سوی شبر عهده پیمانکار نصاب دستگاه می باشد،
  2. قبل از راه اندازی چیلر از گرم شدن روغن کارتل کمپرسورها که از ۲۴ ساعت قبل هیترهای آنها در مدار قرار گرفته مطمئن گردید، بهترین راه برای تشخیص لمس کارتل کمپرسور است.
  3. ۱۵ دقیقه قبل از راه اندازی چیلر، برج خنک کن و پمپهای آن را راه اندازی کنید تا آب خنک در کندانسور چیلر به چرخش درآید.
  4. پمپ های مدار آب اواپراتور چیلر را راه اندازی و عملکرد فلوسوئیچ را در بخش خروجی آب از اواپراتورکنترل نمایید. و شیرفلکه های سیستم تابستانی را در وضعیت باز قرار دهید و اجازه دهید آب در دستگاه‌های تهویه مطبوع ساختمان مانند هواسازه ها و فن کویلها و…….به گردش درآید و هوای درون سیستم را تخلیه شود.
  5. مدار اینترلاک مانند: پمپهای اواپراتور، پمپ های برج خنک کن و بادبزن برج خنک کن را در مدار فرمان چیلرقرار دهید.تا با توقف هریک از دستگاها چیلر خاموش شود.
  6. دمای تنظیم شده ترموستات و آنتی فریز را بازدید نمایید که در دمای مناسب تنظیم باشد.
  7. اتصالات برق ورودی به تابلوی برق را کنترل کنید.
  8. جریان برق ۳ فاز را در تابلوی برق برقرار نمایید ولتاژ برق را کنترل و نوسان در حد مجاز باشد.
  9. بعد از راه اندازی چیلر جریان مصرفی از کمپرسورها را اندازه گیری کنید. اگر غیرعادی بود کمپرسور را خاموش و برای رفع نقض آن اقدام کنید.
  10. بعد از راه اندازی چیلر وضعیت شارژ گاز مدار مبرد را کنترل کنید . در صورت نیاز، دستگاه را شارژ گاز نمایید.
  11. سطح روغن کارتل کمپرسورها را حین کار زیر نظر داشته باشید.
  12. بعد از راه اندازی چیلر فشار رانش، فشار روغن و فشار مکش کمپرسورها را بررسی کنید.
نصب و راه اندازی چیلر

رفع نقص اقدامات لازم را به عمل آورید:

درهنگام نصب و راه اندازی چیلر و یا سرویس سالیانه چیلر ممکن است با این موارد روبرو شوید.

• غیرعادی بودن تغییرات ولتاژ برق ورودی موتورخانه
• کنترل ضد یخ زدگی (CONTROL ANTI FREEZE) دستگاه را خاموش کند
• در صورتی که دائما فرمان قطع توسط کنترل فشار روغن کمپرسورها (OIL PRESSURE CONTROL) صادر شود
• در صورتی که فشار رانش کمپرسورها بیش از ۲۴۰ پوند بر اینچ مربع باشد
•پایین آمدن بیش از حد مجاز سطح روغن کارتل کمپرسورها
• در صورتی که کنترل حفاظت سیم پیچ کمپرسورها (MOD) عمل کند
• با شنیدن هرصدای غیرعادی فوراٌ چیلرها را خاموش کنید و منشاء صدا را برطرف کنید.

نصب و راه اندازی چیلر

آماده سازي و راه اندازي برج خنك كننده چيلرهاي تراكمي

بعد از كارهاي مقدماتي نصب و راه اندازی چیلر، برج خنك كننده را طبق مراحل زير آماده راه اندازي كنيد:

  1. برج خنك كننده را كنترل نمايند تا ميزان سطح آب طشت آن كافي باشد ، عملكرد شناور پركن را كنترل نمایید.
  2. بعد از اطمينان از وجود آب كافي پمپ‌هاي مدار آب كندانسور را روشن كرده و كاركرد آن را كنترل نمایید.
  3. بعد از راه اندازي پمپ هاي مدار آب برج خنك كننده پاشش آب را کنترل  نمائيد .
  4. در برجهاي خنك كننده نوع فايبر گلاس ( FRP ) حركت آزادانه آب پخش كن  ( SPRINKLER )كنترل كنيد .
  5. تسمه هاي باد بزن هاي سانتر يفيوژ  و پولي  فلكه را كنترل نمایید .
  6. ياتاقانهاي باد بزن هاي سانتر يفيوژ را بازديد و گريس كاري نمایید .
  7. بعد از راه اندازي الكترو موتور بادبزن ها را بررسی كنيد جهت  چرخش باد بزن به صورتی باشد كه هوا به سمت بالاي برج پرتاب شود.
  8. در مورد برج هاي خنك كننده نوع فايبر گلاس جهت چرخش بايد طوری باشد كه هوا در سمت مخالف ريزش آب روي كركره ها  به سمت بالا مكش شود و از بخش فوقاني به بيرون پرتاب شود .
  9. الكتروموتورهاي بادبزن هاي سانتريفيوژ و ملخي را بررسی نمایید و اتصالات  الكتريكي  آن را چک کرده كنيد و آمپر معرفي الكتروموتورها را اندازه گيري نمایید تا از ميزان  مجاز آن بالاتر نرود.
نصب و راه اندازی چیلر

راه اندازي پمپ‌هاي مدار آب اوپراتور چيلرهاي تراكمي

در زمان نصب و راه اندازي چیلر و پمپ هاي برج خنك كننده حتما پمپ هاي مدار اواپراتور را هم روشن كنید و شير فلكه هاي سيستم تابستاني را هم در وضعيت باز قرار دهید .

عملكرد شير شناور منبع انبساط چيلر را  مورد بررسی و كنترل قرار دهید، و سطح آب را چک نمایید.

در صورت اتصال سيستم منبع انبساط بسته به چيلر شير متعادل‌كننده فشار و ميزان هواي درون منبع را بررسی نمایید.

هوا سازهاي متصل  به سيستم را هواگيري نمایید . در چیلرهای صنعتي مبدل‌هاي حرارتي را هم هوا گيري و جريان آب درون آن را بررسی و كنترل کنید.

نحوه کارکرد شيرهاي سه راهه موتوري كويل‌هاي سرمايي هوا سازها را بررسی و كنترل نمایيد .

نصب و راه اندازی چیلر

نصب و راه اندازی و لوله کشی چیلر جذبی

برای نصب و راه اندازی چیلر بعد از استقرار مناسب چیلر جذبی بر روی فوندانسیون، نصب چیلر و لوله کشی چیلر جذبی و برقراری ارتباط بین چیلر با سایر اجزای سیستم راه اندازی چیلر جذبی انجام می شود.

لوله کشی آب سرد و برگشت و لوله کشی سوخت و اتصال دودکش به چیلر از موارد دیگری است که باید انجام شود. چیلرهای یک و دو اثره جذبی نیازمند لوله کشی سیال گرم کننده ژنراتور اعم از بخار، آب داغ یا آب گرم هم هستند. برای انجام تعمیرات چیلر جذبی حتما از متخصصین کمک بخواهید.

لوله کشی ژنراتور
سیال گرم کننده چیلرهای یک و دواثره که ژنراتور از آنها تغذیه می کنند، میتواند از بخار، آب داغ یا آب گرم باشند. سیال گرم ورودی به ژنراتور بوسیله یک شیر کنترل ظرفیت که از ترموستات آب سرد رفت به ساختمان دستور می گیرد، کنترل میشود و دبی یا دمای آن به میزان مورد نیاز تنظیم میگردد.

لوله کشی آب گرم  و داغ
در شبکه های آب داغ یا آب گرم برای کنترل دبی آب گرم کننده ژنراتور از پمپ‌های دور متغیر با کنترل سرعت و یا شیرهای کنترل دوراهه یا سه راهه بکار گرفته میشود.

نصب و راه اندازی چیلر

لوله کشی بخار چیلر جذبی

در نصب و راه اندازی چیلر دبی و فشار دو مورد از عوامل تعیین کننده در اندازه لوله های حامل بخار در چیلر جذبی هستند. دبی بخار برپایه ظرفیت سرمایشی چیلر مشخص میگردد. فشار چیلرجذبی تک اثره بین ۱۵psi و چیلرهای دو اثره در حدود ۱۲۰psi تعیین شده است .

اندازه لوله های بخار چیلر جذبی دو اثره نسبت به تک اثره با دبی برابر کوچک تر است.  سرعت بخار در خطوط چیلر جذبی ۶۰۰۰fpm  در نظر گرفته شده است ، و این عدد تا ۸۰۰۰fpm  قابل بررسی است.

سرعت چگالیده در لوله های برگشت بین ۳۰ – ۷۵ فوت بر دقیقه تعیین شده است. مصرف بخار در چیلرهای تک اثره تقریبا ۱۸ Ib/hr به ازای هر تن تبرید و در چیلرهای دواثره بخار به ازای هر تن تبرید ۱۲ Ib/hr تعیین گردیده است.

نصب و راه اندازی چیلر

مقایسه چیلر تراکمی و چیلر جذبی

از جمله تفاوت های اصلی چیلر جذبی و تراکمی در این است که در خط چگالیده باید تله بخار مناسب بکار گرفته شود. تله بخار انواع چیلرهای جذبی باید قابلیت دفع چگالیده در حجم بالا و تخلیه هوا در فشار پایین دارا باشد.

فشار بخار در چیلر جذبی یک اثره بخار حداکثر ۱۵psi یا کمتر میباشد، در این چیلرها باید ظرفیت برودتی را در عدد ۲۰ ضرب نمایید تا مقدار چگالیده آن را بدست آورید.

در چیلرهای دو اثره مصرف بخار کمتر است و مقدار چگالیده آن هم کمتر است بهطور مثال :مقدار چگالیده چیلر جذبی دو اثره به ظرفیت ۳۰۰ تن تبرید حداکثر ۳۶۰۰ پوند بر ساعت میباشد که با گرفتن ضریب اطمینان  ۳ برابر ظرفیت آن به ۱۰۸۰۰ Ib/hr  میرسد.

مناسب ترین تله بخار برای چیلر جذبی،  تله بخار شناوری – حرارتی و یا تله بخار سطلی معکوس است.

ش قسمتی از آب رفت به مدار برگشت وارد میگردد  و باعث پایین آمدن دمای آب خنک کننده ورودی به چیلر میگردد.

اندازه پمپ ها و لوله ها برپایه دبی و فشار شبکه مشخص میشود. براساس استاندارد ARI560  دبی آب برج خنک کننده چیلرهای یک اثره  دبی آب برج خنک کننده  ۳٫۶gpm به ازای هر تن تبرید است و برای چیلرهای دواثره و شعله مستقیم معادل ۴ گالن بر دقیقه به ازای هر تن تبرید می باشد.

نصب و راه اندازی چیلر

لوله کشی آب برج خنک کننده چیلر جذبی

در زمان نصب و راه اندازی چیلر برای خنک شدن محلول در ابزوربر و تقطیر مبرد در کندانسور استفاده از برج خنک کننده و شبکه لوله کشی ضروروی میباشد. دما و دبی برج خنک کننده تاثیر بسیار زیادی بر ظرفیت سرمایش چیلرها دارند. و توجه به کیفیت و تناسب آن با سیال گرم کننده بسیار مهم است.

برای کنترل دمای آب برج خنک کننده، روش های بسیار متفاوتی وجود دارد، که ساده ترین راه آن بکار گیری ترموستات است که برای خاموش کردن فن برج خنک کننده و کنترل دمای آب آن را بکار گرفته میشود.

در صورت نیاز به تعمیر چیلر جذبی حتما با کارشناسان و مراکز معتبر تماس بگیرید ، ورود افراد ناوارد به این کار میتواند باعث بروز خسارتو تحمیل هزینه های سنگین به سیستم شما شود.

کنترل دمای آب برج خنک کننده به وسیله شیر سه راهه

یکی از روشها برای کنترل دمای آب برج خنک کننده، بکارگیری شیر سه راه با مسیر کنارگذر دمای آب برج است. در این روش قسمتی از آب رفت به مدار برگشت وارد میگردد  و باعث پایین آمدن دمای آب خنک کننده ورودی به چیلر میگردد.

اندازه پمپ ها و لوله ها برپایه دبی و فشار شبکه مشخص میشود. براساس استاندارد ARI560  دبی آب برج خنک کننده چیلرهای یک اثره  دبی آب برج خنک کننده  ۳٫۶gpm به ازای هر تن تبرید است و برای چیلرهای دواثره و شعله مستقیم معادل ۴ گالن بر دقیقه به ازای هر تن تبرید می باشد.

نصب و راه اندازی چیلر

هزینه نصب چیلر

در اصل مواردی که تعیین کننده هزینه نصب چیلر است، قیمت چیلر و هزینه نصب و اجرای آن، تعداد واحد ها و نوع چیلر بستگی دارد. مهندسین و تکنسین های تاسیسات نصب و راه اندازی چیلر را با هزینه های متفاوتی انجام می‌دهند.

چیلرها در دو نوع جذبی و تراکمی تولیدمیشوند. در مقیاس های صنعتی و خانگی که معمولا چیلرهای جذبی گازسوز و چیلرهای تراکمی برقی هستند. چیلر در فضای باز بر روی پشت بامها نصب می شود. نصب چیلرها بوسیله متخصصین ارائه میشود.وبه این نکته توجه داشته باشید که سرویس چیلر بطور مرتب و سالیانه بایدصورت بگیرد.

چیلرهای تراکمی چند جزء اصلی دارند عبارتند از:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • شیر انبساط
  • اپراتور
    مراحل نصب و راه اندازی چیلر شامل آماده سازی و ساخت فونداسیون سیمانی و عایق بندی ، آماده سازی اسکلت، نصب و لوله کشی میشود که بنا به نوع تراکمی یا جذبی بودن چیلر متفاوت است.
نصب و راه اندازی چیلر

نوع چیلر

مهمترین عامل تعیین کننده در قیمت هزینه نصب و راه اندازی چیلر، نوع چیلر و نوع انرژی مصرفی که می تواند برق یا گاز باشدو همین طور بر اساس حجم و ظرفیت خنک کنندگی آنها.

کاربری ساختمان و نوع چیلر در هزینه نصب تاثیرگذار است. چیلرهای صنعتی در مجتمع های مسکونی با تعداد واحدهای زیاد کاربرد دارند.

که از نظر نصب و کارهای مقدماتی و آماده سازی متفاوت است، و نصب و نگهداری متنوعی دارند. در پروژه های ساختمانی پیمانکار تاسیسات تمام امور مربوط به نصب و راه اندازی مثل لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب، گرمایش و سرمایش را انجام می دهد، و نصب چیلرهای برودتی را هم بصورت پیمانکاری و در ادامه کار انجام می دهند.

2 پاسخ
  1. هاشم اسدی تامه
    هاشم اسدی تامه گفته:

    سلام و تشکر بابت مطلب مفیدی که منتشر کردید. مینی چیلر برای یک کارگاه صنعتی هم جوابگو هستش؟ یک کارگاه 350 متری با 4 دستگاه تولید آبنبات که باید خنک بشه. لطف کنید قیمت مینی چیلر تاپ تهویه به همراه هزینه نصب و راه اندازی رو بفرمایید. کارگاه در سه راه آدران هستش. شما به اینجا هم خدمات رسانی می کنید؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام هاشم عزیز وقت بخیر
      متاسفانه در محدوده شما خدمات نداریم با عرض پوزش فراوان

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *