نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

مقایسه نحوه عملکرد چیلر تراکمی و جذبی

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی باید بر اساس ساختار آنها صورت گیرد، چیلرها سیستم‌های سرمایشی هستند که با آب سرد یا آب محتوی ضد یخ عمل می‌کنند. یعنی کندانسور چیلرها می هم با هوای سرد و هم با آب سرد توانای خنک گنندگی مطلوب محیط را دارند. چیلرها سیستم‌های تبریدی هستند که با آب یا محلول اتیلن گلیکول فعال میشوند.

تفاوت انواع مختلف چیلرهای تراکمی بیشتر در تفاوت نوع کمپرسور آنها می‌باشد. برای چیلرهای کوچک از کمپرسور پیستونی و برای چیلرهای بزرگ از کمپرسور اسکرو و برای بار سرمایشی بالاتر از 250kW از چیلرهای سانتریفیوژ استفاده می شود. در بیشتر موارد چیلرها بر مبنای بار برآورد شده طراحی می شوند.

گروه فنی سرویسکاران 24 در زمینه تعمیرات چیلر خانگی و سرویس چیلر آماده همکاری و خدمت رسانی میباشد.

نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

طرز کار چیلر

در عصر حاضر یکی از مهم ترین تجهیزات تولید برودت سیستم‌های چیلر هستند. برای انتخاب چیلر مناسب ابتدا باید توانایی چیلر ها مورد بررسی قرار گیرد. و بعد از مقایسه چیلر تراکمی و جذبی اقدام به تهیه و نصب آن کنیم.

چیلرها یکی از کاربردی ترین دستگاه های تهویه مطبوع هستند، چیلر که با کم ترین میزان مصرف انرژی، بالاترین بازدهی را دارد.

و سرویس و تعمیر چیلر اهمیت بسیار بالایی دارد. و بدلیل مکانیزم پیچیده و حساسی که دارد نباید سرویس و تعمیرات چیلر بوسیله افراد ناوارد و کم تجربه انجام گیرد.

تعمیر چیلر و سرویس چیلر باید بوسیله کارشناسان با تجربه که آشنایی کامل با نحوه کار چیلر دارند انجام شود. زیرا تشخیص نادرست در عیب یابی و تعمیر میتواند هزینه های گزافی به همراه داشته باشد. ما در گروه فنی سرویسکاران 24 به همراه بهترین تعمیرکاران چیلر آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم.

مقایسه چیلر جذبی و تراکمی

نحوه کار چیلر 

تفاوتهای اصلی چیلر جذبی و تراکمی قبل از مقایسه چیلر تراکمی و جذبی باید عملکرد آنها مورد بررسی قرار گیرد.نحوه کار چیلر به این شکل است که چیلر حرارت را از مایع مبرد که معمولا آب است، میگیرد و  طبق سیکل تبرید جذبی یا تراکم ایجاد بخار میکند. چیلرها در انواع مختلف تولید میشوند که و در مکان های خاصی کاربرد دارند و به عنوان یک سیستم سرمایشی یا گرمایشی بکار میروند.

چیلر ها براساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی می شوند.

چیلر ها بر اساس نوع سیکل تبرید
چیلر ها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد
چیلر ها بر اساس ظرفیت تناژ دستگاه

چیلرها بر اساس ساختار در مکان های مختلفی کاربرد دارند، مانند مینی چیلر که بیشتر  در ساختمان‌های کوچک اداری، مسکونی کاربرد دارد و چیلر در ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد.

نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

طرز کار چیلر جذبی

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی بر اساس نوع کارکرد آن است چیلر های جذبی یکی از سیستم‌های سرمایشی/گرمایشی است که منبع تامین انرژی در آن حرارت و ژنراتور است. نحوه کار چیلر جذبی خنک سازی و انتقال مایع مبرد که آب می‌باشد، که وارد سیستم هایی مثل هواساز یا فن کویل یا واحدهای صنعتی جهت خنک سازی محیط است.

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی نیاز به دانش کافی و تجربه لازم دارد برای انجام این مهم حتما از کارشناسان و متخصصین چیلر کمک بخواهید.

عمل خنک سازی مایع مبرد در چیلر جذبی طی سیکل جذبی و بوسیله بخار داغ یا شعله مستقیم گاز انجام می گیرد. به این شکل که گاز های حاصل از تبخیر مایع مبرد بوسیله ماده جاذب که اصولا لیتیوم بروماید است، طی سیکل جذبی در سیال اولیه یا تبخیر کننده جذب می گردد.

سرویس چیلر جذبی بطور مرتب باید در طول سال صورت گیرد.دقت داشته باشید که برای انجام این کار حتما از مراکز معتبر کمک بخواهید.

بطور کلی چیلر های جذبی به لحاظ نوع ماده جاذب دارای ۲ نوع می باشند:

  1. سیکل لیتیوم بروماید – آب
  2. سیکل آمونیاک – آب

اجزای اصلی چیلر جذبی

  • اواپراتور
  • ابزربر
  • ژنراتور
  • کندانسور
نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

انواع چیلر جذبی

برای مقایسه چیلر تراکمی و جذبی به انواع آن اشاره میکنیم چیلر های جذبی انواع مختلفی دارند و بر اساس فاکتورهای متفاوت تقسیم بندی می‌گردند. و به دلیل تنوع در تولید آنها تعمیرات چیلر جذبی در انواع مختلف هم متفاوت است و چیلرهای جذبی به ۳ دسته طبقه بندی می شوند تقسیم بندی چیلر جذبی بر اساس منبع حرارتی ژنراتور است:

  1. چیلر های جذبی آب گرم
  2. چیلر های جذبی آب داغ
  3. چیلر های جذبی بخار
  4. چیلر های جذبی شعله مستقیم نسبت به انواع دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

تقسیم بندی چیلر جذبی بر اساس ماده مبرد و جاذب

  • چیلر های جذبی لیتیم بروماید
  • چیلر های جذبی آمونیاک
  • چیلر های جذبی سیلیکاژلی

تقسیم بندی چیلر جذبی بر اساس چرخه تغلیظ محلول جاذب

  • تک اثره لیتیوم بروماید
  • دو اثره لیتیوم بروماید چیلر های دو اثره لیتیوم بروماید بیشترین کاربرد را دارند.
  • سه اثره لیتیوم بروماید
  • یک مرحله ای آمونیاکی
  • چند مرحله ای آمونیاکی
نحوه عملکرد چیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

طرز کار چیلر تراکمی

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی با توجه به عملکر آنها مورد بررسی قرار میگیرد نحوه کار چیلر های تراکمی به این شکل است که برای ایجاد مایع خنک در ابتدا گاز مبرد بوسیله کمپرسور متراکم شده وبعد از آن وارد مجاری کندانسور میگردد.

و به واسطه مایع یا هوا خنک و تقطیر میگردد. و بعد از آن مایع ایجاد شده بعد از تقطیر وارد شیر انبساط میشود، و بعد از تنظیم میزان مایع ورودی به سمت اواپراتور هدایت می‌شود.و پس از ورود به اواپراتور، افت فشار ایجاد شده سبب تبخیر مایع می‌شود و عمل تبخیر مایع خنک کننده صورت می گیرد. و گاز ناشی از تبخیر وارد کمپرسور می‌شود برای آغاز دوباره فرآیند در امر خنک کردن.

تعمیرات چیلر تراکمی باید حتما توسط یک کارشناس با تجربه و آشنا به تمام اجزاء چیلر تراکمی و نوع عملکرد آن صورت گیرد. بدلبل این که افراد ناوارد میتوانند باعث آسیب جدب به سیستم سرمایشی شما شوند.و هزینه های گزافی را به شما تحمیل نمایند.

نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

سیکل نحوه عملکرد چیلر تراکمی

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی با بررسی سیکل کارکرد آنها مورد توجه قرار دارد، در سیکل عملکرد چیلر تراکمی تبرید ابتدا کمپرسور سبب گردش گاز مبرد در سیکل می‌گردد، و فشار گاز را بالا میبرد. و گاز مبرد در کندانسور در دمای مشخص شروع به تقطیر و به مایع شدن می‌شود. و بعد از مایع فشار بالا به شیر انبساط میرسد.

و کم شدن فشار سبب کاهش دما میگردد. و بعد از کم شدن فشار، مقداری از مبرد بخار شده و مخلوط گاز و مایع مبرد وارد اواپراتور می­گردد. و سیال خنک شونده که آب است با منتقل کردن گرمای خود به مبرد مایع، سبب بخار شدن مایع مبرد در فشار ثابت می­‌شود.

آب چیلر که گرمای زیادی را از دست داده جهت تهویه کویل‌های فن کویل و هواسازها به گردش در میآید. و مبرد تبخیر شده مجدد وارد کمپرسور میشود و  سیکل تبرید چیلر را طی میکند. در چیلر تراکمی اساس تبرید، تبخیر در اواپراتور است.

نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

نحوه کار چیلر های سیکل تراکمی

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی با مقایسه نحوه کار چیلر تراکمی با جذبی در این نوع از چیلرهای تراکمی مبرد ثانویه با جذب گرما باعث تغییر فاز نمی‌شود. آب از متداول ترین مبرد های ثانویه است. با این مبرد ها در سیستم های برودنی، دیگر احتیاجی به کمپرسور جداگانه در هر اتاق نیست. یکی دیگر از مزایای استفاده از آب چیلر امکان تنظیم دما و دبی با در نظر گرفتن تغییرات بار سرمایی محیط می‌باشد.

در دماهای پایین ، مثل سیستم یخ ساز یا چیلرهای زیر صفری، از ترکیب شمیایی اتیلن یا پروگیری از پروپیلن گلیکول برای جلوگیری از یخ زدگی به آب چیلر اضافه میشود. چیلرها یکپارچه بوده و اجزای موجود در آن شامل اواپراتور، کندانسور و یک یا چند کمپرسور میباشد. سیال برای خنک کردن کندانسور آب یا هوای بیرون می‌باشد.

نحوه کار چیلر‌های تبرید تراکمی

در این نوع چیلرها از تراکم بخار در یک سیکل مشخص استفاده می‌شود. که این سیکل شامل ۴ عنصر اصلی است:

  1. اواپراتور
  2. کمپرسور
  3. کندانسور
  4. شیر انبساط

که در اواپراتور حرارت از محیط گرفته و در کمپرسور فشار و دمای مبرد بالاتر می‌رود و بعد از آن در کندانسور حرارت را از دست داده و دوباره در شیر انبساط مبرد به فشار کاری اواپراتور می‌رسد و سیکل دائما تکرار میگردد تا خنک‌ شود. منبع اصلی چیلر تراکمی از انرژی الکتریکی است.

در این چیلرها وظیفه تراکم گاز بر عهده کمپرسور است، که بعد از تراکم این گاز وارد کندانسور میگردد. و بعد از ورود به کندانسور از دمای این گاز کاسته میشود و تبدیل به مایع میشود.

این مایع بعد از عبور از شیر انبساط و هدایت به سمت خنک کننده، به علت جذب گرمای اتاق، مایع را به بخار تبدیل می‌کند که سبب کم شدن دمای اتاق میشود. بعد از آن بخار تولید شده از تبخیر مجدد به کمپرسور منتقل میشود و این سیکل دائم تکرار میشود.

نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

نحوه کار چیلر با کندانسور هوا خنک

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی در نوع چیلر با کندانسور هوا خنک که نحوه کار این چیلرها به این صورت انجام میشود که با گردش هوا توسط فن بروی لوله های مسی موجود در کویل، مبرد در دمای هوا محیط کندانس میشود.

هرچه مقدار کندانسور بزرگتر باشد بازده سیستم برودت چیلر هم بالاتر میرود. در چیلر آب خنک کندانسور توسط آب خنک میگردد که آن هم متشکل از یک مبدل پوسته و لوله است که مبرد اصلی پوسته و آب خنک کننده در لوله ها گردش میکنند.

نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

انواع مختلف چیلرهای جذبی از نظر سیکل تبرید جذبی 

انواع چیلرهای جذبی از نظر سیکل تبرید جذبی شامل این موارد است:

  • چیلر آب گرم ضد کریستال
  • چیلر بخار تک اثره (Single Effect)
  • چیلر بخار دو اثره (Double Effect)
  • چیلر شعله مستقیم (Direct Fired)
  • یکپارچه محلی
  • سیلیکاژلی
نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

نحوه کار سیکل چیلر جذبی

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی در زمینه شباهت عملکرد آنها نحوه کارکرد چیلرهای جذبی سیکل مشابهی دارند و از اجزائی مانندکندانسور و شیر انبساط و اواپراتور در همه آنها موجود است .

فقط دو مورد تفاوت در آنها وجود دارد، اولین نکته این است که مبرد استفاده شده در این سیکل آمونیاک و آب و لیتیم برمید میباشد. دومین تفاوت در مکش و تراکم است.

در سیکل تبرید جذبی تراکم و مکش با دو دستگاه که جاذب و ژنراتور نامیده می‌شوند صورت میگیرد. این دو دستگاه جاذب جریانی از مبرد را با استفاده از پدیده‌ی جذب ایجاد میکند و انرژی مورد احتیاج در آن برعکس سیکل تبرید تراکمی از نوع حرارتی میباشد.

اگر به جای کمپرسور، جاذب و ژنراتور بکار گرفته شود و همچنین نوع انرژی  را تغییر دهیم سیکل تبرید جذبی چیلر نامیده می‌شود. از انواع چیلر جذبی که شامل چیلر جذبی تک اثره و چیلر جذبی دو اثره است.

نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

مقایسه چیلر جذبی با چیلر تراکمی

برای مقایسه چیلر تراکمی و جذبی باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

  • مقایسه هزینه انرژی گاز، برق و آب در چیلر تراکمی و جذبی
  • مقایسه هزینه اولیه خرید دستگاه های مربوط با متعلقاتچیلر جذبی و تراکمی
  • مقایسه هزینه های جاری چیلر تراکمی و جذبی
  • مقایسه فضای مورد احتیاج برای موتورخانه و اتاق تاسیسات مکانیکی برای نصب و راه اندازی
  • مقایسه سهولت کاربرد و تعمیر و نگهداری و سرویس چیلر تراکمی و جذبی
نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

مقایسه چیلرهای جذبی و تراکمی میزان مصرف انرژی

مقایسه چیلرهای تراکمی و جذبی از نظر انرژهای مورد استفاده در راه اندازی آنها انرژی مصرفی در چیلرهای تراکمی قالب انرژی الکتریسته می‌باشد و در چیلر جذبی در قالب انرژی گرمایی است که به صورت گاز می باشد. مقایسه میزان انرژی چیلر جذبی و تراکمی در مقدار قیمت و هزینه قبض برق و گاز در یک تناژ برابر با هم می‌شود.

مقایسه میزان مصرف آب در چیلر تراکمی و جذبی

چیلر های تراکمی آب خنک و انواع چیلرهای جذبی نیاز به برج خنک کننده دارند.  عملکرد برج خنک کننده بر اساس تبخیر می‌باشد که باعث مصرف آب می‌شود،که در مصرف آن چیلر های تراکمی آب خنک و چیلر جذبی تک اثره و دو اثره برج خنک کننده در همان ظرفیت را مورد بررسی قرار میدهیم.

مقایسه چیلرهای تراکمی و جذبی در ضریب عملکرد ، فضای نصب و وزن

مقایسه از نظر COP ضریب عملکرد

مهمترین مورد مقایسه چیلر جذبی و تراکمیCOP ضریب عملکرد این دونوع چیلر است. ضریب عملکرد انواع چیلرهای تراکمی بین ۱ تا ۸ است و ضریب عملکرد چیلرهای جذبی بین ۰٫۵ تا ۱٫۲ میباشد. در واقع چیلر تراکمی که ضریب عملکرد ۵ دارد نسبت به چیلر جذبی با ضریب عملکرد ۱بهینه تر است و این نشان دهنده این است که ضریب عملکرد چیلر جذبی پایین تر است .

مقایسه از نظر اشغال فضا

فرق دیگر چیلر تراکمی و جذبی میزان فضای مورد نیاز برای نصب آنها میباشد. چیلرهای جذبی با توان برابر با چیلرهای تراکمی ، حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر است. به علت اینکه هم از نظر اندازه از چیلر تراکمی بزرگتر است و هم از نظر ارتفاع چیلر جذبی نیز بین ۱٫۸ تا ۳ متر بلندتر از تراکمی است و برای نصب نیاز به فضای بیشتری دارد.

مقایسه از نظر وزن کل

وزن چیلر جذبی دو برابر چیلر تراکمی است که به این دلیل باید زیرساخت آن محکم تر باشد و همین مورد باعث بالا رفتن هزینه نصب آن میشود.

نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

مقایسه چیلرهای تراکمی و جذبی در راه اندازی ، سطح صدا و قیمت

مقایسه از نظر حمل و نحوه نصب راه اندازی

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی در حمل و نقل و نصب آنها چیلرهای جذبی بزرگتر و سنگین تر است. و در چند مرحله حمل و نصب می شوند و سیال مبرد و جاذب آن در محل نصب درون چیلر پر می‌شود. چیلر تراکمی یکپارچه است و حمل و نصب آن آسان تر از نوع جذبی است.

مقایسه از نظر سطح صدای تولیدی

تفاوت دیگر چیلر تراکمی و جذبی از نظر سطح صدا در آنها است. نوع جذبی نسبت به تراکمی صدای کمتری دارد زیرا قطعات مکانیکی فعال آن کمتر است. چیلر تراکمی چون در موتورخانه یا پشت بام نصب میشود صدای کارکرد آن به درون ساختمان انتقال نمی یابد.

مقایسه چیلر از نظر قیمت

تفاوت دیگر چیلر جذبی با تراکمی در قیمت آنها در توان برابر است. چیلرهای جذبی در دو نوع شعله غیر مستقیم و شعله مستقیم و چیلرهای تراکمی در دو نوع چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک که با انرژی الکتریسیته کار می کنند. نوع جذبی شعله غیر مستقیم حدود ۵۰ درصد از نظر قیمت بالاتر است نسبت به نوع تراکمی و قیمت نوع شعله مستقیم دو برابر قیمت نوع تراکمی در توان مشابه آن است.

نحوه عملکردچیلر جذبی و تراکمی به همراه مقایسه آنها

چیلرهای جذبی بهتر است یا چیلرهای تراکمی ؟

با توجه به مواردیکه در بالا بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که چیلر تراکمی نسبت به جذبی بهتر است و به همین علت کاربرد آن در صنعت تهویه مطبوع و صنایع بیشتر است.

ولی این نکته را هم مورد توجه قرار دهید که می توان با نصب چیلر جذبی و تزریق حرارت مورد نظر به سیکل آن ، انرژی حرارتی در حال اتلاف را برای تولید سرمایش مورد توجه قرار داد. با توجه به این که در بقیه موارد قطعا استفاده از چیلر تراکمی بهینه تر و به صرفه تر از چیلر جذبی خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *