نحوه تست ان‌تی‌سی (NTC) پکیج دیواری

بهترین روش تست ان تی سی(NTC) پکیج دیواری

برای درک بهتر نحوه تست ان‌تی‌سی NTC پکیج دیواری اول باید بدانیم این قطعه چیست؟ و در پکیج دیواری چه کاربردی دارد. در ادامه مقاله به این موارد اشاره خواهیم کرد.چگونگی تست حسگر یا همان ان تی سی را بررسی کنیم، تا بدانیم که به چه نوع تعلق دارند؟ آنها قطعاتی هستند. که با افزایش دما و گرما در پکیج دیواری بسته به نوع قطعه کم یا زیاد می‌شوند،کاربرد فراوانی دارند.

ترمیستور یا همان ان تی سی با تغییر دما مقدار مقاومت خود را تغییر می‌دهد. یعنی وابسته به دما هستند، و دمای مرجع آنها برابر با 25 درجه سانتیگراد است. و مانند سایر مقاومت‌های رایج بر حسب اهم اندازه گیری می‌شوند. در زمان سرویس و تعمیر پکیج دیواری حسگرهای NTC  از اولین قسمت‌هایی هستند،که قبل از روشن کردن دستگاه پکیج مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نحوه تست ان تی سی به زبان ساده

در این ویدیو آموزش میبینید چگونه قبل از تعویض ان تی سی های (ntc) پکیج دیواری تست کنید تا مطمعن شوید ان تی سی ها معیوب هستند یا نه؟

نحوه تست ان‌تی‌سی (NTC) پکیج دیواری

سنسور یا همان ntc چیست؟

نحوه تست ان‌تی‌سی (NTC) پکیج – سنسورها یا همان ان تی سی برای اندازه گیری دمای موجود در پکیج استفاده می‌شود.سنسورهای NTC مقاومتی هستند، و مقاومت آنها با افزایش دما در دستگاه پکیج کاهش می ‌یابد.نام دیگر ntc ضد ترمیستور یا همان حسگرهای دما است. زمانی با مشکل در پکیج روبرو هستیم و نیاز به سرویس پکیج در تهران داریم. متخصصین بعد از حضور در محل ابتدا این قطعه را مورد بررسی قرار میدهند.

انواع سنسور یا همان حسگر دمای پکیج ntc از نظر نحوه نصب:

  • مستغرق
  • سطحی یا جداری

NTC های مستغرق در اصل نوعی از حسگرهاست، که در مسیر جریان آب تعبیه شده است. که در اصل دمای آب را برد اطلاع می‌دهد، که البته شاید تا حد کمتر باشد.

سطحی یا تماسی از طریق یک محفظه فلزی به یک لوله مسی متصل شده است. که در اصل دمای داخل لوله را به اطلاع برد می‌رساند. این نوع از حسگرها دارای رزوه هستند، و بر روی محفظه خود با آچار بسته می‌شوند.

یعنی در محفظه قرار گرفته و با پین محکم می‌گردد، هر دو مدل NTC ها در آب قرار می‌گیرند. و به دلیل جریان مداوم آب بعد از مدتی دچار خرابی می‌شوند، و نیاز به تعویض دارند.

نحوه تست ان‌تی‌سی (NTC) پکیج دیواری

وظیفه ان تی سی (NTC) پکیج چیست؟

نحوه تست ان‌تی‌سی (NTC)  پکیج – زمانی که با ورود آب به مبدل که توسط شعله گرم می‌شود. و به سمت رادیاتورها جهت گرمای محیط حرکت می‌کند، و گرمای خود را به رادیاتور می‌دهد. و بعد از چرخش در مدار شوفاژ و سرد شدن آب دوباره توسط پمپ کشیده شده، و برای گرم شدن مجدد وارد مبدل می‌شود.

این عمل به طور مرتب تکرار می‌گردد، تا زمانی که دمای آب خروجی از مبدل به همان دمایی مورد نیاز برسد. و در این زمان پکیج خاموش می‌شود. ما می‌توانیم دمای آب ورودی به رادیاتور را تنظیم کنیم، معمولاً این دما بین 40 تا 85 درجه است.

نحوه تست ان‌تی‌سی (NTC) پکیج دیواری

روش تست  NTCپکیج دیواری

بهترین راه برای و نحو تست ان‌تی‌سی (NTC) پکیج دیواری جداسازی آن است. به این معنی که سوکت‌ها را جدا کرده و پکیج را روشن و خاموش کنیم. و  اهم متر را در محدوده 10 کیلو اهم یا بالاتر از آن قرار می‌دهیم.

یا ntc را باز می‌کنیم و به مدتی در دمای معمولی اتاق قرار می‌دهیم. اگر شروع به کم شدن کرد سالم است، یعنی اگر میزان دمای اتاق را درست نشان داد. و در صورتی که دمای اتاق مشخص نبود، در نزدیکی دما نگهدارید. به این ترتیب می‌توانید بفهمید که سنسور یا همان حسگر سالم است یا خیر

نحوه تست ان‌تی‌سی (NTC) پکیج دیواری

علائم خرابی ntc پکیج 

نحوه تست ان‌تی‌سی (NTC) پکیج – با توجه به کاربردی که  ان تی سی یا ترمیستور، در پکیج دیواری دارد. خرابی آن منجر به اختلال در عملکرد دستگاه پکیج جهت  تنظیم آب گرم و دمای محیط خواهد  شد. یکی از مهم ترین اختلالاتی که میتواند، در صورت آسیب دیدن NTC، در پکیج ها رخ دهد.

این است که سنسورهای محافظ دستگاه فعال شده و از روشن شدن دستگاه پکیج دیواری جلوگیری خوهند کرد. دو مشکل دیگری که خرابی این سنسور میتواند در این دستگاه ایجاد کند. این است که آب گرم در خروجی بسیار گرمتر یا سردتر از دمایی است که ما برای آن تنظیم کرده ایم.

یکی دیگر از علائم خرابی NTC  تنظیم نشدن دمای محیط است. یعنی در این حالت پکیج توانایی تشخیص دمای شعله را نخواهد داشت، و ممکن است حرارت بیش از حد نیاز تولید شود. که این اتفاق منجربه گرم شدن بیش از حد رادیاتورها خواهد شد.

نحوه تست NTCپکیج دیواری

نحوه تعویض NTC پکیج دیواری

برای دسترسی به قطعه ntc در پکیج  ابتدا باید برق پکیج قطع شود. و بعد از آن باید تعیین کنید که کدام نوع مولفه ntc (سطحی، شناور) خراب است.
اگر سنسور ایجاد کننده خطا یک سنسور سطحی باشد، تعویض آن کار شما راحتی است. با باز کردن قسمت بالایی پکیج دیواری می توانید به این سنسور دسترسی داشته باشید.

هنگامی که سنسور مستغرق است، باید در داخل خط لوله به دنبال آن بگردید. که تا حدی میتواند سخت باشد،  هنگامی که سنسورها را از پایه ای که روی آن قرار دارند خارج کردید.  آنها را با یک قطعه جدید و محکم جایگزین کنید،
اگر به دنبال روشی برای تعمیر ترمیستور یا ntc هستید. باید بگوییم که بعد از خراب شدن این قطعه باید تعویض شوند، تعمیر قطعه مشکلی را حل نمی کند.

پس از برداشتن سنسورها با اهم متر در شرایطی که دمای محیط نرمال و حدود 25 درجه است، میتوانید تشخیص دهید که سنسورها خراب هستند یا خیر، که البته تعیین این موضوع نیاز به دانش کافی در این زمینه دارد.
توجه داشته باشید که تعمیر و تعویض قطعات پکیج دیواری یک کار بسیار تخصصی است، و نباید بدون مهارت و تجربه کافی قطعات را تعمیر و یا تعویض کنید.

در این صورت نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کنید، بلکه گاهی باعث آسیب بیشتر و حتی آسیب به خود می شوید. در چنین شرایطی بهترین کار این است، که از مراکز معتبر و افراد متخصص جهت دریافت خدمات پکیج دیواری کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *