تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی یکی دیگر از خدمات گروه فنی سرویسکاران 24 است ما باکمک گرفتن از تعدادی از مهندسین و متخصصین در این امردر خدمت مصرف کنندگان این سیستم خنک‌کننده عظیم و پیچیده هستیم.

در انواع چیلر تراکمی و جذبی چیلر جذبی پرهزینه‌ترین نوع آن است و به تبع پیچیده‌ترین نوع آن که ساختار پیچیده آن نیازمند دانش بالا و تجربه کافی است .

استفاده این نوع سیستم‌های خنک‌کننده در برج‌های مسکونی و اداری نیازمند پشتیبانی توسط متخصصین آشنا به این سیستم‌ها است شما عزیزان دقت فرمایید که برای کلیه خدمات مورد نیاز بعد از نصب و راه‌اندازی چیلرها حتما با شرکت ها و گروه‌های فنی معتبر قرار داد تعمیر و نگهداری ببندید تا با از مشکلات پیشگیری شود و در صورت بروز هرنوع ایرادی نیروی مستقر در مجتمع به سرعت وارد عمل شود .

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

سرویس و نگهداری چیلر جذبی

امروزه در دنیا چیلر جذبی در صنعت و تبرید کاربرد بسیاری پیدا کرده و مورد توجه قرار گرفته است . با توجه یه این مسئله به یاد داشته باشید که چیلرهای جذبی نیاز به نگهداری و سرویس دوره‌ای دارند.

سهل‌انگاری در سرویس و تعمیر و نگهداری چیلر جذبی در طولانی مدت شما را مجبور به تعمیر چیلر جذبی می‌کند. دقت کنید که تعمیرات چیلر جذبی در مقایسه با سرویس چیلر جذبی بسیار پرهزینه‌تر خواهد بود.

باید سرویس چیلر جذبی به صورت دوره‌ای در برنامه زمانی بصورت :

  1. روزانه
  2. ماهانه
  3. سالانه

مورد بررسی قرار گیرد.

چیلر جذبی

چیلرهای جذبی با استفاده از حرارت آب داغ و یا شعله مستقیم گاز  در یک فرآیند ترمودینامیکی امکان تولید سرما را برای فضاهای مسکونی ، اداری و تجاری فراهم می‌کند.

بدلیل پیچیدگی فرآیند شیمیایی در چیلر جذبی تعمیر و نگهداری چیلرهای جذبی را پیچیده کرده است. چیلر‌های جذبی با گرمای تولید شده بوسیله ژنراتور مایع مبرد به حرکت درمی‌آید و فرایند ترمودینامیکی برای ایجاد سرما را طی می‌کند.

انواع چیلر جذبی

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

تقسیم‌بندی چیلر جذبی

در تقسیم‌بندی چیلرهای جذبی مایع مبرد چیلرهای جذبی را به دو مجموعه آب + آمونیاک و لیتیوم برماید تقسیم می‌کنیم.

گرمای نهان تبخیر برای آب در ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد  و فشار یک بار (یک اتمسفر )برابر ۳۳۴ کیلو ژول بر کیلو گرم است یعنی وقتی آب به بخار تبدیل می‌شود مقدار زیادی گرما از محیط می‌گیرد. اگر ما فشار را پایین بیاوریم دما جوش آب کم می‌شود.

همانگونه  که می دانیم آب گردشی در سیستم بسته برای خنک کردن محیط در چیلرها در حالت رفت حدود ۷ درجه و در حالت برگشت حدود ۱۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

در تبدیل مجدد  آب ۱۲ درجه به ۷ درجه ، گرمای مورد نیاز برای بخار آب در اواپریتور در ۴ درجه سانتی گراد فراهم می‌گردد. چرخش این فرآیند با استفاده از گرما بعنوان ژنراتور، یکی از محسنات و نقاط برتری چیلرهای جذبی محسوب می‌گردد.

این گرما می‌تواند از بویلر و یا شعله مستقیم گاز ( گازوئیل) تامین گردد. .و به همین دلیل چیلر جذبی به انواع مختلف زیر  تقسیم‌بندی می‌شوند. که در ارتباط با تعمیر و نگهداری چیلر جذبی باید با این تقسیم‌بندی آشنایی داشته باشید.

مزایای پکیج دیواری بوتان

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

چیلرهای جذبی شعله مستقیم

چیلرهای جذبی شعله مستقیم با استفاده از انرژی گرمایی تولید شده بوسیله مشعل فرایند تبرید را صورت می‌دهند. مشعل بعنوان یک ژنراتور عمل نموده و باعث حرکت مایع مبرد لیتیم بروماید در سیستم می‌گردد.

این نوع چیلر به دلیل در اخیار بودن شعله مشعل بعنوان جزیی از کلیت سامانه ، دارای فرایند‌های کنترلی مناسبی بوده و بعنوان نوعی از چیلر‌های نسل جدید محسوب می‌گردد. ( تعمیرات  چیلر تراکمی)

چیلرهای جذبی گروه تک‌اثره

که خود به سه دسته چیلرهای

  • تک‌اثره با تغذیه بخار
  • تک‌اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد)
  • تک‌اثره با تغذیه آب گرم (دمای زیر۱۰۰ درجه سانتیگراد)

تقسیم می‌شوند که نحوه کار آنها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی می‌باشند.

چیلرهای جذبی گروه دواثره

که به دو دسته دواثره با تغذیه بخار و دواثره با شعله مستقیم طبقه‌بندی می‌شوند.این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک‌اثره‌ است.

قطعا تعمیر و نگهداری چیلرهای جذبی پیچیده بوده و  کار یک تیم متخصص و با تجربه است .برای انتخاب ، تعمیر و نگهداری چیلر جذبی و سیستم گرمایشی و سرمایشی خود با ما تماس بگیرید.

مواردی که مرتب باید بررسی شود

موارد زیر را هر ۱۵ روز یکبار چک کنید

۱ – تسمه پروانه چیلر بازدید شوند در صورت معیوب بودن به تعویض انها اقدام شود

۲ – یاتاقان‌ها بازدید و در صورت لزوم گریس‌کاری شوند

۳ – نازل‌ها و صافی خروجی آب را بازدید و در صورت گرفتگی آنها را تمیز کنید

۴ – مقدار روغن کمپرسور را بازدید نمایید . سطح روغن روی سایت گلاس کمپرسور در زمان کار نباید از مقدار استاندارد پایین‌تر باشد.

۵ – در صورتی‌که کمپرسور مکررا قطع و وصل می نماید مقدار گاز سیستم را بازدید نموده وپس از رفع علت کسر گاز توسط افراد متخصص نسبت به شارژگاز اقدام نمایید.

۶ – مدارات گاز را از حیث داشتن نشتی تست نمایید.

۷  – سربندی‌های کابل را در تمام قسمت‌ها بازدید نمایید.

برای تعمیر و نگهداری چیلر جذبی باید این هفت نکته دائم بررسی شود.

مواردی که در ابتدای هر فصل باید بررسی شود

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

موارد زیر را در ابتدای هر فصل که می‌خواهید از چیلر خود استفاده کنید رعایت نمایید.

۱ – سه‌فاز اصلی تابلو برق چیلر را ۴۸ساعت قبل از راه اندازی چیلر وصل نموده . کلید گرمکن روغن کمپرسور را در حالت روشن قرار دهید تا روغن کمپرسور گرم شود.

۲ – کندانسور را با مواد گچ‌زدا رسوب‌گیری کنید.

۳ – روغن کمپرسور را بررسی کنید و در صورت کثیف بودن آن را عوض کنید و همزمان فیلتر روغن را هم سرویس کنید.

۴ – سیستم گاز دستگاه را از حالت PUMP DOWN  خارج نموده و کلیه شیرهای کمپرسور را بررسی نمایید.

۵ – مدارات گاز را از حیث نشتی چک نمایید. در صورتی که به علت وجود نشتی در مدارات گاز فریون دستگاه کسر شده باشد نسبت به رفع نشتی و عوض کردن فیلتر درایر و شارژ گاز اقدام کنید.

۶ – فیلتر درایر را عوض کنید.

۷ –کرکره ها را با اب شستشو دهید.

۸ – داخل تشت آب تمیز شود

۹ – صافی بخش خروج اب از برج را تمیز کنید.

۱۰ – یاتاقان‌های بادزن را گریس‌کاری کنید

۱۱- صافی پمپ‌ها بازدید و در صورت نیاز آنها را تمیز کنید.

این چند مورد در نگهداری و تعمیرات چیلر جذبی مورد توجه باشد.

اسیدشویی وشارژگاز

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

اسیدشویی چیلر جذبی و شارژ گاز چیلر جذبی

شارژ گاز چیلر جذبی

یکی از عمده‌ترین علت عیب‌های چیلر جذبی کم یا زیاد بودن مقدار شارژ گاز چیلر جذبی می‌باشد که این ماده مبرد در میزان سرمادهی دستگاه نقش بسیار زیادی دارد.

و در سرویس دوره‌ای چیلر جذبی باید مقدار شارژ گاز چیلر توسط یک سرویسکار چک شود.

اسیدشویی چیلر جذبی

یکی از مواردی که در هنگام تعمیر و نگهداری چیلر جذبی و سرویس چیلرها باید انجام شود رسوب‌گیری و اسیدشویی چیلر جذبی به صورت دوره‌ای می‌باشد .

آبي كه در سيستم چيلر جذبی در گردش است، نقش اصلی را در انتقال حرارت به عهده دارد و لذا لازم است از نظر ميزان رسوب‌گذاري، خوردگي و آلودگي‌هاي بيولوژيكي همواره تحت كنترل باشد.

هم‌چنين لازم است كليه صافي‌ها نيز به صورت مرتب مورد بازديد قرارگيرد كه يك دوره سه ماه مي تواند جهت كنترل صافي لحاظ گردد.

کندانسور چيلرها بعد از مدتي كار كردن ، معمولاً رسوب مي گيرند و بايد رسوب‌زدايي شوند. این موارد در تعمیر و نگهداری و سرویس چیلر  باید به دقت و با حساسیت بالا انجام گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *