تعمیر چیلر جذبی

تعمیر چیلر جذبی

تعمیر چیلر جذبی نیاز به تخصص و علم کافی در این زمینه دارد علت این امر این است که در ساخت این سیستم بودنی از ساختار پیچیده استفاده شده و همین‌طور از تعداد قطعات بالا و خاص که هرکدام از این قطعات کارایی و وظیفه خاص خود را دارد.

به همین دلیل روشن و پیچیدگی باید از مهندسین و تکنسین‌های با تجربه و آشنا به کلیه موارد مربوط به چیلر جذبی دعوت به همکاری و عقد قرار داد شود.این ساختار پیچیده و قطعات نیازمند این است که در صورت بروز ایراد و مشکل به خوبی و با دقت بازرسی شود و با اقدامی مناسب و بجا تلاش در برطرف کردن صورت گیرد.

بنابراین عزیزان مصرف‌کننده دقت کنند که با دقت بالا در انتخاب افراد مناسب از اتفاقات غیرقابل جبران یا پرهزینه جلوگیری کنند.

تعمیر چیلر جذبی

چیلر (Chiller)

دستگاهی است که حرارت را از مایع ( آب) بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار یا جذبی می‌زداید. این مایع می‌تواند برای خنک‌کاری هوا یا دستگاه‌ها استفاده شود که معمولاً به صورت سیکل و داخل یک مبدل حرارتی جریان دارد

به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده یا باید به محیط بیرون دفع شود. یا برای کارایی‌های بیشتر با اهداف گرمایی استفاده شود.حال شما را با پروسه تعمیر چیلر جذبی آشنا می‌کنیم.

سرویس دوره‌ای چیلر

هرساله با آغاز تابستان و گرم شدن هوا بسیاری برای ایجاد سرمایش در ساختمانهای اداری و مسکونی از چیلرهای تراکمی ساختمان استفاده می‌کنند.

باید توجه داشته باشیم که برای تعمیر چیلر جذبی و تجهیزات برودتی باید بوسیله سرویسکار مجاز و دارای صلاحیت سرویس و تعمیر گردد. و اگر به صورت دوره‌ای و سالانه مورد بازدید و سرویس قرار نگیرند، دچار مشکلات پیچیده‌تر شده و هزینه‌های بسیار بیشتری به شما تحمیل می‌کنند.

بنابراین بهترین راه پیشگیری این است که قبل از خراب شدن چیلر اقدام به سرویس و تعمیر چیلر جذبی کنیم. زیرا تعمیرات چیلر یکی از اموری است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گردد.

چیلر جذبی

تعمیر چیلر جذبی

چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب‌کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) به جای کمپرسور استفاده می‌شود.

عمومی‌ترین خنک‌کننده در چیلرهای جذبی سیستم پرمیدلیتیوم(لیتیوم برماید) است. ( تعمیر و نگهداری چیلر جذبی )

نحوه کار چیلر جذبی

در این سیستم، در بخش جذب‌کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب میشود و در بخش مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود.

بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع تبدیل می‌شود. و بعد از آن در خنک‌کننده که تحت فشار ۰٫۰۱ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد و آب برای اینکه تبخیر شود.

گرمای درون خود را از محیط خنک‌کننده گرفته و باعث ایجاد برودت می‌گردد . و بعد از آن بخار آب تولید شده در خنک‌کننده به جذب‌کننده انتقال یافته و بطور مکرر این چرخه تکرار می‌گردد.

نحوه کارکرد چیلر جذبی به زبان ساده توسط جناب آقای مهندس احمد کمالی جزو هیئت مدیره گروه فنی سرویسکاران 24

لازم به ذکر است عزیزانی که علاقه به تعمیرات چیلر های جذبی و تراکمی و تعمیر مشعل و دیگ های بخار دارند میتوانند تماس بگیرند جهت ثبت نام در دوره های آموزشی ثبت نام کنند.

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

تعمیر چیلر جذبی

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

در نگهداری و تعمیر چیلر جذبی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای نتیجه گیری بهتر کارکرد چیلر انجام می‌شود . اگر یک قطعه خراب و یا کارکرد خودر را از دست بدهد روی عملکرد کل دستگاه چیلر تاثیر مستقیم دارد و کارایی دستگاه را به شدت پایین می‌آورد.

تعمیر چیلر از دغدغه‌های اکثر افرادی است که در ساختمان خود از چیلر استفاده می‌کنند. برای تعمیر چیلر باید انواع چیلر و قطعات به کار رفته در آن و فرق چیلر تراکمی و جذبی  را به خوبی بدانیم تا در تعمیر چیر جذبی به خوبی عمل کنیم.

انواع چیلر

چیلرها به دو دسته چیلر جذبی و چیلر تراکمی تقسیم می‌شوند.طرز کار چیلر جذبی با استفاده از انرژی حرارتی اما طرز کار چیلر تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی یا برق می‌باشد.

به همین دلیل امروزه چیلرهای جذبی با استقبال بهتری روبه رو شده‌اند و از همین جا متوجه می‌شویم .که تعمیر چیلر جذبی در چه مواردی با چیلر تراکمی متفاوت است

چیلرها از نظر داشتن کمپرسور یا نداشتن آن به دو دسته کلی چیلرهای تراکمی و جذبی تقسیم‌بندی می‌شوند.چیلرهای تراکمی مانند همه چیلرها می‌توانند بر اساس نوع کندانسور، به هوا خنک یا آب خنک.

بر اساس نوع اواپراتور به چیلرهای فن کویل دار یا پکیج‌های سقفی. بر اساس نوع شیر انبساط نیز به چیلرهای سرد یا چیلرهای مجهز به سیستم‌های پمپ تقسیم‌بندی شوند.

چه عواملی باعث خوردگی چیلر جذبی می‌شود؟

برای جلوگیری از خوردگی چیلر‌های جذبی راه هایی وجود دارد که با تماشای این ویدیو می‌توانید بهره ببرید.

توضیحات توسط جناب آقای مهندس احمد کمالی مدرس دانشگاه شریف تهران و برگزار کننده دوره‌های آموزشی تعمیرات چیلرهای جذبی و تراکمی به همراه تعمیر مشعل‌های موتورخانه و بویلر‌های بخار

انواع چیلر جذبی

انواع چیلر جذبی

۱٫ گروه تک‌اثره (Single effect)

که خود به سه دسته

  1. چیلرهای تک‌اثره با تغذیه بخار
  2. تک‌اثره با تغذیه آب داغ ( دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد)
  3. تک‌اثره با تغذیه آب گرم ( دمای زیر۱۰۰ درجه سانتی‌گراد)

تقسیم می‌شوند که نحوه کار آنها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی می‌باشند.

۲٫ گروه دو‌اثره (Double effect)

که به دودسته دو‌اثره با تغذیه بخار و دو‌اثره با شعله مستقیم طبقه‌بندی می‌شوند. این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کامل‌تری نسبت به چیلرهای جذبی تک‌اثره است.

تعمیر چیلر

تعمیرات چیلر جذبی با توجه به پیچیده بودن ساختمان چیلر نیازمند تعمیرکار چیلر و سرویس کار چیلر با تجربه و متخصص دارد. چیلر جذبی یکی از دستگاه‌های تهویه مطبوع است که تفاوتش با کولر گازی در توان و ظرفیت بسیار بالای آن است.

کاربرد چیلرها بیشتر در مکان‌های صنعتی یا مکان های بزرگ مسکونی است اما مینی چیلر یا چیلر خانگی در آپارتمان استفاده می‌شود.

تعمیر چیلر جذبی

مزایای چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی 

1. چیلرهای جذبی از انرژی حرارتی به جای برق برای ایجادسرما استفاده می‌کنند بنابراین مصرف برق آنها نسبت به چیلرهای تراکمی خیلی کمتر است.

2. چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی یا کمپرسوری قطعات متحرک کمتری دارند و پمپ‌های مورد استفاده در آن ماهیت چرخشی دارند که باعث می‌شود میزان خرابی کمتر باشد بنابراین تعمیر چیلر جذبی کمتر از تراکمی است.

3. لرزش و صدای چیلر جذبی در مقایسه با چیلر تراکمی خیلی کمتر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *