فهرست مطالب
نحوه کارکرد شوفاژخانه موتورخانه:
ما در این مقاله میخواهیم درباره نحوه کارکرد سیستم شوفاژخانه(موتورخانه) و تعمیر موتورخانه و شوفاژ توضیحاتی بدهیم.
عزیزان توجه داشته باشید که موتورخانه قلب ساختمان محسوب میشود و نیاز به تعمیر موتورخانه و شوفاژ دارند.
موتورخانهها وقتی به مشکل برمیخورند و شما نیازمند به تعمیر موتورخانه شوفاژ میشوید.
باید از تعمیرکار موتورخانه مجرب درخواست کمک کنید تا مشکل را رفع کند.
گروه فنی سرویسکاران 24 اماده خدماتدهی در رابطه با تعمیر موتورخانه در سراسر تهران را دارد.
نحوه کارکرد شوفاژخانه (موتورخانه)
شوفاژخانه – موتورخانه
نحوه کارکرد سیستم شوفاژخانه ( موتورخانه ) – به محلی گفته میشود .
که در طبقات زیرین ساختمانها طراحی میشود که وظیفه گرم کردن آب مصرفی و و مدار گرمایشی را نیز دارد.
موتورخانههای مرکزی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند تا به صورت ماهانه چک شوند و جلوگیری از آسیبهای جدی بشود.
در موتورخانههای حرارت مرکزی قطعات مختلفی کنار هم قرار گرفتهاند که هرکدام وظیفه خودشان را دارند.
اولین قطعه ای که نقش مهمی در تعمیر موتورخانه شوفاژ ایفا میکند مشعل گازی یا گازوئیلی میباشد.
که وظیفه آن تولید حرارت در داخل دیگ چدنی یا دیگ فولادی میباشد.
طرز کار موتورخانه شوفاژ به چه صورت است؟
خیلی ساده و روان خدمتتان عرض کنم موتورخانه مانند اعضای بدن کار میکند و تمام قطعات به یکدیگر مرتبط هستند به طور کلی اگر بخواهم طرز کار موتورخانه را در یک خط برای شما عزیزان توضیح بدهم به این صورت میباشد :
با کارکرد مشعل آب داخل دیگ فولادی یا چدنی گرم میشود و بخشی از آب گرم شده به سمت مصرفکنندهها که رادیاتور ، فن کویل ، گرمایش از کف و … میباشد هدایت میشود. برای گرم نمودن محیط و بخشی دیگر برای گرم کردن آب مصرفی به سمت منبع دو جداره و یا منبع کویلی هدایت میشوند. و آبهایی که گرمای خود را از دست دادهاند توسط پمپهای سیرکولاتور به دیگ برمیگردند و مجددا گرم میشوند و این چرخه نیز ادامه دارد…
نحوه چرخش مدار گرمایش شوفاژخانه
آب داخل دیگ موتورخانه گرم میشود به طریق مشعل که به دیگ نصب میباشد .
بعد پمپ سیرکولاتور موتورخانه شروع به چرخاندن آب مدار گرمایش میکند .
آب گرم شده را به سمت مصرفکنندهها که در ساختمانها متفاوت است .
شامل رادیاتور ، داکت اسپیلت ، فن کوئل و مدار گرمایش از کف میباشد هدایت کند و آنها دما را به محیط انتقال بدهند.
و به طریق لوله برگشت هدایت بشوند به سمت موتورخانه و این سیکل ادامه دارد.
مشعل گازی موتورخانه
برای گرم نمودن آب دیگ فولادی یا دیگ چدنی موتورخانه میباشد.
با دستور ترموستات شروع به کار میکند و وقتی دما به نقطه مشخص شده برسد قطع میکند.
مشعل ها تقریبا سالی یک بار نیاز به سرویس کامل و دورهای دارند.
شما میتوانید برای اطلاع بیشتر از کارکرد مشعلها و عیبیابی مشعل موتورخانه کلیک کنید.
دیگ موتورخانه مرکزی
یکی دیگر از قطعات مصرفی که در نحوه کارکرد شوفاژخانه (موتورخانه) تاثیرگذار میباشد .
دیگ آبگرم میباشد که در دو نوع:دیگ فولادی و دیگ چدنی میباشد .
خوب حالا این دیگ موتورخانه چه کاری انجام میدهد؟
در صورت خرابی چه اتفاقی رخ میدهد؟
آیا دیگهای فولادی نیاز به عایقکاری دارند؟
تفاوت دیگهای چدنی و فولادی در چیست؟
آیا دیگها نیاز به سرویس و نگهداری دارند؟
منظور از ترکیدن دیگ چیست؟
آیا دیگ چدنی قابل تعمیر و تعویض میباشد؟
خوب این سوالاتی هستنددر تعمیر موتورخانه و شوفاژ که شاید برای بعضی از شما عزیزان هم پیشآید.
که ما سعی داریم در حد توان درباره آنها توضیح بدهیم یا به درخواست شما مقاله ای کاملتر و وسیعتر تهیه نماییم.
دیگ موتورخانه
منبع کویلی یا دو جداره
نحوه کارکرد سیستم شوفاژخانه ( موتورخانه ) – آب گرم شده از دیگ به سمت منبع کویلی یا منبع دو جداره هدایت میشود و از طریق انتقال حرارت آب مصرفی را گرم میکند.
منبع کویلی:
آب داخل لولههای منبع کویلی میچرخد و لولهها که از جنس مس میباشد گرم میشود.
و حرارت خود را به آبی که دور لولههای کویل داخل منبع قرار دارد میدهد و آب مصرفی نیز گرم میشود و به دست مصرف کننده میرسد.
عزیزان توجه داشته باشید که منابع کویلی بعد از مدتی رسوب میگیرند و نیاز به اسیدشویی دارند.
که نمونه آن را میتوانید در بخش تعمیر موتورخانه و شوفاژ مشاهده کنید.
منبع دوجداره:
آب گرم شده به دور جدار خارجی چرخش میکند و جدار خارجی گرم میشود.
و آبی که داخل جدار داخلی قرار دارد از طریق انتقال حرارت گرم میشود.
در بعضی مواقع در اثر سوراخ شدن منبع دوجداره به جای تعمیر از جایگزینی منبع کویلی با دوجداره موتورخانه استفاده میکنند.
منبع کویلی یا دو جداره
منبع انبساط
یکی دیگر از اجزایی که نقش اساسی و خیلی مهمی در بخش ایمنی موتورخانه و نحوه کارکرد شوفاژخانه (موتورخانه) ایفا میکند منبع انبساط میباشد .
که به علت اینکه در پشتبام میباشد و جلوی چشم نمیباشد متاسفانه کمرنگ ظاهر میشود .
و از ظرف ما آنقدری قابلتوجه نمیباشد و شاید سالانه یک بار به آن سرزده بشود و چک بشود.
در واقع منبع انبساط همانطور که از نامش پیداست انبساط طولی آب را میگیرد.
و کمبود آب سیستم را تامین میکند و چون در بالا ترین نقطه ساختمان قرار میگیرد.
فشار مضاعفی ایحاد میکند که از مشکلات منبع انبساط سرریز شدن منبع انبساط را میتوان نام برد.
منبع انبساط
پمپ سیرکولاتور
برای چرخش آب گرم شده توسط دیگ و مشعل نیازمند قطعه یا وسیله هستیم که آب را بچرخاند و تولید فشار در سیستم نماید.
که پمپهای سیرکولاتور وظیفه چرخش آب و تولید فشار در سیستم را دارند.
اگر پمپهای سیرکولاتور از کار بیفتند و آب چرخش نکند سیستم سرد میشود و نمیتواند انتقال حرارت ایجاد نماید.
پمپها نوع های مختلفی دارند که از لحاظ قدرت و برند با یکدیگر متفاوتند یا به صورت خطی بسته میشوند یا زمینی.
یکی از ایراداتی که پمپها در بخش تعمیر موتورخانه و شوقاژ پیدا میکنند آبدهی در قسمت سیل پمپ میباشد.
پمپ سیرکولاتور
کلکتورهای موتورخانه مرکزی
در کل میتوان کلکنور را اینگونه توضیح داد که نقش تقسیم آب گرم شده را دارند.
که از یک لوله سایز بالا به عنوان لوله اصلی در نظر میگیرند و از آن انشعابات مختلف میگیرند.
کلکتور مدار گرمایش:
در موتورخانهها در مدار گرمایش دو نوع کلکتور داریم:
1:کلکتور رفت مدار گرمایش
2:کلکتور برگشت مدار گرمایشی
کلکتور آب مصرفی:
در مدار کلکتور مصرفی سه نوع کلکتور داریم:
1:کلکتور آب سرد مصرفی
2:کلکتور آب گرم مصرفی
3:کلکتور برگشت آب گرم مصرفی(در بعضی از موتورخانه)
کلکتورهای موتورخانه مرکزی
نحوه کارکرد شوفاژخانه (موتورخانه)
خوب شما با اجزای تشکیلدهنده موتورخانه آشنا شدید و میدانید هر یک وظیفهای در کارکرد موتورخانه دارند.
در صورت معیوب شدن کارکرد موتورخانه افت میکند و در بعضی مواقع کلا موتورخانه از کار میافتد و نیاز به تعمیر کار موتورخانه و شوفاژ دارد.
بگذارید مثالی بزنیم تا بیشتر متوجه این قضیه بشویم:
فرض کنید در یک شب زیبای زمستان که شما در کنار خانواده خود مشغول نوشیدن یک فنجان چای هستید.
به یک باره مدار گرمایشی شروع به افت دما میکند و دمای محیط رو به سرد شدن میباشد.
خوب این اتفاق میتواند خیلی بد باشد و لذت یک شب برفی را از شما بگیرد اما نباید دست روی دست بگذارید و باید کاری کنید.
پیشنهاد ما این است که به داخل موتورخانه بروید حتی اگر فنی هم نیستید اشکالی ندارد .
به داخل موتورخانه بروید و اولین بخشی که چک میکنید مشعل موتورخانه میباشد.
همان طور که بارها تاکید کرده ایم مشعل قلب موتورخانه میباشد.
خوب یه نگاه سطحی به مشعل بندازید و رله مشعل که مغز مشعل میباشد را چک کنید .
ببینید چراغ قرمز رنگ رله مشعل روشن است یا خیر؟
اگر روشن بود نشانگر ایرادی در کارکرد مشعل میباشد که میتوانید با خواندن مقالههای زیر تا حد توان مشکل را حل نمایید:
1:سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه
2:عیبیابی مشعل موتورخانه
3:تنظیم مشعل گازی ایرانرادیاتور
4:تعمیر و عیبیابی مشعل موتورخانه
عیبیابی موتورخانه
اگر با خواندن مقالههای عیبیابی مشعل موتورخانه باز هم نتوانستید مشکل را حل کنید اصلا نگران نباشید .
میتوانید تماس بگیرید تا ما شما را از پشت تلفن راهنمایی کنیم.
قابل به ذکر است قبل از تماس حتما مقالههای بالا را درباره تعمیر موتورخانه مطالعه بفرمایید اگر مشکلتان حل نشد تماس بگیرید.
ما سعی بر این داریم با انتشار ویدیوهای آموزشی تا حدودی در باره مشکلاتی که در تاسیسات حرارتی و برودتی پیش میاید درحد توان توضیح بدهیم.
و در مرحله آخر اگر باز هم مشکل پا برجا بود گروه فنی سرویسکاران 24 در کنار شما میباشد تا در اسرع وقت برای خدمتگذاری و رفع مشکل حاظر بشویم و شروع به رفع مشکل کنیم.