عیب یابی مشعل موتورخانه

عیب یابی مشعل موتورخانه

در موتورخانه های مرکزی مهم ترین بخش موتورخانه مشعل موتورخانه میباشد که نقش مهمی را ایفا میکند و به نوعی قلب موتورخانه محسوب میشود.عیب یابی مشعل موتورخانه و تعمیر مشعل گازی

در صورت خرابی کلا سیستم off میشود و در صورت خرابی برای تعمیر موتورخانه و شوفاژ باید از یک متخصص کمک بگیرید تا بتواند به راحتی از پسعیب یابی مشعل موتورخانه بر آید تا با کمترین هزینه رفع عیب کند و تجربه کافی را در تعمیر مشعل گازی داشته باشد.

باز هم تاکید میکنم از متخصص کمک بگیرید تا تا مستقیم به سراغ ایراد برود تا با کمترین هزینه مشعل تعمیر بشود.

متاسفانه برخی از تعمیرکاران به علت نداشتن تجربه کافی شروع به تعویض تک تک قطعات میکنند تا بتوانند ایراد را پیدا کنند و این امر شامل این میشود که هزینه زیادی برای تعمیر مشعل گازی پرداخت کنید.( نگهداری و سرویس موتورخانه)

ما تا حد توان تمام تلاش خود را میکنیم که قطعات معیوب را تعمیر کنیم نه تعویض.

عیب یابی مشعل موتورخانه

آقا وقتی میریم تو موتورخونه شدیدا بوی خام سوزی میاد و چشممون میسوزه در حدی که نمیشه دو دقیقه وایساد تو موتورخونه علتش چیه…؟!!!

عزیزان توجه داشته باشید اگر مشعل گازی تنظیم نباشد علاوه بر اینکه مصرف گاز بالا میرود تولید گاز nox هم میکند که سرطان زا میباشد و باید مشعل تنظیم شود همواره میتوانید کلیک کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  • برق ورودی مشعل را چک کنید
  • مسیر سوخت را چک کنید و مطمعن بشوید که سوخت تا ورودی مشعل هدایت میشود
  • کلید های مینیاتوری و ترموستات دیگ را چک کنید

میله یونیزاسیون

عیب یابی مشعل موتورخانه -برای این که رله مشعل گازی متوجه تشکیل شعله بشود از قطعه ای به نام میله یونیزاسیون یا همان میله یون استفاده میکنند

به طور کلی از یک میله فلزی که در فضای شعله قرار میگیرد و بدنه فلزی مشعل  معمولا شبکه احتراق  برای کنترل شعله استفاده می شود .

شعله یک واکنش شیمیایی بین سوخت و اکسیژن است .
هر مولکول سوخت و اکسیژن معمولا به مقدار مساوی الکتریسیته مثبت و منفی را حمل می کند و در مجموع از نظر الکتریکی خنثی است .
بارهای منفی به شکل الکترون می باشند که به عنوان کوچکترین ذره با بار منفی شناخته شده است.
در تعمیر مشعل گازی خرابی میله یون باعث میشود که مشعل به مدت ۵ثانیه کار کند و قطع بشود.
در بحث عیب یابی مشعل موتورخانه پیدا کردن این عیب خیلی سخت نیست فقط نیاز به تجربه دارد. ( تنظیم موتورخانه با توجه به تغییر فصل)

معرفی میله یونیزاسیون

توضیحاتی درباره میله یونیزاسیون و کارکرد و نشانه های خرابی میله یونیزاسیون در بحث عیب یابی مشعل موتورخانه توسط استاد عزیز و گرامی جناب آقای مهندس احمد کمالی

شیر برقی مشعل گازی موتورخانه

عیب یابی مشعل موتورخانه

معمولا در مسیر عبور سوخت از پمپ به طرف نازل، یک شیر برقی قرار می دهند تا در زمان خاموش بودن مشعل، از نشت سوخت به داخل اطاقک احتراق جلوگیری کند.

این شیر که دارای یک سوزن است، در حالت عادی تحت تاثیر وزن خود پایین آمده و با ابن کار مجرای سوخت بسته می شود.

هنگامی که برق به سیم پیچ(کویل) آن می رسد، میدان مغناطیسی ایجاد شده و به وسیله کویل، هسته آهنی و در نتیجه سوزن بالا می رود.

و مجرای عبور سوخت به طرف نازل باز شده و فرآیند پاشش سوخت به داخل دیگ موتورخانه انجام می شود.

(برای اطلاعات بیشتر درباره دیگ فولادی موتورخانه چیست؟ میتوانید کلیک کنید)

در نظر داشته باشیم که شیر برقی ممکن است روی پمپ در روی لوله و در حدفاصل پمپ و نازل نصب شود.

معرفی کامل شیر برقی مشعل گازی موتورخانه و نمایش قطعات و طریقه کارکرد شیر گازی توسط مهندس احمد کمالی یکی از اساتید افتخار آفرین در رشته حرارت مرکزی و تعمیر مشعل موتورخانه تک فاز و سه فاز

عزیزان به علت درخواست مشتریان و کاربران عزیز ما بخشی از توضیحات و ویدیو ها را در صفحه تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه منتشر کرده ایم که همواره میتواید مطالعه ای داشته باشید.

تنظیم شیر برقی مشعل چه نقشی در کارکرد شعله دارد؟

به منظور تنظیم شعله و دبی عبوری از شیر در حالتی که باز است، از پیچ آلنی که در زیر شیر قرار دارد، استفاده می کنیم.

این کار بایستی، بعد از تشکیل شعله و به آرامی صورت گیرد و حتما میبایست نحوه تشکیل شعله ابتدایی نیز به موازات آن تنظیم شود.

چیزی که اهمیت دارد این است که اگر تجربه کافی در بخش عیب یابی مشعل موتورخانه نداشته باشید و بخواهید شیر برقی مشعل گازی را تنظیم نمایید احتمال پس زدن شعله در استارت اولیه یا خام سوزی در حین کارکرد پیدا میکند.

توصیه میشود یا اطلاعات کامل را در تنظیم شیر گازی مشعل موتورخانه کسب نمایید یا از یک متخصص و تعمیرکار موتورخانه کمک بگیرید.

معرفی شیر برقی مشعل گازی موتورخانه پارت اول

تنظیم شیر برقی مشعل گازی موتورخانه پارت دوم

تعمیر مشعل گازی

تعمیر مشعل گازی

پایه رله مشعل گازی موتورخانه

پایه رله در مشعل گازی موتورخانه قسمتی میباشد که تمامی سیم های برق مشعل در آن جای میگیرد و طبق نقشه سیم کشی میشود. عیب یابی مشعل موتورخانه و تعمیر مشعل گازی

نکات مهمی که باید توجه کنید

  • قبل از به کارگیری، سیم بندی باید به دقت بررسی شود. وجود ایراد یا اشتباه در سیم کشی و سیم بندی می تواند خطرناک باشد و صدمات جبران ناپذیری به بار آورد.
  • دقت شود که در صورتی که رله کنترلر G790جایگزین رله دیگری (غیر از G790) می شود ممکن است لازم شود سیم بندی تغییر کند.
  • هنگام به کار بردن کنترلر باید پیچ اتصال محکم شده باشد تا از اتصال کامل کنترلر G790 به پایه رله اطمینان حاصل شود.
  • وجود فیوز مناسب مطابق با مشخصات فنی کنترلر الزامی است.
  • ضمنا فیوز(های) اصلی باید به گونه ای انتخاب شوند که قبل از رسیدن جریان به مقادیر نامی موجود در مشخصات فنی رله، عمل کنند و برق را قطع نمایند.
  • در غیر اینصورت در زمان رخداد اتصال کوتاه در هر قسمت از تجهیزات مشعل، ممکن است صدمات بسیار شدیدی به کنترلر، قطعات مشعل یا کاربر وارد شود. ( تعمیرو عیب یابی مشعل موتورخانه)
  • به دلایل ایمنی، هر کنترلر G790 باید حداقل یک بار در هر ۲۴ ساعت خاموش شود.
  • برای نصب و/یا برداشتن رله کنترلر G790 باید حتما سوئیچ اصلی برق قطع باشد و مشعل از سیستم تغذیه جدا باشد.
  • رله کنترلر G790 یک وسیله الکترونیکی دقیق و با ایمنی بالاست و برای ایمنی مشعل و سیستم کاربری آن تحت نظر متخصصان شرکت شکوه الکترونیک تولید شده است. تعمیر مشعل گازی

نکته : لطفا از بازکردن یا تعمیر آن اکیدا پرهیز نمایید.

پایه رله مشعل گازی موتورخانه

پایه رله مشعل گازی موتورخانه

ایران رادیاتور یکی از شرکت های سرشناس در تولید مشعل میباشد که سالیان سال است در این حوزه فعالیت میکند اگر مشعل ایران رادیاتور به درستی تنظیم شود دستگاه با راندمان بالا و مصرف سوخت پایین به کار خود ادامه میدهد.

ما در این راستا مقاله ای منتشر کردیم که میتوانید مطالعه کنید

وظیفه پایه رله مشعل گازی موتورخانه چیست؟

چه کاری انجام میدهد؟

توضیحاتی در باره پایه رله مشعل گازی موتورخانه

عیب یابی مشعل موتورخانه

عیب یابی مشعل موتورخانه
شمارهایرادعلترفع ایراد
۱موتور کارنمیکند ولی اتصال برق بسته استکلید فشار هوا خراب است

کلید مشعل (روی تابلو) یا سیم کشی ایراد دارد

خازن موتورخراب است

رله مشعل خراب است

موتور خراب است

کلید فشار هوا تعویض شود

کلید مشعل تعویض شودو سیم کشی بررسی شود

خازن تعویض شود

رله تعویض شود

موتور تعویض شود

۲موتور کار نمیکندچون مدار برق مشعل باز استفیوز اصلی جریان برق سوخته است

فیوز مخصوص مشعل سوخته است

رله خراب است

سیم کشی موتور به پایه رله اشکال دارد

اکوستات درست تنظیم است

کلید فشار هوا معیوب است

 فیوز اصلی تعویض شود

فیوز مخصوص تعویض شود

سیم کشی بررسی شود

اکوستانتبررسی و تنظیم شود

کلید فشار هوا تعویض شود

۳مشعل درست کار نمیکند یعنی چند ثانیه پس از تشکیل شعله رله ریست میکند کلید فشار هوا از تنظیم خارج یا خراب شده است

مدار مراقب شعله (میله یونیزاسیون) اشکال دارد

رله خراب است

بدنه مشعل اتصال زمین نشده است

اتصال فاز و نول به پایه رله برعکس است

کلید فشار هوا را تنظیم یا تعویض کنید

وضعیت میانه یونیزاسیون و مدار آن را بررسی و اشکال را برطرف کنید

رله را تعویض کنید

بدنه مشعل را به زمین متصل کنید

اتصال فاز و نول را اصلاح کنید

۴جرقه زده نمیشودالکترودهای جرقه اتصال کوتاه کرده‌اند یا خرابند

کابل‌های جرقه صدمه دیده‌اند

ترانسفورمر جرقه خراب شده است

رله خراب شده است

الکترودها را تنظیم یا تعویض کنید

کابل ها را تعویض کنید

ترانسفورمر را تعویض کنید

رله را تعویض کنید

۵مشعل در حین کار مکرراً خاموش می‌شود (رله ری‌ست می‌کند)شعله تنظیم نیست

فاصله بین الکترودها زیاد است

شیر مغناطیسی گاز به دلیل افت ولتاژ باز نمی‌کندو ترانسفورمر جرقه نیز درست عمل نمی‌کند

جریان گاز و هوا را تنظیم کنید

فاصله را تنظیم کنید

این اشکال می‌تواند مربوط به افت ولتاژ شبکه باشد

حتی‌الامکان ولتاژ را تقویت کنید

۶فن مشعل یک سره کار می‌کند اما جرقه زده نمی‌شود۱- سروو موتور خراب شده است.

۲- رله معیوب است.

۳- دریچه هوای مشعل گیر کرده است.

سرو را تعویض کنید

رله را تعویض کنید

دریچه هوا را تعویض کنید


عیب یابی مشعل موتورخانه

عیب یابی مشعل موتورخانه


شمارهایرادعلترفع ایراد
۷شعله پس می‌زندسیستم جرقه‌زنی اشکال دارد

گاز یا هوا بیش از مقدار لازم است

الکترودها را بررسی و در صورت لزوم تنظیم یا تعویض کنید

ترانسفورمر جرقه را در صورت خرابی تعویض کنید

اتصال کابل جرقه به الکترودها را بررسی و در صورت شل بودن سفت کنید. اگر اتصال بدنه کرده است برطرف کنید

بررسی و تنظیم کنید

۸صدای احتراق زیاد استدیگ یا دودکش کثیف است

مقطع دودکش کوچک است یا گرفتگی دارد

نسبت هوا و گاز در سوخت درست نیست

فن کوچک است

دیگ و دودکش را تمیز کنید

بادودکش مناسب تعویض کنید

نسبت هوا و گاز را اصلاح کنید

با فن مناسب تعویض کنید

۹ریست شدن رله چند ثانیه پس از تشکیل شعلهکثیف یا معیوب بودن میله یونیزاسیون

متصل نشدن بدنه مشعل به زمین

برعکس بودن اتصال فاز و نول به پایه

وضعیت میله یونیزاسیون و مدار آن را بررسی و اشکال را برطرف کنیم

رله را تعویض کنیم

اتصال بدنه مشعل را به زمین وصل کنیم

فاز و نول را در جای خود صحیح وصل کنیم

۱۰خاموش شدن مکرر مشعل در حین کارتنظیم نبودن شعله

زیاد بودن فاصله بین الکترودها

باز نشدن گاز شیر مغناطیسی و درست عمل نکردن ترانسفورمر جرقه

جریان گاز و هوا را تنظیم کنیم

فاصله بین الکترودها را تنظیم کنیم

ولتاژ را حتی الامکان تقویت کنیم

۱۱جرقه زده نشدن با کار کردن موتورتمام شدن گازوییل در منبع

کشیده شدن لوله مکش پمپ هوا یا داتشن گرفتگی در آن

گرفتگی نازل

کثیفی فیلتر

فاصله زیاد الکترودها

قطع بودن اتصال جرقه زن به پایه لره

معیوبی ترانسفورمر جرقه

معیوبی الکترودها

اتصال بدنه الکترودها

اگر گازوییل در منبع تمام شده باشد، آن را پر می کنیم

لوله مکش پمپ هوا می کشد یا گرفتگی دارد، مکان سوراخ را پیدا کرده و برطرف کردن گرفتگی آن

نازل را باز می کنیم و تمیز می کنیم

فیلتر را تمیز می کنیم

فاصله الکترودها زیاد باشد برق مشعل را قطع و فاصله آن را تنظیم می کنیم

اتصال جرقه زن به پایه را وصل می کنیم

الکترودهای معیوب را تعویض می کنیم

الکترودهای اتصال یافته را جدا می کنیم و اتصال را برطرف می کنیم

۱۲پودر شدن نامناسب سوخت و کوتاه و نامنظم بودن شعلهگرفتگی نازل

کافی نبودن فشار برای پودر کردن سوخت

نازل را تمیز می کنیم

اگرفشار برای پودر کردن سوخت کافی نباشد، پمپ را بررسی می کنیم. ممکن است چرخ دنده های آن فرسوده باشند، آن ها را تمیز می کنیم

فیلتر کثیف شده آن را تمیز می کنیم

اگر پمپ هوا می کشد سوراخ را پیدا کرده و آن را درست می کنیم

اگر منبع گازوییل بیش از حد مجاز سه متر پایین تر از مشعل قرار دارد، آن را به حد مجاز برسانیم

اگر سیستم دولوله ای است، شاید توپی میان بر از جایش خارج شده است،آن را سرجایش بگذاریم

در خیلی از مواقع وقتی دیگ سوراخ میشود آب روی مشعل میریزد و مشعل ارور میدهد و چراغ قرمز رله روشن میشود حال باید چه کرد؟

ما مقاله ای منتشر کردیم درباره تعویض دیگ چدنی که پیشنهاد میکنیم مطالعه بفرمایید مقاله خوبی میباشد

عیب یابی مشعل موتورخانه پارت اول

عیب یابی مشعل موتورخانه پارت دوم

عیب یابی مشعل موتورخانه پارت سوم

طریقه نصب مشعل گازی موتورخانه

عیب یابی مشعل موتورخانه

مشعل مستقیما توسط فلنچ به دیگ فولادی بسته می‎شود که برای اتصال عایق فلنچ به دیواره دیگ از صفحه آزبست استفاده می‎گردد. عیب یابی مشعل موتورخانه و تعمیر مشعل گازی

  1. جهت نصب مشعل، آنرا بصورت افقی روبروی دیگ قرار دهید بطوریکه لوله خروج شعله داخل دیگ قرار گیرد.
  2. فلنچ را روی دیواره دیگ قرار داده و توسط پیچ های نگه دارنده به صورت یک نواخت سفت میکنیم.
  3. پس از کنترل کامل بودن مدار برق،
  4. اتصالات گاز
  5. همچنین گردش پمپ آب دیگ
  6. شیرگاز را باز کنید
  7. از عدم نشت گاز در تمام اتصالات گازی اطمینان پیدا کنید
  8. برای این کار میتوان از کف صابون استفاده کرد

چنانچه سیستم حرارتی دارای دیگ بخار است، اطمینان حاصل کنید که سطح آب دیگ به اندازه توصیه شده سازنده باشد.

با عملکرد ترموستات، الکتروموتور روشن گردیده و فن به حرکت در می‎آید و باعث تخلیه گاز های موجود در آتش خانه می‎گردد.

با وجود آمدن فشار هوای مورد نیاز، سوئیچ اطمینان فشار هوا اجازه ادامه سیکل کاری را به torch می‎دهد که ترانسفورمر به کار افتاده و باعث تولید جرقه بین دو سر الکترود می‎شود

آنگاه با جریان یافتن ابتدایی گاز، شعله به صورت ضعیف روشن و سپس شیر مغناطیسی باز شده و شعله اصلی ایجاد می‎گردد.

شعله توسط الکترود یونیزاسیون کنترل شده و زمانیکه درجه حرارت دیگ به حد مورد نیاز برسد ترموستات فرمان قطع عملکرد مشعل را می‎دهد. این مشعل در کلیه مراحل به صورت اتوماتیک عمل می‎نماید.

بنابراین سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه و راه اندازی اولیه مشعل از صحت کار تمام کنترل کننده های روی torch و دیگ اطمینان حاصل نمایید.

آقا ما در ماه دو الی سه دفعه موتورخونمون ایراد پیدا میکنه و همیشه در حال هماهنگی با سرویسکار موتورخونه هستیم خستمون کرده به خدا شما راه حلی ندارید…؟!

در جواب دوست عزیزمون ما اومدیم مقاله تعمیر و نگهداری موتورخانه را منتشر کردیم و توضیحاتی به ایشون درباره این موضوع دادیم شما هم میتوانید این مقاله را مطالعه کنید تا ببینید تعمیر نگهداری موتورخانه چه تاثیراتی در روند کارکرد دارد

طریقه نصب مشعل گازی موتورخانه

کنترل های قبل از نصب:

  • از تمیز بودن دودکش و یگ بخار و وجود کلاهک ضدباد در خروجی دودکش اطمینان حاصل کنید
  • محل نصب باید تمیز و دارای مسیر ورود هوای تازه باشد
  • از مناسب بودن سطح آب در دیگ و جریان در لوله ها مطمئن شوید.
  • تجهیزات خارج از مشعل باید توسط فرد مجرب از سوی مصرف کننده نصب گردد
  • سیم فاز را پس از اتصال ترموستات به R1 و سیم نول را به MP-N وصل نمایید

تست برق مشعل گازی موتورخانه

در مشعل های گازی فاز و نول دستگاه به کدام پایه نصب شود اهمیت بالایی دارد و ولت وروردی هم باید چک بشود.

درست کردن فیوز برای تست لوازم برقی مشعل گازی موتورخانه

در بعضی مواقع به علت اتصالی کردن دستگاه از طرف یک قطعه رله مشعل گازی موتورخانه آسیب میبیند و اگر شما آن قطعه اتصالی کرده را پیدا نکنید هر بار که رله را تعویض میکنید باز دوباره رله آسیب میبیند.

پس ما در این ویدیو به شما آموزش میدهیم چطور فیوز درست کنید و قطعه معیوب را پیدا کنید

دوستان در آخر پیشنهاد میکنم مقاله تعمیر موتورخانه و شوفاژ را مطالعه کنید حتما زیرا مقاله ای جامع و کاربردی میباشد که دارای ویدیو های آموزش و در حال بروزرسانی میباشد

4 پاسخ
  1. حسن
    حسن گفته:

    با تنظیم پیچ گاز و پیچ هوارسانی میتوان بوی بد و خام سوزی مشعل موتورخانه رو از بین برد.بنده با مشاوره از طریق چت سایت با ادمین و راهنمایی هایی که کردن تونستم مشعل رو تنظیم کنم

    پاسخ
  2. ابراهیم
    ابراهیم گفته:

    سلام خسته نباشید موتورخانه ما بعد تعمییر لوله های پوسیده بعد سه چهار روز مشعل ریست میکنه نمیدونم مشکل کجاست هر سری دکمه ریست رو فشار میدم دوباره به کار میفته.ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت شما بخیر باشه
      لطفا کارایی که انجام شده داخل موتورخانه رو شرح دهید و چه کارهایی را در رابطه با دیگ و مشعل انجام داده اید ؟
      به احتمال زیاد تنظیم مشعل بهم خورده است
      http://bit.ly/2nlQWv5 سرویس و تنظیم مشعل گازی
      http://bit.ly/2ocEeyH تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *