عیب یابی مشعل موتورخانه

تعمیر و عیب‌یابی مشعل موتورخانه

سالیانه در زمان سرویس موتورخانه‌ها باید به تعمیر و عیب‌یابی مشعل موتورخانه و به دنبال آن تنظیم مشعل و سایر تجهیزات موتورخانه توجه شود زیرا از بین بردن اشکالات فنی یافت شده، روش بسیار مفید و مهمی برای کاستن مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای آلاینده و سمی می‌باشد. 

کاهش آلودگی

 هم‌زمان با کاهش آلودگی هوا و بالا رفتن سطح سلامت، ایمنی و رفاه ساکنان، نزدیک به 5 الی 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را هم به همراه خواهد داشت. پس در همین راستا، عملکرد مشعل به عنوان یکی از اجزای مهم و کلیدی موتورخانه، بایستی به طور مداوم بررسی و در صورت احتیاج ، عیب‌یابی شده و در جهت رفع اشکالات فنی آن، اقدامات لازم به عمل‌آید.

تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه

مشعل موتورخانه

وسیله‌ای برای انتقال سوخت مایع یا گاز به همراه هوا، به اتاق اشتعال دیگ موتورخانه یا هر دستگاه دیگر مصرف‌كننده سوخت و احتراق و كنترل آن است. كار اصلی مشعل ایجاد گرمایش می‌باشد.

بیشترین و پركاربردترین استفاده مشعل

در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلرهاست. در انواع دیگ‌های به کار رفته در موتورخانه‌ها مشعل‌هایی با ظرفیت‌های كاری متفاوت بکاربرده می‌شود که  اساس كار مشعل موتورخانه بدین‌شكل است كه با پاشش سوخت از طریق ورودی و ایجاد جرقه، حرارت مورد نیاز را به صورت شعله ایجاد می‌کند.(تنظیم مشعل گازی ایران رادیاتور)

تنظیم درست مشعل

بدیهی است تنظیم درست و تعمیر مشعل موتورخانه باعث بهبودکارایی آن و افزایش بازدهی سیستم موتورخانه می‌شود. هم‌چنین هرچه هنگام سرویس مشعل، راه‌کارهای مناسب‌تری اتخاذ شود، مدت زمان استفاده از مشعل، افزایش یافته و هم‌زمان، کارایی سیستم ارتقا می‌یابد.

مشعل موتورخانه قلب سيستم گرمايش است

 نگهدراي و تعمیر و مشعل موتورخانه به صورت صحيح آن در كاركرد مطلوب سيستم نقش تعيين‌كننده‌اي دارد. ( تعمیر موتورخانه و شوفاژ)

 
تعمیر و عیب‌یابی مشعل موتورخانه گازی شامل :

تميز كردن بادزن

براي تميز كردن بادزن بايد اين موارد را انجام دهیم.

1- اتصالات سيم‌هاي برق موتور پس زا علامت‌گذاري آنها، باید باز شوند.

2- پيچ‌هاي فلنج باز شده و موتور و بادزن از بدنه مشعل موتورخانه جدا شوند. باز كردن را بايد از پيچ پاييني شروع كرد.

3- بادزن تميز شود.

4- بعد از بازدید و سرویس موتورخانه و تعمیر و عیب‌یابی مشعل موتورخانه مجموعة موتور و بادزن بازبيني شود تا از درستي آن اطمينان حاصل شود.

رگولاتور شیرگاز

رگولاتور گاز و شيرها

شيرهاي گاز به نگهداري خاصي نياز ندارند و هيچ‌گونه تعميراتي نبايد روي آنها انجام گيرد. شيرهاي معيوب بايد توسط يك شخص متخصص در زمان تعمیر و عیب‌یابی مشعل موتورخانه تعويض شده و پس از آن از نظر نشتي مورد آزمايش قرار بگیرد. همچنين چگونگي كاركرد آنها و احتراق بمورد مطالعه قرار بگیرد.

بررسي اتصالات

تمام اتصالات الكتريكي موتور و شيربرقي بايد از نظر صحت و ايمني آزمایش شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *