علت سرریز شدن منبع انبساط موتورخانه

که برای علت سرریز شدن منبع انبساط موتورخانه دلایل مختلفی وجود دارد.

سر ریز کردن منبع یکی دیگر از مشکلات موتورخانه های حرارت مرکزی میباشد.

در کل منظور از سر ریز شدن یعنی تخلیه آب منبع از بالای منبع یا لوله تخلیه منبع. (بازدید و سرویس موتورخانه)

دلایل سرریز شدن منبع انبساط موتورخانه

  • خراب بودن شناور جهت قطع کردن مسیر آب و تنظیم سطح آب منبع
  • دومین مورد درباره شناور میتوان به کج بسته شدن شناور اشاره کرد
  • تنظیم نبودن فلوتر
  • رسوب  گرفتن شناور
  • سوراخ شدن توپی شناور که باعث میشود آب داخل آن پر شود و سنگین بشود
  • آب بند نبودن خود شناور به ورودی لوله(کم پیچیدن نوار تفلون دور رزوه های شناور)
علت سرریز شدن منبع انبساط موتورخانه

علت سرریز شدن منبع انبساط موتورخانه

 

دیگر دلایل سرریز شدن منبع انبساط

  • سوراخ شدن منبع کویل دار یا منبع دو جداره که باعث میشود آب مصرفی و آب مدار گرمایش ادقام میشود و فشار سیستم بالا میرود و از انبساط تخلیه میشود
  • افزایش بیش از حد دمای موتورخانه یا کم بودن حجم منبع در موقع انتخاب
  • بیشتر بودن دبی و هد پمپ انتخابی نسبت به دبی و هد مورد نیاز سیستم تاسیساتی.

 

توجه:برای اینکه در موقعی که منبع انبساط سرریز میکند به پشت بام آسیبی وارد نشود اصولا لوله تخلیه منبع را باید تا نزدیکی فاضلاب موتورخانه لوله کشی کرد

 

سرریز شدن منبع انبساط

سرریز شدن منبع انبساط

 

به ترتیب لوله های نصب شده به منبع به این طریق میباشند:

  1. لوله تخلیه
  2. لوله پرکن
  3. ورودی به منبع (کلکتور رفت موتورخانه)
  4. خروجی  منبع  (کلکتور برگشت موتورخانه)

نصب منبع انبساط در موتورخانه

در بعضی از موتورخانه ها از منبع بسته به جای منبع باز استفاده میکنند که دارای یه دیافراگم ، هوای فشرده داخل منبع میباشد که روی خط موتورخانه نصب  میشود.

از دیگر مشکلات منبع گرفتگی لوله های رفت و برگشت منبع میباشد. ( تعمیر موتورخانه و شوفاژ)

 

سرریز شدن منبع انبساط

سرریز شدن منبع انبساط

 

 هدف اصلی از نصب منبع در سیستم های بسته حرارت مرکزی بدین شرح است:

  1. مستهلک نمودن فشار آب ناشی از افزایش حجم آب گرم شده در دیگ
  2. جبران کمبود آب در گردش موجود در سیستم حرارت مرکزی
  3. جلوگیری از انبساط طولی آب مدار گرمایش

نحوه اتصال منبع باز به سیستم حرارت مرکزی از طریق دو لوله رفت و برگشت به سیستم انتقال آب درگردش انجام می گیرد.

علت نصب لوله رفت و برگشت به این منابع سیرکولاسیون آب گرم در این مخازن می باشد چرا که با قرار گرفتن منبع باز در معرض هوای سرد زمستانی احتمال یخ زدن آب در مخزن وجود دارد و با گردش آب گرم دیگ در مخزن از این امر پیشگیری می شود.

البته امکان اتصال مخازن انبساط باز در سیستم سرمایش مرکزی با تک لوله به سیستم انتقال سیال ناقل برودت وجود دارد.

باید دقت شود که به هیچ عنوان نباید در مسیر ورود و خروج آب گرم در گردش سیستم به این منابع از شیر استفاده نمود چرا که در صورت سهل انگاری و بسته شدن شیرها امکان ترکیدگی در سیستم بالا می رود. ( تعمیرو نگهداری موتورخانه )

 

منبع انبساط بسته

منبع انبساط بسته با هوای آزاد ارتباط ندارد و فشار سیستم توسط مکانیزم بالشتک های هوا یا یک گاز بی اثر مانند ازت تامین می شود.

برخلاف محدودیت منبع باز در محل نصب، منبع انبساط بسته می تواند در هر جای از ساختمان (معمولا داخل موتورخانه) نصب گردد.

این نوع از منابع انبساط در سیستم های گرمایش با دمای زیاد و در مواردیکه بدلیل محدودیت فضا و ارتفاع، استفاده از منبع باز میسر نمی باشد بکار گرفته می شوند.

برای کنترل فشار در این مخازن از شیر اطمینان استفاده شده و حداکثر فشار تنظیمی بر اساس طرح تعیین می گردد. حداقل فشاز نیز باید طوری تنظیم شود که بالاترین مبدل حرارتی (رادیاتور) همواره از آب پر باشد. ( نگهداری و سرویس موتورخانه )

 

 

 

2 پاسخ
  1. فرجی
    فرجی گفته:

    سپاسگذارم از راهنمایی هایی که جهت اجرا و تعمیر و نگهداری بهتر و استاندارد سیستمهای گروایشی و سرمایشی به اشتراک گذاشته اید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *