چیلر جذبی

چیلر تراکمی

تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی 

معنی کلمه چیلر آب سرد کن است و بعنوان تهویه از آن استفاده می‌شود. تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی را در اینجا مورد بررسی قرار می‌دهیم . در اصل چیلر‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی تقسیم می‌شوند.

و هر کدام از این دو نوع در انواع مختلف تولید می‌شوند یعنی با سیستم‌های متفاوت کار می‌کنند. چیلرها با تفاوت اساسی در ساختار و عملکرد و بسته به نوع کاربری تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند.جهت انجام تعمیر چیلر – سرویس چیلر حتما از متخصصین کمک بخواهید.

برای انتخاب چیلر مناسب خود حتما باید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در اینجا قصد داریم تا توضیحاتی در زمینه نوع چیلر و تفاوت‌های این چیلرها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

و همین طور در زمینه ساختار و موارد استفاده آنها و میزان انرژی که مصرف می‌کنند. و هم‌چنین عملکرد هر کدام از آنها را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. دقت فرمایید که سرویس چیلر باید سالیانه و به طور مرتب انجام گیرد.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

چیلر جذبی چیست؟

نفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی در ساختار چیلر جذبی جذب کننده‌ها و مولدهای حرارتی بکار رفته است. و سیستم خنک‌کننده بکار رفته در این چیلر لیتیم برماید استفاده می‌شود. که در اصل عمومی‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده مورد استفاده در این نوع از چیلرها است.

در بخش جذب کننده چیلر جذبی، اول بخار آب بوسیله لیتیم برمایدی غلیظ شده جذب می‌گردد و آب در قسمت مولد حرارتی ، به بخار تبدیل می‌گردد. در مرحله دوم ، بخار آب وارد شده در کندانسور به مایع تبدیل می‌گردد و دوباره در خنک‌کننده تبدیل به بخار می‌شود.

در اصل آب، گرمای مورد احتیاج خود برای بخار شدن را از محیط می‌گیرد و بعد از آن بخار تولید شده در خنک کننده ، به جذب کننده سیستم انتقال پیدا می‌کند. و این چرخه مکرر انجام می‌گیرد.

در سیستم چیلرهای جذبی با بخار کم فشار و آب داغ  هزینه‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند و می‌توانند جایگزین خوبی برای چیلرهای تراکمی باشند.انواع چیلرهای جذبی در این سه نوع هستند.

سرویس چیلر جذبی نیازمند تخصص و تجربه است برای انجام کلیه امور مربوط به آن از متخصصین این امر کمک بخواهید.

  1. چیلر جذبی تک‌اثره
  2. چیلر جذبی دواثره یا دو مرحله‌ای
  3. چیلر جذبی شعله مستقیم
تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

چیلر تراکمی چیست؟

تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی در ساختار سیستم چیلر تراکمی از کمپرسور بکار رفته است . نحوه کارکرد آن به این صورت است که اول  گاز، بوسیله  کمپرسور چیلر تراکمی متراکم می‌گردد. و بعد از آن بوسیله آب یا هوای محیط، خنک می‌گردد و  مایع می‌شود.

این مایع تولید شده ، از شیر انبساط یا لوله موئین عبور می‌کند و به درون لوله خنک‌کننده که فشار کمتر دارد می‌رود. ادر اصل کاهش فشار باعث تبخیر مایع می‌گردد و با دریافت حرارت محیط ، سبب ایجاد سرما می‌گردد. و در آخر ، گاز تولید شده از تبخیر به کمپرسور منتقل می‌شود. تعمیرات چیلر خانگی باید توسط مهندسین با تجربه صورت گیرد .

انواع چیلر تراکمی:

1. چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی| پیستونی| ضربه ای

2. چیلر تراکمی با کمپرسور گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

3. چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو

4. چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرال

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی چیست؟

تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی در سیکل تبریدو قطعات مورد استفاده در ساختار آنها و میزان مصرف انرژی آنها است. در سیستم چیلرهای جذبی کمپرسور وجود ندارد و در سیستم چیلرهای تأمین انرژی لازم برای شروع کار از حرارت آب داغ است.

اما در ساختار چیلرهای تراکمی، بوسیله کمپرسورها  انرژی چیلر تامین می‌شود.و اگر دقت بفرمایید انواع چیلر تراکمی بر اساس نوع ساختار و مدل کمپرسور نامگذاری می‌گردد.تعمیر چیلر جذبی با چیلر تراکمی قدری متفاوت است به دلیل وجود قطعات متفاوتی که در این دو نوع بکار رفته است.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت اصلی چیلر جذبی و تراکمی

تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی که دردنیای امروز جزو پرکاربردترین سیستم های برودتی در صنعت برودت هستند. و هر کدام از این دونوع چیلر خصوصیات و ویژگی­‌های خاص خود را دارند.

عمده‌ترین موارد تفاوت بین چیلر جذبی و تراکمی در سیال عامل و روش تراکم مبرد در هر کدام از این دو نوع است.تعمیر و نگهداری چیلر جذبی دوره ای حتما با متخصصین در این زمینه قرار داد تعمیر و نگهداری ببندید.

خود درسیستم چیلر تراکمی سیال عامل مبرد است، و سیستم چیلر جذبی سیال عامل یک مبرد و یک جاذب است. و مبرد بکار مورد استفاده در چیلر جذبی، ماده­ای است که در دماهای پایین در جاذب حل می‌شود. و در دماهای بالاتر بخار می‌شود.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی
تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

14 تفاوت اصلی چیلر تراکمی و جذبی 

  • اولین تفاوت چیلر تراکمی و جذبی در نحوه تراکم مبرد

مهم‌ترین تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی در روش تبدیل مبرد مایع به بخار است که در سیستم چیلر تراکمی بخار با یک‌سری عملیات مکانیکی بوسیله کمپرسور است ولی در سیستم چیلر جذبی بوسیله جذب کننده و ژنراتور صورت می‌گیرد.

ژنراتورچیلر ، جذب کننده و پمپ، فشار مبرد بخار شده در اواپراتور چیلر را به فشار کندانسور می­‌رسانند.

  • دومین تفاوت چیلر تراکمی و جذبی در توان مصرفی تجهیزات

در سیستم چیلر تراکمی، کمپرسور بالاترین توان مصرفی را دارا می‌باشد در صورتی که در چیلر جذبی، پمپی که مسئول پمپاژ محلول است این توان را دارد.

  • سومین تفاوت چیلر تراکمی و جذبی در تغییر توان مصرفی

با بالا رفتن ظرفیت تبرید در سیستم تبرید چیلرهای تراکمی توان کمپرسور هم باید افزایش پیدا کند ولی در تبرید جذبی بالا رفتن ظرفیت تبرید، تغییر قابل‌توجهی در پمپ احتیاج نیست.

  • چهارمین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در نوع انرژی مصرفی

سیستم چیلر جذبی بر پایه حرارت تلف شده یا اضافی که در محل وجود دارد عمل می­‌کند. حرارت اضافی یا تولید شده بوسیله بویلر، موتور دیزل، آبگرم تولید شده آبگرمکن خورشیدی و غیره می‌­توانند منبع انرژی ایده ­آلی برای سیکل تبرید چیلر جذبی باشند.

اگر در جایی این منابع وجود نداشت می‌شود از راه‌های دیگر آبگرم یا بخار مورد نیاز را تولید کرد. در سیستم‌های چیلر تراکمی، کمپرسور آن فقط با جریان برق کار می‌­کند.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی
تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوتهای چیلر تراکمی و جذبی 

  • پنجمین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در هزینه برق

در زمینه تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی در سیستم‌های چیلر جذبی پمپ آن مصرف‌کننده عمده برق است که در قیاس با کمپرسور موجود در سیستم چیلر تراکمی مصرف ناچیزی است. میزان مصرف انرژی کمپرسور چیلر تراکمی بسیار زیاد است و این سیستم چیلر فقط با برق کار می­‌کند و با توجه به قیمت بالای برق، هزینه انرژی مورد استفاه در این سیکل بیشتر است.

  • ششمین تفاوت چیلرهای جذبی و تراکمی در زیرساخت­ های مورد نیاز و آلودگی صوتی

در سیستم چیلرهای تراکمی کمپرسور سیکل تراکم بخار با سرعت زیاد و صدای زیادی کار می­‌کند. و این موضوع  باعث ایجاد لرزش می‌شود و به یک فونداسیون مستحکم و مقاوم نیاز دارد. اما در سیستم چیلرهای جذبی در تجهیزات سیکل جذب بخار بدلیل عدم وجود قطعات متحرک سر و صدای کم است که نیاز به زیرسازی ویژه ندارد.

  • هفتمین تفاوت چیلرهای جذبی و تراکمی در تعمیرات و نگهداری

در سیستم‌های چیلر تراکمی، کمپرسور یک قطعه حیاتی است که به علت وجود قطعات متحرک در زمان کار با سرعت بالا احتیاج به  روان‌کاری، خنک کاری و عوض کردن قطعات به شکل دوره­‌ای دارد. کمپرسور بکار رفته در سیستم چیلر تراکمی بسیار وزن بالایی دارد و گران قیمت است و در صورت بروز اشکال در آن می­‌تواند به بخش‌های دیگر سیکل مانند شیرهای مکش و دهش صدمه وارد کند.

  • هشتمین تفاوت چیلرهای تراکمی و جذبی در کنترل ظرفیت سیستم هاست

در سیستم چیلرهای جذبی، این امکان وجوددارد که مصرف انرژی را در زمانی که بار وجود ندارد کم کرد. در صورتی که در  سیکل تبرید سیستم چیلر تراکمی این امکان وجود ندارد.

  • نهمین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در اثر گلخانه ­ای مبردهاست

تعدادی از مبردهای مورد مصرف در سیکل تبرید تراکمی سبب ایجاد اثر گلخانه­‌ای مبرد و صدمه به لایه ازون شده ولی مبردهای تبرید در سیستم چیلرهای جذبی اینطور نیستند.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت‌های دیگر چیلر تراکمی و جذبی

  • دهمین تفاوت چیلرهای جذبی و تراکمی در هزینه اولیه است

یکی دیگر از تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی  در زمان استفاده از سیستم‌های چیلر جذبی هزینه عملکرد سیکل تبرید جذبی نسبت به سیستم چیرهای تراکمی کمتر است ولی هزینه­‌های اولیه نصب و راه‌اندازی چیلر جذبی خیلی بالاتر است.

  • یازدهمین تفاوت چیلرهای تراکمی و جذبی سمی بودن آمونیاک

در سیستم چیلرهای جذبی آمونیاکی که به عنوان مبرد استفاده می‌شود، کاملا سمی است و حتی استنشاق آن هم می­‌تواند باعث مسمومیت و مرگ گردد. معمولا چیلرهای آمونیاکی مصارف صنعتی دارد اما در کل می‌­توانند خطرناک باشد.

  • دوازدهمین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی خورندگی مبرد

در سیستم چیلر جذبی که با لیتیم بروماید و آمونیاک کار می‌کند این مواد باعث ایجاد خوردگی در اجزای سیکل تبرید می‌شوند و باعث کاهش عمر سیستم می‌گردد.

  • سیزدهمین تفاوت در چیلرهای تراکمی و جذبی فشار کاری پایینداست

در سیستم چیلرهای جذبی فشار کاری پایین است بخصوص در سیستم لیتیم بروماید که سبب این شده است تا آب‌بندی سیستم به شکلی تعبیه گردد تا از نفوذ هوا به درون سیستم تبرید جلوگیری نماید.

  • چهاردهمین تفاوت چیلرهای جذبی و تراکمی در ضریب عملکرد است

در سیستم چیلر جذبی ضریب عملکرد سیستم تبرید جذبی در دو مرحله­‌ای لیتیم بروماید 1.1 است در صورتی که سیستم تبرید سیستم چیلر تراکمی بکار رفته در کاربرد تهویه مطبوع ضریب عملکردی بین 4 و 5 دارند. می­‌توان گفت که در این مورد استفاده از سیستم چیلر جذبی زمانی توجیه پذیر است  که هزینه انرژی کمتر از یک چهارم چیلر تراکمی باشد.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی
تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت‌هاي اصلي چيلرهاي جذبي وتراکمي

این موارد تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی در دو نوع سیستم چیلر تراکمی و چیلر جذبی عمده‌ترین و اصلی‌ترین موارد تفاوت است:

  1. در سیستم چيلرهاي تراکمي براي چرخش مبرد کمپرسور بکار رفته اما در سیستم چيلرهاي جذبي کمپرسور وجود ندارد و از انرژي گرمايي از منابع مختلف استفاده می‌شود و غلظت محلول جاذب تغيير مي‌کند ، که با تغییر در غلظت ، فشار هم در بخش‌های مختلف چيلر جذبی تغيير مي‌کند. اين تفاوت فشار سبب چرخش مبرد در سيستم چیلر جذبی می‌شود.
  2. ژنراتور و جذب کننده در سیستم چيلرهاي جذبي بجای کمپرسور در چيلرهاي تراکمي قرار داده شده است.
  3. در سیستم چيلرهاي جذبي يک جاذب بکار رفته است و بیشتر مواقع آب يا نمک ليتيوم برومايد است.
  4. مبرد مورد استفاده در سیستم چيلرهاي تراکمي يکي از انواع کلروفلئوروکربن ها يا هالوکلروفلئوروکربن‌ها می‌باشد در صورتی که در سیستم چيلرهاي جذبي مبرد معمولاً آب يا آمونياک بکار گرفته می‌شود.
  5. سیستم چيلرهاي تراکمي انرژي مورد احتیاج خود را از انرژي برق تأمين مي‌نماید در صورتی که انرژي ورودي و مورد نیاز چيلرهاي جذبي از آب گرم يا بخار وارد شده به درون ژنراتور چیلر جذبی تأمين مي‌گردد.
  6. ضریب عملکرد چیلرهای جذبی بین ۷/۰ الی ۱/۱ می باشند که حاکی از ضریب بسیار پائین آنها در مقایسه با چیلرهای اسکرو می‌باشد که این عدد بین ۸/۴ الی۵/۵ می‌باشد و این بدان معناست که چیلر‌های جذبی ۵ برابر چیلرهای اسکرو جهت تولید یک بار برودتی یکسان انرژی مصرف می‌نمایند. بنابر این چنانچه روزی قیمت انرژی گاز در مقایسه با برق افزایش یابد حتما” بمانند تمام دنیا مگر در نیروگاه ها که بخار  و حرارت اضافی بلا استفاده دارند خرید چیلر جذبی توجیه نخواهد داشت.
  7. در زمان بار جزئی، چیلرهای اسکرو براحتی توانایی کاهش ظرفیت را تا ۶٫۲۵% (در چهار کمپرسوره) یا ۸٫۳%(در سه کمپرسوره) یا ۱۲٫۵%(در دو کمپرسوره) و ۲۵% (در یک کمپرسوره) را با توجه به مطالب فوق دارند در صورتی که در چیلرهای جذبی حداکثر تا ۲۵% امکان کاهش ظرفیت را دارند.
  8. بدلیل قیمت بالای چیلرهای جذبی معمولاً از یک دستگاه استفاده می‌شود و هر ایراد منجر به توقف کامل دستگاه می‌شود . در صورتی که در چیلرهای اسکرو معمولاً از دو سیکل استفاده می‌شود که در صورت بروز اشکال سایر سیکل های تبرید به کار خود ادامه می‌دهند.
تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی از نظر COP ضریب عملکرد

در زمینه تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی در اصل ضریب عملکرد یا همان ضریب بازدهی (COP) در یک دستگاه برودتی ، شاخصی است برای مشخص کردن میزان بهینه بودن آن دستگاه سرمایشی و عددی بدون واحد است. که مهم‌ترین مورد تفاوت چیلر جذبی و تراکمی است.

با تقسیم مقدار گرمایی که دستگاه برودتی از محیط  می‌گیرد بر کار انجام شده بوسیله سیستم سرمایشی، ضریب عملکرد به دست می‌آید و برچسب انرژی آن از سوی سازمان استاندارد هم بر طبق COP است که با حروف A تا G نشان داده می‌شود.

برای مثال به COP بزرگتر از ۳٫۵ رتبه انرژی A می‌دهند. ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی در تمام انواع آن بین ۱ تا ۸ است در صورتی که ضریب عملکرد تمامی انواع چیلرهای جذبی بین ۰٫۵ تا ۱٫۲ است. پس نتیجه می‌گیریم که چیلر تراکمی که ضریب عملکرد ۵ دارد نسبت به چیلرهای جذبی با ضریب عملکرد ۱با توان کاری برابر بهینه‌تر است. این اولین تفاوت چیلر تراکمی و جذبی است که آنها را کاملا از یکدیگر متمایز می‌کند
است .

  • فرق دیگر چیلر تراکمی و جذبی اشغال فضا

دومین تفاوت مهم چیلر تراکمی و جذبی در میزان فضای مورد نیاز برای نصب ین دو نوع چیلر است. سیستم چیلرهای جذبی در توان برابر با سیستم چیلرهای تراکمی ، حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد به فضای بیشتری برای نصب احتیاج دارد و دلیل این امر بزرگ بودن تجهیزات سیستم چیلر جذبی در توان برابر نسبت به سیستم چیلر تراکمی است. به غیر از مساحت ، ارتفاع چیلر جذبی هم بین ۱٫۸ تا ۳ متر بلندتر از نوع چیلر تراکمی است و برای نصب آن باید فضا به اندازه کافی باشد.

  • تفاوت چیلر جذبی با تراکمی در وزن کل

بویلر چیلرهای جذبی دو برابر چیلر تراکمی وزن دارد که حتما در محل نصب  آن باید زیر سازی‌های مستحکم تر و پر هزینه‌تر بکار برود. این تفاوت در چیلر جذبی با تراکمی تاثیر زیادی در حمل و نقل و نصب و راه‌انداری آن دارد.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

فرق چیلر تراکمی با جذبی

  • فرق چیلر جذبی با تراکمی از نظر حمل و نحوه نصب

در زمینه تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی  تفاوت دیگری که چیلر جذبی با تراکمی در نوع جابجایی و روش نصب آنها می‌باشد. چیلر جذبی به دلیل حجم بزرگتر و وزن بالاتر در چند مرحله و با تجهیزات جدا از هم تا محل نصب حمل می‌گردد. و هم‌چنین سیال مبرد و جاذب آن هم در محل نصب و بعد از مونتاژ کردن تجهیزات ، درون چیلر پر قرار می‌گیرد. اما سیستم چیلرهای تراکمی به شکل یکپارچه و حمل و نقل و نصب آن آسان تراست.

  • تفاوت چیلر تراکمی و جذبی در زمینه سطح صدای تولیدی

تفاوت دیگر چیلر تراکمی و چیلر جذبی در زمینه سطح صدای تجهیزات در حال کار این دو نوع چیلر است. وقتی که ما از صدا و ارتعاش دستگاه چیلر جذبی به غیر از نوع شعله مستقیم آن می‌گوییم ، این است که نوع جذبی نسبت به سیستم چیلر تراکمی صدا و ارتعاش کمتری دارد.

به دلیل این که قطعات مکانیکی در حال کار در آن کمتر است. با اینکه چیلر تراکمی در داخل موتورخانه یا روی پشت بام نصب می‌گردد و صدای کارکردن آن به داخل ساختمان انتقال پیدا نمی‌کند.

  • تفاوت چیلر جذبی با تراکمی از نظر قیمت

تفاوت دیگر چیلر جذبی با تراکمی در قیمت وهزینه پرداختی  آنها در ظرفیت و قدرت و توان برابر است. سیستم چیلرهای جذبی دو نوع است یکی شعله غیرمستقیم و شعله مستقیم و سیستم چیلرهای تراکمی در دو نوع است که چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک که با انرژی الکتریکی عمل می‌کنند تولید می‌شوند.

نوع جذبی چیلر جذبی در نوع شعله غیرمستقیم حدود ۵۰ درصد قیمت بالاتری نسبت به نوع تراکمی و قیمت نوع شعله مستقیم چیلر جذبی آن دو برابر قیمت در نوع چیلر تراکمی در ظرفیت مشابه آن است.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

4 تفاوت عمده چیلرهای تراکمی و جذبی

تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی این است که سیستم چيلرهاي جذبي از برخی جهات شبيه به سیستم چيلرهاي تراکمي کار مي‌کنند که بارزترین اين شباهت‌ها شامل این موارد هستند:

  1. برای تبخیر مبرد در فشار پایین از گرمای آب تهویه ساختمان استفاده می‌شود.
  2. گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده می‌گردد و گاز مبرد فشار پایین از مبرد گرفته می‌شود.
  3. گاز مبرد در کندانسور چیلر تراکمی تقطير مي‌شود.
  4. مبرد در يک سيکل دائم در حال چرخش است.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی
تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت سیکل تبرید چیلرجذبی و تراکمی

تجهیزات موجود در سیستم‌های سرمایشی، کارکردی مثل اسفنج دارند یعنی جاذب هستند . و به این روش می‌شود آب را جابجا کرد. تجهیزات سرمایشی هم گرما را از یک طرف جذب و به طرف دیگر می‌فرستند.

تفاوت سیکل تبرید چیلر جذبی و تراکمی در سیستم چیلرهای تراکمی و سیستم چیلرهای جذبی اواپراتور چیلرها گرما را جذب و در کندانسور توسط برج خنک کننده به فضای بیرون هدایت می‌گردد. در چیلرهای جذبی در انجام عمل انتقال دادن آب دست ما نقش نیروی محرک را دارد. ولی در چیلر تراکمی این عمل بوسیله انرژی الکتریکی به کمپرسور صورت می‌گیرد.

در چیلر جذبی مبرد توسط جذب در ابزوربر و تغلیظ شدن و دریافت گرما در ژنراتور سبب منتقل شدن بخار مبرد از محفظه اواپراتور به محفظه کندانسور می‌شود. یعنی در اصل ابزوربر همان کار مکش کمپرسور را انجام می دهند و ژنراتور بدلیل دیس‌شارژ کمپرسور با بالا بردن دما مبرد سبب انتقال گرما می‌شود.

بزرگترین تفاوت در چرخه چیلر جذبی و تراکمی همین مورد است؛ کمپرسور با عمل مکانیکی و بکار گیری انرژی الکتریکی سبب جابجایی مبرد و تکمیل چرخه برودت می‌شود. در حالی که در چیلرهای ابزوربشن با بکارگیری واکنش‌های شیمیایی در کنار گرما، چرخه کامل می‌شود.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی
تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

مهم‌ترین مزایای چیلر تراکمی و جذبی

در اینجا به تعدادی از مزایای چیلر تراکمی و جذبی اشاره می‌کنیم:

صرفه جويي در مصرف برق

چيلرهاي جذبي از گاز طبيعي و گازوئيل و گرماي اتلاف شده به عنوان منابع اصلي برای تولید انرژي استفاده مي‌کنند و مصرف برق در سیستم چیلرهای جذبی بسيار کمتر است.

صرفه جويي در هزينه خدمات برق

نصب سيستم شبکه الکتريکي در تمامی پروژه های نصب چیلرها بر اساس حداکثر قدرت و توان برداشت تعيين می‌گردد. چيلر جذبي به علت پایین بودن مصرف برق هزينه خدمات را هم کمتر می‌کند. دراصل با نصب چيلرهاي جذبي یتوان از برق موجود برای مصارف دیگر استفاده کرد.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت سیکل تبرید چیلر تراکمی و جذبی

صرفه‌جويي در هزينه تجهيزات برق اضطراري

در مجتمع هایی مثل مراکز درماني و مراکز کامپيوتر که وجود سيستم‌هاي برق اضطراري بسیار ضروری است بکار گیری چيلرهاي جذبي باعث صرفه‌جويي در هزينه اين تجهيزات می‌شود.

صرفه‌جويي در هزينه اوليه براي ديگ‌ها

بعضی از چيلرهاي جذبي را مي‌شود در زمستان به عنوان هيتر بکار گرفت و آب گرم مورد نیاز براي سيستم‌هاي گرمايشي را با دماهاي تا حد 203 تأمين کند. در صورت بکارگیری اين چيلرها هم در هزينه خريد ديگ و هم صرفه‌جویی در فضا خواهد شد.

بالا رفتن راندمان ديگ‌ها در تابستان

مجتمع‌هایی مثل بيمارستان‌ها که به طور دائم براي سيستم‌هاي استريل و اتوکلاوها و تجهيزات دیگر به بخار نیاز دارند و به دیگ‌های بخار بزرگ مجهز می‌شوند. که در تابستان با بار کمتری کار مي‌کنند. نصب و راه‌اندازی چيلرهاي جذبي بخار در این موارد سبب بالا رفتن بار و مصرف بخار در تابستان می‌شود و کارکرد ديگ‌ها و راندمان آنها بهبود پیدا می‌کند.

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

تفاوت های اصلی چیلر تراکمی و جذبی

مزایایی چیلر تراکمی و جذبی 

برگشت سرمايه‌گذاري اوليه

یکی دیگر از مزایای چیلر تراکمی و جذبی سیستم چيلرهاي جذبي به علت احتیاج کم به برق در قیاس با چيلرهاي تراکمي ، موجب کاسته شدن هزينه‌هاي کارکردي می‌گردد. اگر تفاوت قيمت چيلر جذبي و چيلر تراکمي با ظرفيت برابر را به عنوان سرمايه‌گذاري و صرفه جويي از محل کاهش پیدا کردن هزينه‌هاي انرژي را به سبب بازگشت سرمايه در نظر بگيريم ، مي‌شود گفت که برگشت سرمايه‌گذاري با نصب چيلرهاي جذبي صورت می‌گیرد.

کاهش صدا و ارتعاشات

ارتعاش و صداي ایجاد شده از کارکرد سیستم چيلرهاي جذبي کمتر از سیستم چيلرهاي تراکمي است. منابع مهم توليد صدا و ارتعاش در سیستم چيلر تراکمي، کمپرسور بکار رفتن در آن است. چيلرهاي جذبي بدلیل نداشتن و این که منابع تولید صدا وارتعاش در چیلرهای جذبی پمپ‌هاي کوچکي‌ست که براي به چرخش درآوردن مبرد و محلول ليتيم برمايد بکار گرفته شده است کاربرد دارند. صدا و ارتعاش اين پمپ‌ها قابل توجه نیست.

کم کردن آسیب‌های زيست‌محيطي ناشي از مبردهاي مضر

در سیستم چيلرهاي جذبي بر عکس چيلرهاي تراکمي از هيچ نوع ماده Cfc يا Hcfc که سبب تخريب لايه ازن مي‌گردد ، بکار نرفته است . براي محيط زيست مشکلی تولید نمی‌کند. در چيلرهاي جذبي بیشتر موارد آب به عنوان مبرد بکار رفته است.

کاهش ميزان گازهاي گلخانه‌اي و آلاينده‌ها

توليد گازهاي گلخانه‌اي مثل دي‌اکسيدکربن که باعث گرم شدن زمین می‌شود و آلایندهای مضری مثل اکسیدگوگرد و نیتروژن و ذرات معلق بوسیله چیلرهای جذبی بسیار کمتر از چیلرهای تراکمی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *