تعمیرکمپرسور چیلر

تعمیر کمپرسور چیلر

در زمینه تعمیر کمپرسور چیلر نیازمند اطلاعاتی هستیم که در زمان تعمیرات کمپرسور چیلر نیازمند این موارد هستیم، پس در ابتدا قصد داریم توضیحاتی درباره مشخصات فنی کمپرسورهای چیلر در اختیار شما عزیزان بگذاریم با توجه با این که تعمیر چیلر تراکمی نیازمند دانش کافی است حتما در صورت بروز مشکل از نیروهای متخصص دعوت کنید تا به شما کمک کنند.

اطلاعات فنی انواع کمپرسور ها :کمپرسور های برودتی به 2 حالت بسته (hermetic) و نیمه بسته (semi-hermetic) تولید می‌شوند که در انواع مختلف و در تناژهای مختلف و برای شرایط کاری مختلف طراحی شده اند . تنوع بالا در تولید کمپرسورها سبب دشواری در انتخاب کمپرسور شده است .

به دلیل این تنوع شرکت‌های تولید کننده کمپرسور چیلر دفترچه‌های راهنمایی از محصولات تولید شده خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.
ما در اینجا قصد داریم تا تعدادی از مشخصاتی را که در زمان تعمیرات چیلر خانگی نیاز دارید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که این اطلاعات به شرح زیر می‌باشد.

تعمیر کمپرسور چیلر

انواع کمپرسور چیلر

کمپرسورهای برودتی semi-hermetic 
قبل از سخن در مورد تعمیر کمپرسور چیلر انواع آن را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، کمپرسورهای شاطون و پیستونی تراکمی در این نوع کمپرسورها نیروی روتور به میل لنگ انتقال پیدا می‌کند. این عمل بوسیله چرخش میل‌لنگ شاطون‌ها با حرکت دورانی خود باعث حرکت عمودی پیستون داخل سیلندر می‌شوند که باعث ایجاد این فشار مکش و دهش به وسیله سوپاپ‌ها می‌شود. این کمپرسورها می‌توانند باز تسمه یا کوپل مستقیم نیز باشند به این مدل کمپرسور ها (open reciprocating compressors ) گفته می‌شود.

کمپرسورهای پیچشی نیمه بسته
قبل از تعمیرات کمپرسور چیلر نوع آن را شناسایی می‌کنیم این نوع کمپرسورها نیروی روتور را با سرعت بالایی به شفت منتقل می‌کند، چرخش شفت دو ماردون را در درون یکدیگر به چرخش در می‌آورد با چرخش  ماردون‌ها جریان گاز از پشت ماردون‌ها به جلو هدایت می‌گردد. و ایجاد فشار مکش و دهش می‌کند. در این نوع کمپرسور نیز حالت باز تسمه‌ای یا کوپل مستقیم وجود دارد.

کمپرسورهای چرخشی نیمه بسته 
در این نوع کمپرسورها با چرخش روتور با سرعت بالا باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز می‌گردد‌، که این چرخش سبب ایجاد نیروی مکش و دهش در یک صفحه حلزونی شکل می‌گردد. و جریان گاز را از اطراف به سمت مرکز صفحه حلزونی  هدایت می‌کند.( نعمیر چیلر – سرویس چیلر)

تعمیر کمپرسور چیلر

تعمیر کمپرسورهای تراکمی چیلر 

مواردی که در زمان تعمیر کمپرسور چیلر تراکمی الزامی است و باید مورد توجه قرار گیرد:

  • اندازه‌گیری تلورانس‌ها و گرفتن لقی‌های مجاز کمپرسورهای سیلندر پیستونی و کمپرسور اسکرو
  • بالانس نمودن روتورها
  • تعویض قطعات حساس کمپرسور چیلر
  • بررسی سیم‌پیچ موتور کمپرسور چیلر و در صورت نیاز سیم‌پیچی آن
  • انجام تست لرزش کمپرسور چیلر قبل از تعمیر در ابتدا و انتهای کار

تعمیر کمپرسور سیلندر پیستونی 

مواردی که در زمان تعمیرات کمپرسور چیلر سیلندر پیستونی که باید مورد توجه قرار گیرد:

  1. باز کردن کمپرسور چیلر و گزارش علت خرابی به کارفرما
  2. جدا کردن و شستشوی تمام اجزای کمپرسور چیلر با حلال‌های مخصوص
  3. اندازه‌گیری قطعات و تعیین میزان لقی و تلورانس‌های مجاز کمپرسور تا 0.00005 اینچ
  4. تعویض قطعات خراب با قطعات اورجینال و اصلی
  5. مونتاژ مجدد کمپرسور با در نظر گرفتن تلورانس‌ها و لقی‌های مجاز کارخانه‌های سازنده کمپرسور
  6. انجام تست کمپرسور چیلر و ثبت فشار ساکشن و فشار روغن کمپرسور در لیست‌های مربوطه
  7. انجام تست لرزش و صدای مجاز و مناسب کمپرسور چیلر

تعمیر کمپرسور اسکرو

تعمیرات کمپرسور چیلر و سرویس اساسی و اورهال کمپرسورهای اسکرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • باز کردن کمپرسور چیلر  و جداسازی قطعات و  اجزای مختلف
  • بررسی کمپرسور اسکرو و ثبت علت خرابی کمپرسور چیلر لیست‌های مربوطه
  • شستشوی اجزای مختلف کمپرسور چیلر با بکارگیری حلال‌های مخصوص
  • تعیین میزان لقی و تلورانس‌های کمپرسور اسکرو
  • بیرون کشیدن بلبرینگ‌ها از روی اسکروها با ابزارهای مخصوص
  • ترمیم اسکروها و پوسته کمپرسور‌های چیلر با روش مناسب و مواد مناسب با نوع آسیب مانند متال اسپری سرد و یا متال اسپری گرمر
  • سرویس پیستون اسلایدولو کمپرسور و اجزای مختلف آن
  • مونتاژ مجدد کمپرسور اسکرو مطابق با تلورانس‌ها و لقی‌های مجاز شرکت تولیدکننده
  • انجام تست و راه‌اندازی کمپرسور و ثبت فشارهای کمپرسور در لیست‌های مربوطه
  • بررسی صدا و لرزش کمپرسور چیلر و ثبت میزان لرزش و صدا و آمپر مصرفی در لیست مربوطه
تعمیر کمپرسور چیلر

اجزاء تشکیل‌دهنده چیلر تراکمی

قبل از اقدام به تعمیر کمپرسور چیلر باید با اجزا تشکیل‌دهنده آن آشنا شوید چیلرهای تراکمی از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که شامل :

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • شیر انبساط
  • اواپراتور

است و در اصل کمپرسور چیلر به عنوان قلب تپنده چیلر تراکمی است که در کیفیت فرآیند عمل چیلر نقش بسزایی دارد.

انواع کمپرسور چیلر

کمپرسورهای چیلرها در دو دسته تقسیم می‌شوند که مدل روتاری و پیستونی هستند که هر کدام این مدل‌ها هم به انواع دیگری تقسیم می‌شوند که شامل این موارد می‌باشند:

( روتاری) 

  • کمپرسور اسکرو
  • کمپرسور اسکرال
  • کمپرسور سانتریفیوژ

(سیلندر پیستونی )

  • بسته ای
  • نیمه بسته
  • بسته

دقت داشت باشید که این نوع کمپرسورها که به صورت پلمپ تولید می‌شوند، غیر قابل تعمیر هستند ؛ مثل

  1. کمپرسورهای سیلندر پیستونی یخچال
  2. کمپرسور کولرگازی
  3. کمپرسور های هرمتیک مینی چیلر
  4. کمپرسورهای اسکرال
  5. منیروپ بسته

از کمپرسورهای بسته بیشتر در ظرفیت‌های پایین مانند یخچال، کولرگازی و مینی چیلر استفاده می‌شود که یک بار مصرف و در صورت بروز مشکل باید کمپرسور چیلر تعویض شود.

اما کمپرسورهایی که دارای اتصال فلنچی هستند قابل تعمیر هستند که شامل این موارد می‌باشد کمپرسورهای سیلندر پیستونی در سه مدل :

  1. کمپرسور باز
  2. کمپرسور نیمه باز
  3. کمپرسور بسته

کمپرسورهای باز کمپرسورهایی هستند که الکتروموتور و کمپرسور از هم جدا هستند و بوسیله کوپلینگ به هم متصل شده‌اند. البته این مدل از کمپرسورها  از مدار خارج شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بجای آن از کمپرسور نیمه باز به صورت متداول استفاده می شود.

کمپرسور نیمه باز به کمپرسوری گفته می‌شود که الکتروموتور و سیلندر پیستون در یک پوسته قرار دارند، و پرمصرف‌ترین نوع کمپرسور در بین آنها می‌باشد.

تعمیر کمپرسور چیلر تراکمی

همانطور که اطلاع دارید از چیلر تراکمی یک سبستم سرمایشی است ، و چیلرهایی که توسط کمپرسور تولید خنکی می‌کنند را چیلر تراکمی میگویند. کمپرسورها دارای قطعات مکانیکی هستند که بوسیله روغن روان‌کاری می‌شود و این کار هم در کمپرسور سیلندر پیستونی و هم در کمپرسور اسکرو و اسکرال روغن با فریون در حال اختلاط صورت می‌گیرد.و این کمپرسور باید همیشه دارای حجم معینی از روغن باشد.

کمپرسورها وقتی بدرستی کار می‌کنند صدای معقولی دارند و در صورتی که چبلر دارای شاسی مناسب و لوله‌کشی استانداردو درستی داشته باشد، نباید دچار لرزش و صدای غیرعادی گردد. در صورتی که کمپرسور صدای غیرطبیعی پیدا کند و دچار لرزش شود قطعات داخلی آن آسیب دیده است. و نیازمند اقدام سریع جهت انجام تعمیرات کمپرسور چیلر هستند.

علت خرابی کمپرسور چیلر تراکمی

بروز مشکل در کمپرسور چیلر تراکمی به موارد مختلفی بستگی دارد که شامل این قسمت‌ها می‌شود :

  • الکتریکی
  • مکانیکی

در برخی موارد ممکن است این دو قسمت کمپرسور با هم دچار مشکل شوند. و نیاز به تعمیر اساسی داشته باشند ؛ بروز مشکل در بخش الکتریکی می‌باشد بر اثر دوفاز شدن کنتاکتور و یا نشتی روغن و یا فرار روغن می‌باشد که می‌تواند باعث اصطکاک و ساییدگی شود که این مورد می‌تواند سبب داغ شدن سیم‌پیچ و سوختن سیم‌پیچ شود پس باید دقت شود که بعد از تعویض سیم‎‌پیچ ایرادات مکانیکی که سبب بروز گیرپاژ شده است را تعمیر کرد.

تعمیر کمپرسور چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی که کندانسور آن هوا خنک است، از لحاظ ساختاری و طراحی طوری است که کمپرسور تحمل دما و فشار بسیار بالا را دارد که به همین علت کمپرسوری که در چیلر هوا خنک بکار رفته است دارای استهلاک بالاتری نسبت به چیلری که با آب خنک کار می‌کند می‌شود.

علت خرابی چیلر تراکمی هوا خنک

یکی از دلایل بروز مشکل در این نوع از چیلرها  آسیب دیدن کمپرسور است ، یعنی زمانی که کمپرسور در حال کار است فرآیند تراکم به خوبی صورت نمی‌گیرد و نیاز به تعمیر دارد.

تعمیر کمپرسور چیلر تراکمی اسکرو

این مدل کمپرسور ( اسکرو ) در چیلر تراکمی استفاده می‌شود و در دسته‌بندی روتاری و یا چرخشی قرار می‌گیرد.

این کمپرسور که شامل دو عدد مارپیچ است، که یکی ثابت و دیگری بوسیله روتور می‌چرخد و فرآیند تراکم را انجام می‌شود گازبندی بین قطعات کمپرسور اسکرو روغن است. که در صورت به هم خوردن حجم داخل آن کمپرسور به مشکل برمی‌خورد. که این کمبود در ابتدا باعث بروز مشکل در بلبرینگ‌ها و ماردون‌ها می‌شود و در ورت بالا بودن آسیب تعمیر آن به صرفه نمی‌باشد

کنترل ظرفیت در کمپرسورهای اسکرو به وسیله قطعه‌ای به نام اسلاید ولو صورت می‌گیرد که این قطعه شامل یک پیستون است که به طرفین راست و چپ حرکت می‌کند و با حرکت این پیستون مقدار عبور فریون به سیکل تراکم تغییر می‌کند.

در صورتی که در زمان کار کردن چیلر متوجه شویم که ظرفیت کمپرسور تغییر نمی‌کند و یا  شیر برقی کنترل ظرفیت فرمان را صادر می‌کند. اما در کمپرسور اتفاقی نمی‌افتد. می‌توان گفت که کمپرسور  دچار مشکل شده است .که بروز این مشکل به دلیل خرابی در اسلاید ولو می‌باشد.

علت خرابی کمپرسور چلیر تراکمی اسکرو

خرابی کمپرسور به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌تواند شامل :

  1. عدم انتخاب کمپرسور مناسب باشد که این امر می‌تواند فرآیند اصطحلاک سرعت ببخشد و کمپرسور سریع‌تر دچار مشکل شود.
  2. نگهداری نامناسب از کمپرسور چیلر
  3. نصب و راه‌اندازی در محیط نامناسب
  4. عدم تهویه مناسب و نبود گردش هوای طبیعی
تعمیر کمپرسور چیلر

مراحل تعمیر کمپرسور

مراحلی که در زمان تعمیر کمپرسور چیلر صورت می‌گیرد به شرح زیر می‌باشد:

  • تحویل گرفتن کمپرسور از مشتری  و بررسی از نظر ظاهری که شامل بروز هر گونه نشتی روغن و یا اتصالات الکتریکی در جعبه ترمینال می شوند. و برآورد کلی از حجم کار و میزان خسارت به کمپرسور
  • دمونتاژ کردن کمپرسور تا ریزترین قطعه، کلیه قطعات مورد بررسی های فنی قرار می‌گیرند و شست‌شوی کمپرسور از هرگونه جرم و آلودگی
  • تست سیم‌پیچ کمپرسور و در صورت نیاز سیم‌پیچی می‌شود
  • سیلندر ، ولو پلیت و تمام بخش‌ها به دقت بررسی و مطابق با دستورالعمل شرکت تولید کمپرسور ماشین‌کاری می‌شوند

تمامی قطعاتی که بعد از بررسی دقیق و نیاز به تعویض حتما تعویض می‌گردد مانند:

  • سوپاپ‌ها
  • رینگ پیستون
  • برینگ‌ها
  • واشرها
  • میل لنگ
  • پیستون و …
  • در صورت سلامت قطعات بعد از شست‌شو و پولیش مجدد نصب می‌شوند.
  • بعد از نصب همه قطعات و مونتاژ کامل ،کمپرسور تحت سخت‌ترین شرایط و بار 100 درصد تست مکانیکی و الکتریکی می‌گردد.

مشکلات کمپرسور برودتی چیلر 

مشکلاتی که در زمان تعمیرات کمپرسور چیلر مورد توجه قرار می‌گیرد شامل این موارد است :

  1. سوختن سیم‌پیچ موتور
  2. خرابی
  3. خراشیدگی
  4. شکستن
  5. ساییدگی شاتون
  6. میل لنگ
  7. رینگ
  8. سوپاپ
  9. ولوپلیت
  10. ترکیدن گسکت
  11. ایجاد نشتی در بخش‌هایی از کمپرسور

علائم خرابی کمپرسور چیلر 

علائم خرابی کمپرسور چیلر که باید مورد توجه قرار گیرد:

  1. بالا رفتن صدا و لرزش کمپرسور
  2. داغ شدن سر سیلندر کمپرسور
  3. کم شدن غیرعادی فشار خروجی کمپرسور
  4. بالا رفتن غیرعادی فشار ورودی کمپرسور
  5. بروز نشتی در  کمپرسور

نکته : در صورت بروز هر کدام از این علائم در کمپرسور باید سریعا خاموش شود و علت آن بررسی و برطرف شود تا از آسیب‌های جدی‌تر به کمپرسور و قطعات آن جلوگیری شود.

تعمیر کمپرسور چیلر

نحوه تعمیر کمپرسور چیلر

قبل از شروع به تعمیر کمپرسور چیلر باید دقت کنیم که چه مواردی در آن بروز کرده است.در صورت بروز هر نوع مشکل و عدم کارکرد نادرست آن عملکرد چیلر دچار نقص اساسی می‌گردد. که خرابی کمپرسور چیلر ، یکی از مهم‌ترین و علت‌های بروز مشکل است. خرابی کمپرسور چیلر به طور قطع خارج از عملکرد خود کمپرسور است و علت آن به یکی از اجزا چیلر و کارکرد نادرست آن است.

بروز هر گونه صدا در کمپرسور نشانه بروز ایراد در یکی از اجزای مکانیکی کمپرسور چیلر است، و این بسته به انواع کمپرسورها می‌تواند متفاوت باشد.ا گرکمپرسور از نوع سیلندر پیستونی باشد ؛ دلیل می‌تواند بروز خوردگی در بوش یاتاقان ثابت یا متحرک باشد.  و در صورت ادامه به کار چیلر در این شرایط کمپرسور گیرپاژ کرده و خواهد سوخت.

اگر کمپرسور چیلر از نوع اسکرو باشد علت صدا افتادن در آن می‌تواند به دلیل عدم بالانس اسکروها و خراب شدن بلبرینگ و رولبروینگ‌ها باشد و ادامه به کار چیلر می‌تواند منجر به خرابی کمپرسور گردد. ادامه کار در این نوع از کمپرسورها باعث آسیب دیدگی بیرینگ و بلبرینگ‌ها شود و سبب شکستگی و خرد شدن ماردون‌ها شود. در صورتی که کمپرسور گیرپاژ کند باعث سوختن الکتروموتور کمپرسور می‌شود. تعمیرات کمپرسور چیلر باید توسط مهندسین مجرب صورت گیرد.

تعمیر کمپرسور چیلر

تعمیر کمپرسور اسکرو بیتزر

در زمان تعمیر کمپرسور چیلر و بخصوص کمپرسورهای اسکرو در چیلرهای تراکمی صنعتی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و در صورت نگهداری نامناسب از کمپرسورهای اسکرو، با مشکل روبرو می‌شوند. کمپرسورهای اسکرو دارای روش کنترل مختص به خود هستند که ظرفیت برودتی سیکل تبرید چیلرهای تراکمی را کنترل می‌کند.

قبل از شروع به تعمیر باید با این مختصات کنترل کمپرسور آشنا باشیم ، که این مورد مرحله نخست در شروع به کار است. و مرحله بعدی برای تعمیر دنبال کردن سیکل تبرید و بررسی سیکل تبرید در چیلر مورد نظر می‌باشد.

مشکلات چیلرهای تراکمی

باید بگوییم که تعمیرات کمپرسور چیلر نیاز به تشخیص درست عیوب آن دارد ما در اینجا به تعدای از مشکلات پیش آمده در چیلرهای تراکمی به طور خلاصه اشاره می‌کنیم:

  1. عملکرد نامناسب منطق کنترل کمپرسور اسکرو
  2. بروز مشکل در شیرهای برقی کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو
  3. برز مشکل به دلیل وجود رطوبت یا هوا و یا اسیدی بودن سیکل تبرید که دلیل آن می‌تواند باز بودن سیکل و نامناسب بودن در وکیوم کردن چیلر یا سردخانه و یا بروز سوختگی موتور و هم‌چنین افزایش دمای دیس‌شارژ باشد
  4. نامناسب بودن میزان شارژگاز فریونی به سیکل تبرید که کم یا زیاد باشد که می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در چیلر می‌شود
  5. استفاده طولانی مدت کمپرسور که باعث تعویض بلبرینگ‌های کمپرسور اسکرو می‌گردد
  6. عملکرد نادرست هیتر کارتر و هم‌چنین برگشت مایع ناشی از وجود مشکلات در سیکل تبرید و یا کارتر و یا عدم نصب هیتر کارتر کمپرسور
  7. از تنظیم خارج شدن شیر انبساط (اکسپنشن ولو) و یا به درست تنظیم نشدن  آن که می‌تواند باعث بروز بسیاری از مشکلات و پایین آمدن راندمان سیستم گردد.

سوالات پرکاربرد در مورد تعمیر کمپرسور چیلر

1. زمان مناسب برای تعمیر کمپرسور و کمپرسور سردخانه؟
در صورت بروز هرنوع صدای نامتعارف هر چه سریع‌تر باید اقدام به تعمیر آن شود. در غیر اینصورت کمپرسور چیلر دچار صدمات جدی‌تری می‌شود که برای تعمیر آن زمان و هزینه‌ای بیشتری باید صرف شود.

2. نحوه تعمیر کمپرسور چیلر و تعمیر کمپرسور سردخانه به چه صورت است ؟

به دلیل این که کمپرسورها به دو لیل دچار مشکل می‌شوند، تعمیر هرکدام دارای شرایطی متفاوت می‌باشد. که باید دید این مشکل در کدامیک از بخش‌ها بروز کرده است مکانیکی که شامل عدم شارژ مناسب و به موقع فریون است و یا الکتریکی که شامل بروز سوختگی در سیم‌پیچ است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *