آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

آموزش کاربردی نحوه تعویض سیلیس استخر

آموزش نحوه تعویض سیلیس استخر و زمان تعویض سیلیس استخر همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین موارد در تعمیر استخر خانگی تصفیه آب آن است. که انجام این فرآیند توسط دستگاه‌ها و به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

که سیلیس یکی از این مواد پرکاربرد برای تصفیه آب استخر است، که گروهی از مواد معدنی تشکیل شده از سیلیکون و اکسیژن (Sio2) می‌باشد.این مواد معدنی 59 درصد جرم پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. که برای تصفیه آب استخر و فاضلاب از سنگ سیلیس با خلوص بیشتر از 99 درصد بکار می‌رود.

این نوع سنگ در مواردی دیگر هم مورد مصرف دارد از جمله: در صنایع شیشه، ریخته‌گری و سرامیک ، سیلیس یک ماده فر‌وری شده بیولوژیکی خاص است که برای فیلتراسیون کامل و شفافیت آب مورد استفاده قرار می‌گیرد . و هم‌چنین جایگزین مناسبی برای شن و ماسه است و کاربرد زیادی در فیلترهای شنی یعنی سیلیس فیلتر شنی دارد. که این ماده در اصل تاثیر بسیار زیادی در شفافیت و زلال شدن آب دارد.

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس و فیلتر شنی استخر

کاربرد سیلیس 

امروزه برای تصفیه آب استخرها یکی از ساده‌ترین روش‌های فیلتراسیون، عبور دادن آب از لایه‌های خاک است،. از این روش برای  تصفیه آب شهری و تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شود. که از طریق فیلتر شنی انجام می‌گیرد، با این تفاوت که در فیلترهای شنی بکار رفته در تصفیه خانه‌های شهری و صنعتی به جای خاک، از سیلیس استفاده می‌کنند و بوسیله یک پمپ، آب از فیلترهای شنی با فشار زیاد عبور می‌دهند تا شفاف و زلال شود.

دقت داشته باشید که نگه‌داری مناسب از فیلتر شنی استخر می‌تواند سبب بالا رفتن عمر مفید فیلترو هم‌چنین بهبود عملکرد آن شود. زمان تعویض فیلترهای شنی در اصل با توجه به کیفیت آن صورت می‌گیرد، که زمانی بین 5 تا 10 را توصیه می‌شود. شن‌های فیلتر در ابتدای شروع به کار زبر هستند، که سبب می‌شود ذرات خاک را در آب فیلتر کند. و بعد از مدتی ازبکارگیری به مرور زمان زبری آن کم می‌شود. و دیگر نمی‌تواند به خوبی عمل فیلتراسیون را انجام دهد و نیازمند تعویض است . که به طور معمول بعد از پنج سال کارایی آن کم شده و باید تعویض سیلیس و شن فیلتر شنی انجام گیرد.

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

نحوه تعویض سیلیس فیلترهای شنی استخر

در زمان اسیدشویی استخر و یا تعمیر و نگهداری استخر یکی از مواردی که در صورت نیاز انجام می‌شود تعویض سیلیس استخر است در ادامه شما را با مراحل و نحوه تعویض سیلیس استخر و پرکردن سیلیس فیلترهای شنی استخر آشنا می‌کنیم که شامل موارد زیر است:

  1. در ابتدا کلمپ دور شیر را باز می‌کنیم و شیر را از بدنه فیلتر جدا می‌کنیم
  2. در مرحله بعدی ورودی لوله داخلی را می‌پوشانیم تا شن وارد لوله داخلی نشود و از در مرکز قرار گرفتن لوله اطمینان حاصل کنید
  3. مقدار مناسبی از سیلیس را به درون محفظه فیلتر بریزید و ورودی لوله را که برای جلوگیری از ورود شن بسته بودید باز کنید.
  4. در مرحله بعد محل قرارگیری ارینگ زیر شیر را که بین شیر و بدنه فیلتر واقع شده است را به خوبی تمیز کنید و بعد از آن ارینگ را بین شیر و بدنه فیلتر قرار دهید و بوسیله کلمپ محکم کنید
آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

زمان تعویض سیلیس استخر

نکته مهم در زمان تعویض سیلیس استخر اولین نکته این است که تعویض سیلیس در فیلترها به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع سیلیس سختی آب در ادامه به این نکات در زمان تعویض سیلیس توجه کنید و این مراحل را قدم به قدم انجام دهید:

  • قبل از اقدام به تعویض سیلیس فیلترشنی پمپ استخر خاموش شود
  • اتصالات مربوط به شیر فیلترشنی استخر باز شود
  • شیر کوچک پایین فیلتر استخر باز شود تا آب تخلیه شود
  • شیر چند راهه فیلتر تصفیه استخر باز و برداشته شود و روی لوله زیرین آن را با چسب پهن بچسبانید تا دانه‌های سیلیس وارد لوله نشوند
  • سیلیس قبلی خارج شود و اگر سیلیس کلوخه شده است به آرامی با چکش خرد کنید یا از مواد شیمیایی کمک برای نرم شدن سلیس فیلتر تصفیه استخر کمک بگیرید.
  • بعد از خارج کردن سیلیس خورشیدی کف فیلتر شنی را بررسی کنید که اگر شکستگی داشت و یا  مصطحلک شده بود آن را تعویض کنید و با آب سطح داخلی فیلتر را بشویید و شیر زیرین فیلتر شنی استخر را کاملا باز کنید تا آب کاملا خارج شود.
  • در مرحله بعد فیلتر تصفیه استخر را به اندازه مناسب از شن وسیلیس پر کنید، و بعد چسب را از لوله بردارید و شیر چند راهه فیلتر استخر را روی آن قرار دهید.
  • اتصالات مربوطه را نصب کنید و  شیر زیرین فیلترشنی را ببندید و شیر را روی حالت بکواش و یا راینس قار دهید و پمپ استخر را روشن کنید.
  • فیلتر استخر را توسط شیر هواگیری ،هواگیری کنید و دوباره پمپ استخر را خاموش کنید و شیر هواگیری فیلترتصفیه را بسته و اتصالات مربوطه را بررسی کنید که محکم باشد.
  • در مرحله بعد شیر فیلترشنی استخر را روی حالت راینس قرار دهید و پمپ را یک دقیقه روشن کنید تا سیلیس فیلتر استخر در حالت مناسب خود قرار گیرد.
  • دوباره پمپ استخر را خاموش کنید و شیر فیلتر شنی را روی حالت فیلتر قرار بگذارید و پمپ  را روشن نمایید.

بهترین زمان تغییر سیلیس فیلتر شنی استخر هر ۵ و یا ۷ سال یکبار است.

ویدیو نمونه تعویض سیلیس فیلتر شنی استخر

نمونه تعویض سیلیس فیلتر استخر که چند سالی بود تعویض نشده بود و پس از تماس مشتری عزیزمان تیم سرویسکاران 24 به محل جهت بازدید اعزام شدند و پس از بازدید و کارشناسی‌های لازم اقدام به تعویض کردند بخشی از انجام پروژه تقدیم به نگاه شما عزیزان

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

فیلتر شنی استخر

نحوه تعویض سیلیس استخر – امروزه یکی دیگر از فیلترها برای تصفیه آب استخر ها و تصفیه خانه‌های صنعتی فیلترهای شنی هستند که در بجای سیلیس مورد استفاده قرار می‌گیرند.فیلترهای شنی به عنوان پرکاربرد‌ترین سیستم برای جداسازی املاح معلق مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیلترهای شنی قابلیت برطرف کردن کدری آب و ذرات معلق موجود در آن را تا قطر ۵۰ میکرون را دارا می‌باشند.

فیلتر کربنی

فیلترهای کربنی نوع دیگر فیلتر هستند که برای پاکسازی مواد رنگی آب بوی و طعم آب بعد از فیلتر شنی نصب می‌شود.
برای ایجاد شفافیت بیشتر در رنگ آب یکی از پرکاربردترین تصفیه کننده ها دستگاه فیلتر شنی تحت فشار است. که با فشار بالا باعث رفع کدورت و جداسازی املاح آب می‌شود.
در استخرهای شنا آب توسط  پمپ از اسکیمرها و کف‌شورهای استخر به فیلترشنی تحت فشار وارد می‌شود. و بعد از فرایند تصفیه دوباره به استخر بازگردانده می‌شود.
اندازه سیلیس درون فیلتر شنی برای استخر بین قطر ۵/۰ تا ۵/۱ لایه بالایی / لایه میانی ۵/۱ تا ۳/ لایه زیر ۵ تا ۳ میلی‌متر بهترین سایز است.
در کف مخزن نازل های فیلتر شنی متصل به یک صفحه جداگانه بنام صفحه نازل است. وظیفه این صفحه جلوگیری از خروج سیلیس ازفیلترشنی است.
شیار خروجی نازل ها حدود ۵/۰ میلی‌متر است. یک سوم فیلتر شنی را برای معلق بودن املاح خالی می‌گذاریم. تا مدت زمان بکواش را بالا ببرند. ( تعمیرات تاسیسات استخر)

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

بکواش فیلتر شنی(backwash ) 

بکواش در اصل همان پس شویی در فیلتر شنی است بعد از اینکه نشانگرهای فشار ورودی و خروجی فیلترشنی افت را نشان داد زمان بکواش است. این کار به راحتی از طریق باز و بسته کردن شیرهای تهویه در فیلتر شنی انجام می‌شود.

در فیلتر شنی به صورت چهار فلکه است. که در زمان تصفیه دو عدد شیر و دو عدد شیر بسته است، و در زمان نیاز به بکواش فیلتر شنی عمل باز و بسته کردن به صورت برعکس تصفیه انجام می‌گیرد.

پارامتر عملیاتی فیلترشنی

فشار کاری فیلتر شنی تحت فشار روی ۲ تا ۵ bar است ،ماده منعقد کننده آلوم ماده‌ایی است که قبل از فیلتر به درون آب استخر تزریق می‌شود. تا بهتر مواد معلق آب را منعقد می‌کند.

ویژگی‌های فیلتر شنی تحت فشار به این شرح است:

  • فیلتر شنی تحت فشار با تحمل فشار تست تا ۱۰ bar است
  • فیلتر تحت فشار مجهز به شیر هواگیری و فشارسنج است
  • سند بلاست فیلترشنی و رنگ امیزی اپوکسی با ضخامت ۱۸۰میکرون
  • امکان بکارگیری سیلیس باخلوص ۹۹درصدرا دارد
آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

انواع فیلترشنی آب

فیلترهای شنی دارای انواع مختلفی هستند که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. فیلترشنی و ماسه ای سریع تحت فشار
  2. فیلترشنی و ماسه ای آرام
  3. فیلترهای شنی گرانشی
  4. فیلتر شنی و ماسه ای بالا رونده
  5. فیلترشنیFRP
  6. فیلترشنی فلزی

فیلترهای شنی یکی از دستگاه‌هایی هستند که در مراحل اولیه تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای برطرف کردن تیرگی آب و ذرات معلق فیزیکی موجود در آب تا قطر ۵۰میکرون قابلیت خوبی دارد.

فیلترهای کربنی هم برای برط ف کردن رنگ و بو ،طعم آب معمولا بعد از فیلترشنی نصب می‌شود. دقت داشته باشید که در سیستم‌های تصفیه آب به روش اسمز معکوس اصلی ترین آیتم در زمان تصفیه بکارگیری فیلتر شنی و کربنی برای  پیش تصفیه است.

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

انواع شیرها در فیلتر شنی و کربنی

در فیلترهای شنی و کربنی از شیرهایی استفاده شده است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

  • شیر پروانه ای و فلکه ای که به شکل چهار فلکه خطی یا موازی هستن،و همچنین قابلیت نصب سیستم اتومات را هم داند.
  • شیر دستی چهارکاره که این نوع قابلیت نصب از بالا و بغل را دارا می‌باشد
  • شیر چند کاره تمام اتوماتیک که این نوع  قابلیت تنظیم زمانی و گذر آب را دارا می‌باشد و قابل برنامه ریزی برحسب مقدارگذر آّب از فیتلر و هم براساس تنظیم زمان کار فیلتر است.

تفاوت انواع شیرهای فیلترشنی درنوع کاربرد کارایی آنها است. هرنوع از آنها دارای معایب و مزایای خاص خود هستند.

تفاوت کارکرد فیلترهای شنی فلزی با فیلترFRP

تفاوت در نوع کارکرد فیلترشنی وکربنی فلزی با مشابه FRP آنها سطح فیلتراسیون در فیلترها می‌باشد.

در فیلترشنی فلزی وجود صفحه نازل که نازل ها بر روی آن نصب شده باعث میشود که سطح فیلتراسیون بیشتری به علت پخش بودن نازل‌ها نسبت به فیلترشنیFRP داشته باشد.

و آب تصفیه شده با استفاده از این نوع فیلترها زلال تر است. ولی نکته قابل توجه این است که فیلترشنیFRP ضدزنگ است به دلیل داشتن لایه پلی‌اتلین داخلی بر روی آن می‌باشد.

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

انواع کاربرد فیلتر شنی و کربنی

فیلترهای شنی و کربنی کاربردهای مختلفی در صنعت تصفیه آب خانگی و صنعتی و استخرها دارند از جمله این موارد به این شرح می‌باشد:

  • جهت تصفیه آب خانگی ، صنعتی و فاضلاب
  • صنعت کشاورزی
  • صنایع شیلات و آب خیزداری
  • تاسیسات نصب شده در موتورخانه
  • استخرهای شنای خانگی ،تفریحی، آبنما ها و آکواریوم های بزرگ

محاسبات فیلتر شنی 

عوامل مهمی که در طراحی و محاسبه فیلترشنی نقش دارند بستگی به موارد زیر دارد:

  • میزان آب مصرفی در ساعت
  • کیفیت آب خام
  • کیفیت آب تصفیه شده
  • مصرف آب تولیدی
  • نوع فیلترشنی

برای طراحی فیلتر شنی استخر باید به سرعت خطی آب توجه شود. سرعت خطی آب استخر را 20 متر در ساعت در نظر می‌گیرند، و برای استخرهای خصوصی یا عمومی بین 3-8 ساعت در نظر می‌گیرند. در اصل فیلتر شنی باید ظرفیت فیلتر کردن کل آب استخر را در مدت زمان 6 ساعت داشته باشد.

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

تعویض سیلیس فیلتر شنی 

زمان تعویض سیلیس استخر با مورد توجه قرار دادن کیفیت سیلیس در فیلترشنی زمانی بین ۴ تا ۸ سال را برای تعویض پیشنهاد می‌شود، که ین زمان هم با توجه به درست کارکردن و استفاده مناسب از فیلترشنی و بگواش به موقع فیلتر شنی که باعث بالا رفتن طول عمرسیلیس می‌شود دارد. و به توجه به این نکات انکان بالا بردن عمر سیلیس تا ۱۰سال هم وجود دارد.

نحوه استفاده فیلترشنی استخر

فیلترشنی برای  تصفیه آب استخر برای برطرف کردن و نو و شفاف کردن آب استخر بکار می‌رود، فیلترشنی تصفیه استخر فلزی بهترین نوع فیلتر جهت تصفیه آب استخر است. علت استفاده از فیلتر تصفیه این است که زیاد بودن آب استخر تعویض کردن آب استخر کار درست و اصولی نیست، به همین دلیل تصفیه با فیلتر شنی صورت می‌گیرد.

برای شروع به کار تصفیه ابتدا آب استخر توسط کف شور‌های کف استخر و اسکیمرهایی که در سطح استخر با کمک پمپ آب به فیلترشنی استخر هدایت می‌شود. و بعد از عبور دادن لایه های سیلیس که باعث رفع تیرگی و نو تازه شدن آب استخر میشود و آب شفاف به استخر بازمی‌گردد.

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

نحوه جلوگیری از ورود سیلیس به داخل استخر 

نحوه تعویض سیلیس استخر – یکی از مسائلی که در برخی موارد بعد از ریختن سیلیس در فیلتر بروز می‌کند وارد شدن سیلیس به درون استخر است. که در ادامه به علل بروز آن اشاره خواهیم کرد:

  • شستشو نامناسب فیلتر
    هنگامی که میخواهیم سیلیس را به درون فیلتر بریزیم، باید در ابتدا بک واش انجام گیرد تا خاک موجود در سیلیس تازه از فیلتر طریق خارج گردد و به داخل استخر نرود. بعد از انجام بک واش، باید حتما فیلتر وارد مرحله شستشو شود.

برای انجام این کار، اول باید پمپ تصفیه را خاموش کنیم و بعد دسته شیر را در وضعیت RINSE قرار دهیم. دقت کنید که مدت زمان شستشوی اولیه باید طولانی باشد تا هم سیلیس مرتب شود و قبل از فشرده شدن بستر سیلیس، خاک درون آن از فیلتر خارج گردد.

  • مقدار نامناسب سیلیس در فیلتر
    اگر سیلیس ریخته شده به درون فیلتر از مقدار تعیین شده برای آن بیشتر باشد، بک واش و شستشو به درستی صورت نمی‌گیرد و مقداری از سیلیس از درون فیلتر خارج شده و به درون آب استخر وارد می‌شود. دقت فرمایید که حداقل به مقدار 15 سانتیمتر بین بالای بستر سیلیس و بالای مخزن فیلتر شنی خالی باشد.
  • شکستگی در نازل‌ها
    بروز شکستگی در نازل‌های پایین فیلتر شنی، باعث ورود سیلیس به استخر می‌شود.
  •  خرابی گسکت (Gasket)شیر
    خرابی واشر (Gasket) درون شیر، یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود تا سیلیس در زمانی که شیر در وضعیت تخلیه یا شستشو است، از طریق پورت خروجی آب برگشتی به درون استخر نشت راه پیدا می‌کند.
  • کیفیت نامطلوب فیلتر 
    یکی دیگر از مواردی که میتواند سبب شود تا سیلیس وارد استخر شود بی‌کیفیتی فیلتر است، که توان نگهداری و ایزوله کردن سیلیس را ندارد داخل خود را نداشته و باعث ورود سیلیس به استخر می‌شود.
  • سیلیس نامرغوب
    نامرغوبی سیلیس و نامناسب بودن اندازه آن هم میتواند راندمان فیلتراسیون را کاهش دهد، و حتی به دلیل کثیفی آب استخر را آلوده می‌کنند.
آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

شستشوی فیلتر شنی   

نحوه تعویض سیلیس استخر – بعد از گذشت مدتی از استفاده فیلتر جمع شدن ذرات معلق در فیلتر شنی ، باعث بالا رفتن افت فشار می‌شود که اگر این میزان افت فشار از حد معینی تجاوز کند، باید فیلتر شنی را احیا کنیم.

بدلیل وجود انواع فیلتر احیا فیلترها به روش های مختلفی صورت می‌گیرد. روش احیا فیلتر شنی کند وسیله برداشت لایه 10 cm از بالای آن صورت می‌گیرد. ولی فیلتر شنی تند ثقلی و تحت فشار به روش شستشوی معکوس یا همان بکواش صورت می‌پذیرد.

برای شستشوی بکواش یا معکوس فیلتر شنی ، ابتدا باید شیر آب ورودی بسته شود و شیر شستشوی معکوس باز گردد. و جریان معکوس آب از پایین به بالا باعث شناور شدن بستر و جدایی گل و لای و ذرات چسبیده به فیلتر شود. و فیلتر آماده استفاده دوباره می‌شود.

نحوه ریختن سیلیس در فیلتر شنی

نحوه تعویض سیلیس استخر – روش ریختن سیلیس در داخل مخازن فیلترهای شنی در ۳ تا ۶ لایه با توجه به اندازه و ساختار مخزن فیلتر ریخته می‌شود که از ریزترین سایز سیلیس از بالای مخزن شروع میشود و با درشت‌ترین سایز درپایین مخزن خاتمه میابد. بعد ازآب‌بندی کردن دریچه مخزن و یکبار بک واش میتوان سیستم تصفیه را راه اندازی کرد.

آموزش نحوه و زمان تعویض سیلیس فیلتر شنی

قیمت سیلیس استخر ،فیلتر شنی و کربنی 

عمده‌ترین مواردی بر روی قیمت فیلتر شنی و کربنی تاثیرگذار است مواردی هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. موارد بکارگیری فیلتر شنی
  2. جنس ورق بکار رفته در فیلتر شنی
  3. نوع دستی یا اتوماتیک شیر فیلترشنی
  4. نوع خلوص سنگ سیلیس بکار رفته در فیلتر
  5. ظرفیت مفید و مناسب فیلتر شنی
  6. میزان دبی فیلتر شنی
  7. انتخاب نوع کربن برای فیلترهای کربنی

سیلیس استخر یکی از پرکاربردترین و مشهورترین عناصر معدنی دانست که در سطح پوسته زمین به فروانی یافت می‌گردد. که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف از جمله تولید شیشه و ریخته‌گری دارد.

و می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت جسمی ما داشته باشد، به دلیل فیلتر کردن و برطرف کردن آلودگی‌های آب استخرها سیلیس استخر که به سیلیس شیشه‌ای شهرت دارد، تاثیر زیادی در پاکسازی آب استخر دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *