تعمیرات چیلر خانگی

تعمیرات چیلر خانگی

تعمیرات چیلر خانگی یک امر کاملا تخصصی است در نتیجه تعمیر چیلر خانگی و انواع دیگر آن نیاز به دانش و اطلاعات کافی و آشنایی به کل ساختار این سیستم‌های سرمایشی دارد.

این سیستم‌های خنک‌کننده در دو نوع با برند‌های متعدد تولید می‌شود و هر کدام از آنها به روش خاص خود و با قطعات متفاوتی که در آنها نصب شده کار می‌کنند. و در عملکرد هم متفاوت هستند در نتیجه نیازمند این است که توسط افراد متخصص و مهندسین این رشته نصب و راه‌اندازی شوند.

و هم‌چنین برای تعمیر چیلر و نگهداری و سرویس چیلر باید دوره‌ای و سالانه از افراد وارد و آشنا به این امر دعوت شود تا در زمینه پشتیبانی و خدمات مورد نیاز شما را یاری کنند. علت تاکید ما به این موضوع این است که افراد ناوارد و کم‌تجربه می‌تواند سیتم شما را با خسارات جبران‌ناپذیر و پرهزینه روبرو کنند.

نکات تعمیرات چیلر خانگی

تعمیرات چیلر خانگی یکی از چالش‌های همیشگی استفاده‌کنندگان از این وسیله سرمایشی است. که با رعابت برخی نکته‌های مراقبتی می‌توان از بروز خرابی‌ها تا حد زیادی جلوگیری کرد و نیاز به را کم کرد.

همانطور که می‌دانید چیلرها در نوع چیلر جذبی و چیلر تراکمی هستند که تعمیر و نگهداری چیلر جذبی با تعمیر چیلر تراکمی متفاوت است و به تخصص لازم نیاز دارد و این بدلیل وجود قطعات متفاوت و زیاد در آنهاست.

نحوه کار چیلرخانگی

چیلر خانگی یکی از دستگاه‌های خنک‌کننده و سرمایشی است که با گرفتن حرارت مایع آن را خنک می‌کند. این مایع معمولا آب است و بعد از خنک شدن، برای خنک کردن هوا و یا بعضی دستگاه‌ها بکار گرفته می‌شود.

 ویدیو نمونه کار سرویس و راه‌اندازی چیلر تراکمی 

سرویس و را‌ اندازی یک دستگاه چیلر تراکمی سبلان 120 تن آب‌خنک که تماما سرویس‌های اولیه انجام شد و دستگاه راه‌اندازی شد.

دوستان توجه داشته باشید برای راه‌اندازی چیلر‌های تراکمی  به مدت 24 الی 48 ساعت قبل از راه‌اندازی حتما گرم کن و یا هیتر کمپرسورها را روشن کنید تا روغن به طور کامل داغ شود و اگه ماده مبردی داخل روغن هست بخار شود تا به کمپرسور چیلر تراکمی آسیب نرسد.

تعمیرات چیلر خانگی

انواع چیلر

چیلرها به دو دسته چیلرهای جذبی و تراکمی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. چیلرهای جذبی
  2. چیلرهای تراکمی

کارکرد چیلرهای تراکمی مانند کولرهای گازی است که بر اساس تراکم گازهای مبرد فعالیت می‌کنند. این تراکم توسط یک کمپرسور انجام می‌گیرد.

که چیلرهای تراکمی در مقیاس بسیار بزرگ‌تر و با ظرفیت بسیار بالاتری از کولرگازی‌ها عمل می‌کنند.که خود می‌تواند دلیلی باشد برای پیچیده‌تر شدن فرایند تعمیرات چیلر تراکمی

در چیلرهای جذبی برعکس چیلرهای تراکمی کمپرسور وجود ندارد و از یک ژنراتور حرارتی برای تبخیر آب استفاده می‌شود. که آب تبخیر شده در مراحل بعدی جذب می‌شود و برای تولید سرما بکار گرفته می‌شود.

تعمیرات چیلر خانگی

انتخاب چیلر 

انتخاب بین چیلرهای جذبی و تراکمی با توجه به شرایط مکانی و کاربری‌های مختلف، متفاوت است. بدلیل اینکه هزینه نصب و نگهداری و تعمیرات چیلر جذبی با تراکمی متفاوت است و نحوه کارکرد مختلفی دارند

چیلرهای تراکمی به علت وجود کمپرسور مصرف انرژی بالایی دارند اما چیلرهای جذبی از طریق مکانیزم تبخیر آب عمل می‌کنند. بنابراین نوع تعمیرات چیلر خانگی جذبی و تراکمی نیز با هم فرق می‌کند.

چیلرهای جذبی برای فعالیت خود از گازهای طبیعی استفاده می‌کنند و تهدید کمتری برای طبیعت محسوب می‌شوند. اما چیلرهای تراکمی از گازهایی مانند فریون استفاده می‌کنند که باعث تخریب لایه اوزون محسوب می‌شود.

تعمیرات چیلر خانگی

نظارت بر عملکرد چیلرها

تعمیرات چیلر خانگی – چیلر خانگی باید مورد نظارت مستمر قرارگیرند. تعمیر چیلر – سرویس چیلر اپراتورهای چیلرها باید روزانه چیلر را مورد بررسی قراردهند یک گزارش دقیق از عملکرد چیلرها را مستند کنند.

و آن را نسبت به عملکرد در حالت مطلوب بسنجند تا در صورت نیاز به تعمیر چیلر خانگی، اقدامات لازم سریع‌تر انجام گیرد تا آسیبی به سیستم چیلر وارد نگردد.

این اطلاعات کمک میکند تا در بازه‌های معین زمانی مورد کارکرد چیلر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و روندی از کارکرد چیلر در یک بازه طولانی مدت را به دست دهد.

اصولا در فرایند تعمیرات چیلر خانگی، نظارت مستمر نقش زیادی در بهبود عملکرد چیلر و رسیدگی به موقع به مشکلات این دستگاه‌ها خواهد داشت.

تعمیرات چیلر خانگی

تعمیر چیلر

به تمیزی  لوله‌ها توجه کنید

بازده انتقال حرارت نکته مهمی در چیلرها محسوب می‌گردد. کارکرد و راندمان چیلر به طور مستقیم به توانایی آن در انتقال گرما بستگی دارد.

در چیلرهای بزرگ طول لوله‌ها گاه به چند ده متر میرسد؛ تمیز بودن لوله‌ها می‌تواند اثر بسیاری در کارکرد دستگاه داشته باشد.

رعایت این مورد در مراقبت و تعمیر چیلر خانگی جذبی بسیار با اهمیت تراست، چون به علت حرارت زیاد ممکن است لوله‌ها رسوب بگیرند.

اکثر تولید کننده‌ها  و سازندگان پیشنهاد می‌کنند که لوله‌های مبدل حرارتی از طریق جریان الکتریکی هر ۳ تا ۵ سال به صورت منظم مورد بررسی قرار گیرند.

 به میزان تصفیه آب توجه کنید

بیشتر چیلرها برای انتقال گرما از آب استفاده می‌کنند. و برای جلوگیری از ایجاد رسوب، اکسید و عوامل مخرب بیولوژیکی آب مورد استفاده تا حد مطلوب تصفیه شود.

در تعدادی از چیلرها از یک سیستم شیمیایی مانند سیستم آب سرد کن استفاده می‌شود.

متخصصین در هنگام تعمیر چیلر – سرویس چیلر  باید سیستم‌های لوله‌کشی آب سرد را به صورت سالانه مورد بررسی قرار دهند تا متوجه خوردگی‌ها و فرسایش احتمالی در آنها بشوند.

تعمیرات چیلر خانگی

استاندارد فشار چیلر تراکمی چقدر است؟

در زمان انجام تعمیر چیلر جذبی و تراکمی و تعمیر چیلر خانگی یکی از موارد تنظیم استاندارد فشار چیلر جذبی و تراکمی به شرح زیر است:

در سیستم تبرید تراکمی در چیلرهای  تراکمی ایجاد کننده تبرید، تبخیر در اواپراتور است. در چیلرهای تراکمی  متناسب با دمای مورد نیازبرای کارکرد خود که معمولا ۲ درجه سانتی گراد است، تبخیر مبرد صورت می­‌گیرد و فشار ساکشن در چیلر تراکمی برپایه این دما تولید شده نوع مبرد را مشخص می‌کند. به طور مثال در چیلری که با مبرد R-22 عمل می‌کند فشار متناظر با تبخیر چیلر حدود ۶۵-۷۰ Psi است.

تعمیرات چیلر خانگی

استاندارد فشار چیلر جذبی چقدر است؟

استاندارد برای دمای آب خروجی از اواپراتور چیلر جذبی مطابق ARI560 برای  چیلر جذبی تک‌اثره ، جذبی دواثره و چیلر جذبی شعله مستقیم 6.7 درجه سانتی‌گراد است.

استاندارد برای دبی آب سرد درون کویل اواپراتور که در اصل تجهیزات تبادل حرارت در ساختمان را تغذیه می‌کند بر پایه ARI560 برای انواع چیلرهای جذبی یک اثر، دواثره و شعله مستقیم 2.4 گالن بر دقیقه به ازای هر تن تبرید  است.

استاندارد دمای آب برج خنک‌کننده وارد شده به ابزروبر بر پایه مقرارت ARI560 برای چیلرهای یک اثره، دواثره و شعله مستقیم در بار کامل 29.4 درجه سلسیوس یا 85 درجه فارنهایت است و برای بارهای جزیی 75%، 77.5 درجه فارنهایت یا 25.3 درجه سلسیوس و بارهای حرارتی جزیی 50 و 25 درصد، 21.1 درجه سلسیوس باید تنظیم شود.

تعمیرات چیلر خانگی

تعمیر چیلر

برای دبی آب برجه خنک‌کننده ابزوربر و کندانسور بر پایه مقرارت ARI560 برای چیلرهای جذبی تک‌اثر 3.6 گالن بر دقیقه و به ازای هر تن تبرید 0.065 لیتر بر ثانیه به ازای هر کیلووات و برای چیلرهای جذبی دو اثره و چیلرجذبی شعله مستقیم 4 گالن بر دقیقه به ازای هر تن تبرید 0.072 لیتر بر ثانیه به ازای هر کیلووات می‌باشد.

استانداردهای ARI  برای اختلاف دمای 9درجه سلسیوس برای چیلرهای جذبی تک‌اثره و 7 درجه سلسیوس برای چیلرهای جذبی دواثره و چیلر جذبی شعله مستقیم مشخص می‌گردد. مطابق ARI560، فشار بخار وارد شده به ژنراتورهای چیلرهای جذی تک‌اثره psig1 ، kpa1 با psig2  ، kpa1 افزایش و کاهش آن پایه این مقررات است.

تعمیرات چیلر خانگی

تعمیر چیلر

استاندارد فشار ورودی بخار به چیلر جذبی دواثره psig12 ، kpa86 با psi15  ، kpa10 کاهش و افزایش مشخص شده . دمای آب گرم یا آب داغ وارد شده به ژنراتور چیلر تک اثره مطابق ARI560 بین 82 تا 204 درجه سلسیوس یا 180 تا 400 درجه فارنهایت مشخص می‌گردد.

مصرف بخار مورد استفاده برای چیلر جذبی تک‌اثره با فشار 9 تا 12 پوند بر اینج مربع بین 18.3 تا 18.7 پوند بر ساعت به ازای هر تن تبرید و برای چیلر جذبی دو اثره با فشار psig115  بین 9.7 تا 10 پوند در ساعت به ازای هر تن تبرید می‌باشد.

استاندارد دبی آب گرم ژنراتور چیلرهای جذبی با دمای 270 درجه فارنهایت و اختلاف دمای 40 درجه فارنهایت به ازای هر تن تبرید ظرفیت چیلر، 0.95 گالن بر دقیقه تعیین شده است.

تعمیرات چیلر خانگی

 تعمیرات چیلر خانگی جذبی و تراکمی 

تعمیرات چیلر خانگی جذبی و تراکمی به دلیل فرق در کارکرد، متفاوت است.تعمیرات چیلر خانگی جذبی از نظر مکانیکی راحت‌تر از تعمیرات چیلر خانگی تراکمی است.

که این موضوع به علت ساده‌تر بودن سازوکار حرارتی چیلرهای جذبی نسبت به عملکرد کمپرسور در چیلرهای تراکمی است. چیلرهای تراکمی به صورت الکترونیکی امکان کنترل و برنامه ریزی بیشتری دارند که همین موضوع سبب پیچیده‌تر شدن سیستم آن هم شده است.

یکی مسئله مهم در تعمیر چیلر خانگی جذبی مهر و موم شدن بعضی از بخش‌ها است.که باعث محدودیت دسترسی در بررسی قسمت‌های مختلف و تشخیص نشتی‌های احتمالی را با مشکل مواجه می‌کند.

در چیلرهای جذبی رطوبت می‌تواند به بخش‌های مختلف دستگاه از جمله سیم پیچ وارد گردد . و به تدریج در اثر حرارت اکسید شده و باعث پوسیدگی و خرابی سیم‌ها و قطعات شود.

برای کمتر شدن هزینه تعمیر چیلر خانگی توصیه می‌شود که به طور مرتب اول چیلر را سرویس کنید. تا در صورت خرابی چیلر اقدام به تعمیرات چیلرخانگی بشود.

تعمیرات چیلر خانگی

ضرورت سرویس چیلر 

 

ساختار چیلرها نسبت به دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع کمی پیچیده تر است.

تعمیرات چیلر خانگی احتیاج به دانش کافی ، مهارت  و تجربه دارد و به همین سبب سرویس و نگهداری سالیانه یکی از دغدغه‌های استفاده‌کنندگان از این سیستم سرمایشی می‌باشد.

مهم  این است که این کار را بر عهده چه کسانی و چه مجموعه‌ای قرار گیرد تا نتایج به دست آمده از عملکرد تجهیزات راضی کننده باشد و پشتیبانی وتعمیرات چیلر خانگی به بهترین شکل به انجام برسد.

تعمیرات چیلر خانگی

قرار داد سرویس و تعمیر و نگهداری چیلر

قرار داد سرویس و نگهداری تاسیسات در اصل متنی است که فیمابین سریسکار و متخصص مربوطه با مدیریت ساختمان‌ها و مجتمع‌ها و برج‌های مسکونی و اداری بسته می‌شود.

تا در طول استفاده از تاسیسات و تعمیر چیلر خانگی در صورت بروز هر نوع ایراد و اشکال سریعتر اقدام به تعمیر و سرویس سیستم‌ها صورت گیرد که در ادامه توضیح مختصری در اینجا می‌دهیم:

قسمتی از متن قرارداد تعمیر و نگهداری چیلر و تاسیسات ساختمان‌ها:

ماده 1) عنوان : تعمیر و راه‌اندازی ……………… دستگاه چیلر …………………..
ماده 2) مشخصات

۱-۲- نصب کمپرسور بر روی شاسی
۲-۲- مونتاژ کنترل‌ها
۳-۲- سربندی کابل کمپرسور
۴-۲- شارژ روغن کمپرسور ( روغن …………….. لیتر )
۵-۲- تست و نشت‌یابی مدار گاز ( گاز ازت ……………… کپسول )
۶-۲- تست برق تک فاز
۷-۲- وکیوم و شارژ گاز اولیه ( گاز ازت ……………. کپسول )
۸-۲- تعویض فیلتر درایر ( ……………………. عدد )
۹-۲- عیب‌یابی
۱۰-۲- شارژ گاز نهایی و راه‌اندازی ( یک مدار )
۱۱-۲- تهیه کلیه اجناس و قطعات مورد احتیاج برعهده و هزینه مدیر ساختمان است.

ماده 3) مدت : مدت اجرای قرارداد سرویس و نگهداری از تاریخ امضاء به مدت ………………. روز کاری مشخص می‌شود .
در صورتی که در اجرای قرارداد تأخیری صورت گیرد مدیر روزانه مبلغ ……………………. ریال از محل پرداخت ها به عنوان خسارت دیرکرد کسر می‌شود و مجری حق هیچ‌گونه اعتراضی را ندارد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *