سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه

سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه

موتورخانه

موتورخانه ی ساختمان پر اهمیت ترین قسمت تاسیسات مکانیکی ساختمان است که اصلی ترین و مهم ترین تجهیزات ساختمانی را در آ جای میدهیم. از جمله تاسیساتی که در موتور خانه قرار دارد می توان به مخازن تحت فشار آب، پمپ ها، دیگ مشعل، منابع کویلی و… اشاره کرد.

آسایش و رفاه ساکنین ساختمان بستگی به داشتن تاسیسات موتورخانه ای مناسب و اصولی دارد. به همین علت توجه به مشکلات و سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه بسیار اهمیت دارد.( تعمیر و نگهداری موتورخانه)

مکان موتورخانه 

موتور خانه باید نزدیک ترین مکان به پرمصرف ترین بخش ساختمان باشد. همچنین باید توجه داشته باشیم که مکانی مرتفع-حدودا ۲ متر- انتخاب شود تا تجهیزات مختلف مانند پمپ های آب و مخزن در آن به سهولت و در جای مناسب  قرار بگیرند و عبور تجهیزات و همچنین سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه به راحتی انجام پذیر باشد.

پمپ های آب در موتورخانه، معمولا از نوع سیرکولاتور خطی -از گروه پمپهای سانتریفیوژ – میباشند. دور موتور در این نوع الکتروپمپ ها ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰است و از خصوصیات بسیار مهم این نوع پمپ ها مصرف بهینه انرژی است.

اگر بدنبال تعمیرکار مناسب موتورخانه و آشنایی به وظایف تعمیرکار هستید میتوانید این مقاله را مطالعه بفرمایید

آشنایی با مشکلات پمپ ها

آشنایی با برخی از شایع ترین مشکلاتی که برای پمپ ها رخ می دهد

  • کم شدن ارتفاع آبدهی یا مقدار آبدهی در آب هوا وجود داشته باشد و پمپ احتیاج به هواگیری دارد
  • جهت دور گردش پمپ درست نیست
  • صافی موجود در لوله کشی بست شده و نیاز به تمیز کردن دارد
  • لوله مکش  مسیر زیاد و طولانی دارد
  • کم شدن فشار شبکه از ارتفاع آبدهی پمپ بالاتر است.
  • خرابی کوپلینگ ها اتصال انبساطی به در ستی نصب نشده
  • فشار وارده از لوله ها به دهانه های پمپ بالا بوده است
  • چک کنید که کوپلینگ تراز باشد.
  • ارتعاش و صدای پمپ ها اگر پمپ از نوع زمینی است، احتمال زیادکوپلینگ تراز نشده
  • مواد زائد در پروانه گیرکرده است و پروانه را از بالانس خارج کرده
  • محور تاب برداشته و یا در یاتاقان ها مشکلی بوجود آمده
  • نشتی محفظه آب بندی بیشتر از حالت عادی استپکینگ درست نصب نشده یا نوع آن مناسب نیست
  • محفظه آب بنددرستی داخل محفظه آب بندی قرار نگرفته و مانع ورود آب شده
  • بین شفت و محفظه آب بندی فاصله زیاد است و باعث فشرده شدن پکینگ به اجزای داخلی پمپ شده است
  • قطع و وصل شدن مکرر پمپ

دلیل اصلی

یکی از دلایل اصلی، که در تعمیر موتورخانه و شوفاژ و پمپ های آن مورد توجه قرار میگیرد.کم شدن باد سوراخ شدن منبع فشار و تیوب است که می تواند منجر به خاموش و روشن شدن مداوم پمپ بشود.

سرویس و تعمیر و عیب یابی پمپ موتورخانه

سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه

عیب یابی پمپ 

پمپ که وظیفه پمپاژ آب در سیستم لوله کشی گرمایشی را بر عهده دارد سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه نقش بسزایی در بهتر شدن عملکرد حرارتی ساختمان دارد.

 نکات ارزشمندی پیرامون عیب یابی و سرویس وتعمیر پمپ های موتورخانه بیان می شود.

موتور پمپ موتورخانه

موتور پمپ های جریانی برای به جریان انداختن آب در یک مدار بسته بکار میرود. این نوع دستگاه از دو بخش اصلی موتور و پمپ تشکیل شده است. موتور آن عمدتا برقی و از نوع “آسنکرون قفس سنجابی” با “استاتور” سیم پیچی شده می باشد و در دو نوع “یک فاز” و “سه فاز” در بازار موجود است و پمپ آن از نوع “گریز از مرکز” (سانتریفوژی) است.

طرز کار پمپ 

در هر پمپ سانتریفوژی، یک چرخ پره دار به نام “پروانه” وجود دارد که داخل محفظه حلزونی شکلی از بوسیله موتور می چرخد. آب از بوسیله دهانه مکش پمپ و از بخش میانی چرخ پره دار به فضای ما بین پره ها وارد میشود. ( سرویس پمپ شوفاژ )

در صورت روشن بودن پمپ همراه با چرخ پره دار می چرخد و با دریافت انرژی جنبشی از پروانه پمپ، به سوی محیط خارجی پروانه حرکت کرده که این حرکت تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز و از بخش لبه چرخ پره دار خارج میگردد.

شکل حلزونی

به علت شکل محفظه حلزونی و محل قرار گرفتن پروانه در آن، به مرور سرعت آب در داخل محفظه کم شده و در ضمن این کم شدن انرژی، مقداری از انرژی جنبشی به انرژی پتانسیل یا فشار استاتیک که همان هد پمپ است تبدیل میگردد و آب از دهانه پمپ بیرون میزند.

انواع پمپ های موتورخانه

1
سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه
1

پمپ موتورخانه

انواع موتور پمپ های موتورخانه

در سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه ای موتورپمپ های جریانی را از نظر مقدار آب دهی (دبی) و مقدار فشاراستاتیک (هدپمپ) به دو دسته تقسیم میکنند.

موتور پمپ های جریانی با قدرت های کم (مقدار دبی و هد کم)

موتورپمپ های خطی و موتورپمپ های جریانی با قدرت های زیاد (مقدار دبی و هد زیاد) یا موتورپمپ های زمینی تقسیم بندی می کنند.

موتورپمپ سیرکولاتور خطی (Inline)

پمپ های سیرکولاتور خطی در خط لوله قرار گرفته است و همچنین ورودی و خروجی پمپ نسبت به هم در یک راستا است. این پمپ ها برای به گردش در آوردن آب گرم در یک مدار بسته از سیستم گرمایش مرکزی  و موتورخانه و یا مدار گردش آب سرد و گرم بکار برده میشود.

تولید الکتروپمپ های سیرکولاتور خطی در دو نوع کوپلینگ دار و بدون کوپلینگ انجام می شود.به پمپ های جریانی خطی، “پمپ هوایی” نیز گفته می شود.( عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه)

در نصب و سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه این الکتروپمپ ها عموما در ساختمان های کوتاه مرتبه و یا با ارتفاع متوسط بکار گرفته میشود و هدف از بکارگیری آن، به جریان انداختن آب در سیستم بسته تاسیسات گرمایشی است و هد تولیدی پمپ عمدتا صرف پایین آوردن فشار ناشی از اصطکاک لوله و اتصالات سیستم می شود. به همین جهت، این پمپ ها با دور پایین (۱۵۰۰ دور بر دقیقه) تولید و ساخته میشود.

اجزای پمپ خطی

  • الکتروموتور
  • شافت (محور)
  • یاتاقان
  • کاسه نمد
  • کوپلینگ
  • قسمت روغن کاری
  • پروانه

پمپ های زمینی

موتورپمپ های جریانی که مقدار آب دهی و هد بالاتری و بیشتری دارند، موتور و پمپ بزرگی در آنها بکار رفته است به دلیل وزن بالا این موتور پمپ ها، نصب آنها باید بر روی زمین و روی فونداسیون” انجام میگیرد. به این نوع پمپ ها، پمپ های زمینی گفته می شود

برخی مواقع موتورخانه با صدای زیادی کار میکند علت را در این مقاله مطالعه بفرمایید