سرویس و تعمیر پمپ‌های موتورخانه

سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه

موتورخانه

سرویس و تعمیر پمپ‌های موتورخانه اهمیت بالایی دارد زیرا موتورخانه‌ی ساختمان پراهمیت‌ترین قسمت تاسیسات مکانیکی ساختمان است. که اصلی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات ساختمانی را در آن جای می‌دهیم. از جمله تاسیساتی که در موتور خانه قراردارد می‌توان به مخازن تحت فشار آب، پمپ‌ها، دیگ مشعل، منابع کویلی و… اشاره کرد.

آسایش و رفاه ساکنین ساختمان بستگی به داشتن تاسیسات موتورخانه‌ای مناسب و اصولی دارد. به همین علت توجه به مشکلات و سرویس و تعمیر پمپ‌های موتورخانه بسیار اهمیت دارد.( تعمیر و نگهداری موتورخانه)

مکان موتورخانه 

موتور خانه باید نزدیک‌ترین مکان به پرمصرف‌ترین بخش ساختمان باشد. هم‌چنین باید توجه داشته باشیم که مکانی مرتفع-حدودا 2 متر- انتخاب شود تا تجهیزات مختلف مانند پمپ های آب و مخزن در آن به سهولت و در جای مناسب  قرار بگیرند و عبور تجهیزات و هم‌چنین سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه به راحتی انجام‌پذیر باشد.

پمپ‌های آب در موتورخانه، معمولا از نوع سیرکولاتور خطی -از گروه پمپ‌های سانتریفیوژ – می‌باشند. دور موتور در این نوع الکتروپمپ‌ها 1500 تا 3000است و از خصوصیات بسیار مهم این نوع پمپ‌ها مصرف بهینه انرژی است.

تعویض کوپلینگ پمپ موتورخانه

تو خیلی از مواقع پمپ های موتورخانه که کار میکنن اما آب چرخش نمیکنه مشکل از همین کوپلینگ هستش که میتونید به راحتی تعویض کنید.

تعویض کوپلینگ پمپ موتورخانه اصلا کار سختی نیست و با دیدن این ویدیو خودنون میتونید این کارو انجام بدید

آشنایی با مشکلات پمپ‌ها

آشنایی با برخی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای پمپ‌ها رخ می‌دهد

  • کم شدن ارتفاع آب‌دهی یا مقدار آب‌دهی در آب هوا وجود داشته باشد و پمپ احتیاج به هواگیری دارد
  • جهت دور گردش پمپ درست نیست
  • صافی موجود در لوله‌کشی بست شده و نیاز به تمیز کردن دارد
  • لوله‌مکش  مسیر زیاد و طولانی دارد
  • کم شدن فشار شبکه از ارتفاع آب‌دهی پمپ بالاتر است.
  • خرابی کوپلینگ‌ها اتصال انبساطی به در ستی نصب نشده
  • فشار وارده از لوله‌ها به دهانه‌های پمپ بالا بوده است
  • چک کنید که کوپلینگ تراز باشد.
  • ارتعاش و صدای پمپ‌ها اگر پمپ از نوع زمینی است، احتمال زیاد کوپلینگ تراز نشده
  • مواد زائد در پروانه گیرکرده است و پروانه را از بالانس خارج کرده
  • محور تاب برداشته و یا در یاتاقان‌ها مشکلی بوجود آمده
  • نشتی محفظه آب‌بندی بیشتر از حالت عادی است پکینگ درست نصب نشده یا نوع آن مناسب نیست
  • محفظه آب‌بند درستی داخل محفظه آب‌بندی قرار نگرفته و مانع ورود آب شده
  • بین شفت و محفظه آب‌بندی فاصله زیاد است و باعث فشرده شدن پکینگ به اجزای داخلی پمپ شده است
  • قطع و وصل شدن مکرر پمپ

دلیل اصلی

یکی از دلایل اصلی، که در تعمیر موتورخانه و شوفاژ و پمپ‌های آن مورد توجه قرارمی‌گیرد.کم شدن باد سوراخ شدن منبع فشار و تیوب است که می‌تواند منجر به خاموش و روشن شدن مداوم پمپ بشود.

سرویس و تعمیر و عیب‌یابی پمپ موتورخانه

سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه

عیب‌یابی پمپ موتورخانه

پمپ که وظیفه پمپاژ آب در سیستم لوله‌کشی گرمایشی را بر عهده دارد سرویس و تعمیر پمپ‌های موتورخانه نقش بسزایی در بهتر شدن عملکرد حرارتی ساختمان دارد.

دوستان توجه داشته باشید که تمامی امور مربوط به موتورخانه باید توسط تعمیرکار موتورخانه و شوفاژ صورت گیرد.

 نکات ارزشمندی پیرامون عیب یابی و سرویس و تعمیر پمپ‌های موتورخانه بیان می‌شود.

موتور پمپ موتورخانه

برای سرویس و تعمیر پمپ‌های موتورخانه باید بدانیم که موتور پمپ‌هاي جرياني براي به جريان انداختن آب در يک مدار بسته بکار می‌رود. این نوع دستگاه از دو بخش اصلي موتور و پمپ تشکيل شده است. موتور آن عمدتا برقي و از نوع “آسنکرون قفس سنجابي” با “استاتور” سيم‌پيچي شده می‌باشد و در دو نوع “يک‌فاز” و “سه‌فاز” در بازار موجود است و پمپ آن از نوع “گریز از مرکز” (سانتريفوژی) است.

طرز کار پمپ 

در هر پمپ سانتريفوژی، يک چرخ پره‌دار به نام “پروانه” وجود دارد که داخل محفظه حلزوني شکلي از بوسیله موتور می‌چرخد. آب از بوسیله دهانه مکش پمپ و از بخش میانی چرخ پره‌دار به فضاي ما بين پره‌ها وارد می‌شود. ( سرویس پمپ شوفاژ )

در صورت روشن بودن پمپ همراه با چرخ پره‌دار می‌چرخد و با دریافت انرژی جنبشی از پروانه پمپ، به سوی محيط خارجي پروانه حرکت کرده که این حرکت تحت‌تاثير نيروي گريزازمرکز و از بخش لبه چرخ‌پره‌دار خارج مي‌گردد.

شکل حلزونی

به علت شکل محفظه حلزونی و محل قرار گرفتن پروانه در آن، به مرور سرعت آب در داخل محفظه کم شده و در ضمن این کم شدن انرژی، مقداري از انرژي جنبشي به انرژي پتانسيل یا فشار استاتيک که همان هد پمپ است تبديل می‌گردد و آب از دهانه پمپ بیرون می‌زند.

انواع پمپ‌های موتورخانه

1
سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه
1

پمپ موتورخانه

انواع موتور پمپ‌هاي موتورخانه

در سرویس و تعمیر پمپ‌های موتورخانهای موتور پمپ‌هاي جرياني را از نظر مقدار آب‌دهي (دبي) و مقدار فشاراستاتيک (هدپمپ) به دودسته تقسیم می‌کنند.

موتور پمپ‌هاي جرياني با قدرت‌هاي کم (مقدار دبي و هدکم)

موتورپمپ‌هاي خطي و موتور پمپ‌هاي جرياني با قدرت‌هاي زياد (مقدار دبي و هد زياد) يا موتورپمپ‌هاي زميني تقسيم‌بندي مي‌کنند.

موتورپمپ سیرکولاتور خطی (Inline)

پمپ‌های سیرکولاتور خطی در خط لوله قرار گرفته است و هم‌چنین ورودی و خروجی پمپ نسبت به هم در یک راستا است. این پمپ‌ها برای به گردش درآوردن آب‌گرم در یک مدار بسته از سیستم گرمایش مرکزی و موتورخانه و یا مدار گردش آب سرد و گرم بکاربرده می‌شود.

تولید الکتروپمپ‌های سیرکولاتور خطی در دونوع کوپلینگ‌دار و بدون کوپلینگ انجام می‌شود.به پمپ‌های جریانی خطی، “پمپ هوايي” نیز گفته می‌شود.( عیب‌یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه)

در نصب و سرویس و تعمیر پمپ‌های موتورخانه این الکتروپمپ‌ها عموما در ساختمان‌های کوتاه مرتبه و یا با ارتفاع متوسط بکار گرفته می‌شود و هدف از بکارگیری آن، به جریان انداختن آب در سیستم بسته تاسیسات گرمایشی است و هد تولیدی پمپ عمدتا صرف پایین‌آوردن فشار ناشی از اصطکاک لوله و اتصالات سیستم می‌شود. به همین جهت، این پمپ‌ها با دور پایین (1500 دور بر دقیقه) تولید و ساخته می‌شود.

اجزای پمپ خطی

برای سرویس و تعمیر پمپ‌های موتورخانه به این اجزا باید توجه شود.

  • الکتروموتور
  • شافت (محور)
  • یاتاقان
  • کاسه نمد
  • کوپلینگ
  • قسمت روغن‌کاری
  • پروانه

پمپ‌های زمینی

موتور پمپ‌های جریانی که مقدار آب دهی و هد بالاتری و بیشتری دارند، موتور و پمپ بزرگی در آنها بکاررفته است به دلیل وزن بالا این موتور پمپ‌ها، نصب آنها باید بر روی زمین و روی فونداسیون” انجام می‌گیرد. به این نوع پمپ‌ها، پمپ‌های زمینی گفته می‌شود

4 پاسخ
  1. علی
    علی گفته:

    برای راه اندازی پمپ 2” HV در شوفاژ خانه چقدر روغن باید بریزیم؟

    پاسخ
  2. حمید رضا دولتی
    حمید رضا دولتی گفته:

    سلام در عرض یک هفته دو بار موتور گردش آب سوخته که یک بار بدون دلبل بوده و دفعه دوم بعلت شکستن کپلینگ نمیدانم چرا انقدر کپلینگ میشکنه در صورتی که چند بار تعمیرکار تنظیم کرده و گفته توی یک خط هستن ولی باز هم این مشکل را داریم دائما هم روغن کاری انجام میدهیم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *