بازدید و سرویس موتورخانه

بازدید و سرویس موتورخانه

بازدید و سرویس موتورخانه – موتورخانه به عنوان قلب گرمایشی ساختمان عمل می‌کند. در کشور ما این مساله مورد بی‌توجهی واقع شده و به همین علت علاوه بر بالا بودن مصرف انرژی به‌ازای هر واحد مسکونی، تجاری یا صنعتی، عمر مفید تجهیزات حرارتی مانند بویلر، مشعل، منابع ذخیره آب گرم و بقیه تجهیزات جانبی به میزان کمتری قابل بهره‌برداری می‌شود.

از آنجا که هزینه اولیه راه‌اندازی سیستم های تاسیساتی تا حدی بالاست، تنها علتی که باعث اقتصادی جلوه‌کردن بکاربردن این سیستم‌ها می‌شود عمر مفید اجزای آن می‌باشد.

عمر مفید سیستم موتورخانه زمانی حفظ می‌شود که تعمیر و نگهداری موتورخانه و بازدید‌های مرتب و ذوره‌ای  توسط تعمیرکار موتورخانه و شوفاژ  به عمل‌آید و اجزای آن به صورت دوره‌ای، بازدید و سرویس موتورخانه انجام شوند.

معایب ضعف در نصب و راه‌اندازی

امروزه بسیاری از سیستم های تاسیساتی موجود در واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی به علت مشکلات در طراحی و ضعف در نصب و راه‌اندازی، نمی‌توانند به شکل مطلوب مورد استفاده و بهره‌برداری قرارگیرند.

محاسبات نادرست در نصب و راه‌اندازی بار حرارتی و یا در خیلی از موارد درنظر گرفتن ضرایب اطمینان بسیار بالا و غیر واقعی، منجربه خرید و صرف هزینه اولیه سیستمی به مراتب بالاتر از احتیاج گرمایشی ساختمان می‌گردد که این خود باعث ایجاد هزینه‌های بالای تعمیر آن می‌شود.

تعمیر و نگهداری موتورخانه

برای جلوگیری از حوادث اول باید آنها را شناخت

بازدید و سرویس موتورخانه اگر به درستی انجام گیرد، می‌تواند جلوی خیلی از حوادث پیش رو را بگیرد.

در بازدید و سرویس موتورخانه اول از همه باید نشانه‌های خطر را شناسایی کرد و اگر آن نشانه‌ها قابل بررسی هستند، باید به طور کامل آنها را به صورت دوره‌ای بازدید و در رفع آن اقدام نمود.

خطرات دیداری در موتورخانه

خطرات دیداری که یک موتورخانه را مورد تهدید قرارمی‌دهد می‌توان به وجود مواد ناشناخته در محیط موتورخانه ، وجود سیم‌های عایق‌نشده در موتورخانه ، غیرطبیعی شدن نوسانات دمای موتورخانه و … اشاره نمود.

خطرات صوتی در موتورخانه

چند نشانه صوتی که برای موتورخانه تهدید به حساب می آید می توانیم به صدای نا آشنا از شیرهای موتورخانه ، صدای ساییدگی درون تجهیزات ، صدای ریزش مایعات و … اشاره کنیم که سرویسکار موتورخانه در حین بازدید و سرویس موتورخانه باید به آن توجه داشته باشد.

خطرات بویایی در موتورخانه

از جمله نشانه‌های بویایی ناهماهنگی در موتورخانه شامل احساس بوهای ناشناخته ، احساس بوی فساد و ماندگی (عدم تهویه صحیح در محیط موتورخانه) و … می‌باشد.

خدماتی که در سرویس موتورخانه ارائه می‌شود 

  • هواگیری موتورخانه شوفاژ
  • عیب‌یابی موتورخانه
  • تنظیم موتورخانه شوفاژ
  • شستشوی موتورخانه شوفاژ
  • تعمیر موتورخانه و شوفاژ
  • بررسی لوله‌های موتورخانه

عیب‌یابی موتورخانه

بازدید و سرویس موتورخانه وظیفه‌ای است که بردوش سرویس کار موتورخانه می‌باشد. سرویس کار موتورخانه باید  به تمام اجزای موتورخانه توجه داشته باشد و همانطور که گفته شد به صورت دوره‌ای اجزای موتورخانه را بررسی نماید.

سرویسکار موتورخانه باید امور مربوط به عیب‌یابی موتورخانه ، تعمیر موتورخانه شوفاژ و تنظیم موتورخانه شوفاژ را انجام‌دهد.

بازدید و سرویس موتورخانه

تعمیر و سرویس موتورخانه 

بازدید و سرویس موتورخانه به صورت درست و دقیق می‌تواند خیلی از هزینه‌های  را کاهش دهد. در هر یک سال باید حداقل دوبار موتورخانه توسط افراد متخصص و سرویس کار موتورخانه  مورد بررسی قرار بگیرد.

خدمات تعمیر و نگهداری موتورخانه شامل چه مواردی می‌شود

1- کنترل پمپ 

مشعل و کنترل‌گرهای مشعل می‌تواند در حفظ موتورخانه بسیار تاثیر داشته باشد. ( سرویس و تعمیر پمپ های موتورخانه )

2- به صورت منظم از دیگ بازدید شود

نبود نشتی در شیرها ، پره‌های دیگ ( تعمیر و نگهداری دیگ بخار )، تنظیم بودن دودکش ، ارتفاع آب به وسیله مانومتر ، هماهنگی بین درجه حرارت مانومتر و ترنومتر دیگ ، کار کرد صحیح مشعل با شعله نارنجی مایل به سفید.

3-  نبود مواد اشتعال‌زا

مانند: کاغذ ، مقوا ، مواد نفتی مانند بنزین و … اطمینان حاصل کنید.

4-روغن‌کاری پمپ آب

پمپ آب بدلیل کار کرد مداوم نیاز به روغن‌کاری داردپمپ آب باید به صورت مرتب و دائم روغن‌کاری شود تا مدت زمان کار کرد آن افزایش یابد.

5-کپسول آتش‌نشانی

در فضای موتورخانه حداقل یک کپسول آتش نشانی وجود داشته باشد.

6- بودن شیرفلکه

تمامی شیرها باید شیرفلکه داشته باشند و هر چند وقتی یک بار بازشوند تا رسوب آب در آنها نماند.

7- دقت به دمای آب

اگر مخزن شما دوجداره هست به دمای آب خروجی و ورودی دقت شود.

شما می‌توانید در مورد بازدید و عیب‌یابی موتورخانه را یک سرویس کار موتورخانه بسپارید تا از موتورخانه ساختمان شما به صورت منظم بازدید به عمل‌آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *