عیب یابی موتور کولر آبی

عیب یابی موتور کولر آبی

عیب یابی موتور کولر آبی – درفصل گرما باید اقدام به سرویس کولر آبی خود کنیم.

تا بتوانیم فصل گرم سال را با هوای مرطوب و دلنشین تعمیر کولر آبی خود سپری کنیم.

در بعضی موارد وجود  عیب در کولر آبی که بعضا به موتور و یا پمپ آب آن نیز بر می گردد.

مانع از این می شود که کار با سهولت پیش برود و نیاز به تعمیر کولر آبی به وجود می آید.

بهتر است که برای عیب یابی موتور کولر آبی از سرویسکاران با تجربه استفاده شود.

حال در اینجا به طور مختصر عیوب اصلی کولر آبی که متوجه موتور کولر می باشد را به هم بررسی کنیم.

و دلایل ایجاد و روش های تعمیر موتور کولر آبی را توضیح دهیم.

برای عیب یابی و نصب کولر آبی باید ساختمان و بخصوص نقشه برق موتور کولر آبی را به خوبی بشناسید.

تا بتوانید خودتان به راحتی اقدام به نصب و راه اندازی کولر آبی و یا در صورت نیاز سرویس کولر آبی خود بکنید.

توصیه می کنیم قبل از هر کاری و برای شناخت بهتر در خصوص تعمیر موتور کولر آبی با نقشه برق موتور کولر آبی آشنا شوید.

عیب یابی موتور کولر آبی

عیب یابی موتور کولر آبی

موتور های کولر آبی از نوع قفسی هستند که به دلیل استفاده از خازن و یا مقاومت دو دور راه اندازی می شوند به موتورهای خازنی هم شهرت دارند. ( سیم پیچی موتور کولر آبی)

قدرت کولر و حجم هوا دهی آنها ارتباط به قدرت موتور دارد.

  • قدرت این نوع موتور بصورت 0.25 ، 0.5 و 0.75 اسب بخار  و یا در بعضی از مدل ها بالاتر است که متناسب با قدرت و حجم هوا دهی کولر انتخاب می شود.

در موتور کولر آبی به علت اینکه از روترو سیم پیچی شده استفاده نشده و در اصطلاح دارای کلکتور نیست صدای فوق العاده کمی دارد.

همین موضوع باعث شده که موتور کولر آبی عمر طولانی تری داشته باشد.

موتور کولر به این دلیل دو دور نامیده می شود.

  •  دو دور1000 و 1500 در دقیقه دارد.
  • دور 1000 به عنوان دور کند
  • دور 1500 به عنوان دور تند موتور کولر شناخته می شوند.

قدرت موتورهای کولر آبی به شرح زیر می باشند:

  • موتورهایی با قدرت یک چهارم اسب بخار که برای کولر های 2500 تا 3000 مناسب هستند
  • موتورهای با قدرت یک سوم اسب بخار که برای کولر های 3500 تا 4000 مناسب هستند
  • موتورهای با قدرت یک دوم اسب بخار که برای کولر های 4500 تا 5000 مناسب هستند
  • موتورهای با قدرت سه چهارم اسب بخار که مناسب کولر های با قدت 7000 هستند.

برای شناخت بهتر موتور کولر به ادامه مقاله عیب یابی موتور کولر آبی ما دقت فرمایید.

عیب یابی موتور کولر

عیب یابی و تعمیر موتور کولر (دینام)

مواردی در زمان استفاده کولر پیش میاید که نیاز به تعمیر دینام کولر است تعمیرات ما در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد. ما سعی کردیم شما را با ساختمان کلی یک دینام کولر و راهکارهای تعمیر یک دینام کولر آشنا کنیم.

دینام کولر از نوع الکتروموتورهای قفس سنجابی است .

اجزای اصلی تشکیل دهنده دینام‌کولر شامل ۶ بخش می‌شود

  1. هسته سیم پیچی
  2. پوسته
  3. روتور
  4. درب های جلو و عقب که به یاتاقان معروف هستد یا بلبرینگی هستند یا بوشی
  5. پولی دینام کولر

موارد خرابی دینام کولر

  • به صدا افتادن دینام کولر
  • در آمدن دود از دینام کولر
  • لرزیدن دینام کولر
  • راه نیفتادن دینام کولر

اینها مواردی هستند که احتمال خرابی در دینام‌ کولر را نشان میدهد و نیاز به بررسی و تعمیر دینام است .و برطرف کردن این شکل نیاز به دانش لازم و تجربه دارد که برای رفع آن نیازمند آن هسیتم که از یک تعمیرکار سیار کولر آبی کمک بخواهیم.

روش تست موتور کولر آبی

بوسیله یک اهم متر مسیر جریان برقرار امتحان میکینم و تغییرات ولتاژ باید با ولتمتر بررسی شود.  و قطعی های پیش آمد در دورهای تند و کند و فازهای برق آن و کلید گریز از مرکز چک شود تا مطمئن شویم که ایراد از دینام کولر است.

عیب یابی موتور کولر آبی

ساختمان موتور کولر سه نوع سیم پیچ راه انداز دارد که دور کند و دور تند را ایجاد می کنند

 

کلید گریز از مرکز به عنوان بخش الکتریکی موتور بر روی بدنه موتور متصل شده است.

کابل ورودی برق و سر های خروجی سیم پیچ ها به این کلید متصل است.

کلید های مورد احتیاج برای اتصال برق موتور کولر آبی در بخش کائوچوبی آن متصل شده

  •  با لغات com به عنوان کلید مشترک
  • HI برای دور تند
  • LO برای دور کند است

یک اسب بخار جریانی است که موتور در دور های تند و کند می کشد.

البته موتورهای کولر آبی برای صنایع و یا سالن های بزرگ که از نوع کولرهای بزرگ هستند.

باید از نوع موتورهای سه فاز  با یک دور  که 1500دور در دقیقه است انتخاب  گردد.

موتورهای دو دور کولر آبی

موتورهای دو دور کولر آبی تولید قدرت برای چرخش پروانه کولر میکنند.

این نوع موتورها را عمدتا به دو دسته طبقه بندی می کنند:

  • موتورهای دو دور با خازن دائم کار
  • موتورهای دو دور  با سیم پیچ راه انداز

این مطلب از آنجایی اهمیت دارد که در صورت نیاز به تعمیر و نصب و عیب یابی موتورکولر آبی و یا سرویس کولر آبی اگر نیاز به تعویض موتور بود بتوانید نوع آن را به درستی تشخیص دهید.

اگر خازن کولر آبی خراب باشد تنها راه رفع این مشکل تعویض خازن است زیرا خازن ها قابلیت تعویض ندارد.

عیب یابی موتور کولر آبی

انواع موتور و خازن کولر آبی

کار نکردن دور تند کولر آبی علت کند شدن دور موتور کولر آبی چیست؟

کار نکردن دور تند موتور کولر آبی مشکلی است معمولا قبل از سرویس کولر با این مشکل مواجه می‌شوند. قبل از روشن کردن کولر ، کامل آن را سرویس کنیدکه بعد از چند ماه عدم استفاده ممکن است قطعات دچار مشکل شده باشد و احتیاج به تعویض داشته باشد.

یک علت کاهش دور موتور کولر آبی شل شدن تسمه کولرآبی است که باید سفت باشد نه به قدری سفت که حرکت نکند تسمه باید به اندازه‌ای باشد که وقتی پولی جمع می‌کنیم به اندازه یک بند انگشت اضافه داشته باشد. برای تنظیم تسمه کولر چهار پیچ زیر دینام را باز و دینام را بالاتر بکشید تا تسمه سفت شود و برای شل کردن برعکس دینام را پایین‌تر بکشید.
علت دیگر کار نکردن دور تند موتور کولر آبی می‎‌تواند این باشد که سیم پیچ راه انداز آن سوخته است و یا سیم پیچی راه انداز به کلید گریز از مرکز متصل نیست.
دلیل دیگر این است که  تنها یک دور از موتور فن کار می کند. علت میتواند قطع شدن سیم مربوط به دور دوم از صفحه کلید موتور باشد یا ایراد از پارگی درون استاتور باشد.
علت دیگر نیم سوز شدن سیم پیچی دور تند و یا سوختن خازن که هر کدام می‌توانند علت خرابی دور تند موتور کولر آبی باشد.

عیب یابی موتور کولر

موتورهای دو دور با خازن دائم کار

این موتورها برای دو دور متفاوت در دور های 1000 و 1500 طراحی شده و هر کدام دارای 4 نوع سیم پیچی متفاوت هستند.

هر یک از دور ها برای خود یک سیم پیچی جدا دارد که با یک سیم پیچی کمکی و یک خازن همراه هستند.خازن و سیم پیچی کمکی سری تعبیه می شوند .

هر بار موتور کولر آبی در حالت تند و یا کند باشد سیم پیچی اصلی این دور با سیم پیچی کمکی و خازن در مدار قرار می گیرند.

و به علت اینکه همیشه این خازن ها در حال کارکردن هستند با نام موتور های با خازن دائم کار نام برده می شوند.

علائم خرابی خازن کولر آبی

یکی از دلائل مشخص خرابی در خازن کولر آبی این است که موتور کولر در هنگام کار کردن شدید زور میزند ام قادر به حرکت دادن موتور کولر نیست و باید با دست موتور را بچرخانیم بعد از این که مشخص شد خازن دچار مشکل است حتما باید اقدام به تعویض کنید تا باعث سوختن موتور نشود.

عیب یابی موتور کولر ابی

موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز

موتورهای کولر آبی با سیم پیچ راه انداز  دارای سه نوع سیم پیچی هستند:

  • سیم پیچی دور تند که چهار قطب دارد و سرعتی 1500 دور در دقیقه تولید می کند
  • سیم پیچی دور کند  که شش قطبی است و سرعتی با حدود 1000 دور در دقیقه تولید می کند
  • سیم پیچی راه انداز که چهار قطبی می باشد.

کارکرد موتور کولر آبی با سیم پیچی راه انداز

عملکرد موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز به این شکل است:

  1.  اول سیم پیچ راه انداز به همراه سیم پیچ دور تند بصورت موازی روشن می گردد
  2. همین که سرعت موتور به حدود 75 درصد نامی خود رسید
  3. سیم پیچ راه انداز بصورت اتوماتیک از مدار خارج می گردد
  4. اگر دور موتور کولر آبی بر روی کند باشد بعداز اینکه سیم پیچ راه انداز و سیم پیچ دور تند راه اندازی شدند.
  5. وقتی سرعت نامی به 0.75 درصد رسید هر دو سیم پیچ از مدار خارج و سیم پیچ دور کند در مدار قرار می گیرد
  6. روتور با دور کند می چرخد.

موتور های کولر آبی با سیم پیچ راه انداز یا از نوع راه انداز مقاومتی هستند و یا از نوع راه انداز خازنی.

پس شما عزیزان تا به اینجا متوجه شدید که برای عیب یابی موتور کولر آبی به این اطلاعات نیازمند هستید.

عیب یابی موتور کولر ابی

خرابی ها و عیب یابی موتور کولر آبی

در اینجا به تعدادی از ایرادها به طور مختصر اشاره میکنیم:

  • با اینکه کلید کولر را می زنیم ولی موتور و پمپ آب روشن نمی شوند. ایراد از موتور نیست. ممکن است فیوز خراب شده باشد و یا قطع باشد
  • موتور کار می کند ولی باد خنک نیست آب به کولر نمی رسد و عیب در پمپ آب  کولر آبی یا موتور نیست.
  • ممکن است فشار آب کم باشد. یا سوراخ آبریرها مسدود باشد و یا تسمه کولر تنظیم نیست وعلت دیگر ممکن است برزنت پاره باشد و یکی دیگر از علل نیم سوز شدن و علت سوختن موتور کولر است .

 دلایل زیر در هر صورت می تواند باعث کار نکردن موتور باشد:

  1. برق به موتور نمی رسد
  2. ممکن است به هر دلیل فاز مرتبط با موتور کولر قطع شده باشد و یا نول آن ایراد داشته باشد.
  3. وقتی کلید HI و COM را می زنید برق 220 ولت وجود دارد اما باز موتور کار نمی کند.
  4. موتور صدایی هوم مانند می دهد ولی به کار نمی افتد
  5. سیم پیچ راه انداز سوخته است و یا سیم پیچی راه انداز به کلید گریز از مرکز اتصال نیست.
  6. علت دیگر سفت بودن بیش از اندازه تسمه،
  7. نیم سوز شدن سیم پیچی دور تند
  8. سوختن خازن راه انداز هر کدام می تواند دلیل خرابی موتور باشد.

تنها یک دور از موتور فن کار می کند

  • ممکن است دور دوم از صفحه کلید موتور قطع شده است
  • ممکن است یکی از سر سیم های مربوط به کلید تبدیل  و پایه های LO یا HI قطع و یا پاره شده باشد
  • کلید گریز از مرکز خراب است
عیب یابی موتور کولر ابی

تشخیص عیب موتور کولر آبی

  1. کلید تبدیل خراب است
  2. در بعضی مواردکنتاکت های کولر به هم جوش می خورند
  3. کولر را که روشن می شود به راه نمی افتد ولی اگر پولی را با دست حرکت دهید موتور شروع بکار می کند
  4. ممکن است سیم پیچ را انداز سوخته و یا کلید گریز از مرکز وصل نمی شود.

موتور سر و صدای زیادی دارد

  • پولی شل شده است
  • ممکن است یاتاقان ها گشاد کرده باشند
  • اگر دچار شل یا گشاد شدن یاتاقان ها شده باید دو طرف فن باز شود و محور بصورت شعاعی حرکت داده شود.
  • اگر حرکت عمودی داشت باید بوش ها عوض شود.
  • محور تاب بر داشته است

به یاد داشته باشید تعمیر و عیب یابی موتور کولر آبی که فن آن تاب داشته باشد کار هر کسی نیست و باید یک تراشکار این کار را انجام دهد .

صدا از موتور کولر 

  1. احتمالا موتور فن به دلیل درگیر شدن پروانه خنک کننده با درپوش ها این صدا را تولید می کند.
  2. گاهی تسمه خراش دار و یا رشته رشته شده و یا محکم شده است.
  3. موتور کولر خود به خود روشن و خاموش می شود.
  4. دلیل روشن و خاموش شدن موتور کولر به اورلود سر راه سیم مشترک موتور و یا داخل موتور مرتبط می باشد.

علتهای که در بالا توضیح داده شد عمده دلایلی هستند که غالب مردم این ایراد را از موتور کولر تشخیص می دهند.

هر گاه بنا به هر دلیل احساس نیاز به تعمیر و عیب یابی موتور کولر آبی خود را داشتید.

بهتر است اگر این ایراد را در موتور تشخیص دادید و خودتان مهارت کافی در این زمینه را نداشتید از یک سرویسکار با تجربه یاری بخواهید.( علت لرزش موتور کولر آبی)

2 پاسخ
  1. ولی الله زهره
    ولی الله زهره گفته:

    با سلام کولر را روشن کردم دور تند وکند یکچور کار میکند سیم دور تند را قطع کردم باز کار میکند سیم دور کند را هم از داخل کلید قطع کردم باز به یک صورت کار میکند یعنی دور تند وکند یکی شده موقعی که دورکند را میزنیم هیچ فرقی نمیکند یک جور کار میکند عیب چیست لطفا راهنمائی کنید

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت بخیر
      90 % کنتاکت های کلید داخلی خراب شده کلید رو تعویض کنید اوکی میشه قبل از تعویض کلید فیش های پشت دینام رو چک کنید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *