روش تعویض پوشال کولر آبی

روش تعویض پوشال کولر

برای تعویض پوشال کولر آبی دریچه کولر را باز کرده و به سمتی بخوابانید که پوشال آن به سمت خودتان باشد. بسته به نوع کولر فنر یا حفاظی که برای نگه‌داشتن پوشال بر روی آن قرار گرفته است را در بیاورید.

در زمان سرویس کولر آبی که یکی از مراحل تعویض پوشال کولر آبی است اول خود دریچه‌ها را با مایع شوینده  یا آب به خوبی شستشو دهید. بعد پوشال‌های نو را از بسته بندی خارج کنید و به این پوشال‌ها را هم شستشو دهید . ممکن است در جابه‌جایی کمی گرد و غبار گرفته باشند و ریزگردهای با شروع کارکرد کولر وارد فضای خانه می‌شود.

و اینکه برای راحت‌تر جا انداختن پوشال‌ها کمک می‌کند . دریچه‌ها را  بر روی زمین تمیز قرار دهید و پوشال را بر روی آن قرار دهید. باید پوشال به خوبی تمامی سطح دریچه را بدون بیرون زدگی و یا جای خالی بپوشاند.

برای جا انداختن فنرها، اول لبه‌هایی که وارد سوراخ می‌شوند اقدام و بعد به سراغ دریچه‌های بعدی بروید. حفاظ‌‌ها را  به ترتیب از بالا به پایین در جای خودش قرار بدهید. بعد از تعویض هر سه دریچه یک بار دیگر همه پوشال‌ها را آب بگیرید و دریچه‌ها را جا بیاندازید.

برای تعمیر کولر آبی و سرویس کولر حتما از سرویسکاران با تجربه کمک بخواهید.

روش تعویض پوشال کولر آبی

نحوه شستن پوشال کولر آبی

دقت داشته باشید که هنگام سرویس و تعویض پوشال کولر در برخی موارد پوشال‌ها بعد از یک‌سال استفاده به هیچ عنوان دچار مشکل نشده‌اند، و نیازی به تعویض مجدد ندارند. ولی به دلیل وجود گرد و غبار موجود در فضا در فصل گرما و یا مدت زمانی که به دلیل تغییر فصل مورد استفاده قرار نگرفته دچار آلودگی شده باشد.

برای برطرف کردن این مورد باید دریچه‌های کولر را بعد از باز کردن بر روی زمین بخوابانید و توسط فشار آب آلودگی‌های موجود در آن را پاک کنید. و در صورت وجود حشرات موذی در آن باید از مواد ضدعفونی کننده و رفع کننده حشرات مناسب مانند سرکه استفاده کنید.

در صورتی که در زمان استفاده مجدد این مورد را رعایت نکنید، تمام این آلودگی‌ها و گردو غبار وارد محیط زندگی شما می‌شوند، و می‌توانند باعث بروز مشکلات تنفسی و حساسیستی شوند.

روش تعویض پوشال کولر آبی

نقش پوشال در کولر آبی

تاثیر تعویض پوشال کولر آبی بر قدرت کولر برای تعویض پوشال کولر دقت کنید، که پوشال کولر آبی دریچه ورود هوا به درون کولر و بعد خانه است این هوا در اثر فرآیندی در کولر، خنک شده و از درون کولر وارد ساختمان می‌شود.

در زمان تعمیر کولر آبی – سرویس کولر آبی دقت کنید اگر پوشال‌ها کوچک‌ترین ایرادی داشته باشند.

بر روی قدرت خنک‌کنندگی کولر و حتی تهویه هوا تأثیر میگذارد، و هوای نامناسبی را به محیط وارد می‌کند به همین دلیل شستن و یا تعویض پوشال کولر آبی کاملا ضروری  است.

بالا بردن راندمان کولر بوسیله پوشال‌

با روشن شدن کولر آبی که وارد کولر می‌گردد، اول باید پوشال کولر خیس شود تا هوایی که از پوشال عبور می‌کند، خنک شده و از طریق کانال وارد ساختمان شود.

باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که در زمان تعویض پوشال کولر از پوشال‌هایی استفاده کنید که ساختار یکدست و منسجمی داشته باشند.

و از نظر اندازه هم مناسب باشند، دراین صورت آب به‌ صورت یکنواخت به تمامی بخش‌های پوشال میرسد و با رطوبت مناسب و کافی راندمان خنک کردن هوای کولر را بالا می‌برد.

پوشال کولر مکانی برای رشد حشرات موذی

مکانی که کولر آبی در انجا قرار دارد که یا برروی پشت بام یا بالکن است به دلیل فضای باز و اینکه در نیمی از سال بدون استفاده است .

و مرطوب بودن فضای درون کولر می‌تواند فضای مناسبی برای رشد و نمو انواع حشرات موذی باشد و از طریق کانال کولر و دریچه ها وارد فضای خانه شما شود .

به همین دلیل قبل از استفاده باید با یک پارچه مرطوب جلو دریچه را ببندیم تا بتوانیم از ورود آنها به داخل جلوگیری کنیم.تا باعث بروز مشکلات تنفسی برای افراد خانواده نشود.

روش تعویض پوشال کولر آبی

آموزش نحوه تعویض پوشال کولر و زمان آن

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم پوشال کولر آبی تا حد زیادی مشخص می‌کند، که باد با چه کیفیتی به داخل کانال کولر آبی وارد شود که هوای خنک و مطبوعی در ساختمان جریان پیدا کند.

پس با فرارسیدن فصل تابستان باید به فکر سرویس کولر آبی و بررسی پوشالهای کولر و تمامی بخش‌های کولر باشید.

برای تعویض پوشال کولر به این نکات توجه داشته باشید:

قبل از شروع به کار برای تعویض پوشال کولر و سرویس آن از قطع بودن برق اطمینان حاصل کنید، شاید بگویید که تعویض پوشال چه ارتباطی به برق دارد ولی این را بخاطر داشته باشید که گاهی اوقات بدنه کولر برق دارد و می‌تواند باعث برق گرفتگی شود.

و برای باز کردن دریچه و درآوردن پوشال مراقب دست خود باشید تا بدلیل کم تجربه لودن به خود آسیب نزنید. برای جلوگیری از آسیب به دست‌ها بهتر است که از دست‌کش استفاده کنید.

روش تعویض پوشال کولر آبی

آموزش نحوه تعویض پوشال کولر

در زمان تعویض پوشال کولر دقت کنید که پوشال جدید حتماً باید خیس باشد، قبل از روشن شدن اولیه تا باعث کاهش مصرف نابجای آب و مانع فشار آدن به کولر بشود.

زیرا اگر پوشال های کولر خشک باشد کولر باید مدت زمان زیادی کار کند تا بتواند کل پوشال را خیس کند و خنکای مناسبی را به درون کانال و منزل شما وارد کند.

تا زمانی که این مرحله بدرستی انجام نگیرد، پمپ آب پیوسته روشن میماند و به آن فشار وارد می‌شود. و این اتفاق می‌تواند به پمپ آب کولر آسیب بزند.

زمان مناسب تعویض پوشال کولر

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم کولر آبی سالی یکبار نیاز به سرویس کامل دارد، و برای بهتر شدن نحوه عملکرد کولر باید پوشال کولر را در صورت نیاز تعویض کنیم .

مواردی که نشان دهنده این است که پوشال باید تعویض شود به شرح زیر می‌باشد:

  • در صورت وجود املاح بر روی پوشال ها
  • تخلیه نشدن آب کف کولر و وجود آلودگی در آن
  • وجود آلاینده ها بر روی پوشال
  • وجود حشرات موذی بر روی پوشال کولر
روش تعویض پوشال کولر آبی

پد کولر سلولزی

تعویض پوشال کولر آبی با نوع جدید سلولزی چند وقتی است ، نوعی پوشال با نام سلولزی به بازار آمده که می‌تواند جایگزین پوشال معمولی در کولر باشد. این پدها از صفحات کاغذی سلولزی (Cellulose Paper Sheets) ساخته شده‌اند.

استفاده از پدهای سلولزی یا پوشال کولر سلولزی در سیستم کولر آبی می‌تواند میزان راندمان  و ضریب عمل‌کرد آن را بالا برده و بدلیل این‌که رطوبت جذب شده.

در سیستم سلولزی در صورت بالا بودن رطوبت محیط بسیار بالاتر از پوشال‌های قدیمی است، سریت انتقال سرما در این نوع از پوشال‌ها به صورت قابل توجهی بالاتر است.

زمان تعویض پدهای سلولزی کولر 

تمام سیستم‌های برودتی نیاز به سرویس سالیانه و دوره ای دارند ، تا در زمان استفاده مجدد در فصول گرم سال دچار مشکل نشوند . زیرا آلودگی می‌تواند باعث بسته شدن مجاری عبور هوا بر روی پدهای سلولزی شوند، و سبب افت عملکرد کولرهای سلولزی و بروز مشکل در خنک‌سازی آن شوند.

و از طرف دیگر وجود باکتری‌ها بر اثر رطوبت موجود در پدها می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی و آلرژی گردد. و به صورت دوره ای نیازمند نظافت یا حتی تعویض هستند. و هم چنین بعد از مدتی استفاده بوی نامطبوعی از آن ها در محیط پراکنده  می گردد. که این بوی نامطبوع در پوشال‌های معمولی خیلی بیشتر از پدهای سلولزی است.

روش تعویض پوشال کولر آبی

آموزش نحوه تعویض پد کولر سلولزی

نکاتی  که در زمان تعویض پد کولر سلولزی باید مورد توجه قرار گیرد شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. مهم‌ترین نکته در زمان نظافت و تعویض پدهای سلولزی جدا کردن آن ها از دریچه‌های کولر است
  2. قبل از اقدام از خاموش بودن برق کولر مطمئن شوید.
  3. استفاده از آب برای پاکسازی و رسوب‌زدایی پدهای کولر سلولزی با کمک فشار آب متعادل  دقت فرمایید که آب با فشار بالا می‌تواند به بافت و ساختار و زوایای پدهای سلولزی آسیب وارد کند.
  4. بعد از شستشوی پدهای سلولزی باید صبر کنید تا کاملا خشک شود تا شکل منسجم خود را بیابد
  5. برای پاک‌سازی پدهای سلولزی از مواد شیمیایی مانندکلرین‌ها استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب به بافت پد می‌شود
  6. تماس زیاد پدهای سلولزی با آب باعث نرم شدن آن‌ها و ایجاد افتادگی و پایین آمدن راندمان در آن‌ها میگردد.

مواد شیمیایی مناسب برای نظافت پدهای سلولزی

مواد شیمیایی مناسب برای نظافت و شستشوی پدهای سلولزی  عبارتند از:

  • دترجنت‌ها (detergents)
  • گروه‌های شیمیایی آمونیا (ammonia)،
  • اسیدهای میلد (mild acids)
  • گلوترآلدهیدها (gluteraldehyde)

مواد شیمیایی مناسب برای جلوگیری از رشد جلبک

هم چنین مواد شیمیایی مناسبی نیز  جهت جلوگیری از بروز و رشد جلبک (Algae Control) در پدهای سلولزی به کار گرفته می‌شود که این مواد عبارت است از:

  • آمین‌های گروه چهارم یا تری بوتیلین اکساید (tributyltin oxide)
روش تعویض پوشال کولر آبی

تفاوت پوشال کولر آبی با پد سلولزی

با شروع فصل تابستان تهیه وسایل سرمایشی برای منزل و یا محل کار و سرویس و تمیز کردن کولر آبی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم می‌شود. و این این مسئله با انتخاب مناسب وسایل سرمایشی از جمله کولر آبی محقق می‌شود. با مطالعه این مقاله شما عزیزان می‌توانید کولر آبی مناسب خود را انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که مواد بکار رفته در ساخت پوشال در ایجاد سرمایش مناسب نقش مهمی دارد. و هم‌چنین تعویض   پوشال کولر آبی و تعویض پد سلولزی کولر یکی از مهم‌ترین موارد در سرویس سالانه کولر می‌باشد.

همانطور که می‌دانید پوشال ها دو نوع هستند :

  1. پوشال معمولی کولر آبی
  2. پد سلولزی

پوشال معمولی کولر آبی

پوشال معمولی کولر آبی قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نوع پوشال می‌باشد، و به علت متناسب بودن با آب و هوای ایران و هم‌چنین قیمت مناسب و بازدهی خوب طرفداران زیادی دارد.

در تولید پوشال معمولی کولر آبی از تراشه و خاشاک چوب و الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.

مزایای پوشال معمولی

مهم‌ترین مزایای پوشال معمولی به شرح زیر می‌باشد:

  • قیمت مناسب و اقتصادی
  • دسترسی سریع و آسان
  •  در ابعاد و اندازه های متفاوت
  • دوستدار محیط زیست
  • مناسب برای مناطق گرم و خشک

معایب پوشال معمولی

معایب پوشال معمولی کولر آبی به شرح زیر است:

  1. نیاز به تعویض و تمیز کردن مرتب دارد
  2. کم دوام است
  3. نامناسب برای مناطق شرجی به دلیل رطوبت بالا می‌باشد
  4. نداشتن تکنولوژی کنترل اتوماتیک دما که باعث افزایش هزینه مصرف انرژی می‌گردد
  5. یکنواخت نبودن سطح پوشال که سبب خشک ماندن قسمت‌هایی از پوشال می‌گردد و باعث افزایش هزینه مصرف انرژی می‌شود
روش تعویض پوشال کولر آبی

پد سلولزی کولر آبی

این نوع پدهای  سلولزی از مواد سلولزی ساخته می‌شوند. که به شکل لانه زنبور هستند ، که معروف به پد خنک کننده لانه زنبوری هستند.

مزایای پد سلولزی

مزایای پدهای سلولزی به شرح زیر می‌باشد:

  • پد سلولزی سرمایش بیشتری تولید می‌کنند
  • کمتر نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارند
  • با دوام تر از پوشال معمولی هستند
  • مناسب مناطق گرم و خشک
  • در برابر هوا مقاومت بالاتری دارند و سطح تماس بالاتری بین آب و هوا به وجود می‌آورند
  • به علت افت فشار کمتر باعث کاهش مصرف برق می‌شوند و راندمان خنک سازی آن افزایش می‌یابد
  • رسوب زدایی پدهای سلولزی آسان‌تر است
  • با وجود جذب گرد و غبار و آلودگی محیط اطراف عملکردی بدون آلودگی دارد
  • نحوی کار این پدها به این شکل است که هوا را گرفته و مجددا بعد از خنک سازی به محیط می‌دهد
  • پدهای سلولزی نقش یک فیلتر هوا را ایفا می‌کنند
  • عمر مفید آنها بیشتر از پوشال معمولی است و بین ۳ تا ۵ سال می‌باشد
  • پدهای سلولزی دوستدار محیط  زیست هستند
  • پدهای سلولزی خاصیت ضد قارچی دارند
  • پدهای سلولزی باعث بروز هیچ گونه آلرژی و حساسیتی نمی‌شوند
  • پدهای سلولزی ویژگی خودشویی دارند

معایب پدهای سلولزی

از معایب این نوع پد‌ها هزینه گران آنها است ، این پد‌های سلولزی زمانی مقرون به صرفه‌تر است که در ابعاد بزرگ و صنعتی استفاده شوند و به همین دلیل در کولرهای خانگی مقرون به صرفه نیستند. پوشال های معمولی و پد‌های سلولزی در انواع کولرهای آبی خانگی و صنعتی در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش تعویض پوشال کولر آبی

نکات مهم برای تعویض پوشال کولر

پوشال خیس مانع ایجاد آلرژی می‌شود دقت داشته باشید که در زمان تعویض پوشال کولر آبی بعد از جابجایی اگر پوشال کولر آبی را نشسته باشید، بوی خامی آن از طریق کانال کولر وارد ساختمان شده و در محیط منتشر می‌گردد و شرایط را غیر قابل‌ تحمل می‌کند.

و ممکن است ذرات موجود بر روی پوشال، به داخل ساختمان وارد شده و منجر به ایجاد آلرژی در افراد خانواده گردد. پس حتما ابتدا پوشال‌ها باید به شکلی شسته شود که آب از داخل پوشال‌ها روان شود و هیچ بخشی از آن خشک نباشد.

شستن دریچه کولر

در ابتدا حتما دریچه‌ها را بشویید. زمانی که آب بر روی پوشال‌ها ریخته می‌شود، در اثر تبخیر آب، املاح آب روی دریچه رسوب‌ می‌کند و گچ در شیارهای دریچه ایجاد می‌شود. برای تعویض پوشال کولر آبی اول دریچه‌ها را بشویید.

برای این انجام این کار از برس استفاده کنید و  می‌توانید از کمی سرکه برای از بین بردن رسوب‌ کولر آبی استفاده کنید.

قرار گرفتن مناسب پوشال‌ها

در زمان تعویض پوشال کولر آبی قرار گرفتن مناسب پوشال در جای خود بعد از تعویض آن، اهمیت زیادی دارد.

اگر پوشال به‌خوبی در محل خود جا نگیرد، موقع بستن دریچه‌ها، پوشال از جای خود خارج میشود و نمی‌تواند نقشی در خنک کردن فضا داشته باشد.

از طرفی ممکن است، به موتور کولر آسیب بزند و احتمال سوختن موتور کولر را بالا میبرد. دقت کنید که بعد از جایگزینی پوشال فنرهای آن را محکم ببندید.

روش تعویض پوشال کولر آبی

قیمت پوشال کولر و خرید اینترنتی پوشال کولر

قیمت پوشال کولر هم مانند دیگر موارد در کشور ما تحت تاثیر نوسانات بازار ارز است و بستگی مستقیمی به آن دارد.

و اینکه یکی از راحت‌ترین راه‌ها تهیه آن از طریق خرید اینترنتی است که در حال حاضر یکی از بهترین راه‌ها برای دست‌یابی به نیازهای روزمره ما است .

بهترین مارک پوشال كولر و راهنمای خرید

برای تعویض پوشال کولر آبی بهترین پوشال ، پوشال کولر تولید شده توسط کارخانه پوشال سازي سه گل که از قديمي‌ترين و بهترين توليد کنندگان پوشال سوزني در کشور است .

که براي توليد پوشال کولر استاندارد و مناسب از مواد اوليه مرغوب استفاده می‌کند شرکت سه گل در تولید پوشال کولر آبی اين با کیفیت مطلوب و مناسب هميشه در صدر بوده است

محصولات این شرکت تولیدی در سطح کشور و بیشتر شهرهای ایران و هم‌چنين شرکت‌هاي کولر سازي که براي توليدات خود نیاز به پوشال دارند را پوشال تولید می‌کند.

روش تعویض پوشال کولر آبی

قیمت پد کولر سلولزی 

قیمت پدهای سلولزی به دلیل نوسانات موجود در بازار ارز و واردات مواد اولیه ثابت نمی‌باشد و در طول سال با نوساناتی همراه است.

و به همین دلیل امکان برآورد قیمت ثابت برای ما و همکاران ما امکان پذیر نمی‌باشد و هرسال با تغییر قابل ملاحظه‌ای مواجه هستیم .

آیا امکان تبدیل کولر پوشالی به سلولزی امکان پذیر است؟

در جواب این سوال پرتکرار باید بگوییم که خیر، به دلیل این که کولرهای پوشالی و سلولزی شاید در ظاهر دارای قطعات مشابه باشند. اما امکان تغییر کولر آبی به سلولزی وجود ندارد ، به دلیل تفاوت در طراحی درهای آن و هم‌چنین ابعاد متفاوت پوشال با پدهای سلولزی این کار غیرممکن می‌باشد.

4 پاسخ
  1. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام وقت بخیر اگه امکانش هست یه ویدیو درباره تعویض پوشال تولید کنید
    ممنون از مطالب مفیدتون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *