دلایل و راهکار رفع دم کردن کولر آبی

دلایل و راهکار رفع دم کردن کولر آبی

علت دم کردن کولر آبی و راهکار جلوگیری از دم کردن کولر آبی سوالی است، که برخی از مصرف‌کنندگان کولرهای آبی از ما می‌پرسند. در اینجا قصد داریم تا با ارائه اطلاعات کافی در این زمینه به این سوال پاسخ بدهیم. گاهی اوقات در زمانی که کولر در حال کار کردن است، احساس می‌کنید که باد کولر خنک نیست و تا حدی هوای اتاق حالت شرجی و رطوبت شده است .  ما با توضیح دلایل این موضوع به شما کمک می‌کنیم تا در صورت بروز این مشکل بهترین کار را انجام دهید. ( تعمیر کولر آبی )

در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، دم‌کردن محیط منزل می‌تواند بسیار آزار‌دهنده باشد. این حالت نشانه دم‌کردن کولر آبی است. مهمترین دلیل بروز این حالت گرمای زیاد هوا و نداشتن راه خروج باد کولر از داخل ساختمان است. به دلیل این که در اکثر موارد کولرها در پشت بام یا بالکن منازل نصب می‌شوند، و در طول روز بدنه کولر در معرض تابش نور شدید آفتاب قرار دارد.

زمانی که بدنه کولرداغ می‌گردد حرارت به درون کولر هدایت شده و سبب بالا رفتن دمای آب موجود در کولر می‌شود. و همچنین مقداری از آن تبخیر می‌شود. در نتیجه بروز این دو اتفاق از سرمایش کولر کاسته شده.  و این بخار آب تولید شده وارد محفظه کولر شده و به درون محیط ساختمان راه پیدا می‌کند.  و سبب دم کردن هوای کولر آبی می‌شود. این حالت در زمانی که دمای محیط بیرون و اطراف کولر بیشتر از 35 درجه سانتی‌گراد است بیشتر قابل لمس است. ( تعمیر کولر آبی غرب تهران)

دلایل و راهکار رفع دم کردن کولر آبی

7 دلیل مهم دم کردن کولر آبی

از مهمترین دلایل دم کردن کولر آبی محل نصب آن در محیط‌هایی است، که در آن جریان هوا به شکل مناسب وجود ندارد. و این امر مهم سبب می‌شود، که هوای خروجی از کولر باد گرمی باشد.  این اتفاق می‌تواند سبب کاهش راندمان و عملکرد کولر شود. در ادامه به تعدای از مواردی که علت دم کردن کولر آبی می‌شود اشاره خواهیم کرد که شامل این موارد است:

  • نامناسب بودن محل نصب کولر آبی ( جابجایی و نصب مجدد کولر آبی )
  • بالابودن میزان رطوبت در خارج از ساختمان
  • خاموش بودن دکمه کولر آبی
  • مشکل در سیستم آبی کولر آبی
  • انسداد لوله توزیع آب بر روی پوشال
  • فرسوده بودن پوشال‌ها
  • باز بودن محفظه اطراف کولر
  • پاره بودن برزنت کولر آبی
دلایل و راهکار رفع دم کردن کولر آبی

نامناسب بودن محل نصب کولر آبی

در صورتی که علت دم کردن کولر آبی منزل شما این مورد باشد، می‌توانید با جابجایی کولر و نصب آن درجای مناسب‌تری این مشکل را برطرف نمایید. در صورتی که کولر شما در هوای آزاد و در معرض نور مستقیم خورشید نصب شده است، و به هیچ عنوان امکان جابجایی و تغییر مکان وجود ندارد، بهترین کار استفاده از عایق جهت پوشاندن بدنه ی آن است.

هوا از طریق پوشال‌های نصب شده درون درب‌های کولر وارد کولر می‌شود، نو بودن و مناسب بودن پوشال‌ها می‌تواند سبب بالا رفتن کارایی کولر و مطلوب بودن باد خنک و مطلوب آن شود. استفاده طولانی مدت از کولرهای آبی و عدم سرویس دوره‌ای، آن باعث فرسوده شدن پوشال و سبب انباشت رسوب در آن شود، و به دلیل بروز این موارد کم‌کم به جای باد سرد و مطلوب، باد گرم وارد منزل شود و سبب دم کردن کولر آبی شود. ( سرویس کولر آبی )

دلایل و راهکار رفع دم کردن کولر آبی

بالا بودن میزان رطوبت خارج ساختمان

علت دم کردن کولر آبی می‌تواند این باشد، که کولرهای آبی برای آب و هوای خشک طراحی شده است، و به دلیل این که توانایی و قدرت جذب رطوبت موجود در محیط را ندارد، و با ورود هوای خنک باعث بالا رفتن رطوبت هوای داخل محیط می‌شود. در صورتی که در مناطقی که مقداری رطوبت در هوا موجود است نصب گردد، می‌تواند سبب دم کردن هوای محیط شود. در این صورت بهترین کار تعویض کولر آبی با کولر گازی است.

خاموش بودن دکمه آب کولر آبی

همانطور که دیده‌اید بر روی کولر آبی سه عدد دکمه وجود دارد. که کارایی های مختلفی دارند با کاربردهای:  روشن/ خاموش، کم/ زیاد و پمپ آب که در صورت خاموش بودن کلید پمپ آب کولر و عدم چرخش آب درکولر سبب گرم شدن و دم کردن کولر آبی و ورود این هوای گرم در محیط می‌تواند باعث دم کردن هوای ورودی کولر به محیط شود. و باید با فعال کردن دکمه پمپ آب این مشکل را برطرف کنیم.

دلایل وراهکار رفع دم کردن کولر آبی

مشکل در سیستم آبی کولر

علت دم کردن کولر آبی میتواند مربوط به سیستم آبرسان باشد. برای دریافت دمای مطلوب از کولر آبی نیاز به ورورد و چرخش آب بر روی پوشال‌های کولر آبی است. و در صورتی که این سیستم آبرسان در کولر آبی دچار مشکل شده باشد. ممکن است شما با کاهش سرمای کولر و دم کردن کولر آبی روبرو شوید.

مهمترین کار جهت رفع این مشکل و اطمینان از فعال بودن سیستم آبرسان کولر آبی و رفع مشکل موارد زیر باید مورد را بررسی گیرد:

  • باز بودن شیر فلکه آب اصلی ساختمان
  • حرکت مناسب و کافی آب از شیر تا شیلنگ ورودی به کولر
  • کافی بودن  آب در کفی کولر آبی
  • کارکرد درست پمپ آب کولر و پمپاژ مناسب آب بوسیله پمپ آب کولر
  • وجود میزان آب کافی و ریزش صحیح آب بر روی پوشال ها

در صورتی که علت دم کردن کولر آبی سوختن پمپ آب کولر باشد، با تهیه و تعویض آن مشکل شما مرتفع می‌شود.

دلایل و راهکار رفع دم کردن کولر آبی

انسداد لوله توزیع آب یرروی پوشال

علت دم کردن کولر آبی می‌تواند مربوط به سیستم توزیع اب برروی پوشال باشد. آبی که وارد کولر شده و در کفی کولر جمع می‌گردد، توسط پمپ آب کولر به سمت لوله توزیع کننده آب شده و بعد از ورود بر روی پوشال‌ها پاشیده می‌شود. در صورتی که این لوله‌ها سوراخ و یا مسدود شده باشد و آب به سختی از طریق آن ها به پوشال‌ها برسد، و این اتفاق می‌تواند باعث دم کردن هوای وروردی به ساختمان شود. در این حالت باید اقدام به تعویض لوله‌ها شود تا مشکل برطرف گردد. و یا با استفاده از سرکه اقدام به رفع انسداد لوله شود تا آب به شکل صحیحی وارد و توزیع گردد. ( آموزش از بین بردن رسوب کولر آبی)

فرسوده بودن پوشالها

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند سبب دم کردن هوای کولر آبی شود پوشال‌ها و میزان سلامت آنها و نو بودن آن است. که در میزان عملکرد صحیح و راندمان کولر و میزان باد خنک خروجی به محیط ساختمان از آن تاثیرگذار است.

به دلیل این که هوای ورودی از مسیر کانال کولر آبی از بیرون و از طریق این پوشال‌ها وارد کولر و توسط ریزش آب بر روی پوشال‌ها خنک شده و در نهایت ساختمان می‌شود. در صورتی که در درازمدت از پوشال‌ها استفاده شده، و آنها دچار فرسودگی شده‌اند و به علت بالا بودن سختی آب تمام منافذ پوشال به دلیل جذب رسوبات مسدود شده، می‌تواند سبب دم کردن کولر آبی شود، بهترین راه جهت رفع این مشکل تعویض پوشال است. ( آموزش تعویض پوشال کولر آبی )

دلایل و راهکار رفع دم کردن کولر آبی

باز بودن محفظه کولر آبی

همانطور که می‌دانید کولر زمانی سرمای مطلوب دارد، که کلیه منافذ و محفظه‌های آن بسته کار باشند، و باز بودن بخشی از آن و یا وجود منافذی در آن می‌تواند باعث خروج هوای سرد تولید شده توسط کولر ابی گردد. و وارد شدن گرمای بیرون به داخل ساختمان منتقل شود. با بررسی کلیه دریچه‌ها و محفظه‌های کولر می‌توانید این مشکل را برطرف کنید و از دم کردن کولر آبی جلوگیری کنید.

پاره بودن برزنت کولر آبی

علت دم کردن کولر آبی میتواند به دلیل پارگی برزنت باشد. از مواردی که می‌تواند سبب دم کردن هوای کولر آبی شود، می‌تواند وجود پارگی در برزنت متصل شده بین کولر و کانال‌ها باشد. که با ورود گرما و هدر رفتن باد خنک تولید شده توسط کولر آبی سبب بروز این مشکل می‌شود و بهترین راه حل تعویض برزنت است.

دلایل و راهکار رفع دم کردن کولر آبی

رفع رطوبت کولر آبی 

در برخی موارد رطوبت تولید شده بوسیله کولر آبی افزایش می‌یابد، و نیاز به کنترل این رطوبت است. جهت کنترل این رطوبت باید به این نکات که به آنها اشاره می‌کنیم توجه شود:

نکته اول: پوشال‌های کولر خارج شود، و با پدهای سلولزی جایگزین شود. پوشال‌ها با رسوبات انباشته شده در درازمدت می‌توانند سبب افزایش رطوبت محیط شود. بکارگیری پد سلولزی در کنترل رطوبت تاثیر به سزایی دارد، به دلیل این که در پد سلولزی آب به صورت یکنواخت توزیع می‌شود و خبری از کپک‌زدگی و مشکل تنفسی برای انسان وجود ندارد.

نکته دوم: بعد از به پایان رسیدن فصل گرما و اتمام استفاده از کولر آبی، سرویس و تمیز کردن کولر آبی بعد از فصل تابستان را انجام دهیم. تا برای فصل تابستان آماده باشد، مزیت این کار این است، که عمر مفید کولر بالا می‌رود. و مشکل رطوبت بوسیله کولر برطرف می‌گردد، پدهای سلولزی مانند پوشال‌ها  نیاز به تعویض سالانه ندارند، و هر پنج سال یکبار نیاز به تعوض دارند و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است.

دلایل و راهکار دم کردن کولر آبی

رطوبت ایجاد شده توسط کولر آبی خوب است یا بد؟

کولرهای آبی معمولا رطوبت محیط را افزایش می‌دهند. که میتواند هم مثبت باشد و هم منفی، در اصل نمی توان گفت که این رطوبت مضر است. در ادامه برخی از مزایا و معایب آن اشاره خواهیم کرد. تا شما عزیزان مصرف کننده این دستگاه برودتی که در اکثر شهرهای ایران به دلیل ارزانتر بودن آن را مورد استفاده قرار میدهید. بدانید که آیا بالا رفتن رطوبت توسط آن چه مزایا و معایب برای شما و وسایل منزل شما دارد.

مزایای افزایش رطوبت کولر آبی

برخلاف تصور شما عزیزان وجود مقدار کمی رطوبت در محیط می تواند تاثیر مثبتی برای سلامتی شما و وسایل منزل داشته باشد. البته این رطوبت در مناطق گرم و خشک مزیت محسوب می شود. و نقش بسیار مهمی در تعادل هوای گرم و خشک در محیط زندگی ساکنان این مناطق دارد.

زمانی که هوا ی محیط بسیار خشک است، تنفس دشوار می شود. که با روشن کردن کولر و ورود  هوای تازه با رطوبت نسبی مناسب تنفس را برای افراد حاضر در محیط  آسانتر میکند.

در مناطق خشک که رطوبت هوا کم است، پوست بدن خشک میشود. که این رطوبت بالای تولید شده توسط کولر آبی تا حد زیادی میتواند سبب نرمی و بالا رفتن زطوبت آن شود.

افزایش زطوبت هوا توسط کولر آبی منجربه بالا رفتن طول عمر مبلمان چوبی میشود. زیرا در مناطق خشک کم بودن رطوبت هوا باعث ترک خوردن وسایل چوبی می شود. و منجربه فرآیند فرسایش سریع در آنها میگردد، بنابراین رطوبت هوای اتاق تاثیر مثبتی در حفظ کیفیت مبلمان چوبیی و … دارند.

باعث کم شدن الکتریسته ساکن در محیط میشود، البته شوک الکتریسیته ساکن خطرناک نیست اما میتواند باعث ناراحتی افراد شود. که این وضعیت با افزایش رطوبت هوای محیط توسط کولرهای آبی تا حد زیادی برطرف می شود.

معایب افزایش رطوبت کولر آبی

مشکلاتی که با افزایش رطوبت هوا در زمان فعالیت کولر‌های آبی به وجود می‌آید. و خوب نیست، این است که اگر رطوبت خیلی بالا باشد، عامل رشد بسیاری از آلاینده‌ها است. مانند، قارچ‌ها، باکتری‌ها و کپک‌های مختلف در محیط می‌شود.

که منجربه انتقال قارچ‌ها و باکتری‌های مضر از طریق تنفس می‌شود، و بیماری‌های تنفسی و ریوی در کمین افراد حاضر در این محیط است. همچنین رطوبت بالا باعث کاهش راندمان و کاهش کارایی کولر آبی می‌شود. زیرا دستگاه مدت زمان بیشتری باید روشن باید، که علاوه بالا رفتن مصرف برق سبب کم شدن عمر کولرها می‌گردد.

دلایل و راهکار دم کردن کولر آبی

چگونه رطوبت کولر آبی را کم کنیم؟

گاهی اوقات رطوبت ایجاد شده توسط کولر آبی را باید کنترل کنیم. با انجام نکات زیر را میتوانیم تا حد زیادی از زطوبت کولر کم کنیم:

نکته اول: تعویض پوشال کولر آبی است، استفاده از پوشال‌هایی که رسوبات انباشته شده دارد. به مرور می‌تواند رطوبت محیط را افزایش دهد.

نکته دوم: حتماً کولر آبی را پس از پایان فصل تابستان سرویس کنید. انجام  این کار باعث افزایش طول عمر کولر و عدم ایجاد رطوبت می‌شود.

1 پاسخ
  1. مهدی
    مهدی گفته:

    دکمه ریست میزنم روشن میشه ولی بعدخاموش کردن دیگه روشن نمیشه تا دوباره دکمه رو بزنم
    راهنمایی کنید لطفا

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *