دلائل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی و برطرف کردن آن دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست ؟مهم‌ترین علت داغ شدن موتور کولر که مهم‌ترین بخش کولر از نظر فنی میباشد.

داغ شدن موتور کولر می‌تواند به دلائل مختلفی بروز کند که می‌تواند عاملی بیرونی یا درونی داشته باشد. برای درک بهتر این مطلب به تعدای از مشکلاتی که می‌تواند باعث ایراد و اشکال در کولر آبی شود را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

که این مشکل را باید در زمان تعمیر کولر آبی از جهات مختلف مورد توجه و بررسی قرار داد و برای رفع آن اقدام کرد. باید توجه داشته باشید که تشخیص این موارد باید بوسیله یک فرد مطلع با دانش کافی در زمینه برق و کولر آبی انجام گیرد.

در ادامه به مواردی که می‌تواند باعث بروز این اختلال در کارکرد موتور کولر و داغ شدن آن شوند اشاره خواهیم کرد.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

علت اصلی داغ شدن موتور کولر آبی و راه‌حل آن

1- نوسانات ولتاژ در جریان برق اتصالی

 توجه داشته باشید که هرنوع نوسان در ولتاژ در جریان برق متصل به موتور کولر آبی هرچند کوچک و جزءیی می‌تواند باعث داغ شدن موتور کولر بشود.

نوسانات برق در حد 5 درصد میتواند باعث بالا رفتن دمای موتور کولر بشود.

و این مورد می‌تواند باعث سوختن سیم‌پیچی موتور کولر شود

2- قفل کردن پره های موتور

قفل کردن پره ها یا عملکرد نادرست سیستم می‌تواند باعث بالا رفتن بار موتور می‌شود .

و با یرخورد کوچک‌ترین ذره یا مواد جامد با فن یا پروانه کولر کارکرد پره مختل می‌شود و میتواند باعث داغ شدن موتور کولر آبی بشود.

3- بروز مشکل در پمپ آب کولر

در صورت بروز مشکل در پمپ آب و عملکرد نادرست یا کار نکردن پمپ آب که توسط چرخش اب آن کولر تولید باد خنک می‌کند.

می‌تواند باعث فشار به موتور کولر و در نتیجه داغ شدن موتور کولر بشود.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

داغ شدن موتور کولر آبی

4- تنظیم نبودن شناور کولر 

تنظیم نبودن شناور یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل است که باید دقت کرد که سطح شناور از حد پایین‌تر در نظر گرفته شود .

که باعث نشود که عمل خنک کردن در کولر اختلال پیدا کند که سبب بالا رفتن دمای موتور کولر شود.

نکته:

درصورت بی‌توجهی به مواردی که در بالا ذکر کردیم می‌تواند عملکرد کولر و موتور آن را با مشکل مواجه کند.

پس به طور مرتب به موتور استراحت داده و این موارداز نظر کارکرد درست مورد بازبینی قرار گیرد.

که باعث بالا رفتن در حرارت آن نشود و هم‌چنین سبب بالا رفتن طول عمر مفید موتور کولر می‌شود.

دلائل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

راه‌های پیش‌گیری از داغ کردن موتور کولر

دلایل داغ کردن موتور کولر آبی چیست؟ به تعدادی از موارد در پیش‌گیری از داغ شدن موتور کولر اشاره می‌کنیم:

1- برداشتن پوشش جانبی 

با برداشتن پوشش جانبی به راحتی می‌شود به سیستم درونی آن دست یافت که با باز کردن اسکرو و پیچ‌ها میتوان اجزای داخلی موتور بررسی کرد.

2- چک کردن فشار وارده به تسمه 

در زمان بازبینی و سرویس کولر آبی دقت کنید.

که تسمه موتور نباید خیلی محکم باشد یا خیلی شل و برای انجام این کار باید ان را با دست تست کنیم و از میزان فشار آن مطمئن شویم.

انجام این کار تا حدی نیاز به تجربه دارد که بتوانید میزان فشار شلی و سفتی آن را مناسب تنظیم کنید.

3- بررسی شفت‌ها و یاتاقان‌ها

کولر دارای یاتاقان‌ها و شفت‌هایی است که باید به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرند.

و به صورت دوره ای روغن‌کاری شود. هرگز بدون روغن‌کاری از آن استفاده نکنید. زیرا باعث داغ شدن موتور می‌شود.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

داغ شدن موتور کولر

4- چک کردن اتصالات برقی کولر آبی

به طور مرتب از سلامت اتصالات الکتریکی کولر آبی اطمینان حاصل کنید که بیش از اندازه گرم نشوند و یا کوتاه نباشند .

و حتما از کلید های مناسب و فیوزهای مناسب استفاده کنید.

زیرا بی کیفت بودن آنها می‌تواندباعث بالا رفتن دمای آن شده و در نتیجه سبب داغ کردن موتور کولر بشود.

5- ولتاژ ورودی به کولر مرتبا بررسی شود

موتور کولر آبی باید با ولتاژ مناسب یا کمتر از آن کارکند در صورت بالا رفتن ولتاژ اتصلات گرم شده و به سیم‌کشی و مدار کولر آسیب می‌رسد.

هم‌چنین می‌تواند باعث داغ شدن موتور کولر بشود.

ظرفیت ولتاژ (Voltage Capacity) چاپ شده در بدنه موتورهای الکترومکانیکی می تواند بهترین رفرنس برای بررسی تاثیرات ولتاژ در داغ شدن موتور کولرهای آبی باشد.

شما عزیزان در بالا دیدید که به تعدادی از موارد که می‌تواند باعث داغ شدن موتور کولر بشود اشاره شد از جمله :

  •  کارکرد  شناور و سطح آن
  • عملکرد ایمپلرها نحوه حرکت آنها
  • نحوه عملکرد فن و واترپمپ

در صورت عدم کسب نتیجه از مراحل بالا سایر اجزای کولر باید مورد بررسی شود.

که بهتر است این کار بوسیله یک سرویسکار با تجربه صورت گیرد تا مشکل به درستی عیب یابی و رفع شود

دلائل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

دلیل مهم داغ شدن موتور کولر آبی بعد از روشن شدن

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست ؟

در برخی موارد بلافاصله بعد از روشن کردن عواملی باعث داغ شدن موتور کولر آبی می‌شود

که دو علت عمده می‌تواند داشته باشد.

که این دو علت شامل:

  • موتور نیم سوز شده
  • بالا رفتن بار موتور

این موارد ذکر شده باید در زمان تعمیرات کولر آبی مورد توجه قرارگیرد.

علت اول: موتور نیم سوز

علت بروز این مشکل می‌تواند به دلیل از اتصال حلقه و کلاف ایجاد شود که این مورد می‌تواند.

باعث کوتاه شدن جریان الکتریکی شده و میدان مغناطیسی مناسبی برابی گردش ان بوجود نیاید .

و سبب داغ شدن موتور و نیم‌سوز شدن آن می‌شود برای برطرف کردن آن باید محل اتصال را عایق‌کاری شود .

در هرکدام از سیم‌پیچ های کمکی و اصلی میتواند اتصال حلقه و یا اتصال کلاف به کلاف بوجود آمده باشد.

اگر امکان عایق‌کاری نباشد باید سیم‌پیچی تعویض گردد.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

داغ شدن موتور کولر

علت دوم : بالا رفتن بار موتور

این مورد زمانی رخ می‌دهد که از موتور توان بالاتری گرفته شود .

که این جریان عبوری با سطح مقطع و تعداد دور موتور هماهنگی ندارد و این بالا رفتن بار موتور باعث داغ کردن موتور کولر می‌شود.

و برای برطرف کردن آن نباید مداوم از آن استفاده کرد و سریعا باید بار موتور کم شود.

علاوه بر جریان در یافتی بوسیله سیم‌پیچ اصلی ،سیم‌پیچ کمکی هم بدلیل اینکه از مدار خارج نمی‌شود جریان دریافت می کند .

برای اطمینان از صحت عمل کرد کلید گریز از مرکز باید به صدای کنتاکت آن در حالت دور گرفتن موتور و از دور افتادن آن گوش کرد و برای رفع این مشکل باید کلید سرویس و یا تعویض شود.

دلائل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

 تشخیص علت اصلی داغ شدن موتور کولر توسط سرویسکار

شما عزیزان دقت داشته باشید که مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم.

مواردی هستند که معمولا با کمک یک سرویس کار با تجربه باید مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد تا به شکل مناسب و درست برطرف شود.

زیرا نداشتن دانش کافی از برق و سیستم الکتریکی کولر می‌تواند به افراد ناوارد و دستگاه شما آسیب‌های جانی و مالی بزند.

برای تشخیص درست موارد ذکر شده حتما با سرویسکاران با تجربه تماس بگیرید و خود اقدام به انجام این کار نفرمایید.

گروه فنی سرویسکاران 24 با کادر ی مجرب در خدمت شما عزیزان می‌باشد.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی

علائمی که نشان میدهد موتور کولر آبی سوخته

علائمی با مشاهده آن می‌توانید متوجه بروز مشکل در موتور کولر آبی شوید، شامل این موارد است:

در صورت خرابی هر یک از قطعات، مراحل زیر باید انجام شود:

  • خرابی پمپ آب که یا باید تعمیر شود یا تعویض
  • بروز ایراد در دور دوم موتور که باید سیم پیچی موتور بررسی شود
  • روشن نشدن موتور که باید سیم کشی و اتصالات الکتریکی آن مورد بررسی قرار گیزد
  • این موارد باید توسط فراد متخصص در این حوزه صورت گیرد

157 پاسخ
  1. مهدی امینی
    مهدی امینی گفته:

    سلام موتور کولر ما خیلی داغ کرده بود خاموشش کردیم الان هرچی میزنیم راه نمیفته دلیلش چیه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام مهدی عزیز
      به احتمال زیاد بوش های عقب و جلو جام کرده و نیاز به تعویض درب جلو و یا عقب دارد البته در صورتی که سیم پیچی سالم باشد

      پاسخ
    • سعید
      سعید گفته:

      باسلام وخسته نباشید
      موتورکولرم کمی آب روی خازن اش ریخته شد،گذاشتم خشک شد موتور الان کمی صداش بیشترشده و بشدت داغ میکنه
      جوری که دست خیس بزنی بهش، جیز میکنه.
      لطفا راهنمایی بفرمایید
      تشکر

      پاسخ
        • ابراهیم
          ابراهیم گفته:

          سلام بعد از تعویض تسمه کولر روی دور کند کار نمیکند و روی دور تند هم موتور داغ می کند و بوی سوختگی میاد.تسمه هم درحد وسط هست نه شل ن سفت.پس از بیرون اوردن تسمه دور کند کار میکند

          پاسخ
          • alireza
            alireza گفته:

            سلام وقت بخیر ابراهیم عزیز
            به احتمال خیلی زیاد درب های موتور خرابه و باید تعویض بشه که زیر بار میمونه

  2. رضا باقری
    رضا باقری گفته:

    آیا از داخل سوکت شماره ی 9 به سیم نول متصل میشود یا نه

    پاسخ
  3. رضا باقری
    رضا باقری گفته:

    آیا از داخل سوکت شماره ی 9 به سیم نول متصل میشود یا نه چرا موتور کولر داغ میکند

    پاسخ
    • زبانکده
      زبانکده گفته:

      با سلام من سیم کشی خونه از پشت پریز تا موتور کولر را دادم عوض کردن و سیم خوب هم انداختن اما بصورت اتفاقی متوجه شدم موتورم کولر داغ میشه دو تا برقکار اوردم بعد چک کردن گفتن نول ورودی ساختمان فاز شده یا گفتن دوفاز شده زنگ بزن اداره برق سوال من اینه ایا این مورد ربطی به داغ شدن موتور کولر داره چون موتور کولر را سه روز پیش دادم سرویس کامل کردن و گفتن سالمه

      پاسخ
      • alireza
        alireza گفته:

        سلام وقت بخیر
        قطعا اگه دینام کولر دو فاز بشه باعث سوختن و یکی از دلایل داغ شدن موتور کولر همین دو فاز بودنشه

        پاسخ
    • حامد
      حامد گفته:

      سلام
      وقتی کولر روشن میکنم توی خونه لامپهای لوستر نورش کم و زیاد میشه .علتش چیه.ممنون

      پاسخ
  4. Mamareza
    Mamareza گفته:

    درود بر شما موتور کولر خوب بود داشت کار میکرد یه دفعه موتور یه تِق صدایی کرد و خاموش شد.من بلا فاصله کولر خاموش کردم برسی که انجام شد موتور قفل کرده بود اصلا حرکت نمیکنه.لطفا راهنمایی کنید متشکرم.

    پاسخ
      • محمدرضا
        محمدرضا گفته:

        سلام و عرض ادب.یه موتپر ۱/۲ موتوژن دارم که بدون امپر کشیدن کار میکرد و کمی صدا میداد.دوتا درهای موتور و پلاتین تعویض شد.
        ولی الان موتور در خالت بی بار و بدون تسمه که روشن میکنم رو دور کند۲/۵ و دور تند ۴/۴ امپر میکشه ولی موتور یک ربع مه مار میکنه خیلی گرم میشه.جالبه وقتی یک ربع میگذره و مثلا رو دور تند امپر کشیدنش از ۴/۴ میاد رو ۴ ولی بازم گرم میکنه.
        ایا پره های سر و ته کلکتور باید در یک جهت باشن و هر دو هوا را به داخل موتور مکش کنن

        میشه راهنمایی کنید این موتور چرا گرم میکنه.
        ضمنا چند سال پیش سیم پیچ یه کمی بهش فشار امده بود که رفع مشکل شد و حتی امسال که درها و پلاتین عوض شد با لاک مخصوص سیم پیچی را اغشته به لاک کردم بدون اینکه لاک داخل محفظه استاتور بماله و باعث اصطحکاک با روتور بشه

        پاسخ
        • alireza
          alireza گفته:

          سلام محمد رضا عزیز وقت بخیر
          میتونه به خاطر جذب بودن درب های دینام باشه احتمال داره یه کم کار کنه اوکی بشه
          درب ها سفت جا رفت یا به راحتی روی روتور نشست؟
          داغ شدن دینام کولر

          پاسخ
    • حسام برزیده
      حسام برزیده گفته:

      کولر ما دو سه ساعت که کار میکنه یهو شل میشه باد یواش میزنه دو سه بار خاموش روشن کنی نیم ساعت بذاری خاموش باشه درست میشه مشکلش چیه ؟

      پاسخ
  5. مهدی
    مهدی گفته:

    موتور کولر من خیلی سرو صدا های عجیبی میداد بعد هم ویبره میزد وداغ میکرد جام هم نکرده علت این چی میتونه باشه؟

    پاسخ
  6. مهدی داودی
    مهدی داودی گفته:

    باسلام من یه کولرابی نو خریدم بعداز یک ساعت کار کردن موتوربیش از حد داغ میشه در حدی که دست خیس میکنم میزنم به بدنه موتور جلزولز میکنه از ترسم خاموش میکنم که نسوزه ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
      • مهدی
        مهدی گفته:

        سلام نه تسمه شل هست الکتروژن هست میشه از نصب سیمهای کلید باشه چون خودم سیمهارو به کلید کولر نصب کردم؟

        پاسخ
          • ادریس
            ادریس گفته:

            سلام موتور کولر داغ میکرد تسمه شل کردم الان دو ساعت داره کار میکنه ولی موتور فقط گرمه حوری که میتونی دست بزنی بهش آیا ایرادی داره 3500هستش

      • علی
        علی گفته:

        سلام وقت بخیر بنده چند روز پیش اقدام به سرویس کولر کردم ولی متاسفانه هوا تاریک بود و اشتباهی سیم قهوه ای رنگ موتور رو یکی پایین وصل کردم خوشبختانه سریع متوجه شدم ولی بازهم با این وجود کولر حدود ۵ دقیقه کار کرد و وقتی دیدم صدای کولر عوض شده سریع درستش کردم و خدارشکر مثل اولش شد و مثل ساعت کار میکرد الان حدود یک هفته میگذره که امروز احساس میکنم باد کولر کم شده کولر هم ازین پنجره ای های ۲۸۰۰ هست موتورش هم الکتروژن هست ممنون میشم درصورت وجود مشکل بهم اطلاع بدید

        با تشکر

        پاسخ
        • alireza
          alireza گفته:

          دلیل داغ شدن و کند شدن موتور کولر آبی
          سلام علی جان وقت بخیر
          عزیز دل اول خازن رو تعویض کن اگه اوکی نشد سیم پیچی مرخصه متاسفانه و باید تعویض بشه

          پاسخ
  7. یوسف
    یوسف گفته:

    سلام من یه کولر ۲۸۰۰ نو خریدم موتور بعد از یک ساعت که کار کرد خاموشش کردم به شفت موتور تا دست میزدی می‌سوختی ایا تو کولر های کوچیک عادی هست یا موتور معیوب هست

    پاسخ
  8. یوسف
    یوسف گفته:

    سلام روی دور تند که میرفت بوی داغی با پلاستیک سوختگی میداد

    پاسخ
  9. مصطفی
    مصطفی گفته:

    یه کولر 7500 گرفتم با موتور الکتروژن رو دور کند سه ساعت کار کرد بعدش داغ کرد متوجه نشدم کلا سوخت، یه موتور جدید از همین مارک گرفتم اینم ده دقیقه کار میکنه فوری داغ میکنه علتش چی میتونه باشه؟
    راستی میگم فاز کولر حتما باید به فاز پریز وصل بشه؟
    تسمه و پواتر پمپ و سیم کشی و… کاملا درستن

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام مصطفی جان
      قطعا موتور داره آمپر میکشه و مطمعنی که سیم هارو درست وصل کردی؟
      فک میکنم مشکل سیمکشی داری

      پاسخ
      • محمد
        محمد گفته:

        سلام من هم همین مشکل را داشتم و سیم کشی سالم بود ولی وقتی آمپر مصرفی را اندازه گرفت به جای 4 آمپر 20 آمپر مصرف می کرد و بعد از بررسی مشخص شد کلید دور کند و تند کولر مشکل داره و هم زمان سیم دور تند و کند با هم به فاز وصل بود شما هم چک کنید.

        پاسخ
  10. علی اصغر محمد بیکلو
    علی اصغر محمد بیکلو گفته:

    با درود و سلام .خسته نباشید سوالی داشتم البته یکبار نوشته ام اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردم.سوال بنده اینست آیا نصب محافظ برق برای کولر آبی مفید است ؟ و اگر جواب مثبت است چگونه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام اردلان جان وقت بخیر
      احتمالا درب عقب یا جلو و یا پلاتین موتور ایراد داره باید چک بشه

      پاسخ
  11. احمد
    احمد گفته:

    سلام و ادب
    موتور کولر من 5000 هزار موتوژن هست، سال گذشته هیچ مشکلی نداشتیم، امسال ک روشنش کردیم دو سه روز اول خوب بود ولی اخیرا موتور پنج دقیقه کار میکنه بعد یهو قطع میشه، ی فیوزی روی خود موتور هست اونو ک میزنیم شروع ب کار میکنه، ولی تا زمانی ک داغ باشه فیوزم عمل نمیکنه روی بخشی از موتور شوره زده اب، ایا ممکنه موتور نقم سوز شده باشه؟ یا اینکه مثلا اگه جای دور تند و کند رو اشتباه وصل کرده باشم این ایراد ب مرور زمان ایجاد شده باشه؟ پیش تعمیر کار ک بردم میگه درسته مشکلی نداره، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت بخیر احمد جان
      موتور به اصطلاح اواخر عمرشه و داره آمپر میکشه که فیوز روی دینام میپره و باید تعمیر بشه

      پاسخ
  12. Alireza
    Alireza گفته:

    سلام
    موتور کولر آبی من داغ می‌کنه و بوی سوختگی (لاستیک سوخته) میاد، نظر شما چی هستش

    پاسخ
  13. عیسی
    عیسی گفته:

    سلام من کولرم دو یا سه ساعت که کار میکنه وخاموشش که میکنیم کولر موتورش روشن میشه ولی پره نمیچرخه باهاش که ور مبرم و چند بار با دست پره رو میچرخونم دوباره کار میکنه . میشه کمک کنید

    پاسخ
      • عیسی
        عیسی گفته:

        خیلی ممنون از شما ولی میشه بپرسم دربای موتور کولر همون دربهای قاب کولر هست ممنون میشم

        پاسخ
          • سنسی
            سنسی گفته:

            سلام، خیلی عالی هستید که به تمام سوالات جواب میدید و وقت میذارید. موفق باشید

  14. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام
    موتور کولر خاموش شد
    رفتم چک کردم هیچ ایراد ظاهری نداشت. آوردم بازش کردم محل گردش شافت آرمیچر رو روغنکاری کردم، و تمیزش کردم. خیلی روان تر شد.
    بستمش، نصبش کردم
    نیم ساعت کار کرد دوباره خاموش شد و داغ شده.
    دلیل احتمالی چی می‌تونه باشه. سپاس از پاسخگویی شما.

    پاسخ
      • علیرضا
        علیرضا گفته:

        نه
        به این صورت هست که با وجود اینکه آرمیچر با دست به راحتی میچرخه، اما جریان برق که وصل میشه آرمیچر تو زور میمونه و تکون نمیخوره. گاهی اوقات هم بدون مشکل با وصل جریان برق، می‌چرخه اما بعد از یک ساعت داغ می‌کنه و قفل میشه.

        پاسخ
  15. بهنام
    بهنام گفته:

    با سلام
    کولر رو دور تند نمیره و تا ۲۰ ثانیه کار میکنه خیلی داغ میکنه و بو میده
    البته راحت میچرخه ولی انگار یه بار زیادی روی دینام هست و صداش زیاد شده
    مارک موتوژن هم هست
    مشکلش چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام بهنام جان وقت بخیر
      موتور کولر آبی داره آمپر میکشه و باید باز بشه سیم پیچی چک بشه ببینیم ایراد از سیم پیچی موتور کولر هستش یا از درب های موتور ایراد داره

      پاسخ
  16. مصطفی
    مصطفی گفته:

    با سلام هزینه درب کاسه جلو و عقب و تعویض کلاچ دینام و اجرت کار چقدر میشه
    یه بنده خدایی اومد انجام داد خواستم بپرسم حدود قیمت چنده

    پاسخ
  17. عرفان
    عرفان گفته:

    سلام و عرض خسته نباشید
    من موتور نو سه چهارم موتوژن گرفتم تمام سیم کشی های موتور رو هم برق کار با اوهم متر چک کرده کلید و ترمینال کولر رو هم عوض کردم….یاتاقان ها و شفت هم تعویض شده….تسمه هم میزون…اما باز دست که به موتور کولر میزنم یکم داغیش بیش از اندازس….لطفا راهنمایی کنید داغی موتور تا چه حد قابل قبوله و علت داغی چی میتونه باشه؟؟؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام عرفان جان وقت بخیر
      اگه داغیش به حدی باشه که بشه دستتو روش نگه داری ایرادی نداره چون ذینام های 3/4 کمی بیش از بقیه دینام ها داغ میشن
      اما اگه بیش از اندازه دازه داغ میشه خود موتور ایراد داره

      پاسخ
      • رضا
        رضا گفته:

        سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید کولرابی سال گذشته خوب کار میکرد روی هردودور امسال روی دور کند متوجه شدم رتور به استاتور میگیره روی دور تند خوب کار می‌کنه من رتور درآوردم یکم سنگ سنباده زدم درحدرنگ زخامت رنگ دربهای موتور هم چرخاندم الان خوب کار می‌کنه ایاامپرمیکشه یک سوال دیگر ازپوشالی به سلوز می‌شود تبدیل کنیم ممنون میشم جوابم بدین

        پاسخ
        • alireza
          alireza گفته:

          سلام رضا عزیز وقت بخیر
          عزیز دل چجوری متوجه شدید درب های دینام سالمه؟
          امپر کشیدن دینام رو باید با امپر سنج تست کنید اینجوری نمیشه تشخیص داد اگه موتور داغ میکنه قطعا داره آمپر میکشه
          دلایل داغ شدن موتور کولر آبی

          پاسخ
  18. یوهنا رسول
    یوهنا رسول گفته:

    سلام من کولر گازی پشت پنجره ای دارم

    اما سوالم مثل همین کولرهای آبی هست
    موتور فن کولرم به شدت داغ میکنه و آمپر میکشه،،،وقتی روشنش کردم ده آمپر بود اما هر دقیقه که میره یک آمپر بهش اضافه میشه تا شانزده آمپر رفت و من خاموشش کردم چون به شدت داغ کرد ، اما قبل اینکه اینطور بشه برق محلمون دو فاز شد و خیلی از وسیله هامون سوخت ، به نظرتون فنش تعمیر میشه یا باید یکی دیگه بخرم؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت بخیر دوست گلم
      قطعا سر همون دو فاز شدن این مشکل پیش اومده و عموما قابل تعمیر هستش باز هم بستگی به مدل دستگاه داره

      پاسخ
      • یوهنا رسول
        یوهنا رسول گفته:

        والا یه میلیون دادم
        مال خودشم طرف برد برای خودش ، عوضش کرد برام

        پاسخ
  19. حسین
    حسین گفته:

    سلام
    وقتتون بخیر
    یه کولر آبی 4500 دارم که چند وقتی بود که بعد از چند ساعت کار داغ میکرد و موقع داغ شدن قفل می‌کرد؛ بایستی میذاشتی خنک شه تا دوباره به کار (گردش) بیفته.
    دیشب انقد موتورش داغ شده بود که دستگیره پلاستیکی دینام ذوب شده بود و فیوز مربوط به برق کولر پرید. الان دیگه هر بار که دکمه روشن شدن موتور رو میزنم فیوز می‌پره و عملا قابلیت روشن شدن نداره.
    در توضیح بگم که واتر پمپ سالمه و دینام وچار آب خوردگی نشده.
    ممکنه راهنمایی بفرمایید؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام حسین جان وقت بخیر
      متاسفانه موتور کولر آبی دچار سوختگی شده و باید یا سیم پیچی بشه و یا تعویض بشه

      پاسخ
      • ابوالفضل
        ابوالفضل گفته:

        سلام یه موتور موتوژن خریدم سه چهارم موتور بلبرینگی هست صدای زیاد مغناطیس میده موتور کاملا روان هست و اصلا گیر ندارد جفت جا درپوش ها را روغن و گریس زدم اما صداش کم نشد ولی خازن عوض کردم یه مقدار کمتر شد چند جا هم بردم تعمیر حتی بلبرینگ عوض شد و درپوش عقب عوض شد بی فایده بود مشکل از کجاست که صدای بلند مغناطیسی میده ممنون که راهنمایی می فرمایید باتشکر

        پاسخ
        • alireza
          alireza گفته:

          سلام ابولفضل عزیز وقت بخیر
          متوجه نمیشم صدای مغناطیس چجوریه؟!!!
          باید بفرستید کارگاه چک کنیم
          دلایل داغ شدن موتور کولر آبی

          پاسخ
  20. فرزاد
    فرزاد گفته:

    باعرض سلام وادب؛
    کولرمنزلم ۴٠٠٠ آبسال میباشدوموتورآن هم الکتروژن یک دوم بود.چندروزقبل الکتروموتورکولر،نیم سوزشد(بعدازچندثانیه دودازموتوربلندمیشد)تعمیرکارگفت: موتورهای یک دوم الکتروژن قابل سیم پیچی نمیباشد،بهمین خاطریک موتور نو یک دوم بامارک موتوژن خریدونصب کردم.حالا بخاطرترس ازسوختن مجدد موتور!!!هرروزیکمرتبه موتورکولررابازدیدمیکنم.احساس میکنم بعدازدویاسه ساعت کارکردن،بدنه موتوربیش ازحدداغ میشود،طی تماس باواحدخدمات موتوژن به بنده گفتندکه سفت کارکردن موتور آکبند(تامدتی)طبیعی است وداغی موتورهم همبنطور.
    سوالم ازشمابزرگواران اینست که بدنه موتور(بعدازسه-چهارساعت کارکردن)داغ میشودبطوریکه بالمس آن حدود پنچ یاشش ثانیه میتوان انگشت راروی آن قراردادامابعدازپنج یاشش ثانیه داغی بدنه انگشت دست راکمی میسوزاند.آیابنظرشمااین داغی طبیعیست؟
    سفت کارکردن موتورچطور؟
    بسبارمتشکرم

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام فرزاد جان وقت بخیر
      اصلا نگران نباش و نیازی نیست هر چند ساعت یک بار تشریف ببرید چک کنید حتی اگه موتور کولر هم بسوزه ضمانت داره و تعویض میکنن برات و همکاران ما در موتوژن درست گفتن به خاطر کمی جذب بودن بوش های درب موتور ، کمی بیشاز حد معمول داغ میشه

      پاسخ
      • فرزاد
        فرزاد گفته:

        علیرضاجان عزیز،
        درودوعرض ادب وتشکرفراوان بخاطراینکه بدون چشمداشت وباتعهدبالا،سعی دربرطرف کردن مشکلات هموطنان وازجمله بنده کمترین میفرمایید.
        سپاسگزارم بابت جوابگویی ورفع نگرانی بنده.ازخداوند،سلامت،سعادت وسیادت شمامهربان راآرزومیکنم.
        فقط یک سوال مجددازخدمتتون داشتم،امروزضمن کنترل روزانه ازموتورکولر!!!متوجه شدم که ازداخل سوراخهای زیرین انتقال گرمای روی پوسته مقدارکمی روغن ترشح نموده بطوریکه بادست زدن به زیرموتور،انگشتانم روغنی شد،آیااین ترشح روغن هم طبیعیست؟مجددااززحمات شماتشکرمینمایم.

        پاسخ
  21. اشکان
    اشکان گفته:

    سلام
    سوالم اینه که داغ شدن موتور کولر تا چه اندازه ای طبیعی است؟ یعنی بعد از چند ساعت کار کردن اگر دست به بدنه موتور بزنم احساس داغی زیادی میکنم. طبیعیه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام اشکان جان وقت بخیر
      تو این هوای گرم داغ شدن موتور کولر آبی تا حدی که بشه دست گذاشت روی موتور عادی هستش اما بیش از این باشه باید چک بشه

      پاسخ
  22. نرجس عابدین زاده
    نرجس عابدین زاده گفته:

    سلام وقت بخیر دینام کولر موتوژن ۳/۴ است دست روی دینام میگذاریم دست میسوزه علتش و نمیدونم

    پاسخ
  23. نرجس عابدین زاده
    نرجس عابدین زاده گفته:

    موتور دینام کولر نوتوژن ۳/۴ است وقتی یک مدت روشن است خیلی داغ میکنه خنک نمیکنه

    پاسخ
  24. نرجس عابدین زاده
    نرجس عابدین زاده گفته:

    سلام دینام کولر موتوژن است ۳/۴ زمانی که روشن میکنیم یک مدت کار میکنه داغ میشه

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام سر کار خانوم عابدین زاده وقتتون بخیر
      تو این فصل گرم شدن دینام طبیعیه اما اگه در حدی داغ بشه که نتونید دست روی دینام بزارید داره آمپر میکشه و باید قبل از سوختن چک بشه میتونه ایراد از درب های عقب جلو دینام باشه

      پاسخ
  25. محمود کلاشلو
    محمود کلاشلو گفته:

    سلام خسته نباشید تقریبا حدود 2 ماه پیش دینام سوخته کولر 4500 رو تعویض کردم با یه دینام موتوژن از همون روز اول احساس کردم دینام یه مقداری زیادی گرم میشه ولی زیاد توجه نکردم گفتم شاید نو هستش طبیعیه ولی روی دور تند که زده میشد بلافاصله داغ میشد و بوی سوختگی میداد تا اینکه هفته پیش تعمیرکار آواردم گفت این مدت موتور دو فاز کار میکرده ولی موتورت خوشبختانه نسوخته حالا برام پول برق اومده حدود 215 هزار توان سوال من اینه 1 موتور سالم مونده یا نه 2 دو فاز بودن باعث مصرف بیشتر برق میشه . ممنون میشم پاسخ بدین

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام محمود جان وقت بخیر
      مگه همون سیم هایی که از دینام قبلی جدا کردی مجدد نزدی روی دینام جدیده؟
      بعد یه سوال دیگه اقای تعمیرکار برای رفع دو فازی چه اقدامی کرد؟
      موتور دو فاز باشه به یک ساعت نمیکشه میسوزه و فک نمیکنم دو فاز شده باشه بیشتر حس میشه که تسمه کمی سفت بوده و سر جریان پول برق ارتباطی به تک فاز دو فاز نداره

      پاسخ
  26. بهروز
    بهروز گفته:

    سلام وقت بخیر
    موتور کولر رو دست میزنی داغ شده، خیلی بیش از حد داغه
    ولی با این حال کار می‌کنه و اصلا اتصالی برق بدنه هم نداشته که نیم سوز بشه
    علت چه می‌تونه باشه؟؟؟؟

    پاسخ
  27. میرجعفری
    میرجعفری گفته:

    سلام کولر به مدت دوسال است نصب شده آبسال موتور خیلی داغ می‌کنه و رله داخل موتور عمل می‌کنه و موتور قطع میشه (یه کلید برروی خود موتور هست به نظر رله حرارتی هست ) ممنون میشم کمکم کنید
    تسمه شل هست پمپ آب و شناور هم مشکلی ندارد

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام جناب میر جعفری عزیز
      احتمالا درب موتور ایراد داره و باید موتور باز بشه تا مشخص بشه ایراد از درب هست یا از سیم پیچی

      پاسخ
  28. ایمان
    ایمان گفته:

    باسلام موتورکولرهمین ک عادی ب برق میزنم داغ میکنه مشکل چی میتونه باشه

    پاسخ
      • م
        م گفته:

        موتور کولرم سوخته۳/۴بوده

        ایا الان میتونم یه موتور۱/۲ که از قبل خونه دارم بجاش بگذارم
        مشکلی ایجاد نمیشه بعدا؟
        یا بهتره همون موتور خودشو سیم پیچی کنم مجددا همونو بزارم

        پاسخ
  29. Sattar
    Sattar گفته:

    با عرض سلام
    سوالی که داشتم اینه
    یک موتور کولر هست که موقع کار
    اگه یک پایه ولت متر رو به دوری که داره کار میکنه،مثلا دور کند،بزنی و پایه دیگه ولت متر رو به بدنه موتور اتصال بدی
    حدود ۱۹۴ ولت،ولتمتر نشون میده
    ایا این طبیعیه؟
    جای نول و فاز رو روی سوکت ورودی برق موتور اگه عوض کنیم،مثلا نول رو به دور کند و فاز رو به محل نول بزنیم…وقتی فاز متر به بدنه موتور متصل بشه چراغش روشن میشه…
    آیا این عادیه یا اینکه موتور مشکل داره؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام ستار جان وقت بخیر
      اگه شما فاز رو به پایه وسط و نول رو به پایه هایکند یا نول بزنید باعث آسیب خوردن به موتور میشید

      پاسخ
      • Sattar
        Sattar گفته:

        سلام مجدد خدمت جناب علیرضا
        این جابجایی حسب اتفاق انجام شد و چون فازمتر رو روشن کرد من با ولت متر به همون حالت تست کردم و مقدار ۱۹۴ ولت رو دیدم.
        فقط سوال من اینه که این حالت یعنی برقدار بودن بدنه با لحاظ شرایط جابجایی جای نول و فاز آیا طبیعیه یا اینکه موتور ایراد داره؟
        ممنونم از حسن توجه شما دوست عزیز..

        پاسخ
  30. محمد
    محمد گفته:

    با سلام و احترام خدمت شما عزیزان
    محمد ابراهیم زاده هستم از شهرستان مرودشت استان فارس
    ۱۸ سال تجربه برق صنعتی و ساختمان دارم و مدت هشت سال نصاب و تکنسین تعمیر کولرهای آبی خانگی و صنعتی سلولزی و معمولی و همچنین نصاب و تعمیرکار سیستمهای گرمایشی مانند فن هیترها،جت هیتر،کوره های هوای گرم و سیستمهای سرمایش صنعتی مرغداری ها و گلخانه ها و…
    باعث خوشحالی منه که با این سایت آشنا شدم.آماده همکاری با شما و تبادل نظر در مورد سیستمهای گرمایشی و سرمایشی میباشم.

    پاسخ
  31. مجتبي
    مجتبي گفته:

    سلام
    بعداز روانكاري ياتاقان ها كلا كولر از كار افتاد
    الان روشن كه ميكنم صدا مياد ولي پره ها حركت نميكنن و موتور داغ هستش
    با دست پره ها به راحتي حركت ميكنن
    علت چيه

    پاسخ
  32. الناز
    الناز گفته:

    سلام خسته نباشید کولر آبی ما ۳۵۰۰ هستش موتوژن هستش دینام وقتی روشن میکنی یه کوچلو اهسته بعد تند میشه خصلت موتورهستش یا مشکل داره بعد کلید ک موتور نصبه روش بعد کمی روشن داغ میکنه ممنون از راهنمایی تون

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت بخیر
      شاید بوش های درب ایراد داره که موتور به زور اول استارت میکنه..باید در کارگاه چک بشه تا مشکل کامل مشخص بشه

      پاسخ
  33. hamid
    hamid گفته:

    سلام یه موتور کولر 5000 هستش موقع وصل به برق حدود 16 آمپر جریان داره زیاد که میمونه بوی سوختگی میاد درضمن وقتی موتور در حال کار قدرت پمپ خیلی پاییه دوسر موتور کلا 100 ولت ولتاژ هستش میخام بگم آیا موتور نیم سوزه یا کلید گریز مشکل داره؟ دور کند وتند که تعویض میکنم تغییر محسوسی در دور نمیبینم آیا ممکنه این مشکل میتونه از اتصال همزمان دور کند وتند به فاز ایجاد بشه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      دلایل داغ شدن موتور کولر آبی
      سلام حمید جان وقت بخیر
      به احتمال خیلی زیاد سیم پیچی ایراد داره برای اطمینان بیشتر باید بفرستید کارگاه چک بشه

      پاسخ
  34. ایمان
    ایمان گفته:

    سلام کولر ابی ما نیم ساعت کار میکنه خاموش میشه علت چیه؟؟؟؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام نیما عزیز وقت بخیر
      باید چک بشه اگه موتور کولر داغ میکنه و از کار میفته باید داخل دینا بازدید بشه تا علت مشخص بشه اما احتمال زیاد مشکل از سیم پیچی هستش

      پاسخ
  35. zahedsalhi jo
    zahedsalhi jo گفته:

    سلام یه موتور کولر ابی دارم کار می کنه یه صدای بدی می ده بعد چند دقیقه داغ می کنه >؟دلیلش چیع
    بعد دوتا طرفشو عوض کردم ولی باز همینطوره ؟

    پاسخ
  36. امید صالحی
    امید صالحی گفته:

    سلام. کولر آ بی بعداز ده دقیقه دور تند داغ میشه و بو میده. دور کند مشکلی نداره. مشکل چی میتونه باشه

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام امید جان وقت بخیر
      به احتمال زیاد روی دور زیاد داره آمپر میکشه که داغ میشه و باید بفرستید کارگاه تا سیمپیی تست بشه

      پاسخ
  37. سعید
    سعید گفته:

    سلام وقت بخیر
    دو روزه من کولر آبی رو راه اندازی کردم ولی بعد از حدود ۲ ساعت کار فیوز برق ساختمان مبپره لطف میکنید بفرمایید علتش چی میتونه باشه ؟ البته اینو هم بگم که بعد از زدن فیوز برق زمان پریدن فیوز کم و کمتر میشه . ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
  38. رامین
    رامین گفته:

    ببخشید ما کولر رو دیروز خریدیم ولی بعد از 10 دقیقه کار کردن دست گیره پلاستیکی روی دینام آب شد و خونه پر دود شد و بعد از اون هم هر وقت روشن میکنیم. دینام به شدت داغ میشه
    مشکل از کجاست؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام رامین عزیز وقت بیر
      نگران نباش باید شامل ضمانت باشه و اینکه موتور کولر آبی داغ شده و دسته رو آب کرده یعنی این که یا خود دینام یا سیم کشی یه مشکلی باید داشته باشه

      پاسخ
  39. امیر رجبی
    امیر رجبی گفته:

    باسلام.بزرگوار من سیم کشی کولر رو خودم وصل کردم،کلید های کولر هم از این قدیمی هاس.فقط زمانیکه کولر رو راه اندازی میکردم جای فاز ونول رو داخل کلید های ورودی جابه جا وصل کرده بودم ولی کولر کار میکرد دیروز نگاه کردم دیدم داغ کرده دینام،که سریع متوجه شدم وجابه جا کردم فاز ونول.سوالم اینه به دینام آسیبی نرسیده؟؟؟
    بعد اینکه چطور جای فاز ونول عوض شده دینام کار میکردش؟؟؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام امیر جان وقت بخیر
      اگه دینام همچنان داره کار میکنه و بوی سوختگی نمیده مشکلی نداره و یه موضوعی که هست اینه که شما داخل کلید جا به جا زدید یا به جای اینکه نول بره پشت دینام فاز رفته بالا؟

      پاسخ
  40. کامران
    کامران گفته:

    دور کند کولر ما کندتر کار می کنه ولی دور تند درسته، خازن رو نو کردم ولی تفاوتی نکرد مارک دینام شرکت بلال میباشد و دوخازن دارد میتوانید در یافتن علت کمک کنید احساسم اینست دینام داغتر شده

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت بخیر کامران جان
      به نظر میاد این مشکل از سیم پیچی موتور کولر آبی باشه و ارتباطی به خازن نداره باید بفرستید کارگاه تا براتون تست بشه
      دلایل داغ شدن موتور کولر آبی

      پاسخ
  41. کورش
    کورش گفته:

    سلام وقت بخیر
    موتور کولر ۵دقیقه کار میکرد و خاموش میشد
    وخیلی. داغ میکرد
    بردم پیش تعمیر کار وکلید حرارتی را از مدار خارج کرد ولی هنوز خیلی داغ می‌کنه
    لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ
  42. کورش
    کورش گفته:

    سلام وقت بخیر
    موتور کولر داغ میکرد و خاموش میشد.
    بردم پیش تعمیر کار وکلید حرارتی را از مدار خارج کرد.
    ولی همچنان داغ می‌کنه لطفاً راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت بخیر کوروش جان
      باید موتور بیاد کارگاه چک به تا ایراد مشخص بشه اینجوری نمیشه نظر داد و در ضمن نیازی به این کار نبود
      یکی از دلایل داغ شدن موتور کولر خرابی درب های عقب جلو هستش

      پاسخ
  43. شهریار
    شهریار گفته:

    کولر ابی دور کندش باید با چرخوندن پره ها راه میفتاد. بعد درب جلو و عقب موتور بعلاوه پلاتین رو عوض کردم.یاتاقان دو طرف پرکه ها هم تعویض و روعن کاری کردم.
    ولی هم صدا میده موتور و هم بوی سوختگی کمی اومد و هم موتور داغ شد.
    علتش چیه بنطرتون. آیا میشه دربها ایراد داشته باشن دوباره یا پلاتین؟
    یا نه با تعویض اینها مال سیم پیچیه.
    بنطرتون نسوخته موتور؟
    چقدر دیگه خرج داره؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام شهریار عزیز وقت بخیر
      احتمال داره به سیم پیچ فشار اومده باشه باید موتور چک بشه تمام موارد رو شما تعویض کردید هسته رو مشاهده نکردید؟

      پاسخ
  44. Majid
    Majid گفته:

    با سلام،دینام کولرم که استفاده کمی هم ازش میشه دیدم اول یک صدای جیر جیر میاد بعدش دیدم بوی سوختگی داره میاد که سریع خاموشش کردم،الان اگه روشن کنی روشن میشه ولی بو میاد و خاموش هم که هستش میچرخونی صدای جیر جیر میده،دینام تقریبا نو هستش،اصلا اب نخورده و ظاهرا هم بشدت تمیز هستش،لطف میکنید اگر راهنمایی بفرمایید،با سپاس

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام مجید جان وقت بخیر
      احتمال نیاز به روغن کاری داشته باشه میتونه به خاطر خشک بودن نمد های درب عقب جلو دینام باشه البته در صورتی که سیم پیچ سالم مونده باشه اگه میتونید دینام رو باز کنید و به روش زیر روغن کاری کنید
      روغن کاری موتور کولر آبی

      پاسخ
  45. دانیال
    دانیال گفته:

    با سلام و عرض ادب
    موتور کولر ۷۰۰۰ شدیدا داغ میکنه صدا و حرکت موتور هم بدون تسمه در حالت بی باری تغییر میکنه موتور رو باز کردم گرد و خاک توش زیاده و یک تکه از شیار استاتور کج شده و در یک راستا نیست ممکنه ایراد از این باشه در جهت رفع آن چه اقدامی انجام بدم به راحتی میشه صافش کنم یا نه ممنونم از توجه شما

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام دانیال عزیز وقت بخیر
      اینجوری نمیشه تشخیص داد موتور رو بفرستید کارگاه جهت تست

      پاسخ
  46. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام من چند روزه یه کولر نو خریدم موتورش داغ میکنه حالا با فازمتر چک کردم دیدم وقتی کلید روشن شدن موتور(کند) میزنی تو جعبه برق داخل کولر هم سوکت دور کند و هم دور تند برق دار میشه ولی موتور با دور کند کار میکنه(نمیدونم چطور امکان داره) و وقتی کلید تند و میزنی موتور با دور تند شروع به کار میکنه که اونم سرعتش با دور کند خیلی فرق نداره سوالم اینه 1. آیا علت داغ شدن موتور میتونه همین باشه؟ 2. چرا دور تند موتور سرعتش تفاوت محسوسی با دور کند نداره؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام علیرضا جان وقت بخیر
      میتونه مشکل از تنظیم نبودن پلاتین باشه برق رو هم از پشت کلید تست کنید احتمالا فاز رو بردن بالا و نول پشت کلید نصب شده
      دلایل داغ شدن موتور کولر ابی

      پاسخ
  47. سومی
    سومی گفته:

    سلام آقا خوب هسین
    امروز هرکاری کردم کولر آب نمیکش ک پخش کنه رو پوشال ها
    مشکل ازچی میتونه باشه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت شما بخیر باشه
      احتمال اره اون دیسک زیر پمپ جدا شده باشه که آب نمیکشه بیرون تست کنید ببینید فشار ایجاد میکنه یا نه اگ اوکی بود شلنگ و افشانک هارو تست کنید

      پاسخ
  48. فرحناز
    فرحناز گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    دیروز کولر رو میزی ۲۸۰۰ جنرال خریدم روشنش که میکنم بوی سوختگی زیاد میاد از بازش که کردم دیدم پمپ آب به حدی داغه که نمیشه بهش دست زد دست‌ طبیعی هست یا خیر؟ در ضمن مدام روشن نیست هر چند ساعت یکبار استراحت میدم بهش.
    ممنون

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام سرکاار خانوم وقت بخیر
      خیر طبیعی نیست و به احتمال زیاد پس از مدتی میسوزه
      داغ شدن پمپ کولر آبی

      پاسخ
  49. فرهاد
    فرهاد گفته:

    سلام،برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور کولر آبی و در نتیجه سوختن آن میشه از فیوز حرارتی روی بدنه یا داخل بدنه موتور استفاده کرد؟
    ممنون

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام فرهاد جان وقت بخیر
      بله خیلی هم خوب جواب میده اتفاقا
      دلالیل داغ شدن موتور کولر آبی

      پاسخ
  50. Hamidrassolii
    Hamidrassolii گفته:

    سلام. خسته نباشید. آقا یه الکتروموتور 1.6 اسب کولر آبی رو باز کردم کلید گریز خراب بود تعمیرش کردن به برق زدم روی دور کند و تند به راحتی کار میکنه اما پس از چند دقیقه ازش دود بلند میشه بازش کردم جایی که سیم بندی به تند هستش سه حلقه تا جایی که من میبینم اتصال کرده آیا موتور تجدید سیم پیچی میخاد یا یکی دیگه بخریم؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام حمید جان وقت بخیر
      به احتمال زیاد موتور آسیب دیده و باید سیم پیچی مجدد بشه

      پاسخ
  51. قلندر
    قلندر گفته:

    سلام
    کولرمابعدازدوسه ساعت که کارمیکنه ،دورش کندمیشه،دورتندهم که میزنیم تفاوت محسوسی نداره…یادآورمیشوم اول کاردورش خوبه…باتشکر

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام حامد جان وقت بخیر
      دینام باید تعویض بشه نیم سوز شده
      داغ شدن دینام کولر آبی

      پاسخ
  52. علی
    علی گفته:

    سلام وقت بخیر.پشت کلید کولر ما یه فاز هست و دو تا سیم دور کند و تند و یک سیم که مربوط به پمپ میباشد….این طبیعی هستش منظور سیمهای پشت کلید…..و اینکه یدفعه از پشت کلید یه صدایی اومد و کنتر خونه پرید و دیدم بوی بدی از پشت کلید میاد..باز کردم کلید کولر و دیدم اون تیغه هاش آب کردن …علت چیست نگران کننده که نیست؟ کلید و عوض کنم روشن کنم دیگه?

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام علی جان وقت بخیر
      بله سیم کشی کاملا درسته و ایراد از کلید هستش کلید رو از بازار تهییه کنید و تعویض کنید کار راه میفته
      علت داغ شدن موتور کولر

      پاسخ
  53. mehdi.mohammadzadeh988@gmail.com
    mehdi.mohammadzadeh988@gmail.com گفته:

    سلام آیا موتور دور کند و تند کار میکند امکان دارد سیمی را اشتباه وصل کردم که فشار به دینام بیاورد و داغ شود ؟

    پاسخ
  54. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام آیا کولر دور کند و تند درست کار میکند سیمهارا امکان دارد اشتباه وصل شده باشند و فشار به دینام بیاورد

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام مهدی جان وقت بخیر
      اگه سیم ها درست نصب شدن و دور موتور اوکی هست مشکلی پیش نمیاد چون اگه اشتباه نصب شده باشه عملکرد موتور به درستی کار نمیکنه

      پاسخ
      • علی هوشیار
        علی هوشیار گفته:

        سلام آقا وقتی موتورکولر روشن میکنم موتور روشن میشه ولی پره کولر رونمی چرخونه ولی بادست که یه حل ریز میدم میچرخه
        تسمه رو که در میارم موتور میچرخه
        البته بعضی وقتا کار میکنه بدون حل دادن
        ممنون میشم یه راهنمایی کنید

        پاسخ
  55. علی هوشیار
    علی هوشیار گفته:

    سلام آقا وقتی موتورکولر روشن میکنم موتور روشن میشه ولی پره کولر رونمی چرخونه ولی بادست که یه حل ریز میدم میچرخه
    تسمه رو که در میارم موتور میچرخه
    البته بعضی وقتا کار میکنه بدون حل دادن
    ممنون میشم یه راهنمایی کنید

    پاسخ
  56. زریبار
    زریبار گفته:

    سلام اقا موتور در دور کند داغ میشه و حتی سیمهاش که به کلید منتهی میشه مشکل چیه

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام ارادت
      موتور معیوبه و باید تعویض لشه چون داره آمپر میکشه
      دلایل داغ شدن موتور کولر آّی

      پاسخ
  57. مصطفی
    مصطفی گفته:

    با سلام موتور کولر دوهفته پیش به علت خراب بودن پلاتین کار نمی‌کرد و برم پیش سیم پیچ گفت علت از پلاتین و عوض کرد و درست شد الان یک ساعت کار میکنه بدنه موتور چنان داغ می‌شود که دست می‌سوزد چکار باید بکنم آیا سیم پیچی باید عوض بشود یا مشکل از جای دیگ است

    پاسخ
  58. کیانا
    کیانا گفته:

    سلام خسته نباشید ممنون که وقت میزارید جواب سوال های کاربران رو میدید همسرم فولی کوچیک رو شکسته بود تعویض کردش بعد تسمه ای که برای کموتور گرفته بود خیلی تنگ بود موقع جا ‌انداختن تسمه با زور و کلی تلاش تسمه رو جا انداخت بعد یک روز کار کرد ی صدایی هر از گاهی میداد چک کردم دیدم پره های خنک کننده موقع چرخیدن به بدنه گیر میکنه و با عث داغ شدن موتور و صدا میشه با دستم محور فولی کوچیکه رو حل دادم به داخل بعد با دست تسمه رو چرخوندم صداش قطع شد اما ی مقدار بیشتر چرخوندم انگار محور یک مقدار اومد پایین و دوباره پره های خنک کننده گیر میکرد به بدنه محور با دستم حل میدم داخل درست میشه گیر نمیکنه اما ی کم که کار میکنه دوباره محور با مشکل روبه رو میشه احتمالا موقع جا زدن تسمه و یک روز کار کردن با این تسمه فشار به محور اورده شده و محور یک مقدار انگار سر جاش نیست حالا باید چه کار کنم ؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام سرکار خانوم وقت بخیر
      خوب تسمه گشاد تر بندازید جای این کار ها یا موتور رو ریگلاژ کنید اینجوری موتور میسوزه
      دلایل داغ شدن موتور کولر آبی

      پاسخ
      • کیانا
        کیانا گفته:

        تسمه رو گشاد تر گرفتیم انداختیم اما الان دور کند موتور با زور میچرخه لامپهای اتاق چشمک میزنه اما دور تند خوب میچرخه البته ی کم که میچرخه صدای قژ قژ میده . چه مشکلی باعث پاره شدن تسمه میشه ؟

        پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *