دلائل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی و برطرف کردن آن دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست ؟مهم‌ترین علت داغ شدن موتور کولر که مهم‌ترین بخش کولر از نظر فنی میباشد.

داغ شدن موتور کولر می‌تواند به دلائل مختلفی بروز کند که می‌تواند عاملی بیرونی یا درونی داشته باشد. برای درک بهتر این مطلب به تعدای از مشکلاتی که می‌تواند باعث ایراد و اشکال در کولر آبی شود را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

که این مشکل را باید در زمان تعمیر کولر آبی از جهات مختلف مورد توجه و بررسی قرار داد و برای رفع آن اقدام کرد. باید توجه داشته باشید که تشخیص این موارد باید بوسیله یک فرد مطلع با دانش کافی در زمینه برق و کولر آبی انجام گیرد.

در ادامه به مواردی که می‌تواند باعث بروز این اختلال در کارکرد موتور کولر و داغ شدن آن شوند اشاره خواهیم کرد.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

علت اصلی داغ شدن موتور کولر آبی و راه‌حل آن

1- نوسانات ولتاژ در جریان برق اتصالی

 توجه داشته باشید که هرنوع نوسان در ولتاژ در جریان برق متصل به موتور کولر آبی هرچند کوچک و جزءیی می‌تواند باعث داغ شدن موتور کولر بشود.

نوسانات برق در حد 5 درصد میتواند باعث بالا رفتن دمای موتور کولر بشود.

و این مورد می‌تواند باعث سوختن سیم‌پیچی موتور کولر شود

2- قفل کردن پره های موتور

قفل کردن پره ها یا عملکرد نادرست سیستم می‌تواند باعث بالا رفتن بار موتور می‌شود .

و با یرخورد کوچک‌ترین ذره یا مواد جامد با فن یا پروانه کولر کارکرد پره مختل می‌شود و میتواند باعث داغ شدن موتور کولر آبی بشود.

3- بروز مشکل در پمپ آب کولر

در صورت بروز مشکل در پمپ آب و عملکرد نادرست یا کار نکردن پمپ آب که توسط چرخش اب آن کولر تولید باد خنک می‌کند.

می‌تواند باعث فشار به موتور کولر و در نتیجه داغ شدن موتور کولر بشود.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

داغ شدن موتور کولر آبی

4- تنظیم نبودن شناور کولر 

تنظیم نبودن شناور یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل است که باید دقت کرد که سطح شناور از حد پایین‌تر در نظر گرفته شود .

که باعث نشود که عمل خنک کردن در کولر اختلال پیدا کند که سبب بالا رفتن دمای موتور کولر شود.

نکته:

درصورت بی‌توجهی به مواردی که در بالا ذکر کردیم می‌تواند عملکرد کولر و موتور آن را با مشکل مواجه کند.

پس به طور مرتب به موتور استراحت داده و این موارداز نظر کارکرد درست مورد بازبینی قرار گیرد.

که باعث بالا رفتن در حرارت آن نشود و هم‌چنین سبب بالا رفتن طول عمر مفید موتور کولر می‌شود.

دلائل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

راه‌های پیش‌گیری از داغ کردن موتور کولر

دلایل داغ کردن موتور کولر آبی چیست؟ به تعدادی از موارد در پیش‌گیری از داغ شدن موتور کولر اشاره می‌کنیم:

1- برداشتن پوشش جانبی 

با برداشتن پوشش جانبی به راحتی می‌شود به سیستم درونی آن دست یافت که با باز کردن اسکرو و پیچ‌ها میتوان اجزای داخلی موتور بررسی کرد.

2- چک کردن فشار وارده به تسمه 

در زمان بازبینی و سرویس کولر آبی دقت کنید.

که تسمه موتور نباید خیلی محکم باشد یا خیلی شل و برای انجام این کار باید ان را با دست تست کنیم و از میزان فشار آن مطمئن شویم.

انجام این کار تا حدی نیاز به تجربه دارد که بتوانید میزان فشار شلی و سفتی آن را مناسب تنظیم کنید.

3- بررسی شفت‌ها و یاتاقان‌ها

کولر دارای یاتاقان‌ها و شفت‌هایی است که باید به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرند.

و به صورت دوره ای روغن‌کاری شود. هرگز بدون روغن‌کاری از آن استفاده نکنید. زیرا باعث داغ شدن موتور می‌شود.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

داغ شدن موتور کولر

4- چک کردن اتصالات برقی کولر آبی

به طور مرتب از سلامت اتصالات الکتریکی کولر آبی اطمینان حاصل کنید که بیش از اندازه گرم نشوند و یا کوتاه نباشند .

و حتما از کلید های مناسب و فیوزهای مناسب استفاده کنید.

زیرا بی کیفت بودن آنها می‌تواندباعث بالا رفتن دمای آن شده و در نتیجه سبب داغ کردن موتور کولر بشود.

5- ولتاژ ورودی به کولر مرتبا بررسی شود

موتور کولر آبی باید با ولتاژ مناسب یا کمتر از آن کارکند در صورت بالا رفتن ولتاژ اتصلات گرم شده و به سیم‌کشی و مدار کولر آسیب می‌رسد.

هم‌چنین می‌تواند باعث داغ شدن موتور کولر بشود.

ظرفیت ولتاژ (Voltage Capacity) چاپ شده در بدنه موتورهای الکترومکانیکی می تواند بهترین رفرنس برای بررسی تاثیرات ولتاژ در داغ شدن موتور کولرهای آبی باشد.

شما عزیزان در بالا دیدید که به تعدادی از موارد که می‌تواند باعث داغ شدن موتور کولر بشود اشاره شد از جمله :

  •  کارکرد  شناور و سطح آن
  • عملکرد ایمپلرها نحوه حرکت آنها
  • نحوه عملکرد فن و واترپمپ

در صورت عدم کسب نتیجه از مراحل بالا سایر اجزای کولر باید مورد بررسی شود.

که بهتر است این کار بوسیله یک سرویسکار با تجربه صورت گیرد تا مشکل به درستی عیب یابی و رفع شود

دلائل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

دلیل مهم داغ شدن موتور کولر آبی بعد از روشن شدن

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست ؟

در برخی موارد بلافاصله بعد از روشن کردن عواملی باعث داغ شدن موتور کولر آبی می‌شود

که دو علت عمده می‌تواند داشته باشد.

که این دو علت شامل:

  • موتور نیم سوز شده
  • بالا رفتن بار موتور

این موارد ذکر شده باید در زمان تعمیر کولر آبی- سرویس کولر آبی مورد توجه قرارگیرد.

علت اول: موتور نیم سوز

علت بروز این مشکل می‌تواند به دلیل از اتصال حلقه و کلاف ایجاد شود که این مورد می‌تواند.

باعث کوتاه شدن جریان الکتریکی شده و میدان مغناطیسی مناسبی برابی گردش ان بوجود نیاید .

و سبب داغ شدن موتور و نیم‌سوز شدن آن می‌شود برای برطرف کردن آن باید محل اتصال را عایق‌کاری شود .

در هرکدام از سیم‌پیچ های کمکی و اصلی میتواند اتصال حلقه و یا اتصال کلاف به کلاف بوجود آمده باشد.

اگر امکان عایق‌کاری نباشد باید سیم‌پیچی تعویض گردد.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

داغ شدن موتور کولر

علت دوم : بالا رفتن بار موتور

این مورد زمانی رخ می‌دهد که از موتور توان بالاتری گرفته شود .

که این جریان عبوری با سطح مقطع و تعداد دور موتور هماهنگی ندارد و این بالا رفتن بار موتور باعث داغ کردن موتور کولر می‌شود.

و برای برطرف کردن آن نباید مداوم از آن استفاده کرد و سریعا باید بار موتور کم شود.

علاوه بر جریان در یافتی بوسیله سیم‌پیچ اصلی ،سیم‌پیچ کمکی هم بدلیل اینکه از مدار خارج نمی‌شود جریان دریافت می کند .

برای اطمینان از صحت عمل کرد کلید گریز از مرکز باید به صدای کنتاکت آن در حالت دور گرفتن موتور و از دور افتادن آن گوش کرد و برای رفع این مشکل باید کلید سرویس و یا تعویض شود.

دلائل داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

 تشخیص علت اصلی داغ شدن موتور کولر توسط سرویسکار

شما عزیزان دقت داشته باشید که مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم.

مواردی هستند که معمولا با کمک یک سرویس کار با تجربه باید مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد تا به شکل مناسب و درست برطرف شود.

زیرا نداشتن دانش کافی از برق و سیستم الکتریکی کولر می‌تواند به افراد ناوارد و دستگاه شما آسیب‌های جانی و مالی بزند.

برای تشخیص درست موارد ذکر شده حتما با سرویسکاران با تجربه تماس بگیرید و خود اقدام به انجام این کار نفرمایید.

گروه فنی سرویسکاران 24 با کادر ی مجرب در خدمت شما عزیزان می‌باشد.

81 پاسخ
  1. مهدی امینی
    مهدی امینی گفته:

    سلام موتور کولر ما خیلی داغ کرده بود خاموشش کردیم الان هرچی میزنیم راه نمیفته دلیلش چیه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام مهدی عزیز
      به احتمال زیاد بوش های عقب و جلو جام کرده و نیاز به تعویض درب جلو و یا عقب دارد البته در صورتی که سیم پیچی سالم باشد

      پاسخ
    • سعید
      سعید گفته:

      باسلام وخسته نباشید
      موتورکولرم کمی آب روی خازن اش ریخته شد،گذاشتم خشک شد موتور الان کمی صداش بیشترشده و بشدت داغ میکنه
      جوری که دست خیس بزنی بهش، جیز میکنه.
      لطفا راهنمایی بفرمایید
      تشکر

      پاسخ
  2. رضا باقری
    رضا باقری گفته:

    آیا از داخل سوکت شماره ی 9 به سیم نول متصل میشود یا نه

    پاسخ
  3. رضا باقری
    رضا باقری گفته:

    آیا از داخل سوکت شماره ی 9 به سیم نول متصل میشود یا نه چرا موتور کولر داغ میکند

    پاسخ
    • زبانکده
      زبانکده گفته:

      با سلام من سیم کشی خونه از پشت پریز تا موتور کولر را دادم عوض کردن و سیم خوب هم انداختن اما بصورت اتفاقی متوجه شدم موتورم کولر داغ میشه دو تا برقکار اوردم بعد چک کردن گفتن نول ورودی ساختمان فاز شده یا گفتن دوفاز شده زنگ بزن اداره برق سوال من اینه ایا این مورد ربطی به داغ شدن موتور کولر داره چون موتور کولر را سه روز پیش دادم سرویس کامل کردن و گفتن سالمه

      پاسخ
      • alireza
        alireza گفته:

        سلام وقت بخیر
        قطعا اگه دینام کولر دو فاز بشه باعث سوختن و یکی از دلایل داغ شدن موتور کولر همین دو فاز بودنشه

        پاسخ
  4. Mamareza
    Mamareza گفته:

    درود بر شما موتور کولر خوب بود داشت کار میکرد یه دفعه موتور یه تِق صدایی کرد و خاموش شد.من بلا فاصله کولر خاموش کردم برسی که انجام شد موتور قفل کرده بود اصلا حرکت نمیکنه.لطفا راهنمایی کنید متشکرم.

    پاسخ
    • حسام برزیده
      حسام برزیده گفته:

      کولر ما دو سه ساعت که کار میکنه یهو شل میشه باد یواش میزنه دو سه بار خاموش روشن کنی نیم ساعت بذاری خاموش باشه درست میشه مشکلش چیه ؟

      پاسخ
  5. مهدی
    مهدی گفته:

    موتور کولر من خیلی سرو صدا های عجیبی میداد بعد هم ویبره میزد وداغ میکرد جام هم نکرده علت این چی میتونه باشه؟

    پاسخ
  6. مهدی داودی
    مهدی داودی گفته:

    باسلام من یه کولرابی نو خریدم بعداز یک ساعت کار کردن موتوربیش از حد داغ میشه در حدی که دست خیس میکنم میزنم به بدنه موتور جلزولز میکنه از ترسم خاموش میکنم که نسوزه ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
  7. یوسف
    یوسف گفته:

    سلام من یه کولر ۲۸۰۰ نو خریدم موتور بعد از یک ساعت که کار کرد خاموشش کردم به شفت موتور تا دست میزدی می‌سوختی ایا تو کولر های کوچیک عادی هست یا موتور معیوب هست

    پاسخ
  8. یوسف
    یوسف گفته:

    سلام روی دور تند که میرفت بوی داغی با پلاستیک سوختگی میداد

    پاسخ
  9. مصطفی
    مصطفی گفته:

    یه کولر 7500 گرفتم با موتور الکتروژن رو دور کند سه ساعت کار کرد بعدش داغ کرد متوجه نشدم کلا سوخت، یه موتور جدید از همین مارک گرفتم اینم ده دقیقه کار میکنه فوری داغ میکنه علتش چی میتونه باشه؟
    راستی میگم فاز کولر حتما باید به فاز پریز وصل بشه؟
    تسمه و پواتر پمپ و سیم کشی و… کاملا درستن

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام مصطفی جان
      قطعا موتور داره آمپر میکشه و مطمعنی که سیم هارو درست وصل کردی؟
      فک میکنم مشکل سیمکشی داری

      پاسخ
      • محمد
        محمد گفته:

        سلام من هم همین مشکل را داشتم و سیم کشی سالم بود ولی وقتی آمپر مصرفی را اندازه گرفت به جای 4 آمپر 20 آمپر مصرف می کرد و بعد از بررسی مشخص شد کلید دور کند و تند کولر مشکل داره و هم زمان سیم دور تند و کند با هم به فاز وصل بود شما هم چک کنید.

        پاسخ
  10. علی اصغر محمد بیکلو
    علی اصغر محمد بیکلو گفته:

    با درود و سلام .خسته نباشید سوالی داشتم البته یکبار نوشته ام اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردم.سوال بنده اینست آیا نصب محافظ برق برای کولر آبی مفید است ؟ و اگر جواب مثبت است چگونه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام اردلان جان وقت بخیر
      احتمالا درب عقب یا جلو و یا پلاتین موتور ایراد داره باید چک بشه

      پاسخ
  11. احمد
    احمد گفته:

    سلام و ادب
    موتور کولر من 5000 هزار موتوژن هست، سال گذشته هیچ مشکلی نداشتیم، امسال ک روشنش کردیم دو سه روز اول خوب بود ولی اخیرا موتور پنج دقیقه کار میکنه بعد یهو قطع میشه، ی فیوزی روی خود موتور هست اونو ک میزنیم شروع ب کار میکنه، ولی تا زمانی ک داغ باشه فیوزم عمل نمیکنه روی بخشی از موتور شوره زده اب، ایا ممکنه موتور نقم سوز شده باشه؟ یا اینکه مثلا اگه جای دور تند و کند رو اشتباه وصل کرده باشم این ایراد ب مرور زمان ایجاد شده باشه؟ پیش تعمیر کار ک بردم میگه درسته مشکلی نداره، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت بخیر احمد جان
      موتور به اصطلاح اواخر عمرشه و داره آمپر میکشه که فیوز روی دینام میپره و باید تعمیر بشه

      پاسخ
  12. Alireza
    Alireza گفته:

    سلام
    موتور کولر آبی من داغ می‌کنه و بوی سوختگی (لاستیک سوخته) میاد، نظر شما چی هستش

    پاسخ
  13. عیسی
    عیسی گفته:

    سلام من کولرم دو یا سه ساعت که کار میکنه وخاموشش که میکنیم کولر موتورش روشن میشه ولی پره نمیچرخه باهاش که ور مبرم و چند بار با دست پره رو میچرخونم دوباره کار میکنه . میشه کمک کنید

    پاسخ
  14. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام
    موتور کولر خاموش شد
    رفتم چک کردم هیچ ایراد ظاهری نداشت. آوردم بازش کردم محل گردش شافت آرمیچر رو روغنکاری کردم، و تمیزش کردم. خیلی روان تر شد.
    بستمش، نصبش کردم
    نیم ساعت کار کرد دوباره خاموش شد و داغ شده.
    دلیل احتمالی چی می‌تونه باشه. سپاس از پاسخگویی شما.

    پاسخ
      • علیرضا
        علیرضا گفته:

        نه
        به این صورت هست که با وجود اینکه آرمیچر با دست به راحتی میچرخه، اما جریان برق که وصل میشه آرمیچر تو زور میمونه و تکون نمیخوره. گاهی اوقات هم بدون مشکل با وصل جریان برق، می‌چرخه اما بعد از یک ساعت داغ می‌کنه و قفل میشه.

        پاسخ
  15. بهنام
    بهنام گفته:

    با سلام
    کولر رو دور تند نمیره و تا ۲۰ ثانیه کار میکنه خیلی داغ میکنه و بو میده
    البته راحت میچرخه ولی انگار یه بار زیادی روی دینام هست و صداش زیاد شده
    مارک موتوژن هم هست
    مشکلش چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام بهنام جان وقت بخیر
      موتور کولر آبی داره آمپر میکشه و باید باز بشه سیم پیچی چک بشه ببینیم ایراد از سیم پیچی موتور کولر هستش یا از درب های موتور ایراد داره

      پاسخ
  16. مصطفی
    مصطفی گفته:

    با سلام هزینه درب کاسه جلو و عقب و تعویض کلاچ دینام و اجرت کار چقدر میشه
    یه بنده خدایی اومد انجام داد خواستم بپرسم حدود قیمت چنده

    پاسخ
  17. عرفان
    عرفان گفته:

    سلام و عرض خسته نباشید
    من موتور نو سه چهارم موتوژن گرفتم تمام سیم کشی های موتور رو هم برق کار با اوهم متر چک کرده کلید و ترمینال کولر رو هم عوض کردم….یاتاقان ها و شفت هم تعویض شده….تسمه هم میزون…اما باز دست که به موتور کولر میزنم یکم داغیش بیش از اندازس….لطفا راهنمایی کنید داغی موتور تا چه حد قابل قبوله و علت داغی چی میتونه باشه؟؟؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام عرفان جان وقت بخیر
      اگه داغیش به حدی باشه که بشه دستتو روش نگه داری ایرادی نداره چون ذینام های 3/4 کمی بیش از بقیه دینام ها داغ میشن
      اما اگه بیش از اندازه دازه داغ میشه خود موتور ایراد داره

      پاسخ
  18. یوهنا رسول
    یوهنا رسول گفته:

    سلام من کولر گازی پشت پنجره ای دارم

    اما سوالم مثل همین کولرهای آبی هست
    موتور فن کولرم به شدت داغ میکنه و آمپر میکشه،،،وقتی روشنش کردم ده آمپر بود اما هر دقیقه که میره یک آمپر بهش اضافه میشه تا شانزده آمپر رفت و من خاموشش کردم چون به شدت داغ کرد ، اما قبل اینکه اینطور بشه برق محلمون دو فاز شد و خیلی از وسیله هامون سوخت ، به نظرتون فنش تعمیر میشه یا باید یکی دیگه بخرم؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام وقت بخیر دوست گلم
      قطعا سر همون دو فاز شدن این مشکل پیش اومده و عموما قابل تعمیر هستش باز هم بستگی به مدل دستگاه داره

      پاسخ
      • یوهنا رسول
        یوهنا رسول گفته:

        والا یه میلیون دادم
        مال خودشم طرف برد برای خودش ، عوضش کرد برام

        پاسخ
  19. حسین
    حسین گفته:

    سلام
    وقتتون بخیر
    یه کولر آبی 4500 دارم که چند وقتی بود که بعد از چند ساعت کار داغ میکرد و موقع داغ شدن قفل می‌کرد؛ بایستی میذاشتی خنک شه تا دوباره به کار (گردش) بیفته.
    دیشب انقد موتورش داغ شده بود که دستگیره پلاستیکی دینام ذوب شده بود و فیوز مربوط به برق کولر پرید. الان دیگه هر بار که دکمه روشن شدن موتور رو میزنم فیوز می‌پره و عملا قابلیت روشن شدن نداره.
    در توضیح بگم که واتر پمپ سالمه و دینام وچار آب خوردگی نشده.
    ممکنه راهنمایی بفرمایید؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام حسین جان وقت بخیر
      متاسفانه موتور کولر آبی دچار سوختگی شده و باید یا سیم پیچی بشه و یا تعویض بشه

      پاسخ
  20. فرزاد
    فرزاد گفته:

    باعرض سلام وادب؛
    کولرمنزلم ۴٠٠٠ آبسال میباشدوموتورآن هم الکتروژن یک دوم بود.چندروزقبل الکتروموتورکولر،نیم سوزشد(بعدازچندثانیه دودازموتوربلندمیشد)تعمیرکارگفت: موتورهای یک دوم الکتروژن قابل سیم پیچی نمیباشد،بهمین خاطریک موتور نو یک دوم بامارک موتوژن خریدونصب کردم.حالا بخاطرترس ازسوختن مجدد موتور!!!هرروزیکمرتبه موتورکولررابازدیدمیکنم.احساس میکنم بعدازدویاسه ساعت کارکردن،بدنه موتوربیش ازحدداغ میشود،طی تماس باواحدخدمات موتوژن به بنده گفتندکه سفت کارکردن موتور آکبند(تامدتی)طبیعی است وداغی موتورهم همبنطور.
    سوالم ازشمابزرگواران اینست که بدنه موتور(بعدازسه-چهارساعت کارکردن)داغ میشودبطوریکه بالمس آن حدود پنچ یاشش ثانیه میتوان انگشت راروی آن قراردادامابعدازپنج یاشش ثانیه داغی بدنه انگشت دست راکمی میسوزاند.آیابنظرشمااین داغی طبیعیست؟
    سفت کارکردن موتورچطور؟
    بسبارمتشکرم

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام فرزاد جان وقت بخیر
      اصلا نگران نباش و نیازی نیست هر چند ساعت یک بار تشریف ببرید چک کنید حتی اگه موتور کولر هم بسوزه ضمانت داره و تعویض میکنن برات و همکاران ما در موتوژن درست گفتن به خاطر کمی جذب بودن بوش های درب موتور ، کمی بیشاز حد معمول داغ میشه

      پاسخ
      • فرزاد
        فرزاد گفته:

        علیرضاجان عزیز،
        درودوعرض ادب وتشکرفراوان بخاطراینکه بدون چشمداشت وباتعهدبالا،سعی دربرطرف کردن مشکلات هموطنان وازجمله بنده کمترین میفرمایید.
        سپاسگزارم بابت جوابگویی ورفع نگرانی بنده.ازخداوند،سلامت،سعادت وسیادت شمامهربان راآرزومیکنم.
        فقط یک سوال مجددازخدمتتون داشتم،امروزضمن کنترل روزانه ازموتورکولر!!!متوجه شدم که ازداخل سوراخهای زیرین انتقال گرمای روی پوسته مقدارکمی روغن ترشح نموده بطوریکه بادست زدن به زیرموتور،انگشتانم روغنی شد،آیااین ترشح روغن هم طبیعیست؟مجددااززحمات شماتشکرمینمایم.

        پاسخ
  21. اشکان
    اشکان گفته:

    سلام
    سوالم اینه که داغ شدن موتور کولر تا چه اندازه ای طبیعی است؟ یعنی بعد از چند ساعت کار کردن اگر دست به بدنه موتور بزنم احساس داغی زیادی میکنم. طبیعیه؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام اشکان جان وقت بخیر
      تو این هوای گرم داغ شدن موتور کولر آبی تا حدی که بشه دست گذاشت روی موتور عادی هستش اما بیش از این باشه باید چک بشه

      پاسخ
  22. نرجس عابدین زاده
    نرجس عابدین زاده گفته:

    سلام وقت بخیر دینام کولر موتوژن ۳/۴ است دست روی دینام میگذاریم دست میسوزه علتش و نمیدونم

    پاسخ
  23. نرجس عابدین زاده
    نرجس عابدین زاده گفته:

    موتور دینام کولر نوتوژن ۳/۴ است وقتی یک مدت روشن است خیلی داغ میکنه خنک نمیکنه

    پاسخ
  24. نرجس عابدین زاده
    نرجس عابدین زاده گفته:

    سلام دینام کولر موتوژن است ۳/۴ زمانی که روشن میکنیم یک مدت کار میکنه داغ میشه

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام سر کار خانوم عابدین زاده وقتتون بخیر
      تو این فصل گرم شدن دینام طبیعیه اما اگه در حدی داغ بشه که نتونید دست روی دینام بزارید داره آمپر میکشه و باید قبل از سوختن چک بشه میتونه ایراد از درب های عقب جلو دینام باشه

      پاسخ
  25. محمود کلاشلو
    محمود کلاشلو گفته:

    سلام خسته نباشید تقریبا حدود 2 ماه پیش دینام سوخته کولر 4500 رو تعویض کردم با یه دینام موتوژن از همون روز اول احساس کردم دینام یه مقداری زیادی گرم میشه ولی زیاد توجه نکردم گفتم شاید نو هستش طبیعیه ولی روی دور تند که زده میشد بلافاصله داغ میشد و بوی سوختگی میداد تا اینکه هفته پیش تعمیرکار آواردم گفت این مدت موتور دو فاز کار میکرده ولی موتورت خوشبختانه نسوخته حالا برام پول برق اومده حدود 215 هزار توان سوال من اینه 1 موتور سالم مونده یا نه 2 دو فاز بودن باعث مصرف بیشتر برق میشه . ممنون میشم پاسخ بدین

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام محمود جان وقت بخیر
      مگه همون سیم هایی که از دینام قبلی جدا کردی مجدد نزدی روی دینام جدیده؟
      بعد یه سوال دیگه اقای تعمیرکار برای رفع دو فازی چه اقدامی کرد؟
      موتور دو فاز باشه به یک ساعت نمیکشه میسوزه و فک نمیکنم دو فاز شده باشه بیشتر حس میشه که تسمه کمی سفت بوده و سر جریان پول برق ارتباطی به تک فاز دو فاز نداره

      پاسخ
  26. بهروز
    بهروز گفته:

    سلام وقت بخیر
    موتور کولر رو دست میزنی داغ شده، خیلی بیش از حد داغه
    ولی با این حال کار می‌کنه و اصلا اتصالی برق بدنه هم نداشته که نیم سوز بشه
    علت چه می‌تونه باشه؟؟؟؟

    پاسخ
  27. میرجعفری
    میرجعفری گفته:

    سلام کولر به مدت دوسال است نصب شده آبسال موتور خیلی داغ می‌کنه و رله داخل موتور عمل می‌کنه و موتور قطع میشه (یه کلید برروی خود موتور هست به نظر رله حرارتی هست ) ممنون میشم کمکم کنید
    تسمه شل هست پمپ آب و شناور هم مشکلی ندارد

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام جناب میر جعفری عزیز
      احتمالا درب موتور ایراد داره و باید موتور باز بشه تا مشخص بشه ایراد از درب هست یا از سیم پیچی

      پاسخ
  28. ایمان
    ایمان گفته:

    باسلام موتورکولرهمین ک عادی ب برق میزنم داغ میکنه مشکل چی میتونه باشه

    پاسخ
      • م
        م گفته:

        موتور کولرم سوخته۳/۴بوده

        ایا الان میتونم یه موتور۱/۲ که از قبل خونه دارم بجاش بگذارم
        مشکلی ایجاد نمیشه بعدا؟
        یا بهتره همون موتور خودشو سیم پیچی کنم مجددا همونو بزارم

        پاسخ
  29. Sattar
    Sattar گفته:

    با عرض سلام
    سوالی که داشتم اینه
    یک موتور کولر هست که موقع کار
    اگه یک پایه ولت متر رو به دوری که داره کار میکنه،مثلا دور کند،بزنی و پایه دیگه ولت متر رو به بدنه موتور اتصال بدی
    حدود ۱۹۴ ولت،ولتمتر نشون میده
    ایا این طبیعیه؟
    جای نول و فاز رو روی سوکت ورودی برق موتور اگه عوض کنیم،مثلا نول رو به دور کند و فاز رو به محل نول بزنیم…وقتی فاز متر به بدنه موتور متصل بشه چراغش روشن میشه…
    آیا این عادیه یا اینکه موتور مشکل داره؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام ستار جان وقت بخیر
      اگه شما فاز رو به پایه وسط و نول رو به پایه هایکند یا نول بزنید باعث آسیب خوردن به موتور میشید

      پاسخ
      • Sattar
        Sattar گفته:

        سلام مجدد خدمت جناب علیرضا
        این جابجایی حسب اتفاق انجام شد و چون فازمتر رو روشن کرد من با ولت متر به همون حالت تست کردم و مقدار ۱۹۴ ولت رو دیدم.
        فقط سوال من اینه که این حالت یعنی برقدار بودن بدنه با لحاظ شرایط جابجایی جای نول و فاز آیا طبیعیه یا اینکه موتور ایراد داره؟
        ممنونم از حسن توجه شما دوست عزیز..

        پاسخ
  30. محمد
    محمد گفته:

    با سلام و احترام خدمت شما عزیزان
    محمد ابراهیم زاده هستم از شهرستان مرودشت استان فارس
    ۱۸ سال تجربه برق صنعتی و ساختمان دارم و مدت هشت سال نصاب و تکنسین تعمیر کولرهای آبی خانگی و صنعتی سلولزی و معمولی و همچنین نصاب و تعمیرکار سیستمهای گرمایشی مانند فن هیترها،جت هیتر،کوره های هوای گرم و سیستمهای سرمایش صنعتی مرغداری ها و گلخانه ها و…
    باعث خوشحالی منه که با این سایت آشنا شدم.آماده همکاری با شما و تبادل نظر در مورد سیستمهای گرمایشی و سرمایشی میباشم.

    پاسخ
  31. مجتبي
    مجتبي گفته:

    سلام
    بعداز روانكاري ياتاقان ها كلا كولر از كار افتاد
    الان روشن كه ميكنم صدا مياد ولي پره ها حركت نميكنن و موتور داغ هستش
    با دست پره ها به راحتي حركت ميكنن
    علت چيه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *