سیم پییچی پمپ کف کش

 سیم‌پیچی پمپ کف‌کش ، لجن‌کش ، الکتروموتور و پمپ شوفاژی

سیم‌پیچی پمپ کف‌کش پمپ لجن‌کش – کاربرد پمپ کف‌کش این است ،که شما توسط این پمپ می‌توانید آب‌های محلول در پایین‌ترین سطوح را تخلیه کنید. پمپ کف‌کش و لجن‌کش از پرکاربردترین پمپ‌ها هستند، که در صنعت آبرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. که معمولا  با اندازه‌های مختلف و بر حسب اینچ وجود دارد. اینچ در پمپ قطر خروجی آب است . و در صورت سوختن باید سیم‌پیچی مجدد شوند.(سرویسکاران 24)

معرفی انواع پمپ‌های کف‌کش

  1. الکتروپمپ کف‌کش تک‌فاز
  2. پمپ کف‌کش سه فاز

هستند که پمپ کف‌کش و پمپ لجن‌کش به صورت فلوتر و ساده تولید می‌گردد و کشورهای سازنده , پمپ کف‌کش ایتالیایی ، پمپ کف‌کش چینی و پمپ کف‌کش ایرانی است و به دلیل کیفیت‌های متفاوت , قیمت آنها نوسان دارد .
نحوه عملکرد کف‌کش فلوتر به این صورت است که وقتی آب از سطح پمپ پایین‌تر باشد فلوتر پمپ فرمان می‌دهد که کف‌کش قطع کند.

قیمت پمپ کف‌کش

قیمت پمپ کف‌کش بستگی زیادی به ارتفاع و قدرت و کیفیت و هم‌چنین كشور سازنده پمپ کف‌کش و لجن‌کش دارد. جنس پروانه پمپ کف‌کش از برنج است ولی بعضی از تولید‌کنندگان کف‌کش بر اساس سفارش پروانه استینلس استیل و نوریل (باکالیت) هم تولید می‌کنند . و  شفت آنها معمولا از جنس استینلس استیل است که در برابر آب مقاوم است که به پمپ کف‌کش ضد زنگ هم معروف شده است.

پمپ‌ها به دو قسمت اصلی مکانیکی و الکتریکی تقسیم می‌گردند، در قسمت  الکتریکی که شامل سیم‌پیچی است. که از جنس مس هستند ، و در بخش مکانیکی که شامل رتور و استاتور و پروانه‌ها می‌شود. این دو بخش الکتریکی و مکانیکی کنار یکدیگر باعث کارایی پمپ می‌شوند که بخش الکتریکی شامل سیم‌پیچ یا استاتور پمپ و بخش مکانیکی که پروانه پمپ روتور می‌باشد

موارد استفاده پمپ‌های کف‌کش :

  • تخلیه آب استخر
  • تخلیه پس آب‌های بارانی
  • انتقال آب از مخازن آبیاری کشاورزی
  • مصارف آب شرب
  • کف‌شکنی

کشورهای تولید کننده پمپ‌های کف‌کش:

  1. پمپ کف‌کش ایرانی
  2. پمپ کف‌کش ایتالیایی
  3. پمپ کف‌کش چینی

برخی از مدل‌های پمپ‌های کف‌کش :

  • کف‌کش استیل
  • کف‌کش چدن
  • کف‌کش آلومینیوم
  • کف‌کش تکنو پلیمر
  • کف‌کش اسکوبایی

برندهای پمپ کف‌کش :

  • پمپ کف‌کش پدرولو ایتالیا ، پمپ کف‌کش پنتاکس ایتالیا ، پمپ کف‌کش لوارا ایتالیا
  • پمپ کف‌کش استریم چین ، پمپ کف‌کش ویکتوری چین ، پمپ کف‌کش ایکار چین ، پمپ کف‌کش الکو چین ، پمپ کف‌کش دیانا چین
  • پمپ کف‌کش توان تک ، پمپ کف‌کش بهاران نوین ، پمپ توان تک ، پمپ کف‌کش آبار پمپ ، پمپ کف‌کش فدک ، پمپ کف‌کش جهان پمپ ، پمپ کف‌کش آسیا ، پمپ کف‌کش ورونیکا ، پمپ کف‌کش اسپرونی ایتالیا ، کف‌کش راد ، پمپ کف‌کش ارزان
سیم پیچی پمپ کف کش

سیم‌پیچی کف‌کش و لجن‌کش

جنس سیم‌پیچی پمپ کف‌کش و سیم‌پیچی پمپ لجن‌کش از مس است اما در بعضی موارد تولیدکنندگان از آلومینیوم هم برای سیم‌پیچی استفاده می‌کنند،که استاندارد نمی‌باشد . پمپ‌ها انوع مختلفی دارند که برای مواردی مثل مناطقی که آب شور باشد و یا PH آب بالا است از کف‌کش استیل و یا کف‌کش با بدنه پلاستیک که به آن کف‌کش  آب شور هم گفته می‌شود استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است در مناطقی که آب معمولی است، و مشکل شوری و ph ندارداز کف‌کش بدنه چدن و یا آلومینیوم استفاده می‌شود. در مواقعی که کف‌کش زیاد کار می‌کند و زمانی که سطح آب پایین است، برای جلوگیری از سوختن کف‌کش  قطعه‌ای وجود دارد. به نام فلوتر که کار آن وسیله قطع و وصل کردن پمپ می‌باشد، و نحوه عملکرد آن به این صورت است که وقتی آب از سطح پمپ پایین باشد دستور قطع می‌دهد و وقتی که آب از پمپ بالاتر دستور وصل می‌دهد.

سیم پییچی پمپ کف کش

تعمیر کف‌کش چاه

سیم‌پیچی پمپ کف‌کش – این پمپ‌‌ها برای پمپاژ آب صاف طراحی و تولید شده‌اند و به دلیل  امتیاز هد و دبی بالا و نصب راحت به طور عمده برای پمپاژ آب از چاه ها، رودخانه‌ها و استخرها و آبیاری مزارع بکار می‌رود. قطر ذرات معلق در آب برای این پمپ‌ها بسیار مهم است.  و برای بکارگیری در مناطق شن‌زار توصیه می‌گردد، که بایدبر روی دستگاه توری مناسب نصب شود که از ورود شن و ماسه به درون پمپ جلوگیری شود.

سیم پییچی پمپ کف کش

تعمیر کف‌کش راد پمپ

سیم‌پیچی پمپ کف‌کش – تعمیر و نگهداری پمپ کف‌کش راد پمپ نیاز به تجربه  دانش لازم دارد، و از آنجا که این پمپ مستغرق می‌باشد. و باید در درون سیال قرار بگیرد و به هیچ‌عنوان نباید خشک کار کند، درصورت بروز هر ایراد و مشکل احتمالی پمپ باید سریعا به کارگاه فرستده شود و پمپ برای آببندی مجدد تعمیر و اورهال گردد.

شناور کف‌کش

پمپ شناور نوعی پمپ آب سانتریفیوژ مستغرق می‌باشد. و کاربرد آن در زمین‌های زراعتی و باغ‌ها می‌باشد که نیازمند استخراج آب از زیر زمین از چاه‌های کم عمق و یا عمیق است. این پمپ را پمپ چاه عمیق و یا پمپ آبیاری هم می‌گویند. پمپ شناور تا وقتی‌که کاملا در آب غوطه ور نشود کار نمی‌کند.  پمپ شناور به صورتی ساخته و طراحی شده که آب را با فشار به سطح زمین می‌رساند.  و در دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز برای استفاده خانگی و صنعتی تولید می‌شوند.

سیم پییچی پمپ کف کش

تعویض روغن پمپ کف‌کش

تعویض روغن پمپ به این صورت انجام می‌شود:

  • روغن پمپ را بعد از ۴۰۰۰ هزار ساعت کار و در سال یک بار باید تعویض گردد.

نحوه تعویض روغن پمپ کف‌کش

پمپ کف‌کش را به صورت افقی قرار می‌دهیم به شکلی که جا برای یک ظرف در بخش زیرین درپوش ۹۰۳ وجود داشته باشد ، و سپس درپوش را باز کرده و همراه واشر ۴۱۱ برمیداریم و روغن را خارج می‌کنیم.  در صورتی که روغن تمیز بود یعنی به رنگ زرد روشن یا سفید بود نشانه این است که آب بندی مکانیکی سالم است. و بعد از آن تعویض روغن را انجام دهید امادر صورتی که در محفظه آب وجود داشت  آببند مکانیکی را مورد بررسی قرار دهید و اگر خراب شد باید تعویض شود.

درجه روغن پمپ کف کش و میزان آن:

در زمان راه‌اندازی اولیه پمپ کف کش از روغن پارافینی که در محفظه پمپ توسط کارخانه پر شده استفاده شود. بدلیل اینکه این کار عمر مفید آب بند مکانیکی را بالا می‌برد اما در مراحل بعدی می‌توانید از هر نوع روغن موتور همراه با ماده افزودنی یا بدون آن با درجه SAE10W تا SAE20W استفاده کنید.

سیم پییچی پمپ کف کش

قطع کن پمپ‌های کف‌کش

در اصل فلوتر که به آن قطع کن هم گفته می‌شود، یک کلید کوچک است که در درون یک محفظه ضدآب قرار دارد و تا بتواند ارتفاع سطح آب داخل مخزن را تشخیص دهد و براساس آن قطع و وصل کردن پمپ را تحت کنترل داشته باشد.

نحوه عملکرد فلوتر یا قطع کن

نحوه عمل فلوتر ساده است؛ به ین صورت که با بالا رفتن سطح آب در داخل مخزن و چاه کلید درون دستگاه فلوتر استارت شده و فرمان روشن شدن را به پمپ می‌دهد و هر زمان که پمپ آب داخل مخزن را تا حد معینی خالی کرد و سطح آب پایین رفت ، کلید فرمان قطع کردن را صادر می‌کند که مجدد  آب درون مخزن جمع گردد.

در اصل کاربرد فلوتر در سیستم‌ تخلیه آب، مانند تصفیه آب که دائم مخزن  پُر و خالی میشود فلوتر با اتوماتیک کردن پمپ براساس ارتفاع آب در مخازن‌، کار را برای شما راحت میکند. یعنی با پُر شدن مخرن پمپ روشن میشود و بعد  از انتقال آب به مرحله بعد پمپ خاموش میشود تا مخزن دوباره از آب پُر شود.

اهمیت فلوتر یا قطع‌کن

مهم‌ترین وظیفه فلوتر این است که از بدون آب کار کردن پمپ جلوگیری کند و همین‌طور جلوگیری از سوختن پمپ در اثر داغ کردن است. اهمیت فلوتر وقتی بیشتر می‌شود که از آن برای اتوماتیک کردن پمپ در مخزنهایی که دائم پُر و خالی می‌شوند از آن استفاده کنید.

آیا داشتن فلوتر یا قطع‌کن ضروریست

این امر بستگی به نوع کاربری شما دارد؛ اگر برای تخلیه مخازن آب استفاده می‌کنید که دائم پُر و خالی می‌شود، حتما به آن نیاز دارید، اگرکف‌کش یا شناور را برای یک چاه نصب می‌کنید و سطح آب آنقدر پایین نمی‌آید که پمپ بدون آب کار کند و یا حجم کمی از آب را تخلیه می‌کنید مانند کارهای کوچک خانگی، در این موارد نیاز ندارید از کلید قطع کن استفاده کنید.

بروز خرابی فلوتر

اکثر مشکلات کف کش و شناورهای خانگی بدلیل خرابی فلوتر آن است و با تعویض آن مشکل برطرف می‌شود. در بیشتر موارد خرابی فلوتر از نشت آب، وارد آمدن ضربه ، قطعی شدن سیم اتصال و یا زنگ‌زدگی و خرابی مدار کلید ست.

سیم پییچی پمپ کف کش

تعمیر کف‌کش و لجن‌کش استخری

سیم‌پیچی پمپ کف‌کش – لجن‌کش‌ها هم از دسته پمپ‌های مستغرق می‌باشد که توانایی کشیدن  آب گل‌آلود از چاه و منبع و استخر و کانال آب را دارا می‌باشد.یکی از مزایای لجن‌کش‌ها نسبت به کف‌کش‌ها و الکتروپمپ شناور در نوع پروانه بکار رفته در  آن می‌باشد.

پروانه پمپ‌های لجن‌کش بازتر از کف‌کش است و توانایی ردکردن آب و آب گل‌آلود و ذرات معلق درشت از مانند لجن برگ و چوب و شن و ماسه را هم دارد.

برخی از لجن‌کش‌های ایرانی و اروپایی دارای پروانه خوردکن می‌باشند که توانایی خورد کردن اجسام درشت‌تر را هم دارند. پمپ لجن‌کش استخر برای خارج کردن آب استخرهای کشاورزی که همراه با لجن هستند و هم‌چنین برای آبیاری قطره‌ای و سنتی کاربرد دارند.

نکات لازم برای خرید لجن کش استخر

برای خرید لجن کش باید موارد خاصی را مورد بررسی و توجه قرار داد. که این موارد عبارتند از :

  • ارتفاع چاه و مخزن یا استخر
  • طول مسیر پمپ تا جایی که آب میریزد
  • قدرت پمپ و سه فاز و تکفاز بودن
  • دهانه ورودی و خروجی پمپ که بر حسب اینچ است
  • مقدار آبدهی پمپ که برحسب لیتر بر ثانیه و لیتر بر دقیقه و متر مکعب بر ساعت است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *