تعویض پروانه کولر آبی

چگونگی تعویض پروانه کولر آبی

تعویض پروانه کولر آبی – دوستان عزیز اگر دقت کرده باشید در بخش میانی کولرآبی ، قطعه ی بزرگ فلزی وجود دارد به شکل حلزون که به آن حلزونی ( نحوه تعویض حلزونی کولر آبی ) یا پروانه کولر میگویند. در وسط این قطعه، یک محور وجود دارد که یک پروانه بزرگ به حول این محور گردش میکند. این پروانه بزرگ را فن، پره یا پروانه می‌گویند. باد خنک و مطلوبی که از کانال کولر وارد محیط می‌شود، در نتیجه گردش  این پروانه در کولر است.

در زمان سرویس کولر آبی توجه داشته باشید میبینید که این (نحوه تعویض فن کولر آبی ) فن به دلیل فعالیت موتور به گردش در می‌آید، که موجب جریان هوا در درون کولر آبی می‌گردد. در اصل تسمه کولر آبی نیروی مورد نیاز برای گردش پروانه را از موتور الکتریکی یا همان دینام کولر آبی گرفته و به پولی و در آخر به  محور پروانه اتنقال میدهد.

و پمپ آب هم که آب را در جریانی دائمی به روی پوشالها می‌ریزد، جریان هوا خنک شده و توسط کانال کولر به درون محیط اتاق وارد می‌گردد. بنابراین این نکته را متوجه شدید که پروانه نقش اصلی و کلیدی در عملکرد کولر آبی دارد.

پروانه کولر آبی نسبتا ارزان است. گران قیمت ترین قطعه کولر، موتور الکتریکی یا همان دینام کولر و پمپ آب آن است. در زمان تعمیر کولر آبی به این مورد توجه کنید و آن را مورد بازبینی و بررسی قرار دهید تا در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

تعویض پروانه کولرآبی

پروانه کولر آبی

در زما سرویس کولر آبی – تعمیر کولر آبی سرویس کار کولر آبی وظایفی نظیر:

  • چک کردن پوشال ها
  • تعویض یاتاقان کولر آبی
  •  روغن کاری کولر آبی
  •  تعویض قطعات الکتریکی و مکانیکی تعوض پروانه کولر آبی (نحوه تعویض حلزونی کولر آبی ) را به عهده دارد.

نحوه تعویض پروانه کولر آبی

نحوه تعویض فن کولر آبی؛ روش تعویض محور پروانه کولر آبی جهت تعویض فن کولر آبی و محور کولر آبی باید ابزار موردنیاز و دانش کافی داشته باشید. زیرا این کاری نیست که به راحتی بتوان آن را انجام داد. برای تعویض محور و پروانه کولر آبی، باید ابتدا کولر را خاموش کرده و برق آن را قطع کنید.

سپس با استفاده از آچار مناسب، پیچ‌های دو سر محور را باز کرده و با دقت پولی را خارج کنید.

به همین شکل محور و پروانه را نیز از خای خود خارج کنید و با دقت بعد از روغن کاری، محور و پروانه جدید را جایگزین کنید.

این کار شاید آسان به نظر برسد، اما کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است که بهتر است به یک تعمیرکار ماهر سپرده شود.

دوستان دقت بفرمایید که اگر قصد تعویض محور و یا حتی فن کولر را دارید، بهترین کار این است که نسبت به تعویض یاتاقان کولر آبی هم اقدام کنید. به دلیل اینکه یاتاقان معیوب، محور و پروانه سالم کولر ابی را خراب کند.

چه زمانی نیاز است پروانه کولر را تعویض کنیم؟

در بعضی موارد علت های زیادی میتواند پروانه کولر آبی را دچار ایراد کند و این قطعه کارایی منسبی نداشته باشد.  و باد کولر به خنکای سابق نباشد و صدای نامناسبی در زمان کار کردن کولر ایجاد گردد. که دلیل آن بروز مشکل برای پروانه است ، و تنها راه حل آن ، تعویض پروانه یا همان فن یا حلزونی است. در غیر این  صورت پروانه تاب برمیدارد و قابل تعمیر نیست.

عواملی که موجب خرابی پروانه کولر می‌شوند

یکی علت صدای نامناسب تاب برداشتن پروانه یا همان فن است که به تعدادی از این دلایل اشاره میکنیک:

  • کیفیت نامرغوبو پایین محور پروانه ( حلزونی)
  • تراز نبودن و ناناسب بودن جای کولر آبی
  • خرابی و بروز ایراد در یاتاقان‌های کولر آبی
  • بروز مشکل در پولی
  • ضعف محور به نسبت قدرت موتور الکتریکی ( دینام)

شفت موجود در پروانه کولر آبی، که همان محور پروانه کولرمیباشد. در هر دوره سرویس کولر آبی باید بررسی شود. تعویض شفت کولر آبی، وقتی انجام میگیرد که قطعه  دچار آسیب دیدگی شده باشد.

تعویض پروانه کولرآبی

مراحل سرویس کولر

سرویس کولر آبی شامل چه چیز هایی می شود؟ سرویس کولر آبی شامل روغن کاری ، عوض کردن پوشال ، رگلاژ تسمه ، تعویض پروانه کولر آبی ( تعویض فن کولر آبی ) ،شستشوی پمپ می شود. در صورتی که کولر آبی دچار مشکل شده باشد و احتیاج به تعمیرکولر آبی باشد، شما می توانید از سرویس تعمیر کولر آبی استفاده کنید. گروه سرویسکاران 24 با گروه همکاران فنی و با تجربه در خدمت شما عزیزان میباشد.

عوض کردن پوشال

مهمترین عامل در کارایی کولر تاثیر گذار است، تعویض پوشال های قدیمی با پوشال جدید می باشد. با این کار کولر خنک تر کار می کند و از میزان گرد و غباری که کولر به داخل منتقل می کند هم کاسته می شود. همیشه پوشال ها را تمیز و نو نگاه دارید.  پوشال تمیز باعث کاهش مصرف انرژی نیز می گردد.

شستشوی کولر 

با به اتمام رسیدن فصل تابستان و رسیدن پاییز، کولر آبی را باید به طور کاملاز آب  تخلیه کرده و کف آن را  بشویند تا برای شروع سال و فصل گرمای بعد تمیز و آماده باشد و در طول فصل سرما دچار یخزدگی و آسیب نشود.

چگونگی تعویض پروانه کولر آبی

چه عواملی منجر به خرابی پروانه کولر می‌شود؟

عواملی که می‌تواند بر عملکرد پروانه کولر آبی اثر منفی بگذارد، و نیاز به تعویض پروانه کولر آبی را ضروری کند. صدای زیاد در زمان فعالیت کولر، همچنین خرابی و نامناسب بودن پروانه کولر است. در ادامه به برخی از این نکات می‌پردازیم:

  1. کیفیت پایین شفت پروانه یا شفت کولر آبی
  2. کولر آبی تراز نیست
  3. فرسودگی و آسیب به یاتاقان های کولر آبی
  4. خرابی فولی
  5. ضعف شفت نسبت به قدرت موتور الکتریکی

توجه داشته باشید، در صورت تغییر شکل پروانه بهترین و مناسب‌ترین گزینه تعویض پروانه کولر آبی است. اگر شفت که در اصل نگهدارنده پروانه کولر است، مشکل داشته باشد شفت کولر آبی باید تعویض شود.

چگونگی تعویض پروانه کولر آبی

علائم نیاز به تعویض پروانه کولر آبی

حتما علائم و نشانه های خرابی پروانه کولر آبی مورد توجه قرار دهید. زیرا رفع به موقع مشکل آن عملکرد کولر آبی را بهبود می‌بخشد، و از هزینه های اضافی جهت تعمیر آن جلوگیری می‌کند.

گاهی اوقات آسیب به تسمه کولر که انرژی لازم برای چرخش آن را تامین می‌کند، که در عملکرد صحیح پروانه کولر آبی نقش دارد. می‌تواند منجربه آسیب جدی به پروانه کولر آبی شود، که باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعویض شود.

از نشانه‌های خرابی و نیاز به تعویض پروانه کولر آبی:

  • ناخوشایند بودن هوای کولر
  • شنیده شدن صدای غیرعادی از کولر

دقت داشته باشید که، برای تعویض پروانه کولر آبی از یک متخصص تعمیر کولر آبی کمک و مشاوره بگیرید.

چگونگی تعویض پروانه کولر آبی

چرا تعویض پروانه کولر آبی مهم است؟

با گذشت زمان عوامل زیادی می‌توانند بر فرسودگی تجهیزات و قطعات مختلف به کار رفته در کولر آبی تأثیر بگذارد. ایجاد نقص در این قطعات باعث عدم کارکرد صحیح آن شده، و منجر به افزایش مصرف انرژی و پایین آمدن راندمان آن می‌شود. که یکی از این بخش‌های موثر در بین قطعات مختلف بکار رفته در کولر آبی پروانه است.

به دلیل این که وظیفه آن ایجادجریان هوای سرد می‌باشد، سلامت آن بر عملکرد صحیح کولر تأثیر می‌گذارد. تعویض پروانه کولر آبی در مواقعی که مشکلی دارد، کمک زیادی به بهبود عملکرد کولر آبی می‌کند.

تعویض شفت کولر آبی

تعویض شفت کولر آبی

برای تعویض شفت کولر آبی ابتدا باید پیچ های آلن خور فولی را باز کنید سپس فولی را توسط فولی کش بیرون بیاورید.

پس از جدا کردن فولی پیچ هایی که رو پروانه قرار گرفته است تا میل شفت در هنگام چرخش هرز نچرخد را باز کنید.

سپس پیچ های یاتاقان ها را هم کمی شل کنید و شفت را به صورت چرخشی بچرخاننید تا بیرون بیاید.

حال میل شفت نو را جایگزین شفت قدیمی کنید و پیچ ها را سفت کنید

تعویض پروانه کولر آبی

مراحل سرویس کولر توسط سرویس کار کولر آبی 

بررسی و تعویض پوشال کولر آبی 

در زمان تعمیر کولر آبی سرویس کار کولر آبی پس از باز کردن دریچه های کولر و چک کردن پوشال ها، در صورتی که پوشال ها کهنه شده باشند حتما اقدام به تعویض پوشالها می کند.

به دلیل میزان املاح آب هر شهر، ممکن است که پوشال ها سریع تر کهنه شوند. در صورتی که املاح آب شهر زیاد باشد، در سرویس سالیانه کولر پوشال ها باید به صورت سالیانه تعویض شوند.

نصب صحیح پوشال کولر آبی 

پوشال ها باید به درستی و صحیح روی دریچه ها نصب شوند. پوشال ها باید به صورت یکنواخت بر روی درپوش ها نصب گردند.

در صورتی که پوشال ها ناصحیح و نامناسب نصب شوند، امکان ریختن آب بر روی بدنه و موتور کولر وجود دارد. و این کار باعث آسیب رسیدن به کولر آبی میشود.

تنظیم شناور کولر آبی و برطرف کردن رسوب کولر آبی

سرویس کار کولر آبی بد از بررسی کولر و شناور در صورت مشاهده رسوب اطراف آن، شناور را باز کرده و تمیز می کند.

و همینطور تمیزکردن صافی و روغن کاری پمپ آب را انجام می دهد. و شناور را در محل خود نصب می کند.

شناور کولر باید طوری تنظیم شودکه آب از دریچه اطمینان و تشتک ها به بیرون نریزد.

اگر رسوب در کف کولر وجود داشته باشد آن را تمیز می کند و اگر زنگ زدگی و یا سوراخی وجود داشته باشد آن را ترمیم می کند. ( روش از بین بردن رسوب کولر آبی )

کنترل تنظیم  تسمه کولر آبی

سرویس کار باید تنظیم بودن تسمه کولر آبی را بررسی کند. به دلیل اینکه اگر تسمه کولر تنظیم نباشد به موتور کولر آبی فشار زیادی وارد نشود، و دقت کند که تسمه نباید خیلی سفت یا شل باشد.

در صورتی که تسمه کولر فرسوده شده باشد و فرم آن تغییر کرده باشد ، باید حتما آن را تعویض کند.

تعویض پروانه کولر آبی

کنترل اتصال های کولر

بررسی و کنترل اتصال های کولر آبی کار دیگری که در زمان سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس کار کولر آبی برای بهبود خنک کنندگی کولرباید انجام دهد این است که ، بین یاتاقان ها و پروانه کولر را کاملا روغن کاری می کند.

زمانی که یاتاقان در محل اتصال محور فن کولر آبی هوادهی مناسب نداشته باشد و یا فن کولر آبی تعبیه شده در کولر آبی بالانس نباشد و حرکت آن به سختی صورت گیرد. قدرت موتور به هدر رفته و بتدریج باعث انتقال لرزش و ارتعاش فن به بدنه و دیگر قسمتهای کولر آبی میشود و کلا عملکرد کولر آبی را با مشکل مواجه میکند.

محکم بودن پولی ها و اتصال درست آن به محور، و محکم بودن پیچ و مهره ها هم توسط سرویس کار کولر کنترل میشود. و در صورت مشاهده هر گونه نقص و عیبی در این اتصالات باید آن ها را برطرف کند.و یا وجود مشکل در پروانه کولر آبی باید اقدام به تعویض پروانه کولر آبی شود. (تعمیر کولر آبی در غرب تهران)

تعویض پروانه کولر آبی

کنترل نهایی کولر آبی

تعویض پروانه کولر آبی – کنترل نهایی توسط سرویس کار کولر آبی بعد از به اتمام رسیدن مراحل سرویس کولر آبی نیز، سرویس کار باید قبل از برگرداندن درپوش، وضعیت قرار گرفتن پوشال ها ، آب پخش کن ها و فاصله پوشال ها با تسمه و پمپ آب را کنترل کند.

و بعد از آن باید کیفیت هوادهی کولر اول در دور کند موتور و بعد در دور تند مورد بررسی قرار بگیرد در صورتی که کیفیت هوادهی و خنک کنندگی کولر آبی شما مطلوب است، سرویس و تعمیر کولر آبی درستی انجام گرفته است.

تعویض پروانه کولر آبی

عیب یابی موتور کولر

عیب یابی کولر آبی توسط سرویس کار کولر آبی

کلید های پمپ آب و موتور وصل هستند اما کولر آبی کار نمی کند

  • برق شبکه قطع است.
  • موتور یا پمپ آب امکان دارد معیوب باشند.

کولر آبی کار می کند کولر باد گرم می زند

  • پمپ آب کولر آبی کار نمی کند
  • کلید پمپ آب کولر آبی قطع شده است.
  • اتصالات پمپ آب کولر آبی دچار قطعی شده .
  • مسیر آبرسانی پمپ آب کولر گرفته است.
  • تنظیم شناور کولر آبی تغییر کرده .
  • شیلنگ آب کولر از پایه پمپ آب کولر یا سه راهی آن جدا شده .
  • منافذ ناودان های درپوش مسدود است.

با وجود سالم بودن پمپ آب و موتور ، کولر آبی، هوادهی مطلوب را ندارد

  • دریچه­ های ورودی کولر آبی نیمه باز یا بسته است.
  • تسمه کولر آبی از تنظیم خارج شده .

موتور کولر روشن است اما چرخش ندارد

  • پولی پروانه و موتور در یک امتداد قرار ندارد.
  • سیم پیچ راه انداز یا سیم پیچی های دور تند دچار مشکل شده است.
  • تسمه کولر آبی سفت بسته شده .

کولر آبی  با سر و صدا زیادی کار می کند

  • یاتاقان های موتور کولر یا یاتاقان های پروانه کولر آبی خراب شده اند.
  • یاتاقان های کولر آبی به درستی روغن کاری نشده .
  • پیچ یاتاقان های کولر آبی دو سر محور پروانه شل شده .
  • تسمه کولر آبی تنظیم نیست.
  • عیب یابی موتور کولر آبی موتور کولر آبی نیم سوز شده است

اینها مواردی هستند که در زمان سرویس و تعمیر کولر آبی توجه داشته باشند.( تعویض پروانه کولر آبی )

14 پاسخ
  1. صابر خلفی
    صابر خلفی گفته:

    سلام
    هزینه تعویض پروانه اصلی کولر آبی ۶۰۰۰ چقدر است؟
    قیمت خود پروانه ، شفت ، یاتاقان ها و پولی چقدر است؟
    قیمت پوشال گیر های کولر آبی ۶۰۰۰ چقدر است
    با تشکر

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام صابر جان
      قیمت ها نوسان داره لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید با بچه های پشتیبانی

      پاسخ
  2. حسن
    حسن گفته:

    سلام .سرویس کار لوازم خانگی هستم(کولر.هود.لباسشوییو…) چطور میتونم عضو سرویس کاران در شیراز بشم ممنون.

    پاسخ
  3. حمید
    حمید گفته:

    سلام در کولر های ۳۰۰۰ چطور موتور را از پروانه باید جدا گرد؟

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام حمید جان وقت بخیر
      منظورتون کولر دستی هستش؟
      از طریق سه تا پیچ به بلور وصل شده و یا با آلن بسته شده

      پاسخ
  4. منصور
    منصور گفته:

    سلام من یه پروانه کولر دیسک محور در اندازه 28طول و قطر30برای کولرم میخوام میدونید چجوری میشه تهیه کرد تولیدات گشتاور بهش میخوره

    پاسخ
  5. Hassan yaghoobi
    Hassan yaghoobi گفته:

    سلام میخواهم به جای یاتاقان بوشی از یاتاقان بلبرینگ در کولر آبی استفاده کنم در کولر ابی۵۵۰۰ ازچه سایزی استفاده کنم
    ممنون میشم ازشما دوست عزیز

    پاسخ
    • alireza
      alireza گفته:

      سلام حسن جان وقت بخیر
      من تجربه این کارو ندارم از دوستان میخوام اگه تجربه این کارو دارن به اشتراک بزارن

      پاسخ
  6. حسن
    حسن گفته:

    سلام ميخواستم بدون پروانه داخلي فرقي نداره چطور بسته بشه ؟يعني پشت رو يا برعكس نداره، اخه اب داخل كولر از وقتي پروانه رو عوض كردم خيلي خنك شده

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *