تعمیر چیلر - سرویس چیلر

تعمیر چیلر – سرویس چیلر

در این مقاله قصدداریم تا توضیحاتی در مورد سیستم خنک‌کننده‌ای بدهیم که در سال‌های اخیر در ایران و در بیشتر کشورهای جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد . البته این سیستم برودتی بیشتر در ساختمان‌های پرجمعیت و برج‌های مسکونی و اداری کاربرد دارد.

و دارای ساختمان پیچیده و قطعات بسیار زیادی است در نتیجه نصب و راه اندازی انواع چیلر این سیستم و تعمیر و نگهداری و سرویس آن نیاز به دانش لازم و تجربه کافی دارد .

یعنی در ساختمان‌ها و برج‌هایی که از این سیستم خنک‌کننده استفاده می‌شود، معمولا با شرکتها و افراد و تکنسین‌های با تجربه و مهندسین فن قرارداد راه‌اندازی و نصب و پشتیبانی تعمیر و نگهداری بسته می‌شود تا در صورت نیاز به هر کدام از این موارد به سرعت وارد عمل شوند.

در ادامه مقاله توضیحات بیشتر را مطالعه بفرمایید.

چیلر چیست ؟

چیلر سیستم خنک‌کننده ‌ای است که حرارت را از مایع دفع می‌کند . و  این دفع حرارت از مایع ، بر اساس سیکل تبرید تراکم انجام می‌شود. و این مایع می‌تواند برای خنک کردن هوا  استفاده شود.

سیستم چیلرها ذر مقایسه با سایر سیستم‌های خنک‌کننده پیچیده‌تر می‌باشد برای تعمیر چیلر و سرویس چیلر باید حتما بامتخصصین و تکنسین‌های با تجربه و حرفه‌ای تماس بگیرید.

تعمیر چیلر  – سرویس چیلر نیازمند دانش بالا و تجربه و مهارت بالا می‌باشد. زیرا انتخاب فرد نامناسب و نآگاه می‌تواند باعث تحمیل خسارات و هزینه‌ای بالای برای شما شود.

انواع چیلر

چیلر تراکمی
چیلر جذبی

تعمیر و نگهداری چیلر

در صورت بروز مشکل و هرگونه عیبی در قطعات چیلر ممکن است عملکرد چیلر با افت روبرو شود و یا از کار بیفتد و با مشکلات اساسی روبرو شوید. به دلیل اینکه چیلر یک سیستم خنک‌کننده است بهتر است تعمیر چیلر و سرویس چیلر به موقع و در فواصل منظم انجام گیرد .و برای انجام این امر الزاما باید ازافراد متخصص کمک بگیرید. تا در آینده با مشکلات بیشتری مواجه نشوید .

تعمیرو نگهداری چیلر جزو موارد مهمی است که برای برخورداری از نتیجه مطلوب‌تر از این سیستم خنک‌کننده باید صورت گیرد. زیرا خرابی در هر کدام از قطعات تاثیر مستقیم بر عملکرد آن دارد. فردی که برای امر نگهداری و تعمیرات چیلر تراکمی و سرویس چیلر جذبی حضور پیدا می‌کند باید کاملا به فرآیند کار آن و نوع عملکرد قطعات آگاهی داشته باشد.

تعمیر چیلر - سرویس چیلر

فناوری تبرید جذبی در چیلر های جذبی

چیلر جذبی به دلیل پیچیدگی‌های تئوریک و تکنیکی فرآیند تبرید، نگهداری و تعمیرات چیلر جذبی و سرویس چیلر جذبی دارای حساسیت بالاییی می‌باشد این فناوری جذبی شکل مناسبی از سیستم‌های خنک‌کننده برای تهویه مطبوع ساختمان‌های مسکونی و اداری می‌باشد .

فناوری تبرید جذبی روشی عالی برای تهویه مطبوع مرکزی در تأسیساتی است که ظرفیت دیگ اضافی دارند و می‌توانند بخار یا آب داغ مورد نیاز برای راه‌اندازی چیلر را تأمین کنند. چیلرهای جذبی ظرفیت بین ۲۵ تا ۱۲۰۰ تن برودتی را براحتی تأمین می‌کنند.

در خصوص تکنولوژی‌های جدید چیلرهای جذبی با ظرفیت معادل۵۰۰۰ تن نیز تولید کنند. در سیستم‌های جذبی غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده می‌شود. گرمای مورد نیاز برای کارکرد این چیلرها به طور مستقیم از گاز طبیعی یا گازوئیل تأمین می‌گردد.

منابع غیر مستقیم گرما در چیلرهای جذبی

منابع غیرمستقیم گرما در چیلرهای جذبی شامل : آب داغ  ، بخار پر فشار ، کم فشار  است . تولید کنندگان در جهان سه نوع اصلی چیلر جذبی ارائه کنند.

که عبارتند از : شعله مستقیم ، بخار و آب داغ.

می‌توان چیلرهای جذبی را در دو دسته چیلرهای جذبی آب و آمونیاک و چیلرهای جذبی لیتیوم بروماید و آب طبقه‌بندی کرد. در واقع در هر سیکل تبرید جذبی یک سیال جاذب و یک سیال مبرد وجود دارد که تقسیم بندی که این تقسیم‌بندی به این دلیل انجام گرفته است .

در سیستم آب و آمونیاک ، سیال مبرد آمونیاک وسیال جاذب آب است. در سیستم لیتیوم بروماید و آب ، سیال مبرد آب و سیال جاذب ، محلول لیتیوم بروماید است. علاوه بر زوج مبرد و جاذب‌ها ، در بعضی سیکل‌های تبرید جذبی از زوج‌های دیگری نیز استفاده می‌شود.

بر حسب اجزای چیلر نیز می‌شود تقسیم‌بندی‌های دیگری ارائه کرد مانند سیکل های تبرید جذبی را به سیکل‌های تبرید یک‌اثره ، دواثره و سه‌اثره تقسیم کرد. امروزه سیکل‌های تبرید جذبی تک‌اثره و دواثره در مقیاس بسیار وسیع و در اشکال متنوع ساخته می‌شود.

تفاوت چیلر جذبی با چیلر تراکمی

در این دو نوع چیلر تراکمی و جذبی تفاوت‌های اساسی که در ساختمان چیلرها وجود دارد بودن کمپرسور در چیلر‌های تراکمی است که در چیلرهای جذبی این کمپرسور وجود ندارد. و وجود این کمپرسور در چیلرهای تراکمی مورد باعث می‌شود راندمان چیلرهای تراکمی به به طور کامل مشخص از چیلرهای جذبی بالاتر باشد. و به همین علت جهت تامین انرژی در چیلرهای تراکمی از انرژی برق استفاده می‌گردد. در صورتی که در چیلرهای جذبی آب گرم و یا بخار آب گرم با فشار وارد سیستم چیلر جذبی می‌شود و ژنراتور را به چرخش درمی‌آورد.

تعمیر چیلر - سرویس چیلر

تعمیر و سرویس چیلر

سرویس چیلر و تعمیر چیلر به عنوان یک سیستم خنک‌کننده و تعویه مطبوع در ساختمان‌ها در صورت بروز اشکال یک امر ضروری است که باید بلافاصله و در اسرع‌وقت صورت‌پذیرد تا سبب آسیب‌های جدی‌تر نشود . سرویس چیلر هم مانند تعمیر و نگهداری موتورخانه باید طبق یک برنامه منظم و هفتگی صورت‌گیرد و بطور مرتب مورد بررسی و توجه قرارگیرد.

طبق توضیحاتی که در بالا ذکر شد متوجه شدید که چیلرها به طور کلی در دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی قرار می‌گیرند. و باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که برای تعمیر چیلر تراکمی لازم است به سراغ تعمیرکار چیلر تراکمی رفت و برای تعمیر چیلرهای جذبی باید از تعمیرکار چیلر جذبی کمک خواست .

برای تعمیر چیلر لازم است عیب‌یابی و تشخیص درست و دقیق صورت گیرد تا مشخص شود دقیقا مشکل از کدام بخش و کدام قطعه است  و طبق تجربه بیشترین مشکل در چیلر با تعمیر کمپرسور که البته در چیلر‌های تراکمی است قابل برطرف شدن هستند. و در چیلرهای جذبی می‌تواند موارد دیگری باشد که تشخیص درست و تعمیر آن به عهده فرد متخصص آن است.

خدمات تعمیر چیلر

خدماتی که در زمینه سرویس چیلر و تعمیر چیلر باید انجام گیرد عبارت است از :

  1. تعمیر کمپرسورهای برودتی چیلر تراکمی
  2. سرویس چیلر تراکمی
  3. سرویس چیلر جذبی
  4. تعمیر چیلر جذبی
  5. تعمیرات چیلر تراکمی
  6. عیب‌یابی چیلر تراکمی و چیلر جذبی
  7. تعمیرات کمپرسور چیلر تراکمی
  8. تعویض کمپرسور چیلر تراکمی
  9. روغن‌کاری کمپرسور چیلر تراکمی
  10. تعمیر و سرویس و نگهداری موتورخانه
  11. شارژ کردن گاز چیلر تراکمی
  12. نصب و راه‌اندازی چیلر تراکمی و جذبی
  13. تعمیر و هوشمندسازی تابلو برق چیلرو …

دقت داشته باشید که برای نصب و راه‌اندازی چیلر در ابتدا با افراد متخصص و باتجربه در این زمینه مشورت کنید و نوع چیلر مناسب برای ساختمان خود را انتخاب و اقدام به نصب و راه‌اندازی کنید با کمک تکنسین‌های مربوطه

تعمیر چیلر - سرویس چیلر

تعمیر چیلر – سرویس چیلر

برای بهره‌برداری بهتر از چیلرهای جذبی و تراکمی سرویس چیلر لازم و ضروری است . این امر باید به صورت منظم و با توجه به کارکرد چیلر که از چه نوعی است مورد بررسی و عیب‌یابی قرار گیرد. تا از مشکلات پیچیده و بی‌موقع جلوگیری شود.

سرویس چیلر تراکمی به دلیل اینکه کمپرسور دارد و قطعات میکانیکی آن نیاز به روان‌کاری به موقع دارد به دلیل اینکه با حرارات بالا کار می‌کند با سرویس منظم چیلر تراکمی می‌شود از بازدهی مطلوب‌تری برخوردار شد.

چیلرهای جذبی و تراکمی حتما باید هر سال قبل از استفاده مورد عیب‌یابی و سرویس سالیانه قرار گیرد. چیلر صنعتی که برای مصارف صنعتی کاربرد دارد و با سیال خنک شده برای خنک‌کاری خط تولید مورد استفاده است باید به صورت مرتب و منظم مورد بررسی قرار گیرد.

توانایی‌های ضروری برای تعمیر چیلر

  1. توانايي درك و تشريح مفاهيم انتقال نيرو و فشار
  • آشنايي با انواع فرمول‌هاي نيرو و كاربرد آنها
  • آشنايي با گشتاور و فرمول‌هاي آنها
  • آشنايي با انواع فرمول‌هاي فشار و كاربرد آنها
  • آشنايي با انواع حركت و فرمول‌هاي آنها
  • شناسايي اصول بكارگيري روابط نيرو و فشار

2.  توانايي درك و تشريح مفاهيم مباني تبريد

  •  آشنايي با اصول سرماسازي
  •  آشنايي باانواع روش‌هاي سرماسازي
  • آشنايي با مفهوم ترموديناميك (تبخير، تقطير، اشباع، تـصعيد، نقطـه‌هاي جـوش، گرمـاي نهـان تبخيـر، گرمـاي نهـان تقطيـر، گرمـاي ويـژه ، سابكولينگ و سوپرهيت ….)
  • آشنايي با انواع مدارات سيكل تراكمي تبريد
  •  شناسايي اصول تشريح مفاهيم تبريد

3. توانايي شناخت مدار و  قطعات مكانيكي چيلرهاي تراكمي

  •  آشنايي با انواع چيلرها
  •  آشنايي با سيكل تراكم چيلرها
  •   آشنايي با مدارهاي انتقال حرارت چيلر
  • آشنايي با قطعات مكانيكي چيلر تراكمي

4. توانايي انتخاب ، نصب و تست انواع مبدل‌هاي حرارتي

  •  آشنايي با مبدل‌هاي آبي_آبي
  •  آشنايي با مبدل‌هاي  گازي_گازي
  • آشنايي با انواع كندانسور و نحوه تست آنها
  • آشنايي با انواع اواپراتور و نحوه تست آنها

چیلر تراکمی چیست ؟

چیلر تراکمی یکی از انواع چیلر است که جهت تعویع مطبوع و خنک کردن فضای ساختمان‌ها مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد . تفاوت آن با چیلر جذبی در وجود کمپرسور است . که این سیستم خنک‌کننده با تامین آب سرد برای خنکی مطلوب فضاهای مختلف مورد استفاده است . و این نوع چیلر بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می‌کند .

در این سیستم‌ها آبدر یک مخزن خنک می‌شود و بعد مورد اتسفاده برای خنک کردن قرار می‌گیرد. که این هوا توسط یک مبدل حرارتی مثل فن کوئل یا هواساز به اتاق‌ها انتقال می‌بابد . دقت داشته باید که برای تعمیرات چیلر تراکمی و سرویس چیلر از متخصصین این امر کمک بخواهید.

اجزای اصلی چیلر تراکمی

همانطور که در سرویس و تعمیر چیلر کامرانیه هم شرح دادیم چیلر تراکمی دارای بخش‌های مختلفی است از جمله :

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • شیر انبساط
  • اواپراتور
  • رسیور تانک
  • ساید گلاس
  • فیلتر درایر
  • کلیدهای حفاظتی
  • ترمیستورها
  • آکومولاتور

اجزای الکتریکی و کنترلی دیگر اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *