عیب یابی موتور کولر آبی

عیب یابی موتور کولر آبی

عیب یابی موتور کولر

درفصل گرما باید اقدام به سرویس کولر آبی خود کنیم تا بتوانیم فصل گرم سال را با هوای مرطوب و دلنشین کولر آبی خود سپری کنیم. در بعضی موارد وجود  عیب در کولر آبی که بعضا به موتور و یا پمپ آب آن نیز بر می گردد مانع از این می شود که کار با سهولت پیش برود و نیاز به تعمیر کولر آبی به وجود می آید.

بهتر است که برای عیب یابی موتور کولر آبی از سرویسکاران با تجربه استفاده شود حال در اینجا به طور مختصر عیوب اصلی کولر آبی که متوجه موتور کولر می باشد را به هم بررسی کنیم و دلایل ایجاد و روش های تعمیر موتور کولر آبی را توضیح دهیم.

برای عیب یابی و نصب کولر آبی باید ساختمان و بخصوص نقشه برق موتور کولر آبی را به خوبی بشناسید تا بتوانید خودتان به راحتی اقدام به نصب و راه اندازی کولر آبی و یا در صورت نیاز سرویس کولر آبی خود بکنید. توصیه می کنیم قبل از هر کاری و برای شناخت بهتر در خصوص تعمیر موتور کولر آبی با نقشه برق موتور کولر آبی آشنا شوید.

عیب یابی موتور کولر آبی

شمامیتوانید مقاله پمپ آبرسانی را مطالعه فرمایید

موتور کولر آبی

شناخت موتور کولر آبی

موتور های کولر آبی از نوع قفسی هستند که به دلیل استفاده از خازن و یا مقاومت دو دور راه اندازی می شوند به موتورهای خازنی هم شهرت دارند.

قدرت کولر و حجم هوا دهی آنها ارتباط به قدرت موتور دارد. قدرت این نوع موتور بصورت ۰٫۲۵ ، ۰٫۵ و ۰٫۷۵ اسب بخار  و یا در بعضی از مدل ها بالاتر است که متناسب با قدرت و حجم هوا دهی کولر انتخاب می شود.

در موتور کولر آبی به علت اینکه از روترو سیم پیچی شده استفاده نشده و در اصطلاح دارای کلکتور نیست صدای فوق العاده کمی دارد. همین موضوع باعث شده که موتور کولر آبی عمر طولانی تری داشته باشد.

موتور کولر به این دلیل دو دور نامیده می شود که دو دور۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ در دقیقه دارد. دور ۱۰۰۰ به عنوان دور کند و دور ۱۵۰۰ به عنوان دور تند موتور کولر شناخته می شوند.

قدرت موتورهای کولر آبی به شرح زیر می باشند:

موتورهایی با قدرت یک چهارم اسب بخار که برای کولر های ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مناسب هستند
موتورهای با قدرت یک سوم اسب بخار که برای کولر های ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مناسب هستند
موتورهای با قدرت یک دوم اسب بخار که برای کولر های ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ مناسب هستند
موتورهای با قدرت سه چهارم اسب بخار که مناسب کولر های با قدت ۷۰۰۰ هستند.

برای شناخت بهتر موتور کولر به ادامه مقاله عیب یابی موتور کولر آبی ما دقت فرمایید.

ساختمان موتور کولر آبی

عیب یابی موتور کولر آبی

ساختمان موتور کولر سه نوع سیم پیچ راه انداز دارد که دور کند و دور تند را ایجاد می کنند

کلید گریز از مرکز به عنوان بخش الکتریکی موتور بر روی بدنه موتور متصل شده است. کابل ورودی برق و سر های خروجی سیم پیچ ها به این کلید متصل است.

کلید های مورد احتیاج برای اتصال برق موتور کولر آبی در بخش کائوچوبی آن متصل شده و با لغات com به عنوان کلید مشترک، HI برای دور تند و LO برای دور کند است.

یک اسب بخار جریانی است که موتور در دور های تند و کند می کشد. البته موتورهای کولر آبی برای صنایع و یا سالن های بزرگ که از نوع کولرهای بزرگ هستند باید از نوع موتروهای سه فاز  با یک دور  که ۱۵۰۰دور در دقیقه است انتخاب  گردد.

موتورهای دو دور کولر آبی

موتورهای دو دور کولر آبی تولید قدرت برای چرخش پروانه کولر میکنند.

این نوع موتورها را عمدتا به دو دسته طبقه بندی می کنند:

موتورهای دو دور با خازن دائم کار
موتورهای دو دور  با سیم پیچ راه انداز
این مطلب از آنجایی اهمیت دارد که در صورت نیاز به تعمیر و نصب و عیب یابی موتورکولر آبی و یا سرویس کولر آبی اگر نیاز به تعویض موتور بود بتوانید نوع آن را به درستی تشخیص دهید.

شما میتوانید مقاله موتورخانه را مطالعه فرمایید

انواع موتور کولر آبی

عیب یابی موتور کولر

موتورهای دو دور با خازن دائم کار

این موتورها برای دو دور متفاوت در دور های ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ طراحی شده و هر کدام دارای ۴ نوع سیم پیچی متفاوت هستند. هر یک از دور ها برای خود یک سیم پیچی جدا دارد که با یک سیم پیچی کمکی و یک خازن همراه هستند.

خازن و سیم پیچی کمکی سری تعبیه می شوند . هر بار موتور کولر آبی در حالت تند و یا کند باشد سیم پیچی اصلی این دور با سیم پیچی کمکی و خازن در مدار قرار می گیرند و به علت اینکه همیشه این خازن ها در حال کارکردن هستند با نام موتور های با خازن دائم کار نام برده می شوند.

موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز

موتورهای کولر آبی با سیم پیچ راه انداز  دارای سه نوع سیم پیچی هستند:

سیم پیچی دور تند که چهار قطب دارد و سرعتی ۱۵۰۰ دور در دقیقه تولید می کند
سیم پیچی دور کند  که شش قطبی است و سرعتی با حدود ۱۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند
سیم پیچی راه انداز که چهار قطبی می باشد.

کارکرد موتور کولر آبی با سیم پیچی راه انداز

عملکرد موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز به این شکل است که اول سیم پیچ راه انداز به همراه سیم پیچ دور تند بصورت موازی روشن می گردد و همین که سرعت موتور به حدود ۷۵ درصد نامی خود رسید سیم پیچ راه انداز بصورت اتوماتیک از مدار خارج می گردد.

اگر دور موتور کولر آبی بر روی کند باشد بعداز اینکه سیم پیچ راه انداز و سیم پیچ دور تند راه اندازی شدند وقتی سرعت نامی به ۰٫۷۵ درصد رسید هر دو سیم پیچ از مدار خارج و سیم پیچ دور کند در مدار قرار می گیرد  و روتور با دور کند می چرخد.

موتور های کولر آبی با سیم پیچ راه انداز یا از نوع راه انداز مقاومتی هستند و یا از نوع راه انداز خازنی.

پس شما عزیزان تا به اینجا متوجه شدید که برای عیب یابی موتور کولر آبی به این اطلاعات نیازمند هستید.

خرابی ها و عیب یابی موتور کولر آبی

عیب یابی موتور کولر آبی

خرابی های موتور کولر آبی

در اینجا به تعدادی از ایرادها به طور مختصر اشاره میکنیم

با اینکه کلید کولر را می زنیم ولی موتور و پمپ آب روشن نمی شوند. ایراد از موتور نیست. ممکن است فیوز خراب شده باشد و یا قطع باشد

موتور کار می کند ولی باد خنک نیست آب به کولر نمی رسد و عیب در پمپ آب  کولر آبی یا موتور نیست. ممکن است فشار آب کم باشد. یا سوراخ آبریرها مسدود باشد و یا تسمه کولر تنظیم نیست وعلت دیگر ممکن است برزنت پاره باشد و یکی دیگر از علل موتور کولر نیم سوز شده.

 دلایل زیر در هر صورت می تواند باعث کار نکردن موتور باشد:

برق به موتور نمی رسد

ممکن است به هر دلیل فاز مرتبط با موتور کولر قطع شده باشد و یا نول آن ایراد داشته باشد.

وقتی کلید HI و COM را می زنید برق ۲۲۰ ولت وجود دارد اما باز موتور کار نمی کند.

موتور صدایی هوم مانند می دهد ولی به کار نمی افتد

سیم پیچ راه انداز سوخته است و یا سیم پیچی راه انداز به کلید گریز از مرکز اتصال نیست. علت دیگر سفت بودن بیش از اندازه تسمه، نیم سوز شدن سیم پیچی دور تند و یا سوختن خازن راه انداز هر کدام می تواند دلیل خرابی موتور باشد.

تنها یک دور از موتور فن کار می کند

ممکن است دور دوم از صفحه کلید موتور قطع شده است

ممکن است یکی از سر سیم های مربوط به کلید تبدیل  و پایه های LO یا HI قطع و یا پاره شده باشد

کلید گریز از مرکز خراب است

عیب یابی موتور کولر آبی

کلید تبدیل خراب است

در بعضی مواردکنتاکت های کولر به هم جوش می خورند

کولر را که روشن می شود به راه نمی افتد ولی اگر پولی را با دست حرکت دهید موتور شروع بکار می کند
ممکن است سیم پیچ را انداز سوخته و یا کلید گریز از مرکز وصل نمی شود.

موتور سر و صدای زیادی دارد

پولی شل شده است

ممکن است یاتاقان ها گشاد کرده باشند

اگر دچار شل یا گشاد شدن یاتاقان ها شده باید دو طرف فن باز شود و محور بصورت شعاعی حرکت داده شود. اگر حرکت عمودی داشت باید بوش ها عوض شود.

محور تاب بر داشته است

به یاد داشته باشید تعمیر و عیب یابی موتور کولر آبی که فن آن تاب داشته باشد کار هر کسی نیست و باید یک تراشکار این کار را انجام دهد .

صدا از موتور کولر 

احتمالا موتور فن به دلیل درگیر شدن پروانه خنک کننده با درپوش ها این صدا را تولید می کند.

گاهی تسمه خراش دار و یا رشته رشته شده و یا محکم شده است.

موتور کولر خود به خود روشن و خاموش می شود.
دلیل روشن و خاموش شدن موتور کولر به اورلود سر راه سیم مشترک موتور و یا داخل موتور مرتبط می باشد.

علتهای که در بالا توضیح داده شد عمده دلایلی هستند که غالب مردم این ایراد را از موتور کولر تشخیص می دهند.

هر گاه بنا به هر دلیل احساس نیاز به تعمیر و عیب یابی موتور کولر آبی خود را داشتید بهتر است اگر این ایراد را در موتور تشخیص دادید و خودتان مهارت کافی در این زمینه را نداشتید از یک سرویسکار با تجربه یاری بخواهید.

شما میتوانید مقاله اسپیلت را مطالعه فرمایید