تنظیم مشعل گازی ایران‌رادیاتور

تنظیم مشعل گازی ایران‌رادیاتور پرمصرف‌ترین مشعل‌های موجود در بازار تاسیسات مکانیکی ایران هستند. که تنظیم مشعل گازی ایران رادایاتور در راندمان کاری آن تاثیر بسزایی دارد.

با توجه به اهمیت طول عمر و کیفیت عملکرد و بهره‌وری در سیستم‌های مکانیکی، آشنایی با شیوه تنظیم آن‌ها، ضروری است. و همچنین برای نگهداری و سرویس موتورخانه اطلاعات و دانش لازمه کار است.

مشعل‌های گازی نیز به عنوان زیرمجموعه ای از تاسیسات مکانیکی از این قاعده مستثنی نیستند. و عیب یابی مشعل موتورخانه باید به طور مرتب توسط تعمیرکار موتورخانه و شوفاژ صورت گیرد.

در ادامه نکاتی ارزشمند در مورد تنظیم مشعل‌های گازی ایران رادیاتور خدمت شما عزیزان آورده‌ایم:

  • در مسیرگاز ورودی به مشعل‌گازی حتما از فیلتر مناسب استفاده شود.
  • برنامه منظمی به صورت ماهیانه و سالیانه جهت سرویس‌های دوره‌ای مشعل گازی در نظر گرفته شده و اجرا شود.
  • محفظه احتراق و دیگ از نظر دوده‌گرفتگی به صورت مرتب بازدید و سالیانه شست‌و‌شو و دوده‌زایی گردد.
  • بازدید از دودکش به منظور بررسی صحت عملکرد و کنترل آن.

تنظیم مشعل گازی ایران رادیاتور

برنامه PM

برنامه PM پیشنهادی جهت تنظیم مشعل گازسوز در قالب جدول زیر در اختیار شما دوستان قرار داده شده‌است:

شماره فعالیت بازه زمانی انجام فعالیت توضیحات
1 بازدید و کنترل ظاهری شکل و رنگ شعله روزانه رنگ شعله باید آبی بوده و بوی خام‌سوزی نداشته باشد
2 کنترل و بازدید المان‌های برقی از نظر دما و آمپر مصرفی هفتگی وضعیت آمپر عبوری از تجهیزات و استحکام اتصالات بررسی گردد
3 کنترل وضعیت دمپر هوا هفتگی عملکرد دمپر هوا و میزان باز بودن دمپر کنترل و پیچ های تنظیم سفت شوند
4 کنترل و بازدید فیلتر گاز ماهیانه درصورت کثیف شدن فیلتر نسبت به تعویض یا نظافت آن اقدام شود
5 نظارت و کنترل عملکرد یون مشعل ماهیانه یون بازدید و عملکرد آن کنترل گردد و اتصال ارت و فاصله آن با عصایی ارت چک گردد
6 کنترل سیستم جرقه‌زنی مشعل و کیفیت جرقه سر الکترودها و در صورت لزوم تنظیم و نظافت الکترودها ماهیانه جرقه مناسب آبی رنگ است که در صورت وجود مشکل در وایرها یا ترانس ضعیف خواهد بود.

هم‌چنین در صورت کثیف شدن یا به هم خوردن فاصله الکترودها باید این فاصله تنظیم گردد.

7 شستشوی دیگ و سرویس و نظافت کامل مشعل ماهیانه سرویس کامل مشعل شامل نظافت و تمیز کردن بلور ، کنترل بلبرینگ ها ، تست الکتروموتور، رله و …  می‌باشد
تنظیم مشعل گازی ایران رادیاتور

ویژگی‌های مشعل‌گازی ایران‌رادایاتور

مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور مدل JGN80/0 با سوخت گاز طبیعی شهری کار می‌کند و بر اساس ظرفیت و توان حرارتی، احتیاج به فشارگاز مناسب دارد. فشارگاز مناسب و مورد احتیاج مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور مدل JGN80/0 (حتی تا ظرفیت 800,000 کیلو کالری) معادل 1/4 پوند یا 17.5 میلی‌بار (فشار گاز شهری ) و در ظرفیت‌های بیشتر معادل 2 پوند یا 140 میلی‌بار (فشار گاز صنعتی ) است.

کلا تابلو برق مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور مدل JGN80/0 به صورت یکپارچه و وصل به مشعل‌گازی می‌باشد.
در موقع انتخاب مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور مدل JGN80/0 ، علاوه بر لزوم دقت به نوع سوخت مشعل ، لازم است به دلایل مختلف ظرفیت مشعل حدود 20% بالاتر از ظرفیت دیگ یا محفظه احتراق هیتر در نظر گرفته شود.

معرفی اجزای مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور

  • الکتروموتور یا فن
  • جرقه‌زن
  • شیربرقی
  • پرشرهوا
  • پرشرگاز
  • وایر و میله یونیزاسیون
  • رله
  • پایه‌رله
  • دمپر هوا
  • ترانس جرقه‌زن
  • تنظیم مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور

راه‌اندازی مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور – تنظیم مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور

برای راه‌اندازی مشعل‌های گازی حتما از تکنسین‌ها مجرب و دوره‌دیده استفاده کنید زیرا نصب و راه‌اندازی مشعل برخی نکته‌ها دارد که حتما باید رعایت شود. از جمله تنظیم مشعل‌گازی ایران‌ردایاتور است که باید توسط فرد با اطلاع صورت گیرد.

در موقع راه‌اندازی اول فن‌مشعل کار می‌کند و کلید ایمنی هوا پس از 30 ثانیه به رله فرمان جرقه می‌دهد و پس از آن فرمان بازشدن شیربرقی گاز را می‌دهد و شعله تشکیل می‌شود و میله یونیزاسیون صحت وجود شعله رو به رله فرمان می‌دهد و جرقه‌زن قطع می‌شود.

در زمان انتخاب مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور مدل JGN80/0 ، به قطر لوله شعله‌پوش آن جهت امکان ورود لوله فوق در دیگ و نصب مشعل کاملا دقت بفرمائید.

مشعل‌های ایران‌رادیاتور از مدل 800,000 کیلوکالری به بالا دارای تابلو برق است.
از تقسيم حداکثر قدرت گرمايش مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور مدل JGN80/0 بر عدد 9200 حداکثر مقدار مصرف گاز مشعل گازی ایران‌رادیاتور مدل JGN80/0 بر حسب متر‌مکعب در ساعت را بدست می‌آوریم. باید در زمان بازدید و سرویس موتورخانه به این نکات توجه شود.

تنظیم مشعل گازی ایران رادیاتور

اهمیت تنظیم سوخت و هوای مشعل گازسوز ایران‌رادیاتور – تنظیم مشعل‌گازی ایران‌رادیاتور

در زمان تعمیر موتورخانه و شوفاژ تنظیم مشعل‌گازی ایران‌رادایاتور از این جهت مهم است که احتراق‌ کامل سوخت حاصل تنظیم دقیق و درست نسبت سوخت و هوا است. هرچه این نسبت با توجه بالاتری تنظیم گردد راندمان احتراق بالاتر رفته و در نتیجه به سوخت کمتری نیاز دارد. در مشعل‌های کوچک تنظیم هوای لازم برای احتراق مشعل بوسیله دمپردستی انجام می‌شود. تنظیم مشعل گازی ایران‎‌رادیاتور به شدت در مصرف گاز تاثیردارد

در مشعل‌های بزرگ

اما در مشعل‌های بزرگ این تنظیم به یاری دمپر اتوماتیک هوای مورد نیاز احتراق تامین می‌گردد. البته با توجه به این که دمای هوای دیگ موتور‌خانه و رطوبت آن در طول سال متفاوت است ، در مشعل‌های بزرگ ، باید در هر فصل دمپر‌ هوا تنظیم مجدد شود. توجه داشته باشید که هر سال نیاز به سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه است

کنترل هوشمند

در حال حاضر مشعل‌های مدرن مجهز به یک سیستم کنترل هوشمند PLC شده‌اند که به صورت اتوماتیک نسبت بین سوخت و هوا را در همه طول شبانه‌روز و تمام فصل‌های سال تنظیم می‌کند.

با دقت به کامل نبودن راندمان احتراق سوخت در مشعل‌ها و در نظر گرفتن برخی تلفات حرارتی ، هنگام انتخاب مشعل‌گازی ، ظرفیت مشعل را حدود 20 درصد بالاتر از ظرفیت دیگ در نظر گرفت.

هر مترمکعب

به ازاء هر 300 متر بالا رفتن ارتفاع از سطح در یا علت کم شدن غلظت هوا ، از راندمان احتراق سوخت انواع مشعل‌ها حدود 4% کاسته می‌شود.

مشعل موتورخانه

تنظیم‌گاز مشعل‌گازی به چه صورت می‌باشد؟

تنظیم گازاستارت:

منظور از گازاستارت میزان گازی است که در هنگام راه‌اندازی به صورت تدریجی وارد محفظه احتراق می‌گردد تا از انفجار در داخل دیگ جلوگیری شود.

در بعضی از شیربرقی‌ها روی شیربرقی یک محفظه کوچک دارد که می‌توانید با باز کردن این کلاهک دسترسی پیدا می‌کنید به پیچ تنظیم کننده و در بعضی شیربرقی‌ها در زیر شیربرقی یک پیچ‌آلن خور دارد که از طریق آن می‌توان گاز استارت را تنظیم نمود.

با چرخاندن مهره تنظیم در جهت (+) مقدار گاز استارت در واحد زمان زیاد و با چرخاندن مهره تنظیم در جهت (-) مقدار گاز استارت در واحد زمان کم می‌شود.

تنظیمگاز اصلی:

1- پیچ‌های 4 سوخور  قفل‌کننده روی کلاهک شیربرقی را باز کنید.

2-کله‌گی شیر را به آرامی هر چه تمام‌تر به چپ یا راست بچرخانید.

توجه داشته باشید که با چرخاندن کلاهک شیر به سمت راست و یا چپ می‌توانید مقدار گاز اصلی تزریقی به مشعل را تنظیم کنید.

با زیادکردن گاز ورودی اصلی به مشعل شعله شما بزرگتر و میزان انرزی گرمایی بیشتری توسط مشعل تولید خواهد شد .

بر روی کلاهک شیربرقی با علامت + و – جهت جرخش کلاهک برای کم کردن و یا زیاد کردن میزان گاز اصلی ورودی به مشعل مشخص شده است.

تنظیم گاز مشعل گازی

تنظیم مشعل گازی ایران‌رادیاتور

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *